Varför biplan?

Diskussioner kring flyg och dess utveckling genom tiderna.
Värd: sveahk
Användarvisningsbild
Figaro
Medlem
Inlägg: 595
Blev medlem: 22 augusti 2002, 08:49
Ort: Karlshamn

Re: Varför biplan?

Inlägg av Figaro » 18 oktober 2009, 12:29

varjag skrev:Utvecklingen körde om biplanen med monoplanens starkare motorer, högre fart och tyngre beväpning.....
Men - det kom en skrämselhicka i den utvecklingen, 1941/42 med det japanska Mitusbishi A6M-jaktplanet - bäst känt som Zero.
Lätt byggt med blygsamma 965 hästar under huven - var Zero faktiskt ett ''biplan med bara en vinge''... I händerna på japanska flottans expertpiloter förbluffade Zero-planen amerikaner och britter med sin stigförmåga och vändbarhet - och gjorde köttfärs av alla de allierades Hurricanes, Buffalos, Spitfires, P-39 och P-40 :roll:

Men - i slutet av 1943 - hade t.o.m. Zeron körts om av ännu starkare amerikanska flygmotorer.....sic transit....
Zeron har ibland träffande kallats för "The last WWI fighter".

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Re: Varför biplan?

Inlägg av varjag » 18 oktober 2009, 13:32

Figaro skrev:
Zeron har ibland träffande kallats för "The last WWI fighter".
det stämmer bra det. De japanska marinpiloterna som flög Zero-planen 1941/42 - var de mest-och-bäst utbildade jaktflygarna i hela världen. En oskattbar resurs - som den japanska ledningen tanklöst slösade bort :roll: .
Zero'n hade inget pansar - INGEN RADIO - alla kommunikationer mellan planen skedde genom handsignaler eller vingtippningar 8O ! Det - var minsann Första Världskriget splitsat i det Andra......Varjag

Terje
Medlem
Inlägg: 334
Blev medlem: 18 november 2006, 04:07
Ort: Västergötland

Re: Varför biplan?

Inlägg av Terje » 25 oktober 2009, 19:59

Zero var väl ganska symptomatisk med den utveckling som varit innom det Japanska marinflyget vid tiden. Snabbt manövrerbart och med god räckvidd, vad som fick stå tillbaka då var tåligheten, samma sak syns på de flesta av planen från den tidsperioden

Användarvisningsbild
Olof Larsson
Medlem
Inlägg: 1739
Blev medlem: 25 mars 2002, 19:08
Ort: Östergötland

Re: Varför biplan?

Inlägg av Olof Larsson » 1 november 2009, 17:48

Blixten skrev:Då återstår frågan, som berörts tidigare, varför är inte alla "lågfartsplan" tex Fiesler Storch biplan?
Biflygplan är aerodynamiskt mindre effektiva än monoplan, p.g.a. luftmotståndet från stöttor och vajrar
och p.g.a. att vingarna stör varandras luftflöde.
Detta innebär att ett biflygplan kräver lägre vingbelastning
för att kunna matcha ett monoflygplan i t.ex. STOL-kapacitet.

Ang. specifikt flygplan för armesamverkan så fanns det andra aspekter än STOL-egenskaper att ta hänsyn till.
T.ex. hastighet, räckvidd och f.f.a. sikt, där Storchen hade mycket god sikt
och där biflygplan i allmänhet erbjuder mycket dålig sikt.
Blixten skrev:Vi får göra en egen tävling; öst mot väst.

Öst ställer upp med An-2; stallfart: 30 mph

Västlaget kommer med sin motsvarighet DHC-3 Otter. Stallfart: 58 mph

Utklassningsseger för biplanen!
Nja, Ottern kan flyga längre med mer last och den gör det med 40% mindre motoreffekt än An-2:an.
varjag skrev:Utvecklingen körde om biplanen med monoplanens starkare motorer, högre fart och tyngre beväpning.....
Men - det kom en skrämselhicka i den utvecklingen, 1941/42 med det japanska Mitusbishi A6M-jaktplanet - bäst känt som Zero.
Lätt byggt med blygsamma 965 hästar under huven - var Zero faktiskt ett ''biplan med bara en vinge''... I händerna på japanska flottans expertpiloter förbluffade Zero-planen amerikaner och britter med sin stigförmåga och vändbarhet - och gjorde köttfärs av alla de allierades Hurricanes, Buffalos, Spitfires, P-39 och P-40 :roll:
Jag vill nog påstå att Zeros initialla övertag mer berodde på kvaliteten på piloterna
och illa vald taktik från de västallierade piloternas sida (t.ex. strid i vertikalplanet i.s.f. horisontalplanet).
snarare än att Zero skulle ha varit ett bättre flygplan.

