Japp, det är det som jag tänkte på när jag skrev det föregående inlägget, att Aeroflot har blivit bättre med säkerheten och det antagligen av flera anledningar. Rädda för att någon från Tjentien skall få för sig att placera en bomb eller förstöra ett flygplan. Visserligen är det en del spektulationer, men. Av den svarta perioden som Aeroflot hade under 90-talet kan man alltid skylla på Sovjetunionens kollaps, det var nog inte så mycket som funkade då har jag ett minne av.Sarvi skrev:Nu måste jag ta Aeroflot i försvar. Det nutida Aeroflot har ett gott "safety record" - de svåra åren var 1990-1994, när man hade mycket ont om pengar till underhåll. 1995 sålde man ut många av de lokala småavdelningarna som var värst drabbade och koncentrerade sig på större linjer och internationella förbindelser. Ryssarna flög också under lite andra förhållanden än de flesta - "AA fire" är inte så vanligt som haveriorsak på annat håll... De senaste tio åren ligger Aeroflot bra till: Aeroflot och Aeroflot International står tillsammans listade för 10 incidenter med totalt 24 döda. Det är kanske inte SAS, men det är betydligt bättre än tidigare.
Men vilka andra än ryssar skulle visa sådan här framåtanda: 7 maj 1994: En Tu-134A3 med 56 passagerare från Moskva är på inflygning mot Arkhangelsk. Höger huvudställ fäller inte ut alls! Åtgärder visar sig hopplösa, ända till besättningen kommer på idén att fylla på hydraulsystemet med de flytade varor som finns i kabinen. Tyvärr räckte inte "hydraulvätskereserverna" till att fylla upp systemet, så planet får ändå landa med nosstället ute, vänsterstället ute och högerstället endast delvis nere. Efter en försiktig nedsättning glider planet av banan - inga förolyckade!
Jag hoppas inte det som jag skrev innan såg ut som en kritik, för det var inte syftat för.Sarvi skrev
Nu måste jag ta Aeroflot i försvar.
Stefan