"Slaget om Sverige" Fv:s flyghaverier 1940-1970 ca.
"Slaget om Sverige" Fv:s flyghaverier 1940-1970 ca.
Efteråt verkar det som ett större flygslag ägt rum i skyn över Sverige, med stora förluster, under fredstid. Säkert såg det ut så i alla större flygvapen, Sverige hade ju e.u. ca 800-1.000 plan i första linjen på 1950talet, 5:a i världen.
Om detta - finns säkert tidigare trådar, länkar med allt, säger allt - men ändå intressant att diskutera frågan, kring ett farligt då ofta dödligt yrke. De flesta minns alla väl dessa Lansar och Tunnor m.m som störtade,då reaktionsdrivna plan kom, liksom vardagsmat dåförtiden. En A32 Lansen,hamnade rakt på ett landsbygdsgård 1960,, varav hela familjen dog 7, personer. Idag - en JAS i backen , sensation. Lite som trafikstatistik, men ändå.
Vad kostade detta i människoliv, (siffror finns förstås), lidande samt försvarsbudgeten ? Tråden bör inte delas mellan 1940 -1970 ca, utan Efterkrigstiden verkar lämpligt, med några sammanfattningar bakåt /framåt, som bakgrund.
Om detta - finns säkert tidigare trådar, länkar med allt, säger allt - men ändå intressant att diskutera frågan, kring ett farligt då ofta dödligt yrke. De flesta minns alla väl dessa Lansar och Tunnor m.m som störtade,då reaktionsdrivna plan kom, liksom vardagsmat dåförtiden. En A32 Lansen,hamnade rakt på ett landsbygdsgård 1960,, varav hela familjen dog 7, personer. Idag - en JAS i backen , sensation. Lite som trafikstatistik, men ändå.
Vad kostade detta i människoliv, (siffror finns förstås), lidande samt försvarsbudgeten ? Tråden bör inte delas mellan 1940 -1970 ca, utan Efterkrigstiden verkar lämpligt, med några sammanfattningar bakåt /framåt, som bakgrund.
Re: "Slaget om Sverige" Fv:s flyghaverier 1940-1970 ca.
Har svagt för mig att Sverige hade tredje största flygvapen, ur ett numerärt perspektiv.
Re: "Slaget om Sverige" Fv:s flyghaverier 1940-1970 ca.
Ja eftersom Varjag var en av dem som sökte yrket - men ''rullades'' i första gallringen, får jag i efterhand konstatera att Flygvapnet hade helt rätt - jag hade sannolikt förstört ett dyrbart flygplan förutom mig självkring ett farligt då ofta dödligt yrke
Krigstidens (1940-45) haverier, men även efterkrigstidens fram till, vad? - ungefär 1960, var ju väderolyckor då konsten att navigera och flyga med dålig, ja utan sikt - var dåligt teknikunderstödd men även övad.
Jag minns t.e.x fyra J 28 Vampires som i formation i dålig sikt - smällde in i Hallandsåsen.....
SAAB J 21 - var ett annat problemflygplan - någon annan kan googla fram haverifakta. Men min flyglärare på F 5 hade fått sina 'vingar' och kommenderats för GFSU till ett J 21-utrustat förband (F 15?). Av förra årskullen, berättade han - hade hälften som flugit J 21:or - omkommit redan. ''så jag kände mig inte så där jätteglad......''
'Rea-versionen', det hette rea-plan på den tiden - SAAB J 21R, skall vi helst glömma, stabilisatorn blåste av på många då farten blev för hög.....
J 29 Tunnan med pilvinge hade svåra lågfartsegenskaper och många liv gick åt innan man lärde sig ett riskfritt landningsvarv.....
OK, det var min ''kickoff'' - carry on!, Varjag
Re: "Slaget om Sverige" Fv:s flyghaverier 1940-1970 ca.
När skedde det?varjag skrev: Jag minns t.e.x fyra J 28 Vampires som i formation i dålig sikt - smällde in i Hallandsåsen.....
