JAS 39 Gripen

Diskussioner kring flyg och dess utveckling genom tiderna.
Värd: sveahk
Skriv svar
Användarvisningsbild
J.K Nilsson
Medlem
Inlägg: 2406
Blev medlem: 21 februari 2004, 23:18
Ort: Frösön

Inlägg av J.K Nilsson » 7 januari 2005, 16:00

Ang. Indien, att man överhuvudtaget försöker att flyga maskiner som inte kan klassas som flygdugliga (vilket en del bevisade också) visar på milsvid kulturskillnad mellan oss i Sverige och Indien. Har man börjat acceptera i ena änden brukar man kunna acceptera i andra också. Jag skulle inte följa med och åka baksits i något Indiskt stridsflygplan.

J.K Nilsson

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus
Inlägg: 16318
Blev medlem: 27 mars 2002, 13:40
Ort: Det egentliga Sverige

Inlägg av MD650 » 7 januari 2005, 16:15

J.K Nilsson skrev:
Förbandsflygning i 35 år (minst) med krav på förare i världsklass.

J.K Nilsson
Ungefär som att vi skulle behöva ett gäng med pansarbrigader som får genomföra högkvalitativ utb.... ;)???

:)
Senast redigerad av 1 MD650, redigerad totalt 7 gånger.

Användarvisningsbild
tryggve
Medlem
Inlägg: 6498
Blev medlem: 2 juli 2003, 17:19
Ort: Mölndal

Inlägg av tryggve » 7 januari 2005, 16:25

J.K Nilsson skrev:Ang. Indien, att man överhuvudtaget försöker att flyga maskiner som inte kan klassas som flygdugliga (vilket en del bevisade också) visar på milsvid kulturskillnad mellan oss i Sverige och Indien. Har man börjat acceptera i ena änden brukar man kunna acceptera i andra också. Jag skulle inte följa med och åka baksits i något Indiskt stridsflygplan.

J.K Nilsson
Det är väl sant. Men det är väl Mig-21:orna som är boven till största delen. De är gamla, slitna och de hinner inte få LCA i tjänst tillräckligt snabbt. Att ca 600 plan har havererat på va 30 år är väl känt, men om jag minns rätt så är 60 % av dessa Mig-21, och antalet haverier har gått ned rejält. Toppen var under problemåren på 1990-talet.
Det lät som om du dömde ut det indisika flygvapnet helt, och det tycker jag låter tveksamt. :)

Om de är så dåliga på underhåll så vore väl Gripen bra för dem, eftersom all reklam för planet gå ut på att den är underhållsvänlig...

Användarvisningsbild
J.K Nilsson
Medlem
Inlägg: 2406
Blev medlem: 21 februari 2004, 23:18
Ort: Frösön

Inlägg av J.K Nilsson » 7 januari 2005, 16:40

MD650 skrev:
J.K Nilsson skrev:
Förbandsflygning i 35 år (minst) med krav på förare i världsklass.

J.K Nilsson
Ungefär som att vi skulle behöva ett gäng med pansarbrigader som får genomföra högkvalitativ utb???
Skroven är byggda för 3000FH i JAS 39A/B och 6000 i C/D vid normal fredsflygning, snabbt räknat fick jag det till 38 år i normal fredsflygning på tre flottiljer. Då vill det till att allt fungerar och och ingen kommer på de smaklösa idéerna att hänga vapen på maskinerna. Tomma flygmaskiner kommer vi nära i förbrukning av flygtid med max attacklast på JAS 39A så är skrovet dimensionerat för strax under 100FH totalt...

J.K Nilsson

Förtydligande: Det är A/B maskinerna som har den något korta livslängden med attacklast.
Senast redigerad av 1 J.K Nilsson, redigerad totalt 7 gånger.

Användarvisningsbild
J.K Nilsson
Medlem
Inlägg: 2406
Blev medlem: 21 februari 2004, 23:18
Ort: Frösön

Inlägg av J.K Nilsson » 7 januari 2005, 16:42

tryggve skrev:Om de är så dåliga på underhåll så vore väl Gripen bra för dem, eftersom all reklam för planet gå ut på att den är underhållsvänlig...
Övertyga mina knogar om det...

Säkerhetstänkande kan lätt "smittas" ned, en division på F21 fick splittras för att de hade för dålig säkerhetskultur. Jag vill nog se lite mera normala västliga haverisiffror hos indierna innan jag yttrar mig igen.

