Ljudbang

Diskussioner kring flyg och dess utveckling genom tiderna.
Värd: sveahk
Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Inlägg: 10194
Blev medlem: 12 juni 2004, 18:41
Ort: Tjörn
Kontakt:

Ljudbang

Inlägg av Hexmaster » 14 mars 2008, 10:28

Det vore intressant att få höra en överljudsbang någon gång. Visst märker man när jetplan svischar förbi på 100 meters höjd - kan det åtminstone kännas som - men bang:ar är ju tämligen hårt reglerade under fredstid. Någon som hört fenomenet?

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Re: Ljudbang

Inlägg av varjag » 14 mars 2008, 11:36

Hexmaster skrev:Det vore intressant att få höra en överljudsbang någon gång. Visst märker man när jetplan svischar förbi på 100 meters höjd - kan det åtminstone kännas som - men bang:ar är ju tämligen hårt reglerade under fredstid. Någon som hört fenomenet?
Jo i Ostersjon, oster om Gotland....inte speciellt sensationellt, bara en dampad 'boom'. Det var tvaa flygplan, sannolikt ryska paa 2500-3500 meters hojd - val synliga men oidentifierbara. 'Boomen' jamfort med debatten om t.ex. Concorde senare - var en gaspning, Varjag

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13570
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: Ljudbang

Inlägg av Markus Holst » 14 mars 2008, 12:52

Som jag förstått det boomar det oberoende i vilket riktning man passerar ljudvallen, alltså även vid fartminskning. Stämmer det? Eller säger det, som hos uppfinnar-Jocke,Pang när man ökar farten och gnaP när man minskar?

Användarvisningsbild
Psilander
Medlem
Inlägg: 4700
Blev medlem: 12 juli 2004, 13:28
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Ljudbang

Inlägg av Psilander » 14 mars 2008, 16:36

Hade ett "top Gun" moment vid Visby ringmur för ett par år sen. SPelade beach Volly med polarna och körde Top Gun soundtrack, och med sanslös timing till "Take me on your mighty wings" passerar incidentroten med två JA 37or 100m över våra huven, minuten senare hörs ljudbangarna ute till sjöss.

Användarvisningsbild
Belisarius
Medlem
Inlägg: 5093
Blev medlem: 26 november 2004, 14:43
Ort: Utrikes

Re: Ljudbang

Inlägg av Belisarius » 14 mars 2008, 22:39

Markus Holst skrev:Som jag förstått det boomar det oberoende i vilket riktning man passerar ljudvallen, alltså även vid fartminskning. Stämmer det? Eller säger det, som hos uppfinnar-Jocke,Pang när man ökar farten och gnaP när man minskar?
Din fråga föranleder en ju att fundera på hur och varför ljudbangar uppstår. När hastigheten närmar sig ljudets, pressas ju ljudvågor allt tätare samman framför planet, för att vid ljudhastigheten "brytas igenom" varpå det uppstår en "vak" efter planet (som sedan följer i samma hastighet). Därav bangen. Om man nu vänder på resonemanget, när ett plan saktar ner kommer ju vaken att hinna ifatt, på samma vis som en svallvåg efter en båt hinner i fatt när man saktar ned. Möjligt att det bildas en motsvarande kompression av ljudvågor som ger en liknande bang?

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Inlägg: 10194
Blev medlem: 12 juni 2004, 18:41
Ort: Tjörn
Kontakt:

Re: Ljudbang

Inlägg av Hexmaster » 15 mars 2008, 08:28

Spekulerar: När planet färdas med exakt eller nästan ljudets hastighet så koncentreras ljudvågorna. Om den t.ex. färdas med 1 Mach i 1 sekund så blir det 1 sekunds "samlat ljud" som följer med. Det var det som gav upphov till den problematiska ljudvallen, och är anledningen till att man än idag försöker att få det fort undanstökat. Vilket håll man närmar sig ljudhastigheten kan inte spela någon roll. Slutspekulerat.

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28536
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Ljudbang

Inlägg av Hans » 15 mars 2008, 11:47

Med rörliga bilder: http://www.youtube.com/watch?v=-d9A2oq1N38

(Militär?) teknikhistoria?

MVH

Hans

Användarvisningsbild
Wooster
Medlem
Inlägg: 3003
Blev medlem: 22 januari 2006, 15:50
Ort: Göteborg

Re: Ljudbang

Inlägg av Wooster » 16 mars 2008, 10:16

Hexmaster skrev:Spekulerar: När planet färdas med exakt eller nästan ljudets hastighet så koncentreras ljudvågorna. Om den t.ex. färdas med 1 Mach i 1 sekund så blir det 1 sekunds "samlat ljud" som följer med. Det var det som gav upphov till den problematiska ljudvallen, och är anledningen till att man än idag försöker att få det fort undanstökat. Vilket håll man närmar sig ljudhastigheten kan inte spela någon roll. Slutspekulerat.
En kanske väldigt dum fråga, men vad händer då om man antar marsch-fart Mach 1? Drar man upp någon slags ljudtsunami?

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Inlägg: 10194
Blev medlem: 12 juni 2004, 18:41
Ort: Tjörn
Kontakt:

Re: Ljudbang

Inlägg av Hexmaster » 16 mars 2008, 12:59

Wooster skrev:En kanske väldigt dum fråga, men vad händer då om man antar marsch-fart Mach 1? Drar man upp någon slags ljudtsunami?
Det låter problematiskt, för såväl flygplanskonstruktör som omgivning.

