Flygkatastrofer

Diskussioner kring flyg och dess utveckling genom tiderna.
Värd: sveahk
Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 11938
Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
Ort: Uppland
Kontakt:

Inlägg av Stefan Lundgren » 13 december 2005, 13:22

Sarvi skrev:Nu måste jag ta Aeroflot i försvar. Det nutida Aeroflot har ett gott "safety record" - de svåra åren var 1990-1994, när man hade mycket ont om pengar till underhåll. 1995 sålde man ut många av de lokala småavdelningarna som var värst drabbade och koncentrerade sig på större linjer och internationella förbindelser. Ryssarna flög också under lite andra förhållanden än de flesta - "AA fire" är inte så vanligt som haveriorsak på annat håll... De senaste tio åren ligger Aeroflot bra till: Aeroflot och Aeroflot International står tillsammans listade för 10 incidenter med totalt 24 döda. Det är kanske inte SAS, men det är betydligt bättre än tidigare.

Men vilka andra än ryssar skulle visa sådan här framåtanda: 7 maj 1994: En Tu-134A3 med 56 passagerare från Moskva är på inflygning mot Arkhangelsk. Höger huvudställ fäller inte ut alls! Åtgärder visar sig hopplösa, ända till besättningen kommer på idén att fylla på hydraulsystemet med de flytade varor som finns i kabinen. Tyvärr räckte inte "hydraulvätskereserverna" till att fylla upp systemet, så planet får ändå landa med nosstället ute, vänsterstället ute och högerstället endast delvis nere. Efter en försiktig nedsättning glider planet av banan - inga förolyckade!

;)
Japp, det är det som jag tänkte på när jag skrev det föregående inlägget, att Aeroflot har blivit bättre med säkerheten och det antagligen av flera anledningar. Rädda för att någon från Tjentien skall få för sig att placera en bomb eller förstöra ett flygplan. Visserligen är det en del spektulationer, men. Av den svarta perioden som Aeroflot hade under 90-talet kan man alltid skylla på Sovjetunionens kollaps, det var nog inte så mycket som funkade då har jag ett minne av.
Sarvi skrev
Nu måste jag ta Aeroflot i försvar.
Jag hoppas inte det som jag skrev innan såg ut som en kritik, för det var inte syftat för.

Stefan

Användarvisningsbild
Belisarius
Medlem
Inlägg: 5093
Blev medlem: 26 november 2004, 14:43
Ort: Utrikes

Inlägg av Belisarius » 13 december 2005, 19:02

Sedan flyger väl Aeroflot uteslutande med Airbus och Boeing på internationella rutter numera? Det är väl endast på lite mer glesa turer ut i periferin som man riskerar hamna i en skrothög.

Vet inte om de finns kvar, men det fanns väl ett flygbolag i Sydamerika (Peru?) som drevs av det landets i fråga eget flygvapen. Flottan bestod väl mest av gamla DC-3:or som sett sina bästa dar. På biljetten lär det uttryckligen stått att om man är så dum att man åker med får man skylla sig själv för eventuella konsekvenser.

Har ingen aning om sanningsinnehållet, läste det i någon flygbok för läänge sen.

Frogman
Medlem
Inlägg: 1166
Blev medlem: 15 februari 2003, 22:27
Ort: Sverige

Inlägg av Frogman » 9 juli 2007, 19:32

Nej, Aeroflot flyger Tu-154 och Il-96 internationellt också.
Man kan åka med halvmilitära flygbolag i en del länder i Syd-amerika, bl.a Bolivia och Colombia.
En av dom sista chanserna att åka med Lockheed Tristar är med RAF på rutten Brize(Storbritannien)-Ascension, för det facila priset 23kkr.

