Efter andra världskriget kom det Tjeckoslovakiska flygvapnet att använda sig av en rad tyska flygplanstyper. Detta berodde på att de brittiska och sovjetiska flygplan man hade tillhanda inte räckte till för att återuppbygga det ett slagkraftigt flygvapen. Som en övergångslösning tog man då tillvara på de tyska flygplan som fanns på tjeckiska flygfält och reparerade dem. I vissa fall fortsatte man också tillverkningen av tyska flygplanstyper, i många fall fanns ju monteringslinjerna kvar.
Så byggde Aerofabriken 260 Bücker Bü 131 biplan för elementär flygutbildning. Zlinfabriken tillverkade 180 Bü 181 för samma ändamål. Avia och Aero levererade också totalt 394 Arado Ar 96B. Tillsammans med CKD-Praga tillverkade Aero 179 Siebel Fh 204D både för flygvapnet och det statliga flygbolaget CSA. I Chocen tillverkade Mrazfabriken 138 Fiesler Fi 156 Storch.
Det tjeckoslovakiska flygvapnets använding av tyska flygplan
- tyskaorden
- Redaktör emeritus
- Inlägg: 7643
- Blev medlem: 27 mars 2002, 14:52
Det tjeckoslovakiska flygvapnets använding av tyska flygplan
Senast redigerad av 1 tyskaorden, redigerad totalt 8 gånger.
Av mera 'hett intresse' är kanske att Avia-verken byggde några S-92, helt enkelt tyska Me 262 jetfighters med existerande delar, innan motorerna 'tog slut'.
http://tanks45.tripod.com/Jets45/Histor ... a-S_92.htm
Samt ett stort antal S-199, en Messerschmitt 109, fast med Junkers-motor då den orginala Daimler-Benzmotorn inte fanns att få. Bäst känd är S-199 för att vara det första jaktplan som tillfördes det unga Israeliska flygvapnet.
http://en.wikipedia.org/wiki/Avia_S-199
mvh, Varjag
http://tanks45.tripod.com/Jets45/Histor ... a-S_92.htm
Samt ett stort antal S-199, en Messerschmitt 109, fast med Junkers-motor då den orginala Daimler-Benzmotorn inte fanns att få. Bäst känd är S-199 för att vara det första jaktplan som tillfördes det unga Israeliska flygvapnet.
http://en.wikipedia.org/wiki/Avia_S-199
mvh, Varjag
- tyskaorden
- Redaktör emeritus
- Inlägg: 7643
- Blev medlem: 27 mars 2002, 14:52
Det största projektet var dock ombygganden av ett stort antal Messerschmidt Bf 109G utförda av Avia. Från hela Tjeckoslovakien insamlades hundratals Bf 109G-flygkroppar och togs till Prag. Man hade dock brist på de ursprungliga DB 605-motorerna, detta löstes dock genom att man istället monterade in Junkers Jumo 211F-motorer. Av dessa hade man nämligen ett stort antal i lager. De av Avia ombyggda Bf 109G-6orna fick beteckningen S-199. Även en tvåsitsig version med beteckningen CS-199 byggdes.
Under åren 1946-49 byggde Avia 422 och Letov 129 stycken S-199/CS-199, vilka fram till början av 1950-talet utgjorde huvuddelen av det Tjeckoslovakiska flygvapnets jaktförband. 1948 sålde man 25 av dessa till det nyss grundade Israeliska flygvapnet.
Avia byggde också Tjeckoslovakiens första jetflygplan, tio stycken Me 262 (sju Me 262A och tre tvåsitsiga Me 262B). Dessa med beteckningen S-92/CS-92 användes dessa till utbildning av de första tjeckoslovakiska jetpiloterna. De var i tjänst fram till 1954 och i dag finns en Me 262A (S-92) och en Me 262B (CS-92) bevarade på Nationella tekniska museet samt på Flygmuseet i Prag.
Under åren 1946-49 byggde Avia 422 och Letov 129 stycken S-199/CS-199, vilka fram till början av 1950-talet utgjorde huvuddelen av det Tjeckoslovakiska flygvapnets jaktförband. 1948 sålde man 25 av dessa till det nyss grundade Israeliska flygvapnet.
Avia byggde också Tjeckoslovakiens första jetflygplan, tio stycken Me 262 (sju Me 262A och tre tvåsitsiga Me 262B). Dessa med beteckningen S-92/CS-92 användes dessa till utbildning av de första tjeckoslovakiska jetpiloterna. De var i tjänst fram till 1954 och i dag finns en Me 262A (S-92) och en Me 262B (CS-92) bevarade på Nationella tekniska museet samt på Flygmuseet i Prag.
- tyskaorden
- Redaktör emeritus
- Inlägg: 7643
- Blev medlem: 27 mars 2002, 14:52
Ser att Varjag delvis han före mig, men ni får ta mina uppgifter som komplement.
Intressant är också att Avia också leverade det Tjeckoslovakiska flygvapnets första helikoptrar, två Focke-Achgelis Fa 223 Drachen även de av tyskt ursprung.
Man använde även många andra tyska flygplanstyper i enstaka eller få exemplar: tre Heinkel 219 Uhu, Junkers Ju 52/3m, Junkers W 34, 14st Klemm Kl 35, He 72D, Fw 44, Go 145, Ar 66, Fw 190A/D, Siebel Fh 104, Bf 108, Fw 58 samt He 111. En He 111 användes så sent som 1958 för flygfotografering. Under 1950-talet kom de tyska flygplansmodellerna att bytas ut mot sovjetiska.
Intressant är också att Avia också leverade det Tjeckoslovakiska flygvapnets första helikoptrar, två Focke-Achgelis Fa 223 Drachen även de av tyskt ursprung.
Man använde även många andra tyska flygplanstyper i enstaka eller få exemplar: tre Heinkel 219 Uhu, Junkers Ju 52/3m, Junkers W 34, 14st Klemm Kl 35, He 72D, Fw 44, Go 145, Ar 66, Fw 190A/D, Siebel Fh 104, Bf 108, Fw 58 samt He 111. En He 111 användes så sent som 1958 för flygfotografering. Under 1950-talet kom de tyska flygplansmodellerna att bytas ut mot sovjetiska.
- tyskaorden
- Redaktör emeritus
- Inlägg: 7643
- Blev medlem: 27 mars 2002, 14:52
- sveahk
- Redaktör och stödjande medlem 2024
- Inlägg: 11098
- Blev medlem: 3 februari 2005, 15:28
- Ort: schweiz