Rymdfärjor

Diskussioner kring flyg och dess utveckling genom tiderna.
Värd: sveahk
Skriv svar
Användarvisningsbild
Belisarius
Medlem
Inlägg: 5093
Blev medlem: 26 november 2004, 14:43
Ort: Utrikes

Inlägg av Belisarius » 2 januari 2007, 11:43

Frogman skrev:Bel, ursäkta att jag skrev slarvigt, jag syftade på det delade rodret. Bromsskärm det är gårdagens teknologi, blir tydligen ett rejält ryck när man använder den också.
För bromsning? Tja, men flygplanen har ju redan klaffar och reversering så det behövs väl inte. Fast det är klart man undrar hur mycket bränsle som skulle sparas om de kunde stanna enbart med hjälp av bromsar och vindfång...

Användarvisningsbild
predator
Medlem
Inlägg: 3612
Blev medlem: 4 september 2004, 15:22
Ort: Göteborg

Inlägg av predator » 2 januari 2007, 20:58

Det finns väll vissa tekniska saker bakom som gör att man inte använder det. Skärmen tar ju tid att plocka in och göra i ordning. Tänk ner usa och deras flygplatser. Det kommer ju en del plan varje dag. Och det blir ju massa jobb. Sen tar det väll längre barntid att stanna på och den kan man ju inte dra den efter sig. Så man måste ju ha folk som hämtar den och sen kommer nästa.

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13577
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Inlägg av Markus Holst » 2 januari 2007, 22:06

Det brorde i och för sig vara möjligt att ha en anordning så att planen kan rulla in skärmen igen, varefter man borde kunna byta ut en kasett med begagnad skärm till ny, korrekt ihoprullad.

men bra, idé, det vete tusan

Användarvisningsbild
predator
Medlem
Inlägg: 3612
Blev medlem: 4 september 2004, 15:22
Ort: Göteborg

Inlägg av predator » 6 februari 2007, 20:22

Hur kommer det sig att dom bara är 7 pers när dom åker upp med att färjan kan ta 10? Är det för att det inte finns uppdrag så det räcker eller behöver man inte mer? någon som vet?

Användarvisningsbild
Belisarius
Medlem
Inlägg: 5093
Blev medlem: 26 november 2004, 14:43
Ort: Utrikes

Inlägg av Belisarius » 7 februari 2007, 08:31

Utan att veta - spekulerar här - innebär ju 10 pers en ökad last på kanske 300 kilo om man räknar personlig utrustning också. Det är nog 300 kilo man vill spara om uppdragen inte kräver mer än 7 man. En annan orsak kanske är att man vill hålla reservplatser för ISS-besättningen om det skulle krisa sig.

Användarvisningsbild
predator
Medlem
Inlägg: 3612
Blev medlem: 4 september 2004, 15:22
Ort: Göteborg

Inlägg av predator » 7 februari 2007, 17:31

Jo jag funderar också på det med ISS. Men alla uppdrag går ju inte dit + att dom har ju en egen "livbåt"

Användarvisningsbild
Belisarius
Medlem
Inlägg: 5093
Blev medlem: 26 november 2004, 14:43
Ort: Utrikes

Inlägg av Belisarius » 8 februari 2007, 09:22

Jo, det har väl en Sojuz-kapsel att fly i, men om man ska evakuera hela besättningen samtidigt kanske man tyckt att det är mer praktiskt om alla kommer ner i samma balja? Min spekulation.

Funderade också på hur det är med de tre "extra" platserna i färjan - är de lika permanenta som de övriga eller extrasäten à la tredje raden i dagens 7-sitsiga suv:ar?

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13577
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Inlägg av Markus Holst » 8 februari 2007, 10:23

Inga säten är väl permanenta. Som jag förstått det har varje astrunaut sin egen personliga stol. De som är på stationen har sin stol inpackad där så nu när de skulle byta astronaut på upp- och nedfärd bytte de även stol.

Alla skulle nog inte komma ner i samma balja ändå. Jag gissar att den gemensamma besättningen på station och färja övergår 10 personer, eller i alla fall gjorde det vid senaste besöket.

