Tack, då lärde jag mig något både om flygplan och media.
Att skribenter ofta har en egen agenda är väl i och för sig inget nytt ens för mig, men som måttligt insatt så är det lätt att köpa en välskriven artikel i en stor och tämligen respekterad tidskrift. Hade det stått i Aftonbladet hade jag inte länkat.
j18+1
Norges val av stridsflyg
Re: Norges val av stridsflyg
I Norge er det forventet ny debatt rundt kampflykjøpet etter en dokumentar som skal vises på NRK førstkommende tirsdag 16/4:
http://tv.nrk.no/serie/brennpunkt/mdup1 ... 16-04-2013
Programomtalen:
http://tv.nrk.no/serie/brennpunkt/mdup1 ... 16-04-2013
Programomtalen:
Siden programmet er finansiert med skattekroner forventer jeg at programmet belyser saken fra flere sider. Men, jeg har blitt skuffet/besviken førI kveldens Brennpunkt rettes søkelyset mot Norges kjøp av kampfly. Stortinget har vedtatt at vi skal kjøpe nye fly til minst 60 milliarder kroner.
Det oppdages stadig feil ved F35-flyet, som produseres i USA. Flyet er flere år forsinket.
Uviss situasjon
Flere av de andre landene som er med på å finansiere flykjøpet, har satt prosjektet på vent. I Norge er det stille. Dette til tross for at ingen vet hvordan de endelige flyene vil se ut, eller hva regningen blir til slutt.
Om Brennpunkt
Brennpunkt er et samfunnskritisk dokumentarprogram som har vunnet flere norske og internasjonale priser.
Re: Norges val av stridsflyg
Om vi pratar ekonomi så kan man ju titta på det erbjudande som Saab gav till Schweiz. Stämmer denna uppgift så ska ett erbjudande som täcker rätt mycket (utom vapen då, ) på 22 st Gripen E gå på 3,126 miljarder Schweizerfranc. I USD anges det till 3,27 miljarder, vilket då borde bli ett styckpris på 148 miljoner dollar för Gripen E.
http://en.wikipedia.org/wiki/Saab_JAS_3 ... al_history
http://en.wikipedia.org/wiki/Saab_JAS_3 ... al_history
The aircraft are expected to be delivered from 2018 to 2021 at a fixed price of CHF 3.126 billion ($3.27 billion) which includes research and development costs, mission planning systems, initial spares and support, training, and certification. The Swedish government guarantees the price, performance and operational suitability of the aircraft