JAS 39 Gripen

Diskussioner kring flyg och dess utveckling genom tiderna.
Användarvisningsbild
_Andersson_
Medlem
Inlägg: 11
Blev medlem: 07 jan 2005 13:43
Ort: Hässleholm

JAS 39 Gripen

Inläggav _Andersson_ » 07 jan 2005 14:07

Gripens framtid och nuvarande plats i försvaret

Användarvisningsbild
_Andersson_
Medlem
Inlägg: 11
Blev medlem: 07 jan 2005 13:43
Ort: Hässleholm

Re: JAS 39 Gripen

Inläggav _Andersson_ » 07 jan 2005 14:26

_Andersson_ skrev:Gripens framtid och nuvarande plats i försvaret


Hur ser framtiden ut för gripen i försvaret??? kommer fler länder förfråga om köp av gripen???

Användarvisningsbild
Hans
Stödjande medlem
Inlägg: 19870
Blev medlem: 11 jul 2002 11:52
Ort: Utrikes

Re: JAS 39 Gripen

Inläggav Hans » 07 jan 2005 14:28

_Andersson_ skrev:Gripens framtid och nuvarande plats i försvaret


Är det en fråga eller ett påstående?

Utveckla frågan lite mer och skriv vad du själv tycker och tror så får du säkert intressanta kommentarer av forumets flygkunniga.

MVH

Hans

edit - du förklarade själv, bra.

Bjernevik
Medlem
Inlägg: 2519
Blev medlem: 26 sep 2002 11:40
Ort: Stockholm

Inläggav Bjernevik » 07 jan 2005 14:35

Har Gripen en framtid i försvaret? Ja, men antalet flygförband kommer nog att fortsätta minska. Nu är vi nere på den nivå när det börjar bli svårt att upprätthålla incidentberedskapen, så snart får väl politikerna bestämma att den inte behövs längre...

Om ekonomin tillåter så kommer Gripen att fortsätta att utvecklas, framförallt när det gäller förmågan att verka mot markmål. Laserstyrda vapen är på väg, antiradarrobotar ryktas det om osv. Med tiden kommer det att finnas en division 39C/D i beredskap för internationell tjänst, precis som armén har IAxx och marinen diverse fartygsförband.

Kommer fler länder att köpa Gripen? Förhoppningsvis :) Men det återstår ju att se. Det senaste är att Indien visat visst intresse, men även om de skulle vilja fullfölja så får vi väl se om det beviljas exporttillstånd dit.

Användarvisningsbild
tryggve
Stödjande medlem
Inlägg: 6964
Blev medlem: 02 jul 2003 16:19
Ort: Mölndal

Inläggav tryggve » 07 jan 2005 14:38

Indien lär knppast välja Gripen, det var nog snarare så att man nämnde Gripen för att det skulle förefalla som om man övervägde fler konkurrenter.

Indiska flygvapnet lär knappast bli glada över att få flygplan från ytterligare ett land... :)

Användarvisningsbild
MD650
Redaktionen
Inlägg: 17637
Blev medlem: 27 mar 2002 13:40
Ort: Det egentliga Sverige

Inläggav MD650 » 07 jan 2005 14:46

I dagsläget kan man ifrågasätta de 125 plan (enl. mina uppgifter) om de verkligen behövs. För incidentberedskap?? internationell tjänst???
Markmålsbekämpning har ju aldrig varit högt på listan. Bara för tre år sedan talade jag med flygkollegor och enl dom var det rent slöseri att inte använda JAS till nåt annat än luftstrid.

Ett framtida koncept (enl. mitt förmenande) vore att uppsätta förband (likt de som armén gjort sedan -94 och marinen) som kan delta i internationell tjänst med utvecklad förmåga till markmålsbekämpning.

:)

Användarvisningsbild
J.K Nilsson
Stödjande medlem
Inlägg: 2515
Blev medlem: 21 feb 2004 23:18
Ort: Frösön

Inläggav J.K Nilsson » 07 jan 2005 14:58

Bjernevik skrev:Har Gripen en framtid i försvaret? Ja, men antalet flygförband kommer nog att fortsätta minska. Nu är vi nere på den nivå när det börjar bli svårt att upprätthålla incidentberedskapen, så snart får väl politikerna bestämma att den inte behövs längre...

