Specialisering respektive allround inom stridsflyget?

Diskussioner kring flyg och dess utveckling genom tiderna.
Värd: sveahk
Användarvisningsbild
NIL
Stödjande medlem 2023
Inlägg: 2685
Blev medlem: 8 maj 2008, 11:22
Ort: Stockholm

Re: Specialisering respektive allround inom stridsflyget?

Inlägg av NIL » 6 november 2008, 15:35

tryggve skrev:
Ragnar Svedje skrev: Utan att gå vidare med ovan jämförelse mellan JAS och JSF så vill jag i ett vidare perspektiv diskutera hur stridsflyget nuförtiden alltmer utvecklas mot multipurpose, dvs att ett och samma flygplan skall kunna utföra uppdrag som spaning, jakt och attack. När började egentligen den trenden på allvar?
Bra fråga. Just "fighter bombers" har väl funnits rätt länge (under WW2 och framåt) , men just spaning är väl något som man har utvecklat specialversioner till. Det första jag tänkte på som "sant" multirole var F-4 Phantom II, men där fanns ju också en specialiserad spaningsversion
F-4 Phantom är nog det bästa exempel man kan ta, jag såg en gång en populärdokumentär (sannolikt på Discovery) där Amerikaner eller Israeler med Attackversionen genomförde ett företag under skydd av Jaktversionen. Efteråt gjorde man en Damage Assessment (jag vet inte vad det heter på svenska) med Spaningsversionen.
Äh, det löser sig.

Användarvisningsbild
J.K Nilsson
Medlem
Inlägg: 2406
Blev medlem: 21 februari 2004, 23:18
Ort: Frösön

Re: Specialisering respektive allround inom stridsflyget?

Inlägg av J.K Nilsson » 7 november 2008, 23:19

NIL skrev:
tryggve skrev:
Ragnar Svedje skrev: Utan att gå vidare med ovan jämförelse mellan JAS och JSF så vill jag i ett vidare perspektiv diskutera hur stridsflyget nuförtiden alltmer utvecklas mot multipurpose, dvs att ett och samma flygplan skall kunna utföra uppdrag som spaning, jakt och attack. När började egentligen den trenden på allvar?
Bra fråga. Just "fighter bombers" har väl funnits rätt länge (under WW2 och framåt) , men just spaning är väl något som man har utvecklat specialversioner till. Det första jag tänkte på som "sant" multirole var F-4 Phantom II, men där fanns ju också en specialiserad spaningsversion
F-4 Phantom är nog det bästa exempel man kan ta, jag såg en gång en populärdokumentär (sannolikt på Discovery) där Amerikaner eller Israeler med Attackversionen genomförde ett företag under skydd av Jaktversionen. Efteråt gjorde man en Damage Assessment (jag vet inte vad det heter på svenska) med Spaningsversionen.
Om man vill peka på mera svenska förhållanden så kan man ju lika gärna ta viggenfamiljen. Fast vi hade inte riktigt taktiken att sätta samman "Strike packages" med attackflygplan som jaktskyddades med jaktflygplan, möjligtvis kunde man tänka sig att jakten gjorde ett jaktsvep i området som attacken skulle använda och sedan flyga spärrbana i ytterkanterna. Det kan tänkas att det har mer att göra med Sveriges litenhet att göra än reela taktiska överväganden. Men alltnog så hade vi fyra versioner av flygplanet att lösa stridsuppgifter med. AJ, SH,SF och JA 37 så vi hade blivit så illa tvugna att göra som exemplet ovan med ett enhetsflygplan med olika inredning.

J.K Nilsson

Skriv svar