Civila Flygplatser.

Diskussioner kring flyg och dess utveckling genom tiderna.
Värd: sveahk
Användarvisningsbild
loop
Stödjande medlem 2024
Inlägg: 1851
Blev medlem: 3 juli 2002, 03:38
Ort: Götet

Re: Civila Flygplatser.

Inlägg av loop » 1 augusti 2008, 20:48

Finns ju massor med gräsbana iofs inte lika många som förr, då de flesta besprutningsflygfält vuxit igen nu.

Användarvisningsbild
Bagheera
Medlem
Inlägg: 2001
Blev medlem: 17 september 2003, 03:16
Ort: Göteborg, Stockholm, Umeå

Re: Civila Flygplatser.

Inlägg av Bagheera » 2 augusti 2008, 00:15

Visst det finns många gräsbanor i Sverige. Har själv prenumeration på KSAB:s Svenska Flygfält, nödvändigt som pilot.
En svår jag landat på /startat från måste vara Härnösand/Myran, den är ngt kort, dock 800 meter, oftast i dålig kondition o ofta blöt, vilket ngn gång kan innebära att man inte når hastigheten för att lyfta med en PA-28. Restriktionsområden omringar fältet väldigt nära, många runtom; R100, R70A hela vägen till R70 David. Där handlar det om Ground (GND) och 4500 MSL och upp till 27500 MSL.

En annan gräsvariant är Åsele, där banan korsar golfbanan. För att landa där så går man in lågt för att visa att man tänker landa, sen tar man ett helt varv lågt och har därmed förhoppningsvis påtalat golfarna att de ska hålla sig borta.

En ny propeller kostar runt 80 000..

Användarvisningsbild
Anders Nyman
Medlem
Inlägg: 3214
Blev medlem: 22 juni 2007, 10:13
Ort: Borlänge

Re: Civila Flygplatser.

Inlägg av Anders Nyman » 22 oktober 2008, 20:08

Nu imorgon Torsdag 23/10. så får Dala-Airpot sitt största besök av ett Civilt flygplan, en Boeing 757:a. För det är två direkt flyg till Thailand från Dala-Airport utanför Borlänge denna höst, å då ska jag vara där och kolla in denna begivenhet. Okej stora flygplan har jag både sett och åkt förut, men på lilla Dala-Airport. 8-)

Frogman
Medlem
Inlägg: 1166
Blev medlem: 15 februari 2003, 22:27
Ort: Sverige

Re: Civila Flygplatser.

Inlägg av Frogman » 22 oktober 2008, 21:56

Kul ta med kameran, 757:an är ju en blivande raritet då den inte tillverkas längre.

Användarvisningsbild
Anders Nyman
Medlem
Inlägg: 3214
Blev medlem: 22 juni 2007, 10:13
Ort: Borlänge

Re: Civila Flygplatser.

Inlägg av Anders Nyman » 23 oktober 2008, 16:13

Frogman skrev:Kul ta med kameran, 757:an är ju en blivande raritet då den inte tillverkas längre.
Jag får nog tyvärr nöja mej med Mobilkameran tyvärr.. Filmen till den anndra är slut. För denna flygning och en till flygning med en exotisk destination som Thailand är ett försök med ett avlägset resemål från Dalarna.. Annars är det bara Kanarieholmarna eller Bulgarien som trafikeras härifrån.. 19.15 ikväll avgår detta Thaiflyg.. :D

Användarvisningsbild
lampros
Medlem
Inlägg: 1836
Blev medlem: 2 april 2008, 13:52
Ort: Härnösand

Re: Civila Flygplatser.

Inlägg av lampros » 27 oktober 2008, 16:03

Bagheera skrev:En annan gräsvariant är Åsele, där banan korsar golfbanan. För att landa där så går man in lågt för att visa att man tänker landa, sen tar man ett helt varv lågt och har därmed förhoppningsvis påtalat golfarna att de ska hålla sig borta.

En ny propeller kostar runt 80 000..
Så intressant om denna bana. Är uppvuxen i krokarna, har ofta varit och gått där...

På 70-talet fanns bara en startbana, gräs. Flygklubbens sportplan (en grön-vit Cessna) användes för brandövervakning tror jag. Pappa gick och slog golfbollar där innan golfbanan byggdes. Alla bollar plockades upp hoppas jag...

Just det: och riktig golfbana kom till cirka 1980. Och samtidigt fick flygfältet en ny bana, vinkelrät mot den gamla, och rakt igenom denna golfbana, ut mot forsen. (Lite komplicerat. Måste ses.) Jag tror det var Vattenfall som byggde flygfältet, lite kompensation för forsutbyggnaden /regleringen av Söråseleforsen.

Båda fälten (det gamla och det nya) har vatten före banan så att säga. Vattenhinder?

(Används det gamla fältet längre? Bra att ha vid olika vindriktning? Eller är det bara lyx med såna tankegångar för småfält?)

Användarvisningsbild
Anders Nyman
Medlem
Inlägg: 3214
Blev medlem: 22 juni 2007, 10:13
Ort: Borlänge

Re: Civila Flygplatser.

Inlägg av Anders Nyman » 31 oktober 2008, 11:03

Dala-Airport har ju ett antal år på Nacken. Men vilken flygplats kan vara Sveriges äldsta flygplats som är i funktion. :wink:

Användarvisningsbild
Anders Nyman
Medlem
Inlägg: 3214
Blev medlem: 22 juni 2007, 10:13
Ort: Borlänge

Re: Civila Flygplatser.

Inlägg av Anders Nyman » 7 november 2008, 23:14

Var ner nyss och tittade vid Dala-Airport när den stora Boeing 767:an kom från Thailand,, när planet dök fram i mörkret och från dimman, så såg det nästan ut som ett spökflyg som kom.. Men en tanke som slog mej när jag såg detta stora plan komma ner i dimman och i mörkret, att de är väldigt duktiga dessa piloter som klarar av detta.. Men de har ju radarn till hjälp.. :wink:

Användarvisningsbild
Anders Nyman
Medlem
Inlägg: 3214
Blev medlem: 22 juni 2007, 10:13
Ort: Borlänge

Re: Civila Flygplatser.

Inlägg av Anders Nyman » 22 november 2008, 18:49

Igår Fredag så Landade och startade det största plan här på Dala-Aitport som denna flygplats kan ta ner, en Airbus 330-200. För det var återigen dags för en flygning till Tahiland här i från.. För det skulle ju göras två stycken prov med Thai flyg här i från Dalarna å som det ser ut så är det två lyckade flyg med så avlägset resemål här från Borlänge.. Så det är väl bara nu att hoppas på framtiden så Borlänge kan konkurera med Arlanda, Göteborg och alla de anndra större flygplatserna nu med så stora flyg. 8-)

Skriv svar