En Spitfire i Sverige

Diskussioner kring flyg och dess utveckling genom tiderna.
Värd: sveahk
Skriv svar
Användarvisningsbild
Belisarius
Medlem
Inlägg: 5093
Blev medlem: 26 november 2004, 14:43
Ort: Utrikes

En Spitfire i Sverige

Inlägg av Belisarius » 26 november 2007, 15:43


Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 7122
Blev medlem: 4 april 2002, 14:24
Ort: Oxelösund

Inlägg av sonderling » 26 november 2007, 16:24

Jag gillar inte att de flyger omkring med så här gamla plan. Rätt var det är så störtar de och så är det ännu en som försvunnit från kartan.
Kan de inte bygga nya kopior och flyga med dom och spara orginalen.

Sonderling

Användarvisningsbild
kakmonster77
Medlem
Inlägg: 56
Blev medlem: 3 mars 2007, 21:18
Ort: Mölndal

Inlägg av kakmonster77 » 26 november 2007, 21:18

Hej!

Hade turen att se både Mustangen och Spitfiren i höstas under flygshowen i Viared utanför Borås.

Piloten gjorde först uppvisning i Mustangen för att därefter flyga den till Ängelholm, för att senare komma tillbaka för att göra uppvisningen i Spitfiren.

//Daniel

Användarvisningsbild
Morgan
Medlem
Inlägg: 1296
Blev medlem: 7 mars 2005, 11:21

Inlägg av Morgan » 6 december 2007, 21:14

sonderling skrev:Jag gillar inte att de flyger omkring med så här gamla plan. Rätt var det är så störtar de och så är det ännu en som försvunnit från kartan.
Kan de inte bygga nya kopior och flyga med dom och spara orginalen.

Sonderling
Tror det har att göra med att vissa delar inte kan tillverkas av våra moderna maskiner. Har en dokumentär om Bf 109 hemma och i en intervju säger en engelsman som renoverar en Bf 109 att vissa delar till motorn inte går att framställa längre. Det hade teknikerna från RR sagt till honom.

Det säger en hel del om kvaliteten i den dåvarande tyska krigsindustrin.

Morgan

Användarvisningsbild
Belisarius
Medlem
Inlägg: 5093
Blev medlem: 26 november 2004, 14:43
Ort: Utrikes

Inlägg av Belisarius » 7 december 2007, 00:42

Morgan skrev:
sonderling skrev:Jag gillar inte att de flyger omkring med så här gamla plan. Rätt var det är så störtar de och så är det ännu en som försvunnit från kartan.
Kan de inte bygga nya kopior och flyga med dom och spara orginalen.

Sonderling
Tror det har att göra med att vissa delar inte kan tillverkas av våra moderna maskiner. Har en dokumentär om Bf 109 hemma och i en intervju säger en engelsman som renoverar en Bf 109 att vissa delar till motorn inte går att framställa längre. Det hade teknikerna från RR sagt till honom.

Det säger en hel del om kvaliteten i den dåvarande tyska krigsindustrin.

Morgan
Så sant. Gäller även stridsvagnsmotorerna. Mekanisk ingenjörskonst på högsta nivån, allt var superkvalite. Tyvärr var det ju också problemet - oerhört svårt tillverka och underhålla. När allt är gjort med mikrometerprecision och högkvalitativa redskap, tar det tid att göra och kräver mycket arbete. Arbetstakten blir lidande och det är svårt att hålla igång i fält. Se bara på Maybachs motorer - sådana block ser man inte idag. Att fältverkstäderna höll det igång är ju ett vittne på att tyskarna var oerhört duktiga på reparationer. Men den stora förlusten var i tillverkningen. Enklare lösningar hade gett en högre produktion.

Användarvisningsbild
Longsword
Medlem
Inlägg: 95
Blev medlem: 5 oktober 2003, 01:12
Ort: Märsta

Inlägg av Longsword » 7 december 2007, 03:06

Med risk för att gå OT så såg jag extramatrialet till "Battle for Britain" häromdagen.

Imponerande hur många riktiga kärror de fick upp i luften!
Jag tror nog inte man kan göra samma sak idag, varken med plan eller att tillåtas filma luftstrider på det sättet.
Tänk en kollision eller ett tekniskt fel, och följderna av ett störtande plan över bebyggt område! 8O

Så, lite tråkigt med all datafusk idag, men man förstår samtidigt varför.

Användarvisningsbild
cats
Medlem
Inlägg: 2247
Blev medlem: 8 januari 2007, 15:26
Ort: cats

Inlägg av cats » 7 december 2007, 09:31

Sista gången Spitfire användes i strid var 1 maj 1951 i Malaya mot den kommunistiska gerillan där. Planet flögs då av Wilfred Duncan Smith.

