Civila Flygplatser.

Diskussioner kring flyg och dess utveckling genom tiderna.
Värd: sveahk
Användarvisningsbild
Anders Nyman
Medlem
Inlägg: 3214
Blev medlem: 22 juni 2007, 10:13
Ort: Borlänge

Civila Flygplatser.

Inlägg av Anders Nyman » 4 juni 2008, 19:18

Civila Flygplatser är väl en liten del i vår tekniska historia, så är det okej om jag gör en tråd om detta. Vill gärna dela med mej vad som står om vår flygplats här i Borlänge på Wikipedia. Den har en historia som sträcker sej över nästan hela 1900-talet och framåt. Medanns det går bakåt för många flygplatser, så har denna flygplats på de senaste åren vuxit rätt så mycket inom charter resandet, så det är ju alltid lite positivt i annars en tuff värld där mycket ska stramas åt och läggas ner. http://sv.wikipedia.org/wiki/Dala_Airport :wink:
Senast redigerad av 1 Anders Nyman, redigerad totalt 4 gånger.

Användarvisningsbild
Olof Trätälja
Utsparkad
Inlägg: 1456
Blev medlem: 16 april 2006, 09:36
Ort: Sverige

Re: Civila Flygplatser.

Inlägg av Olof Trätälja » 5 juni 2008, 18:52

Men helt civil är eller i varje fall var den ju inte. Det är nog ganska vanligt att våra allra äldsta flygplatser är just militära övningsområden som till en början användes av militären. Det gällde för gärdet, där den allra första flygningen i Sverige ägde rum 1909 och samma sak gäller Barkarby. Kombinationen att en flygplats varit både militär och civil samtidigt har ju tills nyligen varit mycket vanlig även om det idag bara är F21 Kallax - Luleå och F17 Kallinge - Ronneby som återstår.

Samma sak gäller i stor utsträckning utomlands, av denna anledning var tex något otippat tills helt nyligen Bangkoks fd Internationella flygplats, Don Muang, en av värdens absolut äldsta internationella storflygplatser. Troligen gav den också en hel del intäkter till militären vilket nog skall beaktas i det politiska spelet och de kontroverser som varit kring den nya flygplatsen....

Användarvisningsbild
Anders Nyman
Medlem
Inlägg: 3214
Blev medlem: 22 juni 2007, 10:13
Ort: Borlänge

Re: Civila Flygplatser.

Inlägg av Anders Nyman » 9 juni 2008, 06:18

Okej,, militären var ju även lite inblandad på Dala-Airport också,, så visst så såg jag väl något militärplan där någon gång, men när det gällde den sortens aktiviteter så var väl det väl inte lika som på en vanlig flygflottilj. Men nu är den helt civil. :wink:

Användarvisningsbild
cocteau
Medlem
Inlägg: 492
Blev medlem: 23 maj 2005, 14:36
Ort: Gävle
Kontakt:

Re: Civila Flygplatser.

Inlägg av cocteau » 9 juni 2008, 10:05

Det är ju myckna lämningar av vad jag antar är en militär krigsbas runt Dala Airport. Många fina vägar, vissa med bommar, stora "parkeringsfickor", etc. Kul och cykla på avsidesvägar fast med fin asfalt istället för grus.

Användarvisningsbild
Olof Trätälja
Utsparkad
Inlägg: 1456
Blev medlem: 16 april 2006, 09:36
Ort: Sverige

Re: Civila Flygplatser.

Inlägg av Olof Trätälja » 9 juni 2008, 11:44

Visst är den civil nu, ville bara problematisera begreppet lite eftersom det när man funderar kan upplevas oklart. Det har ju varit vanligt att kalla Bromma för den första civila flygplatsen eftersom man tyckt att den varit modern och sett ut som en civil flygplats skall göra. Innan fanns ju bara militärens övningsfält, ett och annat privat gräsfält samt inte minst ett antal sjöar. Men det där är ju något som skiftar med tiden, Arlanda kallades modern storflygplats eftersom den såg ut ungefär som en sådan skulle göra på 60 och 70 talen. Senare blev det synnerligen omodernt med banor i olika riktningar och flera terminalbyggnader samlade i en cirkel eller delcirkel (vilket ju även Arlanda fick så småningom). Idag tänker man väl sig en modern civil storflygplats med parallella banor och ett linjärt terminalkomplex i mitten och helst med en och annan satelitterminal, ungefär som i Oslo eller Aten. I praktiken så ser dock de allra flesta nya civila flygplatser inte alls ut så utan i själva verket är det återigen gamla militärflygfält som gäller, i varje fall i eurorpa där det finns många sådana över sedan kalla kriget. Ryanair är givetvis den stora föregångaren när det gäller denna nygamla affärsidé för kostnadsminimering.

Användarvisningsbild
Anders Nyman
Medlem
Inlägg: 3214
Blev medlem: 22 juni 2007, 10:13
Ort: Borlänge

Re: Civila Flygplatser.

Inlägg av Anders Nyman » 10 juni 2008, 18:07

Olof Trätälja nämner Arlanda i sitt föregående inlägg, lite Kuriosa om just den flygplatsen som jag hörde en av gångerna som jag har flygit från Arlanda, är att det var en man som kallade Arlanda för Skandinaviens "Busshållplats" till Kastrup. :wink:

Användarvisningsbild
Anders Nyman
Medlem
Inlägg: 3214
Blev medlem: 22 juni 2007, 10:13
Ort: Borlänge

Re: Civila Flygplatser.

Inlägg av Anders Nyman » 11 juni 2008, 19:51

Men just den militära flyghistorien på Dala-Airport så ligger ju flygplatsen på ett väldigt passande ställe, för denna flygplats ligger ju i anslutning till det gamla militärlägret Rommehed, som har anor tillbaka på 1700-talet, så där ute så har ju det militära fotfolket och det militära flyget avlöst varanndra. :wink:

Användarvisningsbild
Bagheera
Medlem
Inlägg: 2001
Blev medlem: 17 september 2003, 03:16
Ort: Göteborg, Stockholm, Umeå

Re: Civila Flygplatser.

Inlägg av Bagheera » 1 juli 2008, 00:01

I västerbotten har vi gott om fält/flygplatser. Dock är Åmsele och Fällfors stängda, som aldrig var civila, men det gick att landa och hoppa där ändå.

Användarvisningsbild
MajorLove
Medlem
Inlägg: 257
Blev medlem: 30 juli 2006, 19:30
Ort: Karlstad

Re: Civila Flygplatser.

Inlägg av MajorLove » 1 juli 2008, 10:07

Det är kanske inte så konstigt, Bagheera. Till skillnad mot södra Sverige har Västerbotten inte tillräckligt många landsvägar på lämpliga avstånd att maskera krigsbaser med. Jag skulle också bli förvånad om det fanns ett flertal flygfält öster om Kalixälven ety att flygbaser bör placeras på lämpligt avstånd bakom den tänkta frontlinjen.

Användarvisningsbild
Anders Nyman
Medlem
Inlägg: 3214
Blev medlem: 22 juni 2007, 10:13
Ort: Borlänge

Re: Civila Flygplatser.

Inlägg av Anders Nyman » 2 juli 2008, 16:59

MajorLove skrev:Det är kanske inte så konstigt, Bagheera. Till skillnad mot södra Sverige har Västerbotten inte tillräckligt många landsvägar på lämpliga avstånd att maskera krigsbaser med. Jag skulle också bli förvånad om det fanns ett flertal flygfält öster om Kalixälven ety att flygbaser bör placeras på lämpligt avstånd bakom den tänkta frontlinjen.
Just detta med Maskerade Flygbaser, runt Dala-Airport i skog och mark har det funnits en hel del som har varit maskerat krigsmaterial till vårt flygfält här i Borlänge. Men det finns lite kvar, men sedan försvaret minskat mycket av sitt arbete på Dala-Airport så har mycket av det gömmda försvunnit eller blivit till annat.. Tillexempel så har en skogshangar för jaktflyget, blivit uppställningsgplats för en Bonde. :wink:

Användarvisningsbild
Bagheera
Medlem
Inlägg: 2001
Blev medlem: 17 september 2003, 03:16
Ort: Göteborg, Stockholm, Umeå

Re: Civila Flygplatser.

Inlägg av Bagheera » 30 juli 2008, 04:37

MajorLove skrev:Det är kanske inte så konstigt, Bagheera. Till skillnad mot södra Sverige har Västerbotten inte tillräckligt många landsvägar på lämpliga avstånd att maskera krigsbaser med. Jag skulle också bli förvånad om det fanns ett flertal flygfält öster om Kalixälven ety att flygbaser bör placeras på lämpligt avstånd bakom den tänkta frontlinjen.
Kort sagt, Västerbotten är ett stort län alt. landskap. 37 mil till Hemavan från Umeå.
På flera ställen i Västerbotten blir det du kallar för landsvägar plötsligt 20 - 30 meter bred långt innanför kusten. Vi har gott om praktiska landsvägar i länet.
Iofs: Tappar man motorn under brandflyg så ligger man iofs illa ute då det mesta är skog o sjöar där man flyger, men det fixar man förhoppningsvis genom det man lärde sig under flygutbildningen med god och klok lärare.

Användarvisningsbild
loop
Stödjande medlem 2024
Inlägg: 1851
Blev medlem: 3 juli 2002, 03:38
Ort: Götet

Re: Civila Flygplatser.

Inlägg av loop » 31 juli 2008, 00:12

Jag tycker att Vårgårda Flygfält är lite speciellt då det alltid varit i privatägo.

Användarvisningsbild
Anders Nyman
Medlem
Inlägg: 3214
Blev medlem: 22 juni 2007, 10:13
Ort: Borlänge

Re: Civila Flygplatser.

Inlägg av Anders Nyman » 31 juli 2008, 11:23

loop skrev:Jag tycker att Vårgårda Flygfält är lite speciellt då det alltid varit i privatägo.
Storleksmässigt är detta flygfält stort eller litet. å, land och startbanan är den av Gräs eller Asfalt. För i Gagnef finns det ett litet flygfält och den banan är en Gräsbana.. :wink:

Användarvisningsbild
loop
Stödjande medlem 2024
Inlägg: 1851
Blev medlem: 3 juli 2002, 03:38
Ort: Götet

Re: Civila Flygplatser.

Inlägg av loop » 1 augusti 2008, 05:27

Anders Nyman skrev:
loop skrev:Jag tycker att Vårgårda Flygfält är lite speciellt då det alltid varit i privatägo.
Storleksmässigt är detta flygfält stort eller litet. å, land och startbanan är den av Gräs eller Asfalt. För i Gagnef finns det ett litet flygfält och den banan är en Gräsbana.. :wink:
Rätt litet, men den har asfaltbana och det är det som gör det lite speciellt. Sen så var även ägandeförhållandena orsaken till att det kördes myckt dragracing där på 70-talet.

Användarvisningsbild
Anders Nyman
Medlem
Inlägg: 3214
Blev medlem: 22 juni 2007, 10:13
Ort: Borlänge

Re: Civila Flygplatser.

Inlägg av Anders Nyman » 1 augusti 2008, 12:48

Jag satt precis och tänkte på hur många små flygplatser som finns kvar här i Sverige,, som har Gräsbanor.. Det finns ju som sagt en i Gagnef som har gräsbana, å sedan så finns det en i Leksand, i närheten av en by som heter Siljansnäs en liten flygplats med gräsbana. :wink:

Skriv svar