Hur brinner flygfotogen?

Diskussioner kring flyg och dess utveckling genom tiderna.
Värd: sveahk
Användarvisningsbild
Blixten
Stödjande medlem 2023
Inlägg: 2074
Blev medlem: 7 februari 2007, 21:02

Hur brinner flygfotogen?

Inlägg av Blixten » 26 januari 2011, 23:05

Detta är en fråga inspirerad av Die Hard 2. Ni vet framåt slutet så läcker skurkarnas flygbränsle ut, McLane säger sitt berömda Y...M..f och kastar otroligt coolt Zippon i bränslet så skurkarnas flygplan exploderar i luften och alla civila plan får landningsbanan upplyst och kan landa. En fantasktisk scen!

Nu är det en nördig detalj, jag påstod i ett samtal att förutom allt annat orealistiskt i scenen så är det som så att flygbränslet överhuvudtaget inte skulle kunna brinna på egen hand i snön. Jag fick mothugg och eftersom jag inte visste hundra så bytte jag snabbt ämne i det samtalet för att inte bli överbevisad "i direktsändning" :roll:

Om vi utgår från att planet har turbopropmotor så tror jag att det har flygfotogen som bränsle och den fotogen jag stött på (typ för fotogenlampor) brinner inte utan en veke. Men hur är det med flygfotogen, ni som vet?

Användarvisningsbild
millgard
Stödjande medlem 2020
Inlägg: 3790
Blev medlem: 23 mars 2007, 16:36
Ort: Luleå

Re: Hur brinner flygfotogen?

Inlägg av millgard » 26 januari 2011, 23:19

Det är ungefär samma sak - i Die Hard kör de nog med högoktanig bensin! :P

Användarvisningsbild
Olof Trätälja
Utsparkad
Inlägg: 1456
Blev medlem: 16 april 2006, 09:36
Ort: Sverige

Re: Hur brinner flygfotogen?

Inlägg av Olof Trätälja » 26 januari 2011, 23:41

Nu vill jag inte vara sådan, men generellt sett så antänds bränslen svårare ju högre oktantalet är... Flygfotogen som är nästan samma sak som diesel, med en del tilläggskomponenter främst för köldtålighet, har ett högre oktantal än bensin och är alltså mer svårantänt. Det hindrar ju dock inte att det går att få det att brinna, vid tex flygkrascher frigörs mycket energi, varm nog för antändning. Filmen är svår att kommentera då jag inte minns scenen.
-----------
Ett enda är det visa, det vill och vill inte kallas vid namnet Zeus. -Herakleitos

Simon_HBG
Medlem
Inlägg: 596
Blev medlem: 16 maj 2002, 23:15
Ort: Skåne

Re: Hur brinner flygfotogen?

Inlägg av Simon_HBG » 27 januari 2011, 02:31

I ett avsnitt av Mythbusters på Discovery testas exakt den scenen från Die Hard. hittar tyvärr inte vilket avsnitt det är ( http://community.discovery.com/eve/foru ... 1521992499 ).

Om jag minns rätt blev resultatet:
- det är väldigt svårt att tända på fotogen, i.a.f. på så sätt som det skedde i filmen.
- att det skapas ett fotogenspår efter planer, såsom i filmen, är högst orealistiskt.
- fotogen brinner så pass sakta att elden inte har någon chans i välden att hinna ifatt planet.

unmo300
Medlem
Inlägg: 2865
Blev medlem: 6 november 2006, 07:45
Ort: ------

Re: Hur brinner flygfotogen?

Inlägg av unmo300 » 27 januari 2011, 07:10

Kanske skall vara lite petig här och påpeka att bränsle inte brinner utan det är de gaserna från bränslet som brinner. Ett bränsle avger brännbara gaser vid en viss temperatur, flampunkten. En snabb koll på Wikipedia visar att flygfotogen har en flampunkt på 38C.

Användarvisningsbild
predator
Medlem
Inlägg: 3612
Blev medlem: 4 september 2004, 15:22
Ort: Göteborg

Re: Hur brinner flygfotogen?

Inlägg av predator » 27 januari 2011, 08:40

Kom på att jag läste om när SAS storma ett plan. Och i planet så hade dom helt ut flygbränsle för att få det att brinna om dom blev stormade med dom fick inte fyr på det hela.

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28379
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Hur brinner flygfotogen?

