Varmköra flygplansmotorer
Varmköra flygplansmotorer
Hej
När man läst om flygplan i alla deras former. Så läser man att dom måste varmköras.
Måste alla plan det ?
Och varför?
När man läst om flygplan i alla deras former. Så läser man att dom måste varmköras.
Måste alla plan det ?
Och varför?
Re: Varm köra motorer
Om man skall ta ut maximal effekt ur en motor måste oljan ha driftstemperatur för bästa smörjning av lager osv, samtidigt som en jämn temperatur i motorn förhindrar motorskador orsakade av att olika delar utvidgar sig olika.
För att starta ett flygplan behövs ofta max eller nästan max effekt, särskilt om det är fullastat. Dessutom var många flygplan luftkylda vilket också gör motorn känsligare för omgivande temperatur (alltså temperaturskillnaden mellan kylluft och motor).
För att starta ett flygplan behövs ofta max eller nästan max effekt, särskilt om det är fullastat. Dessutom var många flygplan luftkylda vilket också gör motorn känsligare för omgivande temperatur (alltså temperaturskillnaden mellan kylluft och motor).
-
- Medlem
- Inlägg: 95
- Blev medlem: 7 maj 2006, 15:27
- Ort: Oslo
Re: Varm köra motorer
Det är inte bara flygplansmotorer som må varmköras före avgång. Även motoren på vissa "markbundna" fordon måste varmköras före avgång.
T.ex. när jag för 20 år sedan så där tjänstgjorde vid den mekaniserade plutonen til norska FN-bataljonen i Libanon, så var vi utrustade med to typ PPK'ar. M-113 för beredskaps- og utryckningstjänst och franska 4x4 VAB's til eskorttjänst.
Men en tillgänglighetsgrad på våra M-113 som tyvärr, efter många års hård användning i den steniga terrängen i Syd-ostra Libanon utan utbytning och totalöversyn (sedan vagnarnas ankomst til operationsområdet i 1978), var "något" (dvs. en hel del) under det önskvärda.
I detta för oss något förtvivlade läge, hade det ju til någon grad varit önskvärt at kunna anvdända våra VABs til beredskaps- och utryckningstjänst. Men tyvärr inte.
Dom VAB'ar vi andvände behövde upp emot 7 minuters varmkörning med koplingen i friläge innan vi kunde åka i väg.
Som eskortkärra dög dom dock rätt bra, och til vägbruk var fjädringen superb (som den oft brukar vara på franska åkdon).
Åkte vid et tilfälle med en VAB över fartshindren i SLA-vägposteringen "DFF-44", öster om byn Maryjoun, i en fart av 90 km/t, utan at ens känna så mycket som en liten skakning i vagnen .
VAB i förgrunden, M-113 bak.
Men nu är ju inte detta precis civil teknikhistoria
T.ex. när jag för 20 år sedan så där tjänstgjorde vid den mekaniserade plutonen til norska FN-bataljonen i Libanon, så var vi utrustade med to typ PPK'ar. M-113 för beredskaps- og utryckningstjänst och franska 4x4 VAB's til eskorttjänst.
Men en tillgänglighetsgrad på våra M-113 som tyvärr, efter många års hård användning i den steniga terrängen i Syd-ostra Libanon utan utbytning och totalöversyn (sedan vagnarnas ankomst til operationsområdet i 1978), var "något" (dvs. en hel del) under det önskvärda.
I detta för oss något förtvivlade läge, hade det ju til någon grad varit önskvärt at kunna anvdända våra VABs til beredskaps- och utryckningstjänst. Men tyvärr inte.
Dom VAB'ar vi andvände behövde upp emot 7 minuters varmkörning med koplingen i friläge innan vi kunde åka i väg.
Som eskortkärra dög dom dock rätt bra, och til vägbruk var fjädringen superb (som den oft brukar vara på franska åkdon).
Åkte vid et tilfälle med en VAB över fartshindren i SLA-vägposteringen "DFF-44", öster om byn Maryjoun, i en fart av 90 km/t, utan at ens känna så mycket som en liten skakning i vagnen .
VAB i förgrunden, M-113 bak.
Men nu är ju inte detta precis civil teknikhistoria
Re: Varm köra motorer
Att varmköra motorer är ju inte utdött. Även i dagens läge finns helt nya maskiner med instruktion att köra på tex 1200rpm under en minut efter start och en halv minut innan avstängning. Detta framförallt gällande turbomotorer...