Användarvisningsbild
steben
Medlem
Inlägg: 1605
Blev medlem: 25 februari 2006, 10:22
Ort: Stockholm

Inlägg av steben » 7 december 2007, 12:17

Seafire användes till den tiden med, jag vet att de flög från HMS Ocean i Korea 1950. Jag tror inte de användes skarpt därefter men de var kvar åtskilliga år efter det, de användes då för jaktutbildning inom FAA.

Användarvisningsbild
cats
Medlem
Inlägg: 2247
Blev medlem: 8 januari 2007, 15:26
Ort: cats

Inlägg av cats » 7 december 2007, 15:40

steben skrev:Seafire användes till den tiden med, jag vet att de flög från HMS Ocean i Korea 1950. Jag tror inte de användes skarpt därefter men de var kvar åtskilliga år efter det, de användes då för jaktutbildning inom FAA.
Engelska flygvapnet använde dem för meterologiska rapporter fram till 1957

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Inlägg av varjag » 7 december 2007, 23:02

Kan de inte bygga nya kopior och flyga med dom och spara orginalen.
Det finns...den s.k. Mark 26 är en nedskalad replika, Varjag

http://www.supermarineaircraft.com/

Användarvisningsbild
G:son
Medlem
Inlägg: 3027
Blev medlem: 10 april 2007, 06:02
Ort: Finland

Inlägg av G:son » 7 december 2007, 23:15

sonderling skrev:Jag gillar inte att de flyger omkring med så här gamla plan. Rätt var det är så störtar de och så är det ännu en som försvunnit från kartan.
Kan de inte bygga nya kopior och flyga med dom och spara orginalen.

Sonderling
Jag förstår hur du tänker, men jag tycker tvärtom. Ett museiplan är i mina ögon lika sorgligt som ett museifartyg. Vackert att se på, men knappast funktionsdugligt. Lite som deaktiverade skjutvapen. Rumphuggna och lemlästade. :)

/G:son

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Inlägg av varjag » 9 december 2007, 12:26

G:son skrev:
sonderling skrev:Jag gillar inte att de flyger omkring med så här gamla plan. Rätt var det är så störtar de och så är det ännu en som försvunnit från kartan.
Kan de inte bygga nya kopior och flyga med dom och spara orginalen.

Sonderling
Jag förstår hur du tänker, men jag tycker tvärtom. Ett museiplan är i mina ögon lika sorgligt som ett museifartyg. Vackert att se på, men knappast funktionsdugligt. Lite som deaktiverade skjutvapen. Rumphuggna och lemlästade. :)

/G:son
Jag har lite en del av röven på vardera stolen i denna frågeställning. Värdefulla flygande reliker - h a r - totalhavererat och minskat beståndet. Men - charmen att se och vad gäller inte minst t.ex. Spitfire - höra dessa 'warbirds' i luften är ju en 'halv könis' för många, inklusive denne skribent. Jag undrar också lite om hur länge min och de följande generationernas entusiasm för gamla 'warbirds' kommer att hålla i sig?
Om, säg - 50 år är intresset antagligen inte lika stort som de sista 20 åren. Det finns bokstavligen många hundratals intressanta flygplan på muséer världen över som alla - med modern teknologi k a n sättas i flygbart skick om 'efterfrågan' finns så där brister det inte.
Där det brister - är kanske i de stora utrymmen och kostnader - versus minskande intresse för dem - som faran finns att de för evigt går förlorade.

Vad beträffar skjutvapen så kan jag inte hålla med G:son!
Det finns inga deaktiverade skjutvapen! Det finns bara skjutvapen!
Allt annat är bara leksaker med rörliga delar :P
Varjag

Användarvisningsbild
Andreas #1
Medlem
Inlägg: 839
Blev medlem: 26 november 2003, 18:31
Ort: Göteborg

Inlägg av Andreas #1 » 9 december 2007, 13:42

G:son skrev:
Jag förstår hur du tänker, men jag tycker tvärtom. Ett museiplan är i mina ögon lika sorgligt som ett museifartyg. Vackert att se på, men knappast funktionsdugligt. Lite som deaktiverade skjutvapen. Rumphuggna och lemlästade. :)

/G:son
Håller med, de ska vara i luften. Sen finns väl knappt total haveri längre för dessa plan eftersom man typ bygger ihop dem oavsett hur trasiga de blir. Aluminum overcast havererade kort innan jag skulle flyga med den, fast den är ju i luften igen.

Användarvisningsbild
cats
Medlem
Inlägg: 2247
Blev medlem: 8 januari 2007, 15:26
Ort: cats

Inlägg av cats » 9 december 2007, 14:37

För er som känner för att hyra en spitfire http://www.spitfireonline.co.uk under taggen "about the museum" finns taggen "hire a spitfire"

Skriv svar