Inlägg av Hans » 28 januari 2011, 16:48


Användarvisningsbild
Blixten
Stödjande medlem 2023
Inlägg: 2074
Blev medlem: 7 februari 2007, 21:02

Re: Hur brinner flygfotogen?

Inlägg av Blixten » 9 februari 2011, 15:30

Simon_HBG skrev:I ett avsnitt av Mythbusters på Discovery testas exakt den scenen från Die Hard. hittar tyvärr inte vilket avsnitt det är ( http://community.discovery.com/eve/foru ... 1521992499 ).

Om jag minns rätt blev resultatet:
- det är väldigt svårt att tända på fotogen, i.a.f. på så sätt som det skedde i filmen.
- att det skapas ett fotogenspår efter planer, såsom i filmen, är högst orealistiskt.
- fotogen brinner så pass sakta att elden inte har någon chans i välden att hinna ifatt planet.
...och ingen av flygarna på forumet verkar anmöla avvikande åsikt.


Mythbusters, ja. Dom brukar ju inte ens klara av att tända eld på bensin ens. Jag har alltid lärt mig att bensin är farligare på vintern än på sommaren, på sommaren (=Mythbustersväder) blir ångorna i en tank tex för feta för en explosion. Någon som har testat/vet/hört?

Användarvisningsbild
predator
Medlem
Inlägg: 3612
Blev medlem: 4 september 2004, 15:22
Ort: Göteborg

Re: Hur brinner flygfotogen?

Inlägg av predator » 9 februari 2011, 16:52

har väll lite att göra med bladningen mellan "ånga" och luft också

Användarvisningsbild
millgard
Stödjande medlem 2020
Inlägg: 3790
Blev medlem: 23 mars 2007, 16:36
Ort: Luleå

Re: Hur brinner flygfotogen?

Inlägg av millgard » 9 februari 2011, 18:56

Bensin är inte explosivt utan det är bensinångor i ett visst specifikt blandningsförhållande som är explosivt.

Användarvisningsbild
Blixten
Stödjande medlem 2023
Inlägg: 2074
Blev medlem: 7 februari 2007, 21:02

Re: Hur brinner flygfotogen?

Inlägg av Blixten » 9 februari 2011, 21:45

Jo det är klart. Men stämmer det att sådana brandfarliga bensinångor uppstår lättare på svintern än på sommaren?

Användarvisningsbild
millgard
Stödjande medlem 2020
Inlägg: 3790
Blev medlem: 23 mars 2007, 16:36
Ort: Luleå

Re: Hur brinner flygfotogen?

Inlägg av millgard » 9 februari 2011, 21:47

Varför skulle det skilja mellan sommar och vinter?

Användarvisningsbild
Blixten
Stödjande medlem 2023
Inlägg: 2074
Blev medlem: 7 februari 2007, 21:02

Re: Hur brinner flygfotogen?

Inlägg av Blixten » 10 februari 2011, 05:24

Det skulle ha att göra med temperaturen. Sommarvarmt => för mycket ångor.

Fast det väsentliga är: finns fenomenet?

unmo300
Medlem
Inlägg: 2865
Blev medlem: 6 november 2006, 07:45
Ort: ------

Re: Hur brinner flygfotogen?

Inlägg av unmo300 » 10 februari 2011, 05:47

Det finns något som heter övre explosionsgräns och nedre explosionsgräns. Vid övre gränsen är blandningen av brännbara gaser och syre för fet (för mycket gaser och för lite syre) och vid nedre gränsen är förhållandet det motsatta.
I en bensintank på sommaren avdunstar (gasar) bensinen snabbare, gasblandningen blir snabbt fet, och ofarlig. Dvs, inne i själva bensintanken.

Användarvisningsbild
Urban
Medlem
Inlägg: 737
Blev medlem: 4 mars 2006, 19:27
Ort: Snurrande

Re: Hur brinner flygfotogen?

Inlägg av Urban » 11 februari 2011, 08:59

Ett exempel på detta med självantändnigstemperatur samt gaser vid just flygbränsle visades för alla värnpliktiga som låg vid armeflyget i Boden under grundutbildningen. Man tände då på flygbränsle som var palcerat i ett lågt kar och släckte med skum. Sedan tog man en spade och frilade en del av ytan på bränslet som var kvar och poof så började det brinna igen.

Då fick man uppfattningen att bränslet var mycket explosivt!

Skriv svar