Rymdfärjor

Diskussioner kring flyg och dess utveckling genom tiderna.
Värd: sveahk
Skriv svar
Användarvisningsbild
predator
Medlem
Inlägg: 3612
Blev medlem: 4 september 2004, 15:22
Ort: Göteborg

Inlägg av predator » 21 december 2006, 06:34

Om man dör i nerstningen . Beror väll lite vad som går fel?. Fel som ligger utanför äns kontrollförmåga så ja. Men klantar du dig och gör fel Så får man alltid skit. Alltid lätt att klaga på folk i efterhan. När man sitter på ett varm ställe framför datan och har alla fakta och en stor kopp kaffe.

Användarvisningsbild
cocteau
Medlem
Inlägg: 492
Blev medlem: 23 maj 2005, 14:36
Ort: Gävle
Kontakt:

Inlägg av cocteau » 21 december 2006, 07:31

Det är ju lite intressant det här med rymdfärjans värmeisolering. Det fanns designförslag i början av projektet med aktiv kylning av undersidan. Och även den sprödaste, mjukaste metall med den värmetålighet som hade behövts för de temperaturer kylsystemet lyckats fått ner utsidan till skulle ändå vara oändligt mycket mer tålig än RCC-plattorna.

Sen det här med hjältedöden, vid bägge SST olyckorna så finns det ju en "myt" om att döden skulle varit plötslig och omedelbar. Det är ju naturligt att man vill att det ska vara så. Men i själva verket så finns det indikationer på att den var varken eller. Det är intressant att notera hur högrisk och högstatus yrken ofta får dessa
myter, är den ett PR-trick bland de rekryteringsansvariga för att trygga återväxten?

Användarvisningsbild
predator
Medlem
Inlägg: 3612
Blev medlem: 4 september 2004, 15:22
Ort: Göteborg

Inlägg av predator » 21 december 2006, 08:28

Bra att du tar upp det med hjälte döden. På den första SST som gick sönder så finns det indikationer att några överlevde tills den gick i backen. Och den andra så vet jag ej om den kände av att det blev varmt eller bara såg att indikation att vänster vinge blev konstigt..

Användarvisningsbild
cocteau
Medlem
Inlägg: 492
Blev medlem: 23 maj 2005, 14:36
Ort: Gävle
Kontakt:

Inlägg av cocteau » 21 december 2006, 08:45

Jag har för mig att dom tidigt visste att vingen blev för varm, och att dom på flight deck var väl medvetna om betydelsen av detta. Det skedde också ett antal styrkommandon till styrraketerna som iallafall vissa troligen kom från piloten, de andra från datorer. Det har också spekulerats hur nära dom var att kunna hoppa, i och med att kabinen och kropparna hittades på ett såpass begränsat område så höll den nog ihop länge. Detta beror naturligtvis på hur pass G-påverkad och stabil kabindelen var.

Ska ta och tanka ner rapporten igen och läsa igenom den helt tror jag.

Användarvisningsbild
predator
Medlem
Inlägg: 3612
Blev medlem: 4 september 2004, 15:22
Ort: Göteborg

Inlägg av predator » 21 december 2006, 08:49

Och en länk så jag med kan se.

Hoppas som allt lämna farkosten och ta till skärmen?

Hittade alla på samma ställe eller lite här och var?

Användarvisningsbild
cocteau
Medlem
Inlägg: 492
Blev medlem: 23 maj 2005, 14:36
Ort: Gävle
Kontakt:

Inlägg av cocteau » 21 december 2006, 09:01

Här har du länken: http://www.nasa.gov/columbia/caib/html/start.html

Tyvärr sitter jag på en X2'a mellan Gävle och Göteborg nu så det lär inte bli nå nedladdningar förens ikväll.

Sen så var jag visst trött tidigare i morse, det heter STS och inte SST. :)

Användarvisningsbild
predator
Medlem
Inlägg: 3612
Blev medlem: 4 september 2004, 15:22
Ort: Göteborg

Inlägg av predator » 21 december 2006, 09:30

Ok . Jo jag tycker det lät lite konstigt . Men du är förlåten .. Får ladda ner den sen när jag är hemma igen . Tror inte dom uppskattar att man har en sån rapport liggande på datan..

Användarvisningsbild
predator
Medlem
Inlägg: 3612
Blev medlem: 4 september 2004, 15:22
Ort: Göteborg

Inlägg av predator » 21 december 2006, 10:08

Läste på gp.se att om dom skulle hitta spikor eller skador på skölden så kan dom gå tillbaka till iss och där vänta på att atlantis kommer och hämtar dom...

http://www.gp.se/gp/jsp/Crosslink.jsp?d=130&a=315368

Det är väll så att en färja kan ta 10 personer eller hur är det? 7 ifrån D och sen en pilot och ett befäll på atlantis? Tror inte någon klagar på att det är ont om plats då.

