Flygkatastrofer

Diskussioner kring flyg och dess utveckling genom tiderna.
Värd: sveahk
Användarvisningsbild
Matsan
Medlem
Inlägg: 178
Blev medlem: 18 oktober 2005, 12:35
Ort: Goteborg

Inlägg av Matsan » 11 juli 2007, 19:15

Stefan Lundgren skrev:
Matsan skrev:Gamla kära SAS kanske inte är så dumt ändå. En krasch med dödlig utgång på 5.4 miljoner flygningar och den enda krashen var ju inte speciellt mycket SAS kunde göra något åt.
Menar du det som hände i Milano?
Att det där lilla flygplanet som råkade komma i vägen.

Stefan
Japp, det menade jag. Det finns ju inte så mycket annat att välja på. Om jag minns rätt så var det i alla fall inte SAS piloternas fel att det gick som det gick. Utredningen slutade väl med att flygledarna pekades ut som huvudansvariga. Gottröra var det ju ingen som dog i så den finns ju inte med i statistiken.

Användarvisningsbild
Matsan
Medlem
Inlägg: 178
Blev medlem: 18 oktober 2005, 12:35
Ort: Goteborg

Inlägg av Matsan » 11 juli 2007, 19:24

Hans länk skrev:In April 2004 four officials accused of negligence and multiple manslaughter were sentenced to jail terms ranging from 6½ to 8 years. Judges gave eight-year prison sentences to the director of the Linate airport and the air traffic controller who was on duty at the time. The former CEO of Italy's air traffic control agency ENAV, and the person who oversees Milan's two airports, were sentenced to six years and six months apiece.

Användarvisningsbild
G:son
Medlem
Inlägg: 3027
Blev medlem: 10 april 2007, 06:02
Ort: Finland

Inlägg av G:son » 12 juli 2007, 06:15

Stefan Lundgren skrev:
Det har vi också avhandlat tidigare inom denna diskussion, skrev om en dialog mellan piloten och hans unge son som var väldig nyfiken uppenbarligen. Allt slutade med att planet kraschade. Visst har dom en konstig inställning i det stora landet i öster, att exempelvis piloterna tar några järn innan färden och inte undra på att det hände en del olyckor inom den ryska inrikesflottan förut då.

Stefan
Jo, jag skummade nog igenom tråden, innan jag skrev mitt inlägg. Alkohol var allmänt förekommande inom branschen under sovjettiden. Också i det sovjetiska flygvapnet drack man allmänt. Ett citat av indiern Philip Rajkumar, Air Marshal i.a., som har berättat om sina minnen från tiden Indien köpte jaktplan av Sovjetunionen, är belysande:
Our Soviet hosts were amused when we refused all alcoholic beverages before the evaluation flights. They said the only pilots who did not drink alcohol in the Soviet Air Force were 'auto-pilots'!
:lol:

http://www.bharat-rakshak.com/IAF/Histo ... kumar.html

Användarvisningsbild
Belisarius
Medlem
Inlägg: 5093
Blev medlem: 26 november 2004, 14:43
Ort: Utrikes

Inlägg av Belisarius » 12 juli 2007, 11:27

Stefan Lundgren skrev:Enligt vad jag fick ut av detta så var det i Milano.
Visst kommer man ihåg det där.

Gottröra, vad det inte SAS inblandat då också, eller vad det Linjeflyg?

Stefan
Inga omkomna..

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Inlägg av varjag » 12 juli 2007, 12:24

Matsan skrev:Gamla kära SAS kanske inte är så dumt ändå. En krasch med dödlig utgång på 5.4 miljoner flygningar och den enda krashen var ju inte speciellt mycket SAS kunde göra något åt.
Vi bör inte glömma DC-8:an som gick ned under inflygning till Los Angeles den 13:e januari 1969......Varjag

http://www.airdisaster.com/cgi-bin/view ... ines+(SAS)

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 11932
Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
Ort: Uppland
Kontakt:

Inlägg av Stefan Lundgren » 12 juli 2007, 15:20

Jag känner till att Gottröraolyckan inte krävde några dödsoffer, däremot så var det en kvinna som blev förlamad har jag för mig.

Stefan

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 11932
Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
Ort: Uppland
Kontakt:

Re: Flygkatastrofer

Inlägg av Stefan Lundgren » 13 juni 2013, 14:39

Tar upp denna tråd igen och återigen är det olyckan på Teneriffa i mars 1977 som kommer upp i focus. Frågor eller teorier som man alltid har.
1) Hade olyckan undvikits-----Japp, det finns alltid ett svar att katastrofer skulle har undvikits.
2) Varför inledde den holländska piloten "take-off" när han inte visste eller såg PAN-AM-planet p g a dimma---Piloten var stressat, KLM hade infört någonting som gjorde piloterna oroliga (straffavdrag p g a förseningar???) och stressade, de var 3½ timmar försenade, medan man väntade på att starta så gick passagerarna ut. Under tiden passade två holländska barn på att utforska flygplatsen och föräldrarna märkte att dom var borta först vid utropet av att det var dags att gå ombord. Barnen hittades senare, men då har de andra passagerarna redan upptagit sina platser.
3) Kommunikationen mellan de båda planens cock-pit och ledningstornet var hörbar, men det var vissa missförstånd.

Vet inte när denna film gjordes; men den är 1 timme och 24 minuter lång som finns på Youtube om denna olycka. Undrar om det gnistrade så mycket när KLM-kaptenen försökte lyfta planet över Pan Am-planet som visas i denna film.



eller

Seconds from disatsers uppslag om olyckan"""


Stefan

Användarvisningsbild
Per Andersson
Medlem
Inlägg: 1186
Blev medlem: 24 mars 2002, 21:51
Ort: Stockholm

Re: Flygkatastrofer

Inlägg av Per Andersson » 19 juni 2013, 21:28

Det ser ut som om TWA800-cirkusen skall köras ytterligare ett varv i massmedia...

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article16988787.ab

Skriv svar