En Spitfire i Sverige
- Belisarius
- Medlem
- Inlägg: 5093
- Blev medlem: 26 november 2004, 14:43
- Ort: Utrikes
En Spitfire i Sverige
Om det inte tagits upp förr:
http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=1064&a=718286
http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=1064&a=718286
- sonderling
- Stödjande medlem 2021
- Inlägg: 7122
- Blev medlem: 4 april 2002, 14:24
- Ort: Oxelösund
- kakmonster77
- Medlem
- Inlägg: 56
- Blev medlem: 3 mars 2007, 21:18
- Ort: Mölndal
Tror det har att göra med att vissa delar inte kan tillverkas av våra moderna maskiner. Har en dokumentär om Bf 109 hemma och i en intervju säger en engelsman som renoverar en Bf 109 att vissa delar till motorn inte går att framställa längre. Det hade teknikerna från RR sagt till honom.sonderling skrev:Jag gillar inte att de flyger omkring med så här gamla plan. Rätt var det är så störtar de och så är det ännu en som försvunnit från kartan.
Kan de inte bygga nya kopior och flyga med dom och spara orginalen.
Sonderling
Det säger en hel del om kvaliteten i den dåvarande tyska krigsindustrin.
Morgan
- Belisarius
- Medlem
- Inlägg: 5093
- Blev medlem: 26 november 2004, 14:43
- Ort: Utrikes
Så sant. Gäller även stridsvagnsmotorerna. Mekanisk ingenjörskonst på högsta nivån, allt var superkvalite. Tyvärr var det ju också problemet - oerhört svårt tillverka och underhålla. När allt är gjort med mikrometerprecision och högkvalitativa redskap, tar det tid att göra och kräver mycket arbete. Arbetstakten blir lidande och det är svårt att hålla igång i fält. Se bara på Maybachs motorer - sådana block ser man inte idag. Att fältverkstäderna höll det igång är ju ett vittne på att tyskarna var oerhört duktiga på reparationer. Men den stora förlusten var i tillverkningen. Enklare lösningar hade gett en högre produktion.Morgan skrev:Tror det har att göra med att vissa delar inte kan tillverkas av våra moderna maskiner. Har en dokumentär om Bf 109 hemma och i en intervju säger en engelsman som renoverar en Bf 109 att vissa delar till motorn inte går att framställa längre. Det hade teknikerna från RR sagt till honom.sonderling skrev:Jag gillar inte att de flyger omkring med så här gamla plan. Rätt var det är så störtar de och så är det ännu en som försvunnit från kartan.
Kan de inte bygga nya kopior och flyga med dom och spara orginalen.
Sonderling
Det säger en hel del om kvaliteten i den dåvarande tyska krigsindustrin.
Morgan
Med risk för att gå OT så såg jag extramatrialet till "Battle for Britain" häromdagen.
Imponerande hur många riktiga kärror de fick upp i luften!
Jag tror nog inte man kan göra samma sak idag, varken med plan eller att tillåtas filma luftstrider på det sättet.
Tänk en kollision eller ett tekniskt fel, och följderna av ett störtande plan över bebyggt område!
Så, lite tråkigt med all datafusk idag, men man förstår samtidigt varför.
Imponerande hur många riktiga kärror de fick upp i luften!
Jag tror nog inte man kan göra samma sak idag, varken med plan eller att tillåtas filma luftstrider på det sättet.
Tänk en kollision eller ett tekniskt fel, och följderna av ett störtande plan över bebyggt område!
Så, lite tråkigt med all datafusk idag, men man förstår samtidigt varför.
Engelska flygvapnet använde dem för meterologiska rapporter fram till 1957steben skrev:Seafire användes till den tiden med, jag vet att de flög från HMS Ocean i Korea 1950. Jag tror inte de användes skarpt därefter men de var kvar åtskilliga år efter det, de användes då för jaktutbildning inom FAA.
Det finns...den s.k. Mark 26 är en nedskalad replika, VarjagKan de inte bygga nya kopior och flyga med dom och spara orginalen.
http://www.supermarineaircraft.com/
Jag förstår hur du tänker, men jag tycker tvärtom. Ett museiplan är i mina ögon lika sorgligt som ett museifartyg. Vackert att se på, men knappast funktionsdugligt. Lite som deaktiverade skjutvapen. Rumphuggna och lemlästade.sonderling skrev:Jag gillar inte att de flyger omkring med så här gamla plan. Rätt var det är så störtar de och så är det ännu en som försvunnit från kartan.
Kan de inte bygga nya kopior och flyga med dom och spara orginalen.
Sonderling
/G:son
Jag har lite en del av röven på vardera stolen i denna frågeställning. Värdefulla flygande reliker - h a r - totalhavererat och minskat beståndet. Men - charmen att se och vad gäller inte minst t.ex. Spitfire - höra dessa 'warbirds' i luften är ju en 'halv könis' för många, inklusive denne skribent. Jag undrar också lite om hur länge min och de följande generationernas entusiasm för gamla 'warbirds' kommer att hålla i sig?G:son skrev:Jag förstår hur du tänker, men jag tycker tvärtom. Ett museiplan är i mina ögon lika sorgligt som ett museifartyg. Vackert att se på, men knappast funktionsdugligt. Lite som deaktiverade skjutvapen. Rumphuggna och lemlästade.sonderling skrev:Jag gillar inte att de flyger omkring med så här gamla plan. Rätt var det är så störtar de och så är det ännu en som försvunnit från kartan.
Kan de inte bygga nya kopior och flyga med dom och spara orginalen.
Sonderling
/G:son
Om, säg - 50 år är intresset antagligen inte lika stort som de sista 20 åren. Det finns bokstavligen många hundratals intressanta flygplan på muséer världen över som alla - med modern teknologi k a n sättas i flygbart skick om 'efterfrågan' finns så där brister det inte.
Där det brister - är kanske i de stora utrymmen och kostnader - versus minskande intresse för dem - som faran finns att de för evigt går förlorade.
Vad beträffar skjutvapen så kan jag inte hålla med G:son!
Det finns inga deaktiverade skjutvapen! Det finns bara skjutvapen!
Allt annat är bara leksaker med rörliga delar
Varjag
- Andreas #1
- Medlem
- Inlägg: 839
- Blev medlem: 26 november 2003, 18:31
- Ort: Göteborg
Håller med, de ska vara i luften. Sen finns väl knappt total haveri längre för dessa plan eftersom man typ bygger ihop dem oavsett hur trasiga de blir. Aluminum overcast havererade kort innan jag skulle flyga med den, fast den är ju i luften igen.G:son skrev:
Jag förstår hur du tänker, men jag tycker tvärtom. Ett museiplan är i mina ögon lika sorgligt som ett museifartyg. Vackert att se på, men knappast funktionsdugligt. Lite som deaktiverade skjutvapen. Rumphuggna och lemlästade.
/G:son
För er som känner för att hyra en spitfire http://www.spitfireonline.co.uk under taggen "about the museum" finns taggen "hire a spitfire"