SR-71 Blackbird, JA 37 Viggen och radarlåsning

Diskussioner kring flyg och dess utveckling genom tiderna.
Värd: sveahk
Användarvisningsbild
Sarvi
Medlem
Inlägg: 5333
Blev medlem: 25 mar 2002 09:00
Ort: Sverige

SR-71 Blackbird, JA 37 Viggen och radarlåsning

Inlägg av Sarvi » 02 sep 2005 11:08

Jpkg1977 skrev:Det var också en incident där en JA 37 Viggen lyckades få in en så perfekt robotlåsning på en SR-71 Blackbird, som ju flyger i Mach 3 och dessutom har ett system för automatisk störning av lyckade robotlåsningar. Det finns en sägen att SR-71ans besättning senare skickade ett gratulationskort till den flottilj vilken JA 37orna tillhörde.
KA skrev:Under 1980-talet flög SR-71 ofta en "standard" spaningsrunda i Östersjön, man flög alltid samma väg på hög höjd och i hög fart ( över Mach 3).
Man flög från Storbrittanien och över Danmark via Bornholm och in i Östersjön. sedan öster om Gotland ( så nära Baltikum som möjligt), rundade Gotska sandön och flög sedan söderut i internationellt vatten mellan Gotland och Öland.

Man visste alltså innan var flygplanet skulle befinna sig, och en JA37 viggen från F21 ( men baserad på Gotland) gick upp på kontrakurs mot flygplanet. Man kunde låsa sin radar under en kort stund, men skulle i ett skarpt läge få svårt att träffa flygplanet.

Sverige hade bäst förutsättningar att lyckas på grund av flygruttens läge. Spaningsrundan runt Östersjön för SR-71 tog max 30 minuter.
Lustigt, jag har hört samma historia men i ett antal tappningar - det som skiljer är vilken flottilj som jaktplanet/jaktroten tillhörde och startade ifrån. Startpunkt brukar vara Ronneby eller Gotland, men vilken flottilj som planet/planen tillhörde är olika: jag tror nästan varenda jaktdivision i FV har tillskrivits bedriften vid ett eller annat tillfälle. :P Att händelsen ska ha inträffat är utom allt rimligt tvivel, speciellt som vi har ett namn på flygföraren:
Östgötakorren (2005-02-04) skrev:Det [Jaktviggen] provades i vanlig ordning ut på FC på Malmen innan det första exemplaret gick till F 13 i Norrköping 27 juni 1980.

-- Planet var då och är fortfarande ett kraftfullt plan eftersom det var det första helt digitaliserade stridsflygplanet i världen, säger Per-Olof Eldh, chef för VOVC. Mannen som faktiskt har skrivit flyghistoria i en jaktvigg. I många år flög USA det hemliga supersnabba spionplanet SR-71 Blackbird helt ostörda över Östersjön. Ända tills den dag då de förvånade piloterna på det amerikanska super-planet såg att ett svenskt stridsflygplan hade låst sin målradar på dem. Det var just en jaktvigg flugen av Per-Olof Eldh. En så viktig händelse att den finns med i den stora boken om Blackbird. Så det var med en känsla av viss saknad Per-Olof Eldh såg projektprov-flygaren på flygplan 37 Nils Lundqvist och provflygaren Jan-Olof Lindström marschera ut på plattan för att stiga in i jaktviggen för det sista provflygningen.

Källa:http://archive.corren.se/archive/2005/2 ... 6984640-7&
Inte för att jag betvivlar sanningshalten i KA:s uttalande, men eftersom jag har hört så många olika flottiljer tillskrivas händelsen är jag nyfiken - är det någon som har en bild på det famösa tackkortet? Enligt ett flertal utsagor ska det finnas inramat på mässen eller flottiljchefens rum å den aktuella flottiljen.

Stofilen
Medlem
Inlägg: 120
Blev medlem: 11 aug 2005 13:48
Ort: Uppsala

Inlägg av Stofilen » 02 sep 2005 11:32

Efter vad jag förstått så var gratulatioinskortet skickat av några kompisar på flotiljen. Ska kolla upp det när jag kommer hem till min literatur.

//Stofilen

Användarvisningsbild
KA
Medlem
Inlägg: 1237
Blev medlem: 10 jul 2003 16:24
Ort: Göteborg

Inlägg av KA » 02 sep 2005 12:13

Mitt exempel kommer från boken 'Luftens dirigenter' av Bjarne Darwall.