Användarvisningsbild
Ori
Medlem
Inlägg: 1064
Blev medlem: 23 mars 2002, 22:53
Ort: Hbg/Maria Park

Gå till källan...

Inlägg av Ori » 8 februari 2007, 10:49

Jo, det går att sätta in 3 extrasäten på nedfärden så att man kan ta ner totalt 10 pers. Lite mer detaljer ifrån NASA kan man hitta i följande bilder & länkar.

Lite bilder:
Bild
Bild

För ännu mer bilder på insidan:
Space Shuttle Diagrams

Samt lite beskrivande text:
The Orbiter


--
Jörgen

Användarvisningsbild
predator
Medlem
Inlägg: 3612
Blev medlem: 4 september 2004, 15:22
Ort: Göteborg

Inlägg av predator » 8 februari 2007, 17:25

Såg på bilderna att det finns planer på hur man tar sig ut om färjan står på marken men hur blir det om man är tvungat att ta till skärmen? Vår kära astronaut hade ju till ansvar att spränga den om det skulle hända något..

Användarvisningsbild
predator
Medlem
Inlägg: 3612
Blev medlem: 4 september 2004, 15:22
Ort: Göteborg

Inlägg av predator » 11 juni 2007, 20:17

Nu värkar det som att dom har hittat fel på värmeskölden. Såg det på metro http://www.metro.se/se/article/tt/2007/ ... /index.xml Men denna gången värkar det som att dom har delar så man kan fixa om det skulle paja.

En annan fråga. Kolla man inte värmeskölden för i tiden?

Användarvisningsbild
Solkungen
Medlem
Inlägg: 656
Blev medlem: 27 oktober 2003, 22:24
Ort: Hedemora

Inlägg av Solkungen » 13 juni 2007, 23:54

Det gjorde de, men inte lika minutiöst. Redan kontrollerna under den första STS-1 1981 upptäcktes saknade kakelstenar.

Användarvisningsbild
Belisarius
Medlem
Inlägg: 5093
Blev medlem: 26 november 2004, 14:43
Ort: Utrikes

Inlägg av Belisarius » 14 juni 2007, 08:08

Färjan tål att tappa ett par plattor undertill utan att det riskerar vehikeln. Det olyckliga med Columbia var att det gick hål på ett mycket mer sårbart ställe.

Användarvisningsbild
predator
Medlem
Inlägg: 3612
Blev medlem: 4 september 2004, 15:22
Ort: Göteborg

Inlägg av predator » 11 augusti 2007, 20:26

Nu börjars det igen. Alltid ska det vara något. Endeavours är ju uppe nu och värkar ha blivigt träffad igen. Oj vad förmåad man blir. DEt har ju inte hänt förr. Men nu värkar det som att det gått hål med .Men vet ej hur djupt det är .

http://www.expressen.se/nyheter/1.79300 ... -katastrof

Aftonbladet har inte sakt än om skadan är allvarlig eller inte men det kommer nog



Skadan ska tydligen vara när en av luckora till hjulen. Men det står ej vilket av hjulen. Men det spelar ju inte h¨äller någon roll. Landa på två hjul är inte kul det häller.

Användarvisningsbild
Belisarius
Medlem
Inlägg: 5093
Blev medlem: 26 november 2004, 14:43
Ort: Utrikes

Inlägg av Belisarius » 12 augusti 2007, 03:51

Jag tror NASA - efter Columbia - faktiskt gillar att i detalj redogöra för hur svårt det är med allt. Så länge det leder till att man får ner en hel shuttle med besättning vid liv, är det ett stort plus. Och om det inte går vägen - ja, då kan man i vilket fall hävda att man varit medveten om riskerna (och deras oundviklighet).

Lite cyniskt alltså, men mycket som uppmärksammas nu är sådant som inte ens mätts på förut. Att det är några hål här och där på skytteln är förmodligen fullständigt normalt. Det är bara när hålet är på totalt fel ställe som det kan gå riktigt illa (det vill säga noskon eller framkant av vingarna).

Skriv svar