Om ekonomin tillåter så kommer Gripen att fortsätta att utvecklas, framförallt när det gäller förmågan att verka mot markmål. Laserstyrda vapen är på väg, antiradarrobotar ryktas det om osv. Med tiden kommer det att finnas en division 39C/D i beredskap för internationell tjänst, precis som armén har IAxx och marinen diverse fartygsförband.

Kommer fler länder att köpa Gripen? Förhoppningsvis :) Men det återstår ju att se. Det senaste är att Indien visat visst intresse, men även om de skulle vilja fullfölja så får vi väl se om det beviljas exporttillstånd dit.


Problemet är den skrattretande insatsförmågan som uppstår om ryktet från HKV stämmer - en flottilj till som skall bort. Jag har tidigare skrivit om rotationen hos den insatta divisionen, vilket kräver en till i beredskap. Dessa divisioner kommer då inte att kunna ta emot flygförare under grundläggande flygslagsutbildning - taktisk flygning och hantering av JAS 39. Går det som jag tror vart det lutar så blir det F7 som skall utbilda flygförare att flyga JAS 39 och F21 som producerar insatsförband.

Den attack beväpning som vi har i flygvapnet är föråldrad inte efterfrågad vid insats, gamla AGM-65A, sjömålsrobot 8O och en bombkapsel utvecklad för att möta echelonger av sovjetiskt infanteri. Jaktam är också lite småfnissig, 100 st AMRAAM köptes in i väntan på meteor som också är under granskning. Irrb är AIM-9Li med förhoppning att den ersätts med IRIS-T men det kostar också pengar... :( Spaningskapaciteten är ju radarn... Ca 200 som den ny spaningskapsel heter får vi väll se i månen efter också. Det blir ingen utveckling av JAS 39-systemet den här FB perioden ialla fall.

Med tanke på att indien är så dåliga att underhålla flygplan så med fler system så är det högre sanolikhet att något fungerar. :P

Diskusioner om Gripen finns det gott om, sök.

J.K Nilsson

Användarvisningsbild
J.K Nilsson
Stödjande medlem
Inlägg: 2515
Blev medlem: 21 feb 2004 23:18
Ort: Frösön

Inläggav J.K Nilsson » 07 jan 2005 15:03

MD650 skrev:I dagsläget kan man ifrågasätta de 125 plan (enl. mina uppgifter) om de verkligen behövs. För incidentberedskap?? internationell tjänst???
Markmålsbekämpning har ju aldrig varit högt på listan. Bara för tre år sedan talade jag med flygkollegor och enl dom var det rent slöseri att inte använda JAS till nåt annat än luftstrid.

Ett framtida koncept (enl. mitt förmenande) vore att uppsätta förband (likt de som armén gjort sedan -94 och marinen) som kan delta i internationell tjänst med utvecklad förmåga till markmålsbekämpning.

:)


Skall vi plocka ut flygtid som våra folkvalda vill så krävs alla 204 vi skulle ha... :? Två maskiner per kompani beräknas alltid stå på tillsyn. Tillgängligheten kräver många flygplan, dock skall vi vara glada över att inte flyga tornado eller F-16.

Så länge vi är alliansfria måste vi ha kapacitet att anfalla markmål, historisk har det räckt med sjömålsrobotar. Skall man starta med full attacklast varje gång blir det inte många starter, därav surret om att använda maskinerna till jaktstrid.

J.K Nilsson

Användarvisningsbild
_Andersson_
Medlem
Inlägg: 11
Blev medlem: 07 jan 2005 13:43
Ort: Hässleholm

Inläggav _Andersson_ » 07 jan 2005 15:12

kostnaderna för gripen är ju snart så höga att inte saab behöver längre!

ett exempel som jag hörde från en kollega var ett luftintag på undersidan av gripen, där det fanns ett spjäll över, som var säkert bara 2x1 dm stort och som skulle kostat ca 100 kr i en vanlig järnaffär, men son i detta fall kostade 26'500 kr! det är ju ofattbart!

Dennis

Användarvisningsbild
MD650
Redaktionen
Inlägg: 17637
Blev medlem: 27 mar 2002 13:40
Ort: Det egentliga Sverige

Inläggav MD650 » 07 jan 2005 15:14

J.K Nilsson skrev:Skall vi plocka ut flygtid som våra folkvalda vill så krävs alla 204 vi skulle ha... :? Två maskiner per kompani beräknas alltid stå på tillsyