Ljudbang
Ljudbang
Det vore intressant att få höra en överljudsbang någon gång. Visst märker man när jetplan svischar förbi på 100 meters höjd - kan det åtminstone kännas som - men bang:ar är ju tämligen hårt reglerade under fredstid. Någon som hört fenomenet?
Re: Ljudbang
Jo i Ostersjon, oster om Gotland....inte speciellt sensationellt, bara en dampad 'boom'. Det var tvaa flygplan, sannolikt ryska paa 2500-3500 meters hojd - val synliga men oidentifierbara. 'Boomen' jamfort med debatten om t.ex. Concorde senare - var en gaspning, VarjagHexmaster skrev:Det vore intressant att få höra en överljudsbang någon gång. Visst märker man när jetplan svischar förbi på 100 meters höjd - kan det åtminstone kännas som - men bang:ar är ju tämligen hårt reglerade under fredstid. Någon som hört fenomenet?
- Markus Holst
- C Skalman
- Inlägg: 13570
- Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
- Ort: Västergötland
- Kontakt:
Re: Ljudbang
Som jag förstått det boomar det oberoende i vilket riktning man passerar ljudvallen, alltså även vid fartminskning. Stämmer det? Eller säger det, som hos uppfinnar-Jocke,Pang när man ökar farten och gnaP när man minskar?
Re: Ljudbang
Hade ett "top Gun" moment vid Visby ringmur för ett par år sen. SPelade beach Volly med polarna och körde Top Gun soundtrack, och med sanslös timing till "Take me on your mighty wings" passerar incidentroten med två JA 37or 100m över våra huven, minuten senare hörs ljudbangarna ute till sjöss.
- Belisarius
- Medlem
- Inlägg: 5093
- Blev medlem: 26 november 2004, 14:43
- Ort: Utrikes
Re: Ljudbang
Din fråga föranleder en ju att fundera på hur och varför ljudbangar uppstår. När hastigheten närmar sig ljudets, pressas ju ljudvågor allt tätare samman framför planet, för att vid ljudhastigheten "brytas igenom" varpå det uppstår en "vak" efter planet (som sedan följer i samma hastighet). Därav bangen. Om man nu vänder på resonemanget, när ett plan saktar ner kommer ju vaken att hinna ifatt, på samma vis som en svallvåg efter en båt hinner i fatt när man saktar ned. Möjligt att det bildas en motsvarande kompression av ljudvågor som ger en liknande bang?Markus Holst skrev:Som jag förstått det boomar det oberoende i vilket riktning man passerar ljudvallen, alltså även vid fartminskning. Stämmer det? Eller säger det, som hos uppfinnar-Jocke,Pang när man ökar farten och gnaP när man minskar?
Re: Ljudbang
Spekulerar: När planet färdas med exakt eller nästan ljudets hastighet så koncentreras ljudvågorna. Om den t.ex. färdas med 1 Mach i 1 sekund så blir det 1 sekunds "samlat ljud" som följer med. Det var det som gav upphov till den problematiska ljudvallen, och är anledningen till att man än idag försöker att få det fort undanstökat. Vilket håll man närmar sig ljudhastigheten kan inte spela någon roll. Slutspekulerat.
Re: Ljudbang
En kanske väldigt dum fråga, men vad händer då om man antar marsch-fart Mach 1? Drar man upp någon slags ljudtsunami?Hexmaster skrev:Spekulerar: När planet färdas med exakt eller nästan ljudets hastighet så koncentreras ljudvågorna. Om den t.ex. färdas med 1 Mach i 1 sekund så blir det 1 sekunds "samlat ljud" som följer med. Det var det som gav upphov till den problematiska ljudvallen, och är anledningen till att man än idag försöker att få det fort undanstökat. Vilket håll man närmar sig ljudhastigheten kan inte spela någon roll. Slutspekulerat.
Re: Ljudbang
Det låter problematiskt, för såväl flygplanskonstruktör som omgivning.Wooster skrev:En kanske väldigt dum fråga, men vad händer då om man antar marsch-fart Mach 1? Drar man upp någon slags ljudtsunami?
Hans: Instämmer. Vi kan ju strunta i Concorde m.fl. civila överljudingar.
