Sovjetiska passagerarflygplan under kalla kriget

Användarvisningsbild
Leprazy
Medlem
Inlägg: 663
Blev medlem: 01 jan 2003 18:16

Sovjetiska passagerarflygplan under kalla kriget

Inlägg av Leprazy » 18 okt 2005 07:52

Hej

Eftersom jag är 22 år gammal så kommer jag inte ihåg så mycket från kalla kriget, men jag har fått berättat för mig hur man kunnde se ryska passagerar flygplan som lätt kunde konverteras till bombflygplan...dvs bomb luckor och glas fönster för bombfällaren syndes på pasagerarflygplanen.

Är lite nyfiken på hur pass vanligt det här var, det skulle vara kul och se några bilder på detta, absolut roligast vore en bild från Arlanda med ett sådant plan.

Tackar på förhand.

Gutekrigaren
Medlem
Inlägg: 4120
Blev medlem: 23 mar 2002 19:38
Ort: Rom

Inlägg av Gutekrigaren » 18 okt 2005 08:55

Petade lite i rubriken, för jag antar att även plan från t ex de ukrainska, kazakiska och georgiska delarna av SSSR räknas. ;)

Mvh Petter

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2025
Inlägg: 30738
Blev medlem: 11 jul 2002 11:52
Ort: Utrikes

Re: Sovjetiska passagerarflygplan under kalla kriget

Inlägg av Hans » 18 okt 2005 09:05

Jag tror inte de var avsedda för bombfällning, att bygga om ett passagerarflygplan till bombplan är lite krångligt.

Dessutom så hade flera svjetiska bombare INTE glasnos.
Bild

Härdiskuteras varför de hade glasnos - navigation och spioneri är två teser.

Bild

Bild

Bild



MVH

Hans

Användarvisningsbild
Leprazy
Medlem
Inlägg: 663
Blev medlem: 01 jan 2003 18:16

Inlägg av Leprazy » 19 okt 2005 07:33

Tack för länken Hans, intressant men tyvärr så verkar det inte vara helt klart att det var föreberett för att kunna användas som bombflygplan.

Ja77
Medlem
Inlägg: 1971
Blev medlem: 19 mar 2003 08:03
Ort: Skåne

Inlägg av Ja77 » 19 okt 2005 08:14

Tror på navigerings behovet. Sedan är det nog svårt att anpassa ett pasagerarplan till bombplan, var är bombrummet/bombluckerna? Du måste bygga om "underredet" de verkar lättare att bygga passagerar planen med "hemliga" bombluckor och ha en solid nos som du byter vid konverteringen.

Däremot kan de säkert vara bra att ha en glas nos när du ska navigera över fientligt land och släppa fallskärmssoldater.

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 apr 2002 11:53
Ort: Australien

Inlägg av varjag » 19 okt 2005 09:34

Ja77 har helt rätt - glasnosarna fanns för att ryssarna länge använde 'visuell' navigering. Dom kom nog med de första ryska jetpassagerarplanen - Tu 104, vad jag minns. Dessförinnan byggde dom Il-12 och Il-14 (ganska lika Metropolitan som SAS/LIN hade) och Il-18 men dom saknade glasnos. De flesta var rena civilflygplan, även om några typer fanns med samma vingar/motorer - fast med bombplanskropp. Några 'konversioner' från det ena till det andra var inte aktuella. Varjag

Stefan
Medlem
Inlägg: 3426
Blev medlem: 09 apr 2002 10:10

Inlägg av Stefan » 19 okt 2005 10:41

Jag antar att de skulle iaf som en självklarhet användas som transportplan - om de nu inte användes som extra bombplan.

Användarvisningsbild
gunship
Medlem
Inlägg: 1373
Blev medlem: 14 dec 2004 14:00
Ort: Stockholm

Inlägg av gunship » 19 okt 2005 11:27

dom kanske skulle montera bombställ på vingarna?

det skulle ju ge ett gammalmodigt bombplan som kan se ut som ett passagerarplan och sedan börga fälla explosiva leksaker lite här och där...

eller som sagt fallskärms-släppare.

