Snarare så att Sovjetiska flygplansbesättningar var konservativa, t.ex Tu-134 som var den sista passagerarplanet med glasnos
var det Jugoslavien som "tvingade" fram en version utan glasnos, med väderradar istället.
Jag tror inte att passagerarplan var direkt lämpliga att konvertera till bombplan då ett passagerarplan oftast har tryckkabin och en ombyggnad skulle ta för lång tid och kosta för mycket.
Däremot hade många civila flygplan rötter i militära versioner och en del användes som skolflygplan, t.ex Tu-134UBL.
Tu-104 på Arlanda
http://www.airliners.net/photos/middle/3/2/1/168123.jpg
Sovjetiska passagerarflygplan under kalla kriget
16 inlägg
- Föregående
- 1
- 2
-
- Medlem
- Inlägg: 1166
- Blev medlem: 15 feb 2003 22:27
- Ort: Sverige
16 inlägg
- Föregående
- 1
- 2
Återgå till "Flyg- och rymd-historia"
Hoppa till
- Historia
- ↳ Förhistoria
- ↳ Tidiga civilisationer och antiken (8000 fkr till 476)
- ↳ Romerska riket
- ↳ Nordisk forntid & vikingatid
- ↳ Medeltiden (476 till 1523)
- ↳ Tidig modern tid (1523 till 1789)
- ↳ Revolutionernas och Imperialismens tid (1789 till 1913)
- ↳ Första världskriget och mellankrigstiden (1914 till 1932)
- ↳ Andra världskriget och dess upptakt (1933 till 1945)
- ↳ Kalla Kriget (1946 till 1991)
- Övrig historia
- ↳ Finlands historia
- ↳ Socioekonomisk historia
- ↳ Historiska hjälpvetenskaper
- ↳ Historiska källor & litteratur
- ↳ Släktforskning
- ↳ Historia - övrigt & allmänt
- ↳ Språkhistoria
- ↳ Idéhistoria
- ↳ Hästen i historien
- Kalenderbitar- och teknikhistoria
- ↳ Civil teknikhistoria
- ↳ Flyg- och rymd-historia
- ↳ Pansarhistoria
- ↳ Sjöfartshistoria
- ↳ Militär teknikhistoria
- ↳ Sveriges militär 1925-idag
- Historiskt samlande
- ↳ Köp och sälj
- ↳ Militära samlarsaker
- ↳ Övrigt samlande
- Social samvaro
- ↳ Quizzar
- ↳ Historiska sevärdheter, restips och reseskildringar
- ↳ Kontrafaktisk historia
- ↳ Historia i litteratur och media
- ↳ Modellbygge
- ↳ Modellbygge köp/byt/sälj
- ↳ J.R.R. Tolkien
- ↳ Om Skalman.nu
- ↳ varjag berättar