Jpkg1977 skrev:Det var också en incident där en JA 37 Viggen lyckades få in en så perfekt robotlåsning på en SR-71 Blackbird, som ju flyger i Mach 3 och dessutom har ett system för automatisk störning av lyckade robotlåsningar. Det finns en sägen att SR-71ans besättning senare skickade ett gratulationskort till den flottilj vilken JA 37orna tillhörde.
KA skrev:Under 1980-talet flög SR-71 ofta en "standard" spaningsrunda i Östersjön, man flög alltid samma väg på hög höjd och i hög fart ( över Mach 3).
Man flög från Storbrittanien och över Danmark via Bornholm och in i Östersjön. sedan öster om Gotland ( så nära Baltikum som möjligt), rundade Gotska sandön och flög sedan söderut i internationellt vatten mellan Gotland och Öland.
Man visste alltså innan var flygplanet skulle befinna sig, och en JA37 viggen från F21 ( men baserad på Gotland) gick upp på kontrakurs mot flygplanet. Man kunde låsa sin radar under en kort stund, men skulle i ett skarpt läge få svårt att träffa flygplanet.
Sverige hade bäst förutsättningar att lyckas på grund av flygruttens läge. Spaningsrundan runt Östersjön för SR-71 tog max 30 minuter.
Lustigt, jag har hört samma historia men i ett antal tappningar - det som skiljer är vilken flottilj som jaktplanet/jaktroten tillhörde och startade ifrån. Startpunkt brukar vara Ronneby eller Gotland, men vilken flottilj som planet/planen tillhörde är olika: jag tror nästan varenda jaktdivision i FV har tillskrivits bedriften vid ett eller annat tillfälle.
Att händelsen ska ha inträffat är utom allt rimligt tvivel, speciellt som vi har ett namn på flygföraren:
Östgötakorren (2005-02-04) skrev:Det [Jaktviggen] provades i vanlig ordning ut på FC på Malmen innan det första exemplaret gick till F 13 i Norrköping 27 juni 1980.
-- Planet var då och är fortfarande ett kraftfullt plan eftersom det var det första helt digitaliserade stridsflygplanet i världen, säger Per-Olof Eldh, chef för VOVC. Mannen som faktiskt har skrivit flyghistoria i en jaktvigg. I många år flög USA det hemliga supersnabba spionplanet SR-71 Blackbird helt ostörda över Östersjön. Ända tills den dag då de förvånade piloterna på det amerikanska super-planet såg att ett svenskt stridsflygplan hade låst sin målradar på dem. Det var just en jaktvigg flugen av Per-Olof Eldh. En så viktig händelse att den finns med i den stora boken om Blackbird. Så det var med en känsla av viss saknad Per-Olof Eldh såg projektprov-flygaren på flygplan 37 Nils Lundqvist och provflygaren Jan-Olof Lindström marschera ut på plattan för att stiga in i jaktviggen för det sista provflygningen.
Källa:
http://archive.corren.se/archive/2005/2 ... 6984640-7&
Inte för att jag betvivlar sanningshalten i KA:s uttalande, men eftersom jag har hört så många olika flottiljer tillskrivas händelsen är jag nyfiken - är det någon som har en
bild på det famösa tackkortet? Enligt ett flertal utsagor ska det finnas inramat på mässen eller flottiljchefens rum å den aktuella flottiljen.