Ja77
Medlem
Inlägg: 1971
Blev medlem: 19 mar 2003 08:03
Ort: Skåne

Inlägg av Ja77 » 19 okt 2005 11:34

gunship skrev:dom kanske skulle montera bombställ på vingarna?
Hadde de inte tillräkligt många gamla Tu-4 "Bagger" plan att plocka fram, tror även en gammal Tu-4 är mer efektiv i bombrollen än ett passagerar plan. Jag betvivlar att vingarna var starka nog på passagerar planen för att ta en större last.

Användarvisningsbild
gunship
Medlem
Inlägg: 1373
Blev medlem: 14 dec 2004 14:00
Ort: Stockholm

Inlägg av gunship » 19 okt 2005 11:36

om nu de var rena apassagerarplan.... :wink:

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2025
Inlägg: 30738
Blev medlem: 11 jul 2002 11:52
Ort: Utrikes

Inlägg av Hans » 19 okt 2005 11:39

För att avrunda det hela lite grann.

1) Ett bombplan från femtiotalet och framåt behöver INTE en glasnos för att fälla bomber.
2) Bevisligen var navigationshjälpmedlen dåligt utbygda i Sovjetuinionen och de behöll en navigatör med bl.a. uppiften att titta på marken längre än vad västerländska flygbolag gjorde.
3) Det finns inget som talar för att de var förberedda för att slänga ut passagerarstolarna, installera bombluckor och bombställ m.m.
4) I många lägen är det en fördel att ha en glasnos, t.ex. vid fällning av matriel eller av fallskärmssoldatereller landning på sämre flygfält.
5) Att Aeroflots flygplan hade uppgifter som transportkärror i krigstid är väl ungefär lika troligt som att ett och ett är två.
6) Sedan är det ju ingen nackdel om en bra fotograf från GRU kan ligga i glasnosen när planet "råkar" göra en liten felnavigering över ett känsligt militärt område.

MVH

Hans

Användarvisningsbild
gunship
Medlem
Inlägg: 1373
Blev medlem: 14 dec 2004 14:00
Ort: Stockholm

Inlägg av gunship » 19 okt 2005 11:42

okej, jag ger mig...

Användarvisningsbild
J.K Nilsson
Medlem
Inlägg: 2406
Blev medlem: 21 feb 2004 23:18
Ort: Frösön

Inlägg av J.K Nilsson » 19 okt 2005 21:35

Hans skrev:För att avrunda det hela lite grann.

...

5) Att Aeroflots flygplan hade uppgifter som transportkärror i krigstid är väl ungefär lika troligt som att ett och ett är två.

...

MVH

Hans
Tja, fråga SAS (scandinavian air o.s.v.) :P

J.K Nilsson

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2025
Inlägg: 30738
Blev medlem: 11 jul 2002 11:52
Ort: Utrikes

Inlägg av Hans » 19 okt 2005 21:41

J.K Nilsson skrev:
Tja, fråga SAS (scandinavian air o.s.v.) :P

J.K Nilsson
Hur är det idag? Finns uppdelningen av SAS, i händelse av krig och örlog, i varsin del kvar?

MVH

Hans

Gutekrigaren
Medlem
Inlägg: 4120
Blev medlem: 23 mar 2002 19:38
Ort: Rom

Inlägg av Gutekrigaren » 31 okt 2005 09:41

Hans skrev:
J.K Nilsson skrev:
Tja, fråga SAS (scandinavian air o.s.v.) :P

J.K Nilsson
Hur är det idag? Finns uppdelningen av SAS, i händelse av krig och örlog, i varsin del kvar?

MVH

Hans
Den finns till och med civilt. :) Sedan 2003 är SAS delat i SA Danmark, SA Sverige, SAS Braathens och SA International.

Mvh Petter