Där står det även om ett annat möte med SR-71.
Under en övning den 29 Juni 1987 med 2 st jaktviggen från F13 upptäckte man från det fasta radarnätet en SR-71 i närheten av Ölands södra udde. Flygplanen från F13 flög dit och upptäckte en SR-71 med en släckt motor. Incidentberedskapen hade startat från F6 i Karlsborg som även tog bilder på planet. Blackbirden hade kränkt svenskt luftrum och avvisades.

Piloterna på planen från F13 hade inte haft med någon kamera i flygplanet ( alltså vanlig handkamera), men en av piloterna fick sedan ett vykort på posten. På vykortet var det en bild på en SR-71 och hade en Amerikansk officer som avsändare. På vykortet stod det "Sorry Ramjet, bring your camera next time" - Ramjet var den ena pilotens smeknamn.

Efter ett tag kom sanningen fram, några från stridssledningscentralen ( nämligen Rockan som hade upptäckt Blackbirden) hade fotograferat en modell av en Blackbird och sedan skickat kortet till en av piloterna.

Det finns nog även en hel del myter om liknande saker......

FredH
Medlem
Inlägg: 864
Blev medlem: 29 jul 2003 18:56
Ort: Växjö

Inlägg av FredH » 02 sep 2005 21:35

På flygmuseet på F10 i Ängelholm hänger en tavla med foton på utländska flygplan som piloter i flygplan från F10 tagit foto på. Ihop med diverse plan från Sovjet hänger också ett foto på en Blackbird taget snett underifrån.
Vid mitt besök fick jag inte tag på någon person som kunde förklara fotot så jag vet inte hur det gick till.

Ja77
Medlem
Inlägg: 2027
Blev medlem: 19 mar 2003 08:03
Ort: Skåne

Inlägg av Ja77 » 02 sep 2005 22:47

Det är troligtvis en bild från den gången en SR-71 fick moterproblem och tvingades gå ner på lite mer normal höjd.

Gutekrigaren
Medlem
Inlägg: 4348
Blev medlem: 23 mar 2002 19:38
Ort: Rom

Inlägg av Gutekrigaren » 05 jan 2006 16:07

Flygets årsbok 2005 bekräftar att Viggen och Blackbird mötts flera gånger. Företrädesvis JA 37 från F13.

Mvh Petter

Användarvisningsbild
Thord Wedman
Medlem
Inlägg: 1579
Blev medlem: 24 mar 2002 16:03
Ort: Mullsjö

Inlägg av Thord Wedman » 05 jan 2006 16:23

Står en del om det i senaste numret av Insats & Försvar också.
http://www.mil.se/attachments/iof_nr6_05.pdf (pdf-fil 7,56MB)
Insats & Försvar finns online här: http://www.mil.se/article.php?id=10904

/Thord

Giggegubb
Medlem
Inlägg: 58
Blev medlem: 09 jan 2007 21:03
Ort: Norduppland

Inlägg av Giggegubb » 26 jan 2007 21:32

Hej!

Läste i Air Force Monthly om ngt liknande, då fick SR-71 motorproblem på ena motorn och tappade kraftigt höjd och fart. Planet linkade hem och passerade över Gotland, varpå svensk jakt anslöt. Vid detta tillfälle togs bilder från "fisken". Enl tidningen var jänkarna glada över svenska stödet, eftersom sovjetisk jakt visade ett obehagligt intresse för det skadade planet.

Användarvisningsbild
Hans
Stödjande medlem
Inlägg: 22371
Blev medlem: 11 jul 2002 11:52
Ort: Utrikes

Inlägg av Hans » 26 jan 2007 23:21

Välkommen Giggegubb,

Har du mer? Detta intresserar mig men det låter lite Powell över det hela - eller inbillar jag mig?

MVH

Hans

Användarvisningsbild
MD650
Redaktionen
Inlägg: 16302
Blev medlem: 27 mar 2002 13:40
Ort: Det egentliga Sverige

Inlägg av MD650 » 27 jan 2007 07:22

Giggegubb skrev:Hej!