Re: "Slaget om Sverige" Fv:s flyghaverier 1940-1970 ca.
Välfunnen trådrubrik.
Den obesjungne hjälten från detta slag är i mina ögon Ulf Björkman med boken "Ett liv i det blå". Och är han inte hjälten så är han i vart fall en bra skildrare av detta "krig": Ljungbyhed 1943 och sedan flygning av alla fpl-typer till och med en höghöjdsversion av Draken. Sedan tar han certifikat på hkp.
Och haverierna och dödsfallen får sitt. Som en mekaniker som slajsas till döds av en (hans?) propeller.
I allmänhet är det en suverän bok denna "Ett liv i det blå". Björkman var lite "FV:s svarta får", brister i disciplinen gör att han aldrig blir divisionschef. Han blir stabare mot slutet och sedan kungens adjutant, som han berättat om i en annan bok.
Den obesjungne hjälten från detta slag är i mina ögon Ulf Björkman med boken "Ett liv i det blå". Och är han inte hjälten så är han i vart fall en bra skildrare av detta "krig": Ljungbyhed 1943 och sedan flygning av alla fpl-typer till och med en höghöjdsversion av Draken. Sedan tar han certifikat på hkp.
Och haverierna och dödsfallen får sitt. Som en mekaniker som slajsas till döds av en (hans?) propeller.
I allmänhet är det en suverän bok denna "Ett liv i det blå". Björkman var lite "FV:s svarta får", brister i disciplinen gör att han aldrig blir divisionschef. Han blir stabare mot slutet och sedan kungens adjutant, som han berättat om i en annan bok.
Re: "Slaget om Sverige" Fv:s flyghaverier 1940-1970 ca.
4 mars 1956. De fyra flygarna omkom. Inte Hallandsåsen, utan Kullaberg. http://hd.se/hoganas/2006/03/04/han_glo ... g_olyckan/MD650 skrev:När skedde det?:)varjag skrev: Jag minns t.e.x fyra J 28 Vampires som i formation i dålig sikt - smällde in i Hallandsåsen.....
Re: "Slaget om Sverige" Fv:s flyghaverier 1940-1970 ca.
Jag rekommenderar starkt att du försöker få tag på ett ex av boken "In Memoriam" av Bo Widfeldt, i serien Svenska Vingar. Den innehåller en utförlig lista över samtliga svenska olyckor inom militärflyget, från 1912 och framåt. Den innehåller även en del text om hur, när och varför säkerhetsarbetet har förbättrats. Den är tyvärr slut hos förlaget men finns på en del bibliotek och dyker ibland upp på antikvariat.
"Att flyga är att leva" från 1975 innehåller också en del uppgifter, men Widfelts bok är både nyare och spänner över ett större tidsintervall.
"Att flyga är att leva" från 1975 innehåller också en del uppgifter, men Widfelts bok är både nyare och spänner över ett större tidsintervall.
Re: "Slaget om Sverige" Fv:s flyghaverier 1940-1970 ca.
Tack Sarvi, m.fl.
Jag tänkte utgå från den: In memoriam - för någon allmän debatt/inblick har ju inte förts/finns om det som var vardag länge.
---------------------------------------------------------------
Några intro-siffror: 1912 -1919: (95 haverier - 22 omkomna)
---------------------------------------------------------------
När flygvapnet bildas (1.7.1926 - till 1939) : (omkom 36 förare inkl. 34 civila = 70 man)
1.9. 1939 : Fanns det 177 plan i Sveriges flygvapen:
38 st : B-3 Junkersbombare:
40 st : B-4 (Hawker Hart) Bl. använd i Finland 1940 (F19) Dubbeldäckare.
19 st : S-5 Heinkel 5
32 st : S-6 Fokker CV
48 st : J-8 Gloster Gladiator
Omkomna i beredskapen 1939-45 : 135 förare, 135 övriga, navigatörer etc. (50 var vpl. förare) = 270 man
---------------------------------------------------------------
Jag tänkte utgå från den: In memoriam - för någon allmän debatt/inblick har ju inte förts/finns om det som var vardag länge.