No one can prevent me from raising towers in babylon
-
- Medlem
- Inlägg: 4120
- Blev medlem: 23 mars 2002, 19:38
- Ort: Rom
Re: Varm köra motorer
Nyttan av varmkörning är inte obefintlig på en vanlig personbilsmotor heller. Att vara försiktig med gasen innan tempmätaren klivit upp på normal skonar motorn. Metall är metall, trots modernitet.
Mvh Petter
Mvh Petter
Re: Varm köra motorer
BMW införde tom variabel rödmarkering på förra M5. Rödmarkeringen flyttas uppåt beroende på motortemp...Gutekrigaren skrev:Nyttan av varmkörning är inte obefintlig på en vanlig personbilsmotor heller. Att vara försiktig med gasen innan tempmätaren klivit upp på normal skonar motorn. Metall är metall, trots modernitet.
Mvh Petter
No one can prevent me from raising towers in babylon
-
- Medlem
- Inlägg: 4120
- Blev medlem: 23 mars 2002, 19:38
- Ort: Rom
Re: Varm köra motorer
Exakt, då ser man hur mycket motorn kan belastas utan att dess relativa kyla påverkar slitaget. Lösningen kanske är för dyr för att finnas på alla bilar, däremot.dc skrev:BMW införde tom variabel rödmarkering på förra M5. Rödmarkeringen flyttas uppåt beroende på motortemp...Gutekrigaren skrev:Nyttan av varmkörning är inte obefintlig på en vanlig personbilsmotor heller. Att vara försiktig med gasen innan tempmätaren klivit upp på normal skonar motorn. Metall är metall, trots modernitet.
Mvh Petter
Hörde någonstans att en kallstart sliter som 50 mils körning. Det kanske inte är sant, men att köra med det som försiktighetsprincip är nog inte skadligt...
Mvh Petter
Re: Varm köra motorer
Sannerligen! Jag hade en Nissan GU 'Patrol' i flera år - med en 2,8l turbo-diesel. Trots varm klimat, var den helt orkeslös utan ordentlig varmkörning, 4-5 minuter.Gutekrigaren skrev:Nyttan av varmkörning är inte obefintlig på en vanlig personbilsmotor heller. Att vara försiktig med gasen innan tempmätaren klivit upp på normal skonar motorn. Metall är metall, trots modernitet.
Mvh Petter
Vill minnas att 50-60-talens Jaguarer också var känsliga....om man trampade spiken i botten med iskall motor skar eländet helt enkelt , Varjag
Re: Varm köra motorer
Jag fick lära mig i motorkunskapen i gymnasiet (teknisk linje) att av problemen var att motorolja alltid måste vara en kompromiss mellan att vara lättflytande vid kallstart och samtidigt bärkraftig nog vid hög temperatur och belastning.Gutekrigaren skrev:Nyttan av varmkörning är inte obefintlig på en vanlig personbilsmotor heller. Att vara försiktig med gasen innan tempmätaren klivit upp på normal skonar motorn. Metall är metall, trots modernitet.
http://www.aa1car.com/library/oil_viscosity.htm
Re: Varmköra flygplansmotorer
Medaljens baksida - var att många flygplan, speciellt militära sådana - med vätskekylda radmotorer, hade bristfälliga kylare som fungerade bra när flygplanet väl startat och fått 'fartluft' på kylarna. Men inte så bra på marken när flygplanet stod stilla eller taxade, då både olje- och kylvätsketemperatur - speciellt sommartid - snabbt nådde överhettningsvärden. Det gällde alltså att minimera tiden mellan att motorns arbetstemperaturer nåtts - och att flygplanet kom i luften.flygplan i alla deras former. Så läser man att dom måste varmköras
Notorisk lär vår svenska SAAB J 21 med Daimler-Benzmotor och skjutande propeller(= ingen propellervind mot kylarna) - ha varit. Om anekdotiskt eller inte - vet jag ej, men jag har läst ngnstans att sommartid höll man brandbilar i beredskap som när överhettning hotade, helt enkelt sprutade kallvatten genom kylarintagen - som låg i vingframkanten.
SAAB'S B/T 18B med samma motorer - lär ha lidit av liknande problem. Varjag
Re: Varmköra flygplansmotorer
predator skrev:Hej
När man läst om flygplan i alla deras former. Så läser man att dom måste varmköras.
Måste alla plan det ?
Och varför?
Ja, i princip.
I mitt fall så flyger jag PA 28:or, dvs Piper med en propeller i nosen.
Motorerna är ursprungligen konstruerade på fyrtiotalet, och har inte genomgått ngr större förändringar.
Vill man, så bör man köpa den nya "dyroljan" för att få motorn att må bättre över åren.