J.K Nilsson

Användarvisningsbild
tryggve
Medlem
Inlägg: 6498
Blev medlem: 2 juli 2003, 17:19
Ort: Mölndal

Inlägg av tryggve » 7 januari 2005, 16:50

J.K Nilsson skrev:
tryggve skrev:Om de är så dåliga på underhåll så vore väl Gripen bra för dem, eftersom all reklam för planet gå ut på att den är underhållsvänlig...
Övertyga mina knogar om det...

Säkerhetstänkande kan lätt "smittas" ned, en division på F21 fick splittras för att de hade för dålig säkerhetskultur. Jag vill nog se lite mera normala västliga haverisiffror hos indierna innan jag yttrar mig igen.

J.K Nilsson
Tja, pakistanerina är knappast bättre... Det finns rapprter på att antalet haverier per flygtimmar inte är exeptionellt högt i Indien, men det får du nog kolla med folk på ACIG. :)
Sant är ju dokc att indierna har haft problem med utbildning av piloter.

Men sant är också att haverierna inte ligger jämnt fördelat på flygplansflottan, utan främat på Mig-21 och 23/27...
Vilket väl vittnar om att säkerhetstänkadet har fått stå tillbaka för just de typerna. Det ligger väl politik i det, indiska flygvapnet ska utökas ordetligt, då har man inte råd att pensionera gamla plan.

Förlåt att jag släpat tråden OT, vi kanske ska ta detta via Pm eller nåt... :D

Användarvisningsbild
J.K Nilsson
Medlem
Inlägg: 2406
Blev medlem: 21 februari 2004, 23:18
Ort: Frösön

Re: JAS 39 Gripen

Inlägg av J.K Nilsson » 7 januari 2005, 17:00

_Andersson_ skrev:
_Andersson_ skrev:Gripens framtid och nuvarande plats i försvaret
Hur ser framtiden ut för gripen i försvaret??? kommer fler länder förfråga om köp av gripen???
Om Gripen platsar i Indien och dess säkerhetskultur är väll inom trådens ämne? :)

Eftersom Indien redan flyger både franska och brittiska maskiner så ska dom inte ha några bekymmer att ta emot JAS.

J.K Nilsson

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus
Inlägg: 16318
Blev medlem: 27 mars 2002, 13:40
Ort: Det egentliga Sverige

Inlägg av MD650 » 7 januari 2005, 17:09

J.K Nilsson skrev:
Skroven är byggda för 3000FH i JAS 39A/B och 6000 i C/D vid normal fredsflygning, snabbt räknat fick jag det till 38 år i normal fredsflygning på tre flottiljer. Då vill det till att allt fungerar och och ingen kommer på de smaklösa idéerna att hänga vapen på maskinerna. Tomma flygmaskiner kommer vi nära i förbrukning av flygtid med max attacklast på JAS 39A så är skrovet dimensionerat för strax under 100FH totalt...

J.K Nilsson
Ja då finns det ju verkligen inget skäl att vi ska ha kvar några JAS, åtminstone inte 204 st. Syftet med att vi har JAS är väl knappast för fredsflygning. Förvisso torde det finnas avdelat ett antal h för utb och incident men huvudorsaken till JAS torde ju vara för att ett "krigs" scenario. ?????? :?

:)

Användarvisningsbild
tryggve
Medlem
Inlägg: 6498
Blev medlem: 2 juli 2003, 17:19
Ort: Mölndal

Re: JAS 39 Gripen

Inlägg av tryggve » 7 januari 2005, 17:19

J.K Nilsson skrev:
Om Gripen platsar i Indien och dess säkerhetskultur är väll inom trådens ämne? :)

Eftersom Indien redan flyger både franska och brittiska maskiner så ska dom inte ha några bekymmer att ta emot JAS.

J.K Nilsson
Jo, i och för sig. :D

Tja, men då (om de köper Gripen) så har de plan från Ryssland, Polen, Frankrike Storbritannien och Sverige i tjänst. Detta skulle knappast underlätta logistik och utbildning. Dessutom skulle det förvåna mig om det inte är så att de mer eller mindre redan har bestämt sig för Mirage 2000-5/9, men att man inkludernade Gripen där mest för att ge intryck av att det är mer konkurrens involverad...

Användarvisningsbild
J.K Nilsson
Medlem
Inlägg: 2406
Blev medlem: 21 februari 2004, 23:18
Ort: Frösön

Inlägg av J.K Nilsson » 7 januari 2005, 17:20

MD650 skrev:
J.K Nilsson skrev:
Skroven är byggda för 3000FH i JAS 39A/B och 6000 i C/D vid normal fredsflygning, snabbt räknat fick jag det till 38 år i normal fredsflygning på tre flottiljer. Då vill det till att allt fungerar och och ingen kommer på de smaklösa idéerna att hänga vapen på maskinerna. Tomma flygmaskiner kommer vi nära i förbrukning av flygtid med max attacklast på JAS 39A så är skrovet dimensionerat för strax under 100FH totalt...

