JAS 39 Gripen

Diskussioner kring flyg och dess utveckling genom tiderna.
Användarvisningsbild
tryggve
Stödjande medlem
Inlägg: 6964
Blev medlem: 02 jul 2003 16:19
Ort: Mölndal

Re: JAS 39 Gripen

Inläggav tryggve » 12 jul 2016 10:46

Nu verkar i alla fall Meteor officiellt vara i tjänst i Flygvapnet i alla fall.
http://www.defense-aerospace.com/articl ... sh-af.html

Man kan ju undra vad styckpriset är, och hur många vi har köpt....

Användarvisningsbild
J.K Nilsson
Stödjande medlem
Inlägg: 2515
Blev medlem: 21 feb 2004 23:18
Ort: Frösön

Re: JAS 39 Gripen

Inläggav J.K Nilsson » 26 jul 2016 22:45

Kommentar om träffsäkerhet med BVR-robotar, I tillgänglig statistik så har man skjutit dubbelskott. Alltså att man skjuter två robotar mer eller mindre simultant mot samma mål för att få en träff, inte på grund av att roboten är dålig utan för att beröva målet handlingsfrihet.

J.K Nilsson

Användarvisningsbild
HomeGuardSoldier
Medlem
Inlägg: 483
Blev medlem: 01 mar 2016 08:57
Ort: Småland

Re: JAS 39 Gripen

Inläggav HomeGuardSoldier » 28 aug 2016 21:11

Under flygdagarna i Linköping, som var idag och igår, fick undertecknad tillfälle att sitta i den JAS 39 E, som stod utställd utanför SAAB-byggnaden inne på området. För det första kände jag mig lika vig som ett kylskåp när jag skulle sätta mig i förarplatsen, men väl där så förstår man förbättringarna man har gjort inuti förarplatsen på ett helt annat sätt. En stor tydlig, flexibel skärm, där informationen förmedlades mycket tydligt samt naturligtvis - som i alla stridsflygplan nuförtiden - HOTAS (Hands On Throttle And Stick), så att pilotens arbetsbörda minskar ytterligare. Även s.k. Conformal Fueltanks inuti vingroten för att öka räckvidden.

Jag tror faktiskt på den nya JAS. Sverige har mot alla odds lyckats producera ett mycket bra stridsflygplan.

HGS

Ulfjorgen
Medlem
Inlägg: 180
Blev medlem: 31 aug 2014 07:25

Re: JAS 39 Gripen

Inläggav Ulfjorgen » 14 sep 2016 15:35

F-35 verkar dock inte riktigt kommit i mål
http://www.dupuyinstitute.org/blog/2016 ... g-to-fail/

Mr.JR
Medlem
Inlägg: 7
Blev medlem: 24 sep 2016 00:30
Ort: Pennybridge

Re: JAS 39 Gripen

Inläggav Mr.JR » 07 nov 2016 23:59

Varför fick inte Gripen ärva Skyflash? AMRAAM (Rb 99) tillfördes ju inte förens runt 2002 om jag inte är felinformerad.

Användarvisningsbild
tryggve
Stödjande medlem
Inlägg: 6964
Blev medlem: 02 jul 2003 16:19
Ort: Mölndal

Re: JAS 39 Gripen

Inläggav tryggve » 08 nov 2016 10:21

Mr.JR skrev:Varför fick inte Gripen ärva Skyflash? AMRAAM (Rb 99) tillfördes ju inte förens runt 2002 om jag inte är felinformerad.

Minns jag rätt så skrevs det i en tidigare tråd om det här på Skalman att Gripens radar inte var kapabel att hantera Skyflash.

Sedan så påstår SIPRI att Sverige beställde AMRAAM (AIM-120A) 1994, och att orden på 213 st var slutlevererad 1998. Men det kan ju ha tagit ett tag innan systemet var integrerat på Gripen.