---------------------------------------------------------------
Några intro-siffror: 1912 -1919: (95 haverier - 22 omkomna)
---------------------------------------------------------------
När flygvapnet bildas (1.7.1926 - till 1939) : (omkom 36 förare inkl. 34 civila = 70 man)
1.9. 1939 : Fanns det 177 plan i Sveriges flygvapen:
38 st : B-3 Junkersbombare:
40 st : B-4 (Hawker Hart) Bl. använd i Finland 1940 (F19) Dubbeldäckare.
19 st : S-5 Heinkel 5
32 st : S-6 Fokker CV
48 st : J-8 Gloster Gladiator
Omkomna i beredskapen 1939-45 : 135 förare, 135 övriga, navigatörer etc. (50 var vpl. förare) = 270 man
---------------------------------------------------------------
-
- Medlem
- Inlägg: 653
- Blev medlem: 10 november 2008, 04:39
Re: "Slaget om Sverige" Fv:s flyghaverier 1940-1970 ca.
Premiärnumret av "Militär Historia" innehåller en artikel av Ulf Björlkman om J-29 Tunnan, och dess tillblivelse.
Enligt mitt minnet talar han om ca 1.000 dödsolyckor i samband med Tunnan-flygningar (alt 1.0000 olyckor med ramponerade plan, men något hundratal överlevande)
Enligt mitt minnet talar han om ca 1.000 dödsolyckor i samband med Tunnan-flygningar (alt 1.0000 olyckor med ramponerade plan, men något hundratal överlevande)
Re: "Slaget om Sverige" Fv:s flyghaverier 1940-1970 ca.
Vad betyder det?frejs väpnare skrev:ramponerade
Re: "Slaget om Sverige" Fv:s flyghaverier 1940-1970 ca.
Havererade?Ornellaia skrev:Vad betyder det?frejs väpnare skrev:ramponerade
Re: "Slaget om Sverige" Fv:s flyghaverier 1940-1970 ca.
Ja, vad betyder det? Det kan väl rimligen inte vara 1000 dödsolyckor eftersom det under hela beredskapen, som påpekats, omkom 270! Så vad avses? Jag gjorde f.ö. under 1950-talet värnplikten vid en flottilj som enbart hade och flög med "Tunnan" och där inträffade under ett år TVÅ haverier med en omkommen. Jag fick det intrycket att "Tunnan" var ett bra och problemfritt plan, vilket f.ö. väl också visade sig under "Kongokriget".frejs väpnare skrev:Premiärnumret av "Militär Historia" innehåller en artikel av Ulf Björlkman om J-29 Tunnan, och dess tillblivelse.
Enligt mitt minnet talar han om ca 1.000 dödsolyckor i samband med Tunnan-flygningar (alt 1.0000 olyckor med ramponerade plan, men något hundratal överlevande)
Re: "Slaget om Sverige" Fv:s flyghaverier 1940-1970 ca.
Ja inte 1.000 tals haverier, (100 kanske, med enbart Tunnan ?), såg siffran om minst totalt,332 omkomna men kanske 100 omkom efter 1945.
-
- Medlem
- Inlägg: 653
- Blev medlem: 10 november 2008, 04:39
Re: "Slaget om Sverige" Fv:s flyghaverier 1940-1970 ca.
Mitt minne kan ha fel.
Tidningen ligger på soffbordet hemma.
jag sitter på mitt arbete.
Vi förenas förrst i morgon.
Tidningen ligger på soffbordet hemma.
jag sitter på mitt arbete.
Vi förenas förrst i morgon.
Re: "Slaget om Sverige" Fv:s flyghaverier 1940-1970 ca.
Frejs.
Lätt att kvadda om man läser in fel värden, så sant...
Lätt att kvadda om man läser in fel värden, så sant...