I många fall så stred japanerna också mot västflygplan som redan ansågs som omoderna, mediokra eller t.o.m. misslyckade.

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Re: Varför biplan?

Inlägg av varjag » 2 november 2009, 13:02

Jag vill nog påstå att Zeros initialla övertag mer berodde på kvaliteten på piloterna
och illa vald taktik från de västallierade piloternas sida (t.ex. strid i vertikalplanet i.s.f. horisontalplanet).
snarare än att Zero skulle ha varit ett bättre flygplan.

I många fall så stred japanerna också mot västflygplan som redan ansågs som omoderna, mediokra eller t.o.m. misslyckade.
Om kvalitén på Zero- piloterna har jag ingen debatt med dig. Deras utbildning var absolut förstklassig.
Om dom omoderna,mediokra och misslyckade flygplanen som japanerna slogs med - vill jag inte hålla med. Det var först efter stridskontakterna 1941/42 mot just Zero'n - som förstalinjestyper som Hurricane, P-39, P-40, P-43, Buffalo, CW-21 - plötsligt odugligförklarades. Varför? Jo just för att dom var underlägsna - framför allt i stigprestanda.
Alla jaktflygare, amerikaner, britter, kineser och holländare - hade en grundutbildning som fokuserade på horisontal strid och det var först efter dyrköpta erfarenheter - som Zero'ns prestanda framtvingade en revidering av den katekesen.
Den enda jaktplanstyp som klarade den omställningen var P-40, men som du säkert vet - hade General Chennault berättat det för USAAF....bara att ingen ville lyssna. Den japanska flottans jaktflygarelit betraktade allt motstånd de mött - fram till US Navys F4F Wildcats - med lite förakt......lätta byten. Inte ens F4F kunde riktigt matcha Zeron - det var först 1943 och med F6F Hellcat och 2000 hästkrafter - som man verkligen kunde börja applicera vertikalstrid i.s.f. horisontala kurvor.....mvh, Varjag

Användarvisningsbild
Olof Larsson
Medlem
Inlägg: 1739
Blev medlem: 25 mars 2002, 19:08
Ort: Östergötland

Re: Varför biplan?

Inlägg av Olof Larsson » 2 november 2009, 22:49

varjag skrev:Om kvalitén på Zero- piloterna har jag ingen debatt med dig. Deras utbildning var absolut förstklassig.
Om dom omoderna,mediokra och misslyckade flygplanen som japanerna slogs med - vill jag inte hålla med. Det var först efter stridskontakterna 1941/42 mot just Zero'n - som förstalinjestyper som Hurricane, P-39, P-40, P-43, Buffalo, CW-21 - plötsligt odugligförklarades. Varför? Jo just för att dom var underlägsna - framför allt i stigprestanda.
Alla jaktflygare, amerikaner, britter, kineser och holländare - hade en grundutbildning som fokuserade på horisontal strid och det var först efter dyrköpta erfarenheter - som Zero'ns prestanda framtvingade en revidering av den katekesen.
Den enda jaktplanstyp som klarade den omställningen var P-40, men som du säkert vet - hade General Chennault berättat det för USAAF....bara att ingen ville lyssna. Den japanska flottans jaktflygarelit betraktade allt motstånd de mött - fram till US Navys F4F Wildcats - med lite förakt......lätta byten. Inte ens F4F kunde riktigt matcha Zeron - det var först 1943 och med F6F Hellcat och 2000 hästkrafter - som man verkligen kunde börja applicera vertikalstrid i.s.f. horisontala kurvor.....mvh, Varjag
Nja. Redan 1941 så var P-40 och Hawker Hurricane degraderade till sekunda stridsskådeplatser
och/eller jaktattackrollen.

P-39:an, som led av att den i grunden var ett höghöjdsjaktflygplan, med en låghöjdsmotor
som tvingades agera interceptor, imponerade inte på vare sig USAAF, RAF eller RAAF.
Många av de P-39:or som kom att strida mot japanerna var ju t.ex. kärror som britterna redan hade beställt
och sedan tackat nej till p.g.a. deras otillräckliga prestanda.

De Spitfire i Darwinområdet som mötte Zero tidigt i kriget led av underhållsproblem,
det tropiska klimatet (olämpliga oljor, överhettande motorer), att flygplanen redan vid leverans
hade begynnande korrosion i motorerna, att piloterna ofta var vana att strida i horisontalplanet
och att man ofta stred på gränsen av sin räckvidd.

P-38:orna verkar däremot ha klarat sig bra (mot japanerna d.v.s.).
Det som det hade gemensamt med F4F var att det kunde hantera lättare stridsskador
och ändå få hem piloten i ett stridsområde där strid så ofta skedde över havet.