Hans: Instämmer. Vi kan ju strunta i Concorde m.fl. civila överljudingar. ;)

Bonus: En bild-googling på sonic boom ger en massa fina prov på hur "bangen" under vissa atmosfäriska förhållanden kan synliggöras som ett plötsligt kondenserat moln runt planet. Bifogar det oftast förekommande:
Bild

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28536
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Ljudbang

Inlägg av Hans » 17 mars 2008, 23:25

Hexmaster skrev:Hans: Instämmer. Vi kan ju strunta i Concorde m.fl. civila överljudingar. ;)
Jepp, nu vill jag veta hur många micropromille av alla överljudsflygningar som någonsin genomförts har skett med civila flygplan? Kalenderbitare, du, heh, det tror jag vad jag vill på :P :wink:

MVH

Hans

Användarvisningsbild
kakmonster77
Medlem
Inlägg: 56
Blev medlem: 3 mars 2007, 21:18
Ort: Mölndal

Re: Ljudbang

Inlägg av kakmonster77 » 18 mars 2008, 20:51

Hej!

Hur fungerar det då när ett plan bryter ljudvallen "andra gången", dvs passerar M2? Smäller det då också? Kanske självklart för en del, men ändå något jag funderat lite på.

Mvh Daniel

Engan
Medlem
Inlägg: 1010
Blev medlem: 10 oktober 2003, 12:22

Re: Ljudbang

Inlägg av Engan » 18 mars 2008, 22:21

kakmonster77 skrev:Hej!

Hur fungerar det då när ett plan bryter ljudvallen "andra gången", dvs passerar M2? Smäller det då också? Kanske självklart för en del, men ändå något jag funderat lite på.

Mvh Daniel
Nej, det gör det inte. Ljudvågsfronten är redan "vrängd" då. Däremot är det kanske inte helt klart för alla att ljudbangen alltså pågår konstant, så länge planet flyger fortare än ljudet. Fronten når marken en liten stund efter att planet passerar. Det är alltså inte så att det "smäller till" en enda gång, exakt när planet passerar ljudvallen. Däremot når bara vågfronten varje given punkt på marken en gång, och just då hör man ljudbangen just där. Aningens senare hörs ljudbangen lite längre bort i planets färdriktning, etc. När planet går ner under ljudhastigheten slutar det "släpa ljudbangen efter sig". Så länge planet flyger supersoniskt hörs det hela tiden en ljudbang någonstans.

Ljudbangen låter oftast som (minst) två smällar tätt inpå varandra. Den första smällen kommer av den positiva tryckvågen när nosen passerar, den andra från den negativa när stjärten passerat. Ljudbangen låter lite olika beroende på planets form. Ett långt plan har en mer utdragen ljudbang som därmed blir "mjukare". Ett litet plan blir mer som en enda hög krasch, särskilt på nära håll. Beroende på formen kan det också bildas sekundära mindre ljudbangar även från andra punkter på planet, såsom vingspetsar, vingkanter, motorer etc.

Ljudet blir inte mycket högre när hastigheten ökar. Däremot leder kombinationen av ökad hastighet och ökad höjd till slut till att ljudkonen inte når marken alls, så ett plan som flyger tillräckligt högt och tillräckligt snabbt inte längre ger upphov till någon ljudbang (på marken, alltså).

Engan
Medlem
Inlägg: 1010
Blev medlem: 10 oktober 2003, 12:22

Re: Ljudbang

Inlägg av Engan » 18 mars 2008, 22:43

Hexmaster skrev: Bonus: En bild-googling på sonic boom ger en massa fina prov på hur "bangen" under vissa atmosfäriska förhållanden kan synliggöras som ett plötsligt kondenserat moln runt planet. Bifogar det oftast förekommande:
Bild
De där bilderna är snygga, men de visar inte nödvändigtvis ögonblicket när ett plan bryter ljudvallen. Det konformade molnet orsakas av en "Prandtl-Glauert-singularitet" som vid rätt förhållanden kan uppstå både vid hastigheter lägre än (dock inte väldigt mycket lägre än) eller högre än ljudets. Den innebär ett plötsligt tryckfall som sänker temperaturen och kondenserar luftfuktigheten. Exakt varför och när det händer tror jag man måste fråga en professionell flödesdynamiker, och katten vet om de kan svara de heller.

Användarvisningsbild
Mathias Forsberg
Medlem
Inlägg: 2986
Blev medlem: 28 mars 2002, 15:09
Ort: Stockholm

Re: Ljudbang

Inlägg av Mathias Forsberg » 18 mars 2008, 23:13

Tack Engan för två mycket intressanta inlägg.

Användarvisningsbild
Solkungen
Medlem
Inlägg: 656
Blev medlem: 27 oktober 2003, 22:24
Ort: Hedemora

Re: Ljudbang

Inlägg av Solkungen » 19 mars 2008, 02:18

Förstår ändå inte. Den positiva varianten är alltså när noskonen trycker ut luften och den trycks ihop. I alla höga farter måste det låta en hel om noskonen. Men när noskonen passerar ljudvallen händer alltså något nytt, vad?

Skriv svar