Varulv
Medlem
Inlägg: 2588
Blev medlem: 03 apr 2004 07:38
Ort: Norge/Norway

Re: JAS 39 Gripen

Inläggav Varulv » 10 dec 2016 13:48

Sverige har blitt rammet av flere alvorlige korrupsjonsskandaler i det sist - den ene omkring anklager om krigsforbrytelser i Sudan (Lundin), den andre omkring Gripen i Brazil. I den 10. desember i en meget uventet og åpenbart politisk ufornuftig bevegelse ble den populære eks-president Luiz Inácio Lula da Silva siktet for korrupsjon i forbindelse med flykjøpet fra svenske Saab. Ifølge brasiliansk påtalemyndighet skal Lulas sønn Luis Claudio Lula da Silva ha mottatt penger fra lobbyselskapet Marcondes&Mautoni som jobbet for å sikre Saab den viktige kontrakten som ble sluttforhandlet in september 2015 til en verdi på 36 milliarder NOK kroner. Utilbørlig vinning, hvitvasking og kartelldannelse. Mye tyder på at dette er en hetskampanje mot den populære Lula da Silva som kan ha vært konstruert av den upopulære regjeringen under Michel Temer fordi de kriminelle handlingene hendt opptil fem år etter hans avgang i 2010. Da spøker det for alvor for Gripen-flykjøpet.

Det er ikke bare Lula da Silva som er kommet ut i hard uvær, det brasilianske etablissementet er i ferd med å desimeres av en lang rekke skandaler og tillitsnedbrytende manøvrer som i Italia 1992-1994, det som kalles Mani pulite eller Tangentopoli som ødela "den første republikken" siden 1948. Om det kom et brasiliansk svar på disse italienske kaosårene da betyr det at praktisk talt alt svever i det usikkert - spesielt kan Gripen-flykjøpet går i vasket, amerikanerne har ikke lagt ned produksjonen av F-18 Hornet som vil fortsette, og det er meget sterk interesse for at Brazil skulle kjøpe amerikansk - enda mer etter valget av Trump.

Användarvisningsbild
tryggve
Stödjande medlem
Inlägg: 6964
Blev medlem: 02 jul 2003 16:19
Ort: Mölndal

Re: JAS 39 Gripen

Inläggav tryggve » 16 mar 2017 11:05

En ny artikel om att Saab hoppas sälja Gripen till ett antal länder. Cynikern i mig noterar att jag såg nästan exakt samma typ av uttalanden i MÖP-tidsskrifter från mitten av 1990-talet. Där uttalade sig representanter från Saab och sade att man var rätt säker på att kunna sälja 400-500 Gripenplan världen över de kommande 10 åren. Det gick ju sådär med dessa planer. Frågan är väl om läget är så mycket bättre idag. Gripen E är vassare än det som man kunder erbjuda då, men är väl också dyrare.

http://www.sydsvenskan.se/2017-03-15/co ... -av-gripen

Det skulle väl vara om man kan kamma hem en order från Indien, men även om så sker så har ju indierna en viss tendens att ändra sig....

Problemet är väl att Gripen E är lite av en "mellanprodukt". Länder som har pengar är troligen mer intresserade av mer kapabla flygplan, och länder med sämre ekonomi har nog svårt att ha råd med Gripen E. För även om planet är mindre dyrt än vissa konkurrenter så är det knappast billigt.
Det känns som om Gripen E kommer lite sent in i matchen.

Användarvisningsbild
HomeGuardSoldier
Medlem
Inlägg: 483
Blev medlem: 01 mar 2016 08:57
Ort: Småland

Re: JAS 39 Gripen

Inläggav HomeGuardSoldier » 23 mar 2017 12:31

Tydligen så är Belgien intresserade av att köpa ett 40-tal JAS 39 Gripen E enligt vad jag hörde på nyheterna för två dagar sedan. Visst, man måste förhandla och sedan så måste den nya versionen av Gripen flygas in, men köper Belgien dessa flygplan så är det pengar som behövs i den svenska statskassan.

HGS

Användarvisningsbild
tryggve
Stödjande medlem
Inlägg: 6964
Blev medlem: 02 jul 2003 16:19
Ort: Mölndal

Re: JAS 39 Gripen

Inläggav tryggve » 23 mar 2017 13:55

HomeGuardSoldier skrev:Tydligen så är Belgien intresserade av att köpa ett 40-tal JAS 39 Gripen E enligt vad jag hörde på nyheterna för två dagar sedan. Visst, man måste förhandla och sedan så måste den nya versionen av Gripen flygas in, men köper Belgien dessa flygplan så är det pengar som behövs i den svenska statskassan.

HGS

Pengarna hamnar väl i så fall hos Saab snarare än i den svenska statskassan?

Nåja, Gripen E är väl ett av de plan de har bett att få offert på, de övriga är väl F-35, Eurofighter och Rafale.

