SR-71 Blackbird, JA 37 Viggen och radarlåsning
Så dåligt var det inteHans skrev:Mitt inte helt utmärkta minne är den enda källa för tillfället, skall se om jag kan hitta mer senare.
There were several transcontinental flights (Turkey to Norway) at 70,000 feet but, there was no "flame outs". Therefore there was no need to drop down to 50,000 feet in altitude to re-start the engine, which is what happened to Power's U-2 and he was intercepted by a SAM-2.
Från ACIG http://www.acig.org/forum/viewtopic.php?t=4555 Jag vill minnas att man måste vara registrerad för att få läsa men det är det värt.
MVH
Hans
En fundering kring detta med radarlåsning. Jag har förstått det som att en radarlåsning är mer än ohyfsat. Det är steget alldeles innan nedskjutning och kommer av motståndaren uppfattas som en fientlig handling och en rejäl upptrappning av läget.
I mitt husorgan AFM läser jag att ryska MIG-25 på svensk radar någon gång sågs lägga sig bakom SR-71an på sånt avstånd att a) en radarlåsning varit möjlig och b) inom räckvidden för robotar. Det räckte nog för att budskapet skulle gå fram: om vi ville, så skulle vi kunna ta dig
Kan verkligen en Jaktviggen utan vidare radarlåst mot en SR-71a i internationellt luftrum? Vad skulle poängen med det vara jämfört med att göra samma manöver som MiG-25 Foxbat gjorde? Varför skulle svensk jakt vilja eskalera en sådan situation - särskilt med tanke på det intensiva und-samarbetet mellan oss och NATO, där SR-71an var en del? Skulle inte en radarlåsning till och med strida mot ROE (eller IKFN, heter det väl på svenska)?
Jag har svårt att tro att svenska flygvapnet skulle ha sådana stridstuppar. Eller vad tror ni?
I mitt husorgan AFM läser jag att ryska MIG-25 på svensk radar någon gång sågs lägga sig bakom SR-71an på sånt avstånd att a) en radarlåsning varit möjlig och b) inom räckvidden för robotar. Det räckte nog för att budskapet skulle gå fram: om vi ville, så skulle vi kunna ta dig
Kan verkligen en Jaktviggen utan vidare radarlåst mot en SR-71a i internationellt luftrum? Vad skulle poängen med det vara jämfört med att göra samma manöver som MiG-25 Foxbat gjorde? Varför skulle svensk jakt vilja eskalera en sådan situation - särskilt med tanke på det intensiva und-samarbetet mellan oss och NATO, där SR-71an var en del? Skulle inte en radarlåsning till och med strida mot ROE (eller IKFN, heter det väl på svenska)?
Jag har svårt att tro att svenska flygvapnet skulle ha sådana stridstuppar. Eller vad tror ni?
- J.K Nilsson
- Medlem
- Inlägg: 2406
- Blev medlem: 21 februari 2004, 23:18
- Ort: Frösön
Som jag ser är det är låsning med en belysande radar en liten markering att: Vi kan. Ett spel för att visa upp sina grejor, samtidigt måste man vara restriktiv för att inte röja altför mycket av sin teknologi och kapacitet. Samtidigt kan vi fråga oss om kontakten varar tillräckligt länge för att svensk låsning skall kunna uppfattas som fientlig. Roboten har viss bantid och en JA har knappast höjdöverläge gentemot en SR 71 samtidigt som en skyflash/Rb71 krävde kontinuerlig belysning ifrån skott till träff. En belysning i från en JA är mer ett verifierande av flygplanets radar än som en verifiering av vapenplattform.
J.K Nilsson
J.K Nilsson
Re: SR-71 Blackbird, JA 37 Viggen och radarlåsning
Ifølge wiki tok det minst 14 SA-2 missiler for å skyte ned Gary Powers, og en Mig-21 (ble også skutt ned av egne missiler).
Kilde er wiki om S-75 (NATO SA-2).
Ellers så har jeg vel hørt flere steder at A-12, eller etterhvert SR71 hadde full kontroll på SA-2 avfyringer, men jeg har lest utdrag av "Blackbird - Stories, Tales and Legends" av Graham, og det virker som om det var nervepirrende sekunder. SA-2 hadde en flytid til makshøyde på 58 sekunder og Blackbird-besetningene telte sekunder fra de registrerte avfyringen.
I en bok "Sled Driver: Flying the World's Fastest Jet" av major Brian Shul sies det at nesten 4000 missiler ble skutt etter den over modellens operative levetid.
Kilde er wiki om S-75 (NATO SA-2).
Ellers så har jeg vel hørt flere steder at A-12, eller etterhvert SR71 hadde full kontroll på SA-2 avfyringer, men jeg har lest utdrag av "Blackbird - Stories, Tales and Legends" av Graham, og det virker som om det var nervepirrende sekunder. SA-2 hadde en flytid til makshøyde på 58 sekunder og Blackbird-besetningene telte sekunder fra de registrerte avfyringen.