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Inlägg av varjag » 10 juli 2007, 01:20

IATA och EU tar nu krafttag mot många bristfälliga flygbolag med hemska meriter av olyckor och tillbud.

http://www.ucm.es/cgi-bin/show-prensa?m ... t=17&tit=b

Speciellt oroar man sig nu för afrikanska flygbolag och en rad asiatiska;

http://news.softpedia.com/news/92-Airli ... 0167.shtml

I Afrika - är chanserna att omkomma nära SEX GGR större än i t.ex. EU 8O .

http://www.ocnus.net/artman2/publish/Af ... rica.shtml

Liknande förbud finns även i USA för flygning i 'American airspace' då man betraktar många av dessa bolag som 'olyckor som bara söker en plats att hända på', Varjag

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 11938
Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
Ort: Uppland
Kontakt:

Inlägg av Stefan Lundgren » 10 juli 2007, 13:15

U-länder, vars flygbolag trafikera i-länder brukar ta in piloter från andra i-länder och det är ju ett krav såvitt vad jag känner till. Det är för att det skall bli så säkra flygningar som möjligt.

Vet inte om man kan kalla flygolyckor på sin meritlista, förutom Aeroflot förstås. :D

Stefan

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Inlägg av varjag » 10 juli 2007, 14:00

Stefan Lundgren skrev:U-länder, vars flygbolag trafikera i-länder brukar ta in piloter från andra i-länder och det är ju ett krav såvitt vad jag känner till. Det är för att det skall bli så säkra flygningar som möjligt.

Vet inte om man kan kalla flygolyckor på sin meritlista, förutom Aeroflot förstås. :D

Stefan
Det är brist på 'riktiga piloter' då nya och okända flygbolag tvingas ta in vilket riff-raff som helst.
Med 'riktiga piloter' skäms jag inte för att säga att de är sådana som fått flygutbildning i 'vita, kristna civiliserade flygvapen eller flygskolor'!
IATA's mycket precisa statistik, erinrar ofta om att 'asiatiska piloter' alltför länge litar till instrument - då en verklig 'flygkänsla' borde ha sagt dem att något var galet.
'Bruna' piloters utbildning och examinering - har mycket mera att göra med deras sociala ställning - än flygerfarenhet och flygskicklighet. Vilket bl.a. ledde till att SAS vägrade fortsätta trafikflygarskolan i Saudi-Arabien.
Svarta piloter? - ja vi bör fråga oss vilka flygtimmar dom har - och på vilka flygplanstyper? Och vilka 'instrument-ratings' och i vilka väderlekstyper de egentligen övats???

Racistist? Javisst!
Fakta? Javisst!

Enjoy Your flight!

Varjag

Användarvisningsbild
Belisarius
Medlem
Inlägg: 5093
Blev medlem: 26 november 2004, 14:43
Ort: Utrikes

Inlägg av Belisarius » 11 juli 2007, 14:39

Hmm Varjag... hur hänger det ihop med att Ethiopian Airlines ligger i topp på säkerhetsstatistiken? ;) Endast 2 krascher sedan 1970, varav ingen var pilotorsakat.

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28573
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Inlägg av Hans » 11 juli 2007, 14:51

Belisarius skrev:Hmm Varjag... hur hänger det ihop med att Ethiopian Airlines ligger i topp på säkerhetsstatistiken? ;) Endast 2 krascher sedan 1970, varav ingen var pilotorsakat.
I topp?

http://www.airsafe.com/events/regions/afmid.htm

Tacka vet jag Tunis Air och Emirates.

Jämfört med Europa:

http://www.airsafe.com/events/regions/europe.htm

Men man skall vara lite försiktig med statistiken då en enda flygolycka på miljoner flygningar ändrar den radikalt.

MVH

Hans

Användarvisningsbild
Matsan
Medlem
Inlägg: 178
Blev medlem: 18 oktober 2005, 12:35
Ort: Goteborg

Inlägg av Matsan » 11 juli 2007, 16:40

Gamla kära SAS kanske inte är så dumt ändå. En krasch med dödlig utgång på 5.4 miljoner flygningar och den enda krashen var ju inte speciellt mycket SAS kunde göra något åt.

