Inlägg
av Varulv » 10 april 2015, 18:02
Prisstigning i enhver jagerflyhandel er et meget stort problem, budsjettsprekk er dessuten en ganske vanlig øving i norsk samferdselspolitikk og kommunepolitikk - 900 millioner dollar? Ingenting. Et stupetårn for byen Hamar i innsjøen Mjøsa var opprinnelig beregnet til å koste 1,5 millioner, i oktober 2014 etter to år var prislappen på 30 millioner - 2000 %. Det var "kuttet ned" til 23,5 millioner da entreprenøren måtte bekoste deler av regningen. Vi har dessuten nylig måtte sprenge ned en splitt ny bro verdt en liten formue bare fordi ingen hadde tatt seg bryet med å sjekke grunnforholdene for eventuell utenforstående påvirkning. Det nye flyet for Norge, F-35, vil få en regning (som er i vekst hele tiden...) på 67,9 milliarder kroner. - 8,5 milliarder dollar. Man hadde sett for seg en betydelig lavere utgiftspost - det er blitt 300 % høyere. For øyeblikket kostet hver F-35 1,1 milliarder kroner...
Og det er faktisk ikke en kultur for interngranskning og selvstendig evaluering av finansielle overstrekking og budsjettsprekk i Norge i kontrast til mange andre land. Selv om det i flere tilfeller har vist seg at det er skjellige grunnlag for nødvendighet av nærmere granskning, spesielt fordi det finnes en korrupsjonskultur som ignoreres av de fleste som var for naiv og for ignorant til å selv erkjenne muligheten for at økonomiske godser var høstet av enkeltpersoner eller selskaper. "Nigeria-saken" og flere ulike saker i de siste ti år har vist at det finnes en korrupsjonskultur som i lang tid har vært beskyttet av "la det skure"-mentaliteten innenfor styre og stell i Norge hvor man fram til dette århundret oppfattet seg svært lite utsatt for korrupsjon. Stort sett er det "bukken passer på sekken"-regelen som gjelder. Det åpner ikke bare for kvalitetsfall, men også for inkompetanse, politisk hestehandel i system og ekstrem motvilje mot offentliggjøring som reaksjon på avsløringer. I Brasil hvor korrupsjonen er langt mer synlig, har man derimot et sterkere og mer koordinert system på plass mot mistanke om korrupsjon og finansielle manipulering.
Dermed er det på sin plass at de føderale myndighetene skulle ta et nærmere kikk på detaljene i de økonomiske retningslinjer lagt ut i kontrakten, blant annet om prisstigningen kunne forsvares. Ved sist beregning er det på 758 million dollar, ikke 900 million om man tar utgangspunktet i dollar i et turbulent valutamarked. Ekstrautgifter og pålegg i forbindelse med utbedring av detaljer i forkanten av kontraktundertegnelsen er vanlig praksis som sett i alle tilfeller der kjøperen ville tilføye "standardvaren" innfødte/unike komponenter.
Det er lite trolig at denne granskningen vil ødelegge kjøpsavtalen, for det er kommet betydelig politisk prestisje som ikke er lite verdsatt i Latin-Amerika, med "felleserklæringen for demokrati og fred" undertegnet den 7. april 2015 mellom Argentina og Brasil. Brasil åpner for salg av 24 Gripen NG mot kjøp av 6 KC-390 transportfly.