Av de fyra länder som valde att köpa F-16 på 1970-talet så har redan tre valt F-35 som ersättare (Norge, Danmark och Nederländerna). Belgien återstår, men jag skulle nog bli väldigt förvånad om de valde något annat än F-35.

Belgien är ju ett av de länder som lagrar amerikanska kärnvapen, och även övar för att fälla dem. F-35 är nog det logiska valet om de vill fortsätta med detta.

Användarvisningsbild
frodeh
Medlem
Inlägg: 1192
Blev medlem: 08 apr 2002 13:21
Ort: Norge

Re: JAS 39 Gripen

Inläggav frodeh » 24 mar 2017 12:28

Belgia er nok ikke det typiske markedet for Gripen E, selv om det har blitt et meget kapabelt fly. Med risiko for å bli stemplet som F-35 fanboy så er det etter hvert mange rapporter som tilsier at flyet setter en ny og svært høy standard for førstelinje moderne kampfly i alle fall i NATO.

Men det finnes nok mange land der ute hvor Gripen E hadde vært et godt valg, forutsatt at prisen er mye lavere enn nettopp F-35.

Användarvisningsbild
Hans
Stödjande medlem
Inlägg: 19870
Blev medlem: 11 jul 2002 11:52
Ort: Utrikes

Re: JAS 39 Gripen

Inläggav Hans » 24 mar 2017 15:10

Finns det mer information om kraschen i Thailand i januari där flygföraren omkom? Wiki på engelska har en otrevlig video.

MVH

Hans

Användarvisningsbild
tryggve
Stödjande medlem
Inlägg: 6964
Blev medlem: 02 jul 2003 16:19
Ort: Mölndal

Re: JAS 39 Gripen

Inläggav tryggve » 24 mar 2017 15:46

frodeh skrev:Belgia er nok ikke det typiske markedet for Gripen E, selv om det har blitt et meget kapabelt fly. Med risiko for å bli stemplet som F-35 fanboy så er det etter hvert mange rapporter som tilsier at flyet setter en ny og svært høy standard for førstelinje moderne kampfly i alle fall i NATO.

Men det finnes nok mange land der ute hvor Gripen E hadde vært et godt valg, forutsatt at prisen er mye lavere enn nettopp F-35.

Instämmer. Tittar man på offerterna till Brasilien och Schweiz så är väl frågan om Gripen E är speciellt billigt, även om det väl knappast är "fly away cost" man får när man tittar på dessa siffror.

Vi får se.

Användarvisningsbild
tryggve
Stödjande medlem
Inlägg: 6964
Blev medlem: 02 jul 2003 16:19
Ort: Mölndal

Re: JAS 39 Gripen

Inläggav tryggve » 24 mar 2017 18:03

Hans skrev:Finns det mer information om kraschen i Thailand i januari där flygföraren omkom? Wiki på engelska har en otrevlig video.

MVH

Hans

Jag har inte hört ett dugg mer än att det troligen var pilotfel, men det var ju spekulationer på forum. Någon slags haverirapport måste väl göras, men i Thailand är väl en sådan knappast offentlig. Militären bestämmer väl fortfarande där....

Användarvisningsbild
J.K Nilsson
Stödjande medlem
Inlägg: 2515
Blev medlem: 21 feb 2004 23:18
Ort: Frösön

Re: JAS 39 Gripen

Inläggav J.K Nilsson » 25 mar 2017 22:50

tryggve skrev:
Mr.JR skrev:Varför fick inte Gripen ärva Skyflash? AMRAAM (Rb 99) tillfördes ju inte förens runt 2002 om jag inte är felinformerad.

Minns jag rätt så skrevs det i en tidigare tråd om det här på Skalman att Gripens radar inte var kapabel att hantera Skyflash.

Sedan så påstår SIPRI att Sverige beställde AMRAAM (AIM-120A) 1994, och att orden på 213 st var slutlevererad 1998. Men det kan ju ha tagit ett tag innan systemet var integrerat på Gripen.

En belysningssändare är inte så svårt att få dit med tanke på att hela pjäsen är mjukvarustyrd. Man hade redan gjort vägvalet att en gammal Skyflash inte skulle in på JAS så man tittade på MICA, Active Skyflash och AMRAAM.

J.K Nilsson


Återgå till "Flyghistoria"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 0 och 0 gäster