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 11938
Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
Ort: Uppland
Kontakt:

Inlägg av Stefan Lundgren » 11 juli 2007, 16:48

Matsan skrev:Gamla kära SAS kanske inte är så dumt ändå. En krasch med dödlig utgång på 5.4 miljoner flygningar och den enda krashen var ju inte speciellt mycket SAS kunde göra något åt.
Menar du det som hände i Milano?
Att det där lilla flygplanet som råkade komma i vägen.

Stefan

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28573
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Inlägg av Hans » 11 juli 2007, 17:04

Stefan Lundgren skrev:Menar du det som hände i Milano?
Att det där lilla flygplanet som råkade komma i vägen.

Stefan
Det måste han mena, det finns inte så många att välja på:

http://aviation-safety.net/database/rec ... 20011008-0
http://aviation-safety.net/database/ope ... p?var=5415

MVH

Hans

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 11938
Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
Ort: Uppland
Kontakt:

Inlägg av Stefan Lundgren » 11 juli 2007, 17:10

Enligt vad jag fick ut av detta så var det i Milano.
Visst kommer man ihåg det där.

Gottröra, vad det inte SAS inblandat då också, eller vad det Linjeflyg?

Stefan

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28573
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Inlägg av Hans » 11 juli 2007, 17:24

Stefan Lundgren skrev:Enligt vad jag fick ut av detta så var det i Milano.
Visst kommer man ihåg det där.

Gottröra, vad det inte SAS inblandat då också, eller vad det Linjeflyg?

Stefan
SAS http://aviation-safety.net/database/rec ... 19911227-0

MVH

Hans

Edit: Bild

Användarvisningsbild
G:son
Medlem
Inlägg: 3027
Blev medlem: 10 april 2007, 06:02
Ort: Finland

Inlägg av G:son » 11 juli 2007, 17:27

varjag skrev:.....vilka andra än ryssar...... måste hålla med Sarvi - i konsten att improvisera
har dom generationer av talang att falla tillbaka på. Dom är ofta oöverträffade på
konsten....Varjag
Det stämmer, att ryssarna är duktiga på att improvisera. Osökt kommer man också att tänka på talesättet "Den fiffige klarar av det, som den kloke inte råkar ut för". :)

På tal om rysk flygsäkerhet, såg jag en dokumentär på finsk tv för ca 10 år sedan. Det jag kommer bäst ihåg, är "pilotskålen". De ryska piloterna tog sig gärna några styrketårar före flighten, och hade för vana att skåla med händerna runt hela glaset, för att inte väcka uppmärksamhet.

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 11938
Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
Ort: Uppland
Kontakt:

Inlägg av Stefan Lundgren » 11 juli 2007, 17:38

G:son skrev:
varjag skrev:.....vilka andra än ryssar...... måste hålla med Sarvi - i konsten att improvisera
har dom generationer av talang att falla tillbaka på. Dom är ofta oöverträffade på
konsten....Varjag
Det stämmer, att ryssarna är duktiga på att improvisera. Osökt kommer man också att tänka på talesättet "Den fiffige klarar av det, som den kloke inte råkar ut för". :)

På tal om rysk flygsäkerhet, såg jag en dokumentär på finsk tv för ca 10 år sedan. Det jag kommer bäst ihåg, är "pilotskålen". De ryska piloterna tog sig gärna några styrketårar före flighten, och hade för vana att skåla med händerna runt hela glaset, för att inte väcka uppmärksamhet.
Det har vi också avhandlat tidigare inom denna diskussion, skrev om en dialog mellan piloten och hans unge son som var väldig nyfiken uppenbarligen. Allt slutade med att planet kraschade. Visst har dom en konstig inställning i det stora landet i öster, att exempelvis piloterna tar några järn innan färden och inte undra på att det hände en del olyckor inom den ryska inrikesflottan förut då.

Stefan

Skriv svar