Läste i Air Force Monthly om ngt liknande, då fick SR-71 motorproblem på ena motorn och tappade kraftigt höjd och fart. Planet linkade hem och passerade över Gotland, varpå svensk jakt anslöt. Vid detta tillfälle togs bilder från "fisken". Enl tidningen var jänkarna glada över svenska stödet, eftersom sovjetisk jakt visade ett obehagligt intresse för det skadade planet.
Vad var nu fisken?
:)

Giggegubb
Medlem
Inlägg: 58
Blev medlem: 09 jan 2007 21:03
Ort: Norduppland

Inlägg av Giggegubb » 27 jan 2007 21:55

Hej igen!
Hittade nu AFM, december 2004. Enl artikeln som refererar en pensionerad flygtrafikledare Rolf Jonsson så var svenskarna alltid imponerade av att SR-71an klarade att ta sig mellan Gotland och Öland , med endast 3,2 km brett internationellt luftrum, med den enorma farten som planet hade. Men plötsligt så hände något den 29 juni 1987. SR-71an flög -på betydligt lägre höjd än normalt- över Gotland och blev då fotograferad av svensk incentberedskap (som tydligen kallas "fisken" av de insatta i FV enligt ryktet, jag försökte vara insatt där- kan någon detta?). Fotot finns med i AFM och visar att höger motor på SR-71an inte är på.

I samma artikel intervjuas två namngivna piloter på SR-71an nr 64-17964 om samma händelse. De beskriver att de just vänt hemåt efter den normala slingan över Östersjön, efter att ha passerat Baltikums kust (på kartan ser det ut att vara i höjd med Norrköping ungefär). Då exploderar höger motor, varpå piloterna går västerut - att gå österut är ju "denied territory", och meddelar nödläge på radion. Samtidigt tappar planet höjd från 80000 fot till 25000 fot, vilket tar ett par minuter. Men nere på den höjden möts planet av "fisken" som alltså är riktigt alert den gången. "I was glad to see friendly escort" berättar en av killarna på SR-71an som även påstår att Sovjet vid tillfället hade skickat upp flera jaktplan för att ta den skadskjutna fågeln som retat dom så länge. Viggarna eskorterade så SR-71an förbi polska och SBZ kusten, varpå USAFE F-15 tog över eskorten. Resan den dagen slutade i nödlandning på Nordholz AFB i Västra Tyskland.

Giggegubb
Medlem
Inlägg: 58
Blev medlem: 09 jan 2007 21:03
Ort: Norduppland

Inlägg av Giggegubb » 27 jan 2007 21:57

Hans skrev:Välkommen Giggegubb,

Har du mer? Detta intresserar mig men det låter lite Powell över det hela - eller inbillar jag mig?

MVH

Hans
Tack för välkomnandet- Skalman verkar vara mkt intressant och givande!
Vad betyder Powell förresten?

Användarvisningsbild
Hans
Stödjande medlem
Inlägg: 22371
Blev medlem: 11 jul 2002 11:52
Ort: Utrikes

Inlägg av Hans » 27 jan 2007 23:23

Giggegubb skrev:Tack för välkomnandet- Skalman verkar vara mkt intressant och givande!
Vad betyder Powell förresten?
1) Instämmer :wink:
2) Sorry om jag var oklar, jag menade U2 piloten Powell som blev troligtvis nerskjuten p.g.a. tekniska problem.

MVH

Hans

Användarvisningsbild
predator
Medlem
Inlägg: 3642
Blev medlem: 04 sep 2004 14:22
Ort: Göteborg

Inlägg av predator » 28 jan 2007 12:33

Hans det väll inte tekniskt fel på planet utan en SAM?

Enligt Wikimedia så vad det en SAM i alla fall http://sv.wikipedia.org/wiki/U2-plan

1 maj 1960 startade överste Gary Powers från den amerikanska flygbasen i Peshawar, Pakistan, för att genomföra en spaningsflygning över Sovjetunionen. Landning skulle ske på NATO-basen i Bodö, Norge.

Trots att U-2 flögs på hög höjd kunde det för första gången 1960 angripas av sovjetiskt luftvärn. En luftvärnsrobot träffade Powers U-2, han lämnade flygplanet med fallskärm och planet slog ner nära staden Sverdlovsk. Den amerikanska regeringen försökte initialt skylla det hela på att ett amerikanskt väderspaningsplan kommit fel.

Överste Powers lade dock hinder i vägen för sin regering. Istället att som förväntat destruera planet i luften och därmed också ta sitt liv, eller åtminstone hålla tyst, så valde han att berätta om sitt uppdrag. Den internationella skandalen var ett faktum.

Användarvisningsbild
Hans
Stödjande medlem
Inlägg: 22371
Blev medlem: 11 jul 2002 11:52
Ort: Utrikes

Inlägg av Hans » 28 jan 2007 13:08

Vad jag menade var att han troligtvis p.g.a. tekniska problem inte kunde flyga på maxhöjd med maxfart och på vis blev nåbar för luftvärnsroboten.

MVH

Hans