Därtill så erbjöd just P-38:an råprestanda och koncentrerad eldkraft i nosen.

Användarvisningsbild
von Adler
Medlem
Inlägg: 3529
Blev medlem: 28 juni 2002, 19:40
Ort: Årsta, Stockholm
Kontakt:

Re: Varför biplan?

Inlägg av von Adler » 23 november 2009, 13:29

En del av problemet kan ju också vara att britterna flugit "hairball" mot tyskarnas "boom'n'zoom" då särskilt Spitfiren var mer manövrerbar än Bf 109an. "Hailball" funkar utmärkt så länge du har ett plan som är mer manövrerbart än fiendens, är situationen den motsatta blir det problem. När Zero-planen dessutom kunde stiga iväg när de hamnade i underläga gjorde inte saken bättre. Mot sådana plan krävs "boom'n'zoom"-taktik, något som de allierade började använda ganska snart.

Användarvisningsbild
gunship
Medlem
Inlägg: 1373
Blev medlem: 14 december 2004, 14:00
Ort: Stockholm

Re: Varför biplan?

Inlägg av gunship » 8 december 2009, 23:39

byggde inte sopwith ett kvad-plan (eller hur ordet nu skall konstrueras, plan med fyra vingar), men där orginalet var tänkt att ha FEMTON små vingar. är det någon som har någon idé om hur detta skulle ha sett ut? 8O

Användarvisningsbild
spett
Medlem
Inlägg: 3639
Blev medlem: 7 december 2006, 22:41
Ort: Fjollträsk

Re: Varför biplan?

Inlägg av spett » 9 december 2009, 21:04

Hmpf...fnys...mummel...
Det är Armstrong Whitworth FK11 som avses.
Bilagor
aw-15wings.jpg
aw-15wings.jpg (13.69 KiB) Visad 3067 gånger

Användarvisningsbild
gunship
Medlem
Inlägg: 1373
Blev medlem: 14 december 2004, 14:00
Ort: Stockholm

Re: Varför biplan?

Inlägg av gunship » 10 december 2009, 16:36

Gilette nu för jättar och cykloper? 8O

mycket intressant bild. hur långt kom man :lol:

Användarvisningsbild
Blixten
Stödjande medlem 2023
Inlägg: 2074
Blev medlem: 7 februari 2007, 21:02

Re: Varför biplan?

Inlägg av Blixten » 31 mars 2010, 18:27

Jag läste en annan förklaring på varför biblan är sämre: vingspetsar är dåliga, här kan övertrycket från undersidan smita över till översidan. Enkelt.

Frogman
Medlem
Inlägg: 1166
Blev medlem: 15 februari 2003, 22:27
Ort: Sverige

Re: Varför biplan?

Inlägg av Frogman » 11 april 2010, 18:01

Biplan är en nischprodukt för flygbesprutning, min absoluta favorit är Mielec-PZL Belpeghor, världens enda jetdrivna biplan.

Användarvisningsbild
J.K Nilsson
Medlem
Inlägg: 2406
Blev medlem: 21 februari 2004, 23:18
Ort: Frösön

Re: Varför biplan?

Inlägg av J.K Nilsson » 22 maj 2010, 17:36

Blixten skrev:Jag läste en annan förklaring på varför biblan är sämre: vingspetsar är dåliga, här kan övertrycket från undersidan smita över till översidan. Enkelt.
Det där får du gärna vidareutveckla. :milwink:

J.K Nilsson

Användarvisningsbild
spett
Medlem
Inlägg: 3639
Blev medlem: 7 december 2006, 22:41
Ort: Fjollträsk

Re: Varför biplan?

Inlägg av spett » 22 maj 2010, 17:41

J.K Nilsson skrev:
Blixten skrev:Jag läste en annan förklaring på varför biblan är sämre: vingspetsar är dåliga, här kan övertrycket från undersidan smita över till översidan. Enkelt.
Det där får du gärna vidareutveckla. :milwink:

J.K Nilsson

Äsch ! Troglodyter !

Användarvisningsbild
Blixten
Stödjande medlem 2023
Inlägg: 2074
Blev medlem: 7 februari 2007, 21:02

Re: Varför biplan?

Inlägg av Blixten » 22 maj 2010, 19:02

J.K Nilsson skrev:
Blixten skrev:Jag läste en annan förklaring på varför biblan är sämre: vingspetsar är dåliga, här kan övertrycket från undersidan smita över till översidan. Enkelt.
Det där får du gärna vidareutveckla. :milwink:

J.K Nilsson
Det var nog här jag läste: http://www.jefflewis.net/aviation_theor ... plane.html

Skriv svar