I en bok "Sled Driver: Flying the World's Fastest Jet" av major Brian Shul sies det at nesten 4000 missiler ble skutt etter den over modellens operative levetid.
Re: SR-71 Blackbird, JA 37 Viggen och radarlåsning
Jag kan bekräfta att detta har skett.Det var jag som satt framför skärmen vi hade direktkontakt med en rote Viggen som vid tillfället var baserad på Visby.
Re: SR-71 Blackbird, JA 37 Viggen och radarlåsning
Har du någon mer att tilllägga?
Stämmer det som står eller har du mer?
Stämmer det som står eller har du mer?
Re: SR-71 Blackbird, JA 37 Viggen och radarlåsning
Denna bok: System 37 Viggen / redaktion: Ulf Edlund och Hans Kampf
http://libris.kb.se/bib/11717818
Här finns ett avsnitt på 4 sidor med bilder som handlar om JA37 vs SR-71 - mycket intressant och läsvärt.
I en bilaga i slutet finns det även en förteckning på genomförda incidentkontakter mellan de båda planen. Det mesta finns med, datum, klockslag, förband, flygplanstyp (japp, även J35 Draken och en AJ37 hade kontakt), Fen-nummer på svenska planet samt grad och efternamn på förarna. Första kontakt 26 oktober 1982 och sista kontakt 28 juli 1988, totalt 53 datum.
För de som är intresserade av 37 Viggen är boken en guldgruva och kan varmt rekommenderas.
http://libris.kb.se/bib/11717818
Här finns ett avsnitt på 4 sidor med bilder som handlar om JA37 vs SR-71 - mycket intressant och läsvärt.
I en bilaga i slutet finns det även en förteckning på genomförda incidentkontakter mellan de båda planen. Det mesta finns med, datum, klockslag, förband, flygplanstyp (japp, även J35 Draken och en AJ37 hade kontakt), Fen-nummer på svenska planet samt grad och efternamn på förarna. Första kontakt 26 oktober 1982 och sista kontakt 28 juli 1988, totalt 53 datum.
För de som är intresserade av 37 Viggen är boken en guldgruva och kan varmt rekommenderas.
- Bilagor
-
- SR-71 till frukost....jpg (6.44 KiB) Visad 4726 gånger
Re:
Det finns väl inga internationella avtal som regler upp till vilken höjd som det nationella teritoriet sträcker sig. Det är den höjd som man kan hävda sitt teritorium som räknas. En låsning mot ett flygplan över en viss höjd visar ju då att vi har förmågan att hävda vårt teritorium upp till den höjden.Giggegubb skrev:En fundering kring detta med radarlåsning. Jag har förstått det som att en radarlåsning är mer än ohyfsat. Det är steget alldeles innan nedskjutning och kommer av motståndaren uppfattas som en fientlig handling och en rejäl upptrappning av läget.
I mitt husorgan AFM läser jag att ryska MIG-25 på svensk radar någon gång sågs lägga sig bakom SR-71an på sånt avstånd att a) en radarlåsning varit möjlig och b) inom räckvidden för robotar. Det räckte nog för att budskapet skulle gå fram: om vi ville, så skulle vi kunna ta dig
Kan verkligen en Jaktviggen utan vidare radarlåst mot en SR-71a i internationellt luftrum? Vad skulle poängen med det vara jämfört med att göra samma manöver som MiG-25 Foxbat gjorde? Varför skulle svensk jakt vilja eskalera en sådan situation - särskilt med tanke på det intensiva und-samarbetet mellan oss och NATO, där SR-71an var en del? Skulle inte en radarlåsning till och med strida mot ROE (eller IKFN, heter det väl på svenska)?
Jag har svårt att tro att svenska flygvapnet skulle ha sådana stridstuppar. Eller vad tror ni?
- J.K Nilsson
- Medlem
- Inlägg: 2406
- Blev medlem: 21 februari 2004, 23:18
- Ort: Frösön
Re: SR-71 Blackbird, JA 37 Viggen och radarlåsning
Sr71 påstås i viss mån vara signaturanpassad och vara svårupptäkt på radar. Det här var en av "US finest" när det begav sig, lite spel kompisar i mellan får man räkna med och man kunde lite inofficielt visa våra västra kompisar vilka förmågor vi hade.
Så värst aggresivt var inte det svenska uppträdandet.
J.K Nilsson
Så värst aggresivt var inte det svenska uppträdandet.
J.K Nilsson
Re: SR-71 Blackbird, JA 37 Viggen och radarlåsning
Nu är rockan såld för 1,7 Mkr och skall bli servercentral, tiderna förändras..
Re: SR-71 Blackbird, JA 37 Viggen och radarlåsning
Tack Stighult.
MVH
Hans
MVH
Hans