J.K Nilsson
Ja då finns det ju verkligen inget skäl att vi ska ha kvar några JAS, åtminstone inte 204 st. Syftet med att vi har JAS är väl knappast för fredsflygning. Förvisso torde det finnas avdelat ett antal h för utb och incident men huvudorsaken till JAS torde ju vara för att ett "krigs" scenario. ?????? :?

:)
Så tänktes det inte 1980. C/D skall kunna hantera betydligt fler flygtimmar med tung last, hur många vet jag inte det är än så länge hemligt...

Vi fredsflög slut på AJ 37-systemet men jaktviggen låg med ungefär hälften kvar i flygtid nu vid skrotning. Ersättningssystem skulle komma när flygmaskinerna var slut gångtidsmässigt om det inte blev krig innan. Efter kriget skulle vi i vart fall inte ha råd med full fredsflygning.

J.K Nilsson

Användarvisningsbild
_Andersson_
Ny medlem
Inlägg: 11
Blev medlem: 7 januari 2005, 13:43
Ort: Hässleholm

Inlägg av _Andersson_ » 7 januari 2005, 17:22

hmm...ja, jag håller med dig tryggve...

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus
Inlägg: 16318
Blev medlem: 27 mars 2002, 13:40
Ort: Det egentliga Sverige

Inlägg av MD650 » 7 januari 2005, 17:43

J.K Nilsson skrev:
Så tänktes det inte 1980. C/D skall kunna hantera betydligt fler flygtimmar med tung last, hur många vet jag inte det är än så länge hemligt...

Vi fredsflög slut på AJ 37-systemet men jaktviggen låg med ungefär hälften kvar i flygtid nu vid skrotning. Ersättningssystem skulle komma när flygmaskinerna var slut gångtidsmässigt om det inte blev krig innan. Efter kriget skulle vi i vart fall inte ha råd med full fredsflygning.

J.K Nilsson
Nää det är klart ...vi hade väl minst 32 brigader då. Jag tänker närmast nu.
:)

Användarvisningsbild
J.K Nilsson
Medlem
Inlägg: 2406
Blev medlem: 21 februari 2004, 23:18
Ort: Frösön

Inlägg av J.K Nilsson » 7 januari 2005, 17:51

MD650 skrev:
J.K Nilsson skrev:
Så tänktes det inte 1980. C/D skall kunna hantera betydligt fler flygtimmar med tung last, hur många vet jag inte det är än så länge hemligt...

Vi fredsflög slut på AJ 37-systemet men jaktviggen låg med ungefär hälften kvar i flygtid nu vid skrotning. Ersättningssystem skulle komma när flygmaskinerna var slut gångtidsmässigt om det inte blev krig innan. Efter kriget skulle vi i vart fall inte ha råd med full fredsflygning.

J.K Nilsson
Nää det är klart ...vi hade väl minst 32 brigader då. Jag tänker närmast nu.
:)
Japp i någon annnan tråd nämnde någon F16 Block 60/65 eller IA... Om vi viste då vad vi vet nu...

J.K Nilsson

Användarvisningsbild
predator
Medlem
Inlägg: 3612
Blev medlem: 4 september 2004, 15:22
Ort: Göteborg

Re: JAS 39 Gripen

Inlägg av predator » 14 oktober 2009, 21:17

Funderar på en sak när jag var på SÄVE och deras uppvisning.

Så var det en uppvisning av JAS och det lät som bara den när dom starta och flög runt. Men i slutet så starta två av dom och då lät det inte lika mycket. Så min fråga är om man har ljuddämpare på dom eller på något annat sätt kan styra ljudet på dom ?

Användarvisningsbild
J.K Nilsson
Medlem
Inlägg: 2406
Blev medlem: 21 februari 2004, 23:18
Ort: Frösön

Re: JAS 39 Gripen

Inlägg av J.K Nilsson » 14 oktober 2009, 22:58

predator skrev:Funderar på en sak när jag var på SÄVE och deras uppvisning.

Så var det en uppvisning av JAS och det lät som bara den när dom starta och flög runt. Men i slutet så starta två av dom och då lät det inte lika mycket. Så min fråga är om man har ljuddämpare på dom eller på något annat sätt kan styra ljudet på dom ?
Start på grundmotor låter hyffsat lite, att bröta runt med tänd EBK låter mycket. 8-)

J.K Nilsson

Skriv svar