Bonus: En bild-googling på sonic boom ger en massa fina prov på hur "bangen" under vissa atmosfäriska förhållanden kan synliggöras som ett plötsligt kondenserat moln runt planet. Bifogar det oftast förekommande:
Re: Ljudbang
Jepp, nu vill jag veta hur många micropromille av alla överljudsflygningar som någonsin genomförts har skett med civila flygplan? Kalenderbitare, du, heh, det tror jag vad jag vill påHexmaster skrev:Hans: Instämmer. Vi kan ju strunta i Concorde m.fl. civila överljudingar.
MVH
Hans
- kakmonster77
- Medlem
- Inlägg: 56
- Blev medlem: 3 mars 2007, 21:18
- Ort: Mölndal
Re: Ljudbang
Hej!
Hur fungerar det då när ett plan bryter ljudvallen "andra gången", dvs passerar M2? Smäller det då också? Kanske självklart för en del, men ändå något jag funderat lite på.
Mvh Daniel
Hur fungerar det då när ett plan bryter ljudvallen "andra gången", dvs passerar M2? Smäller det då också? Kanske självklart för en del, men ändå något jag funderat lite på.
Mvh Daniel
Re: Ljudbang
Nej, det gör det inte. Ljudvågsfronten är redan "vrängd" då. Däremot är det kanske inte helt klart för alla att ljudbangen alltså pågår konstant, så länge planet flyger fortare än ljudet. Fronten når marken en liten stund efter att planet passerar. Det är alltså inte så att det "smäller till" en enda gång, exakt när planet passerar ljudvallen. Däremot når bara vågfronten varje given punkt på marken en gång, och just då hör man ljudbangen just där. Aningens senare hörs ljudbangen lite längre bort i planets färdriktning, etc. När planet går ner under ljudhastigheten slutar det "släpa ljudbangen efter sig". Så länge planet flyger supersoniskt hörs det hela tiden en ljudbang någonstans.kakmonster77 skrev:Hej!
Hur fungerar det då när ett plan bryter ljudvallen "andra gången", dvs passerar M2? Smäller det då också? Kanske självklart för en del, men ändå något jag funderat lite på.
Mvh Daniel
Ljudbangen låter oftast som (minst) två smällar tätt inpå varandra. Den första smällen kommer av den positiva tryckvågen när nosen passerar, den andra från den negativa när stjärten passerat. Ljudbangen låter lite olika beroende på planets form. Ett långt plan har en mer utdragen ljudbang som därmed blir "mjukare". Ett litet plan blir mer som en enda hög krasch, särskilt på nära håll. Beroende på formen kan det också bildas sekundära mindre ljudbangar även från andra punkter på planet, såsom vingspetsar, vingkanter, motorer etc.
Ljudet blir inte mycket högre när hastigheten ökar. Däremot leder kombinationen av ökad hastighet och ökad höjd till slut till att ljudkonen inte når marken alls, så ett plan som flyger tillräckligt högt och tillräckligt snabbt inte längre ger upphov till någon ljudbang (på marken, alltså).
Re: Ljudbang
De där bilderna är snygga, men de visar inte nödvändigtvis ögonblicket när ett plan bryter ljudvallen. Det konformade molnet orsakas av en "Prandtl-Glauert-singularitet" som vid rätt förhållanden kan uppstå både vid hastigheter lägre än (dock inte väldigt mycket lägre än) eller högre än ljudets. Den innebär ett plötsligt tryckfall som sänker temperaturen och kondenserar luftfuktigheten. Exakt varför och när det händer tror jag man måste fråga en professionell flödesdynamiker, och katten vet om de kan svara de heller.Hexmaster skrev: Bonus: En bild-googling på sonic boom ger en massa fina prov på hur "bangen" under vissa atmosfäriska förhållanden kan synliggöras som ett plötsligt kondenserat moln runt planet. Bifogar det oftast förekommande:
- Mathias Forsberg
- Medlem
- Inlägg: 2986
- Blev medlem: 28 mars 2002, 15:09
- Ort: Stockholm
Re: Ljudbang
Tack Engan för två mycket intressanta inlägg.
Re: Ljudbang
Förstår ändå inte. Den positiva varianten är alltså när noskonen trycker ut luften och den trycks ihop. I alla höga farter måste det låta en hel om noskonen. Men när noskonen passerar ljudvallen händer alltså något nytt, vad?