Sen såg jag detta med

**Men en astronaut kan aldrig vara säker på att komma iväg ens när rymdfärjans tre huvudmotorer har startat. Det vet Christer Fuglesangs kollega, tysken Hans Schlegel, som har flugit med Columbia och nästa år ska upp till den internationella rymdstationen ISS med det europeiska forskningslaboratoriet Columbus.
Tre sekunder efter motorstarten avslöjade datorerna ett fel och uppskjutningen avbröts. Tre sekunder senare, när de båda hjälpraketerna skulle ha tänts, hade det varit för sent.
- Plötsligt hördes en varningssignal, en siren, och vi satt där och visste inte om det var en farligt situation. När man är med om en sådan situation har man två känslor, den första är lättnad över att nödsystemen fungerar, den andra är besvikelse över att man inte kommer upp i omloppsbana**

Någon som vet om det finns film på det?http://www.gp.se/gp/jsp/Crosslink.jsp?d=130&a=312754

Användarvisningsbild
cocteau
Medlem
Inlägg: 492
Blev medlem: 23 maj 2005, 14:36
Ort: Gävle
Kontakt:

Inlägg av cocteau » 21 december 2006, 11:01

Det torde vara STS-55 där huvuddatorn avbröt uppskjutningen vid T-3 sekunder när den inte fick rätt mätvärden från en eller flera av SSME (Space Shuttle Main Engine) under deras uppstart. Har försökt hitta videos lite snabbt med ingen lycka.

Detta var alltså en så kallad "Pad Abort" och det har hänt 5 gånger: STS-41-D, STS-51-F, STS-51, STS-55 och STS-68.

För att läsa mer om de olika abort cenarier som finns kolla denna sida:
STS-41-D, STS-51-F, STS-51, STS-55, and STS-68.

Användarvisningsbild
predator
Medlem
Inlägg: 3612
Blev medlem: 4 september 2004, 15:22
Ort: Göteborg

Inlägg av predator » 21 december 2006, 11:12

Ska jag göra. om du ger min länken.

Användarvisningsbild
cocteau
Medlem
Inlägg: 492
Blev medlem: 23 maj 2005, 14:36
Ort: Gävle
Kontakt:

Inlägg av cocteau » 21 december 2006, 11:21

Ojoj, nu är glömsk... *suck*

Här kommer den: http://en.wikipedia.org/wiki/Space_Shuttle_abort_modes

Användarvisningsbild
predator
Medlem
Inlägg: 3612
Blev medlem: 4 september 2004, 15:22
Ort: Göteborg

Inlägg av predator » 21 december 2006, 12:14

Det va ju ingan roliga sätt att ta sig ut på .- Att skjuta ut sig med kataultsol på 90,000 fot och mach tre är nog inte många som har gjort.-

Användarvisningsbild
predator
Medlem
Inlägg: 3612
Blev medlem: 4 september 2004, 15:22
Ort: Göteborg

Vädret igen

Inlägg av predator » 21 december 2006, 12:34

nu är det kris igen om man ska tre Af och EP . Vädret ställer till problem med landningen. Och nu kanske man får flytta landningen..vilket förstår julen för alla på nasa

D har bara soppa kvar för ett dygn i omloppsbarna. Sen måste den ner. Varken den vill eller inte.

Användarvisningsbild
cocteau
Medlem
Inlägg: 492
Blev medlem: 23 maj 2005, 14:36
Ort: Gävle
Kontakt:

Inlägg av cocteau » 21 december 2006, 15:34

predator skrev:Det va ju ingan roliga sätt att ta sig ut på .- Att skjuta ut sig med kataultsol på 90,000 fot och mach tre är nog inte många som har gjort.-
Frågan är ju om det är så mycket roligare att tvärvända när SBR brunnit ut och släppts och sen brassa på med SSME som bromsraket modell STOR och vända tillbaka till Florida och landa efter man dumpat tanken i Atlanten.

Användarvisningsbild
predator
Medlem
Inlägg: 3612
Blev medlem: 4 september 2004, 15:22
Ort: Göteborg

Inlägg av predator » 22 december 2006, 11:01

Inga av dom sätten är väll trevligt att genonföra. Men hällre det än återvända i en kista med en flagga som pryder den.

ps välkommen till staden gbg cocteau ds

Skriv svar