Varmköra flygplansmotorer

Diskussioner kring flyg och dess utveckling genom tiderna.
Värd: sveahk
Skriv svar
Användarvisningsbild
predator
Medlem
Inlägg: 3612
Blev medlem: 4 september 2004, 15:22
Ort: Göteborg

Varmköra flygplansmotorer

Inlägg av predator » 28 april 2009, 20:17

Hej

När man läst om flygplan i alla deras former. Så läser man att dom måste varmköras.

Måste alla plan det ?
Och varför?

Användarvisningsbild
millgard
Stödjande medlem 2020
Inlägg: 3790
Blev medlem: 23 mars 2007, 16:36
Ort: Luleå

Re: Varm köra motorer

Inlägg av millgard » 28 april 2009, 22:30

Om man skall ta ut maximal effekt ur en motor måste oljan ha driftstemperatur för bästa smörjning av lager osv, samtidigt som en jämn temperatur i motorn förhindrar motorskador orsakade av att olika delar utvidgar sig olika.

För att starta ett flygplan behövs ofta max eller nästan max effekt, särskilt om det är fullastat. Dessutom var många flygplan luftkylda vilket också gör motorn känsligare för omgivande temperatur (alltså temperaturskillnaden mellan kylluft och motor).

BroderNorbagge
Medlem
Inlägg: 95
Blev medlem: 7 maj 2006, 15:27
Ort: Oslo

Re: Varm köra motorer

Inlägg av BroderNorbagge » 30 april 2009, 13:40

Det är inte bara flygplansmotorer som må varmköras före avgång. Även motoren på vissa "markbundna" fordon måste varmköras före avgång.
T.ex. när jag för 20 år sedan så där tjänstgjorde vid den mekaniserade plutonen til norska FN-bataljonen i Libanon, så var vi utrustade med to typ PPK'ar. M-113 för beredskaps- og utryckningstjänst och franska 4x4 VAB's til eskorttjänst.
Men en tillgänglighetsgrad på våra M-113 som tyvärr, efter många års hård användning i den steniga terrängen i Syd-ostra Libanon utan utbytning och totalöversyn (sedan vagnarnas ankomst til operationsområdet i 1978), var "något" (dvs. en hel del) under det önskvärda.
I detta för oss något förtvivlade läge, hade det ju til någon grad varit önskvärt at kunna anvdända våra VABs til beredskaps- och utryckningstjänst. Men tyvärr inte.
Dom VAB'ar vi andvände behövde upp emot 7 minuters varmkörning med koplingen i friläge innan vi kunde åka i väg.
Som eskortkärra dög dom dock rätt bra, och til vägbruk var fjädringen superb (som den oft brukar vara på franska åkdon).
Åkte vid et tilfälle med en VAB över fartshindren i SLA-vägposteringen "DFF-44", öster om byn Maryjoun, i en fart av 90 km/t, utan at ens känna så mycket som en liten skakning i vagnen 8-).

Bild
VAB i förgrunden, M-113 bak.

Men nu är ju inte detta precis civil teknikhistoria :roll:

Användarvisningsbild
dc
Medlem
Inlägg: 2150
Blev medlem: 3 februari 2007, 23:21
Ort: Nättraby
Kontakt:

Re: Varm köra motorer

Inlägg av dc » 30 april 2009, 18:21

Att varmköra motorer är ju inte utdött. Även i dagens läge finns helt nya maskiner med instruktion att köra på tex 1200rpm under en minut efter start och en halv minut innan avstängning. Detta framförallt gällande turbomotorer...
No one can prevent me from raising towers in babylon

Gutekrigaren
Medlem
Inlägg: 4120
Blev medlem: 23 mars 2002, 19:38
Ort: Rom

Re: Varm köra motorer

Inlägg av Gutekrigaren » 9 maj 2009, 22:59

Nyttan av varmkörning är inte obefintlig på en vanlig personbilsmotor heller. Att vara försiktig med gasen innan tempmätaren klivit upp på normal skonar motorn. Metall är metall, trots modernitet.

Mvh Petter

Användarvisningsbild
dc
Medlem
Inlägg: 2150
Blev medlem: 3 februari 2007, 23:21
Ort: Nättraby
Kontakt:

Re: Varm köra motorer

Inlägg av dc » 9 maj 2009, 23:33

Gutekrigaren skrev:Nyttan av varmkörning är inte obefintlig på en vanlig personbilsmotor heller. Att vara försiktig med gasen innan tempmätaren klivit upp på normal skonar motorn. Metall är metall, trots modernitet.

Mvh Petter
BMW införde tom variabel rödmarkering på förra M5. Rödmarkeringen flyttas uppåt beroende på motortemp...
No one can prevent me from raising towers in babylon

Gutekrigaren
Medlem
Inlägg: 4120
Blev medlem: 23 mars 2002, 19:38
Ort: Rom

Re: Varm köra motorer

Inlägg av Gutekrigaren » 10 maj 2009, 21:19

dc skrev:
Gutekrigaren skrev:Nyttan av varmkörning är inte obefintlig på en vanlig personbilsmotor heller. Att vara försiktig med gasen innan tempmätaren klivit upp på normal skonar motorn. Metall är metall, trots modernitet.

Mvh Petter
BMW införde tom variabel rödmarkering på förra M5. Rödmarkeringen flyttas uppåt beroende på motortemp...
Exakt, då ser man hur mycket motorn kan belastas utan att dess relativa kyla påverkar slitaget. Lösningen kanske är för dyr för att finnas på alla bilar, däremot.

Hörde någonstans att en kallstart sliter som 50 mils körning. Det kanske inte är sant, men att köra med det som försiktighetsprincip är nog inte skadligt...

Mvh Petter

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Re: Varm köra motorer

Inlägg av varjag » 22 maj 2009, 02:12

Gutekrigaren skrev:Nyttan av varmkörning är inte obefintlig på en vanlig personbilsmotor heller. Att vara försiktig med gasen innan tempmätaren klivit upp på normal skonar motorn. Metall är metall, trots modernitet.

Mvh Petter
Sannerligen! Jag hade en Nissan GU 'Patrol' i flera år - med en 2,8l turbo-diesel. Trots varm klimat, var den helt orkeslös utan ordentlig varmkörning, 4-5 minuter.
Vill minnas att 50-60-talens Jaguarer också var känsliga....om man trampade spiken i botten med iskall motor skar eländet helt enkelt :roll: , Varjag

masase
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 2040
Blev medlem: 31 juli 2005, 21:48
Ort: Amsterdam

Re: Varm köra motorer

Inlägg av masase » 22 maj 2009, 02:26

Gutekrigaren skrev:Nyttan av varmkörning är inte obefintlig på en vanlig personbilsmotor heller. Att vara försiktig med gasen innan tempmätaren klivit upp på normal skonar motorn. Metall är metall, trots modernitet.
Jag fick lära mig i motorkunskapen i gymnasiet (teknisk linje) att av problemen var att motorolja alltid måste vara en kompromiss mellan att vara lättflytande vid kallstart och samtidigt bärkraftig nog vid hög temperatur och belastning.

http://www.aa1car.com/library/oil_viscosity.htm

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Re: Varmköra flygplansmotorer

Inlägg av varjag » 22 maj 2009, 13:23

flygplan i alla deras former. Så läser man att dom måste varmköras
Medaljens baksida - var att många flygplan, speciellt militära sådana - med vätskekylda radmotorer, hade bristfälliga kylare som fungerade bra när flygplanet väl startat och fått 'fartluft' på kylarna. Men inte så bra på marken när flygplanet stod stilla eller taxade, då både olje- och kylvätsketemperatur - speciellt sommartid - snabbt nådde överhettningsvärden. Det gällde alltså att minimera tiden mellan att motorns arbetstemperaturer nåtts - och att flygplanet kom i luften.
Notorisk lär vår svenska SAAB J 21 med Daimler-Benzmotor och skjutande propeller(= ingen propellervind mot kylarna) - ha varit. Om anekdotiskt eller inte - vet jag ej, men jag har läst ngnstans att sommartid höll man brandbilar i beredskap som när överhettning hotade, helt enkelt sprutade kallvatten genom kylarintagen - som låg i vingframkanten.
SAAB'S B/T 18B med samma motorer - lär ha lidit av liknande problem. Varjag

Användarvisningsbild
Bagheera
Medlem
Inlägg: 2001
Blev medlem: 17 september 2003, 03:16
Ort: Göteborg, Stockholm, Umeå

Re: Varmköra flygplansmotorer

Inlägg av Bagheera » 12 juni 2009, 01:49

predator skrev:Hej

När man läst om flygplan i alla deras former. Så läser man att dom måste varmköras.

Måste alla plan det ?
Och varför?

Ja, i princip.
I mitt fall så flyger jag PA 28:or, dvs Piper med en propeller i nosen.
Motorerna är ursprungligen konstruerade på fyrtiotalet, och har inte genomgått ngr större förändringar.
Vill man, så bör man köpa den nya "dyroljan" för att få motorn att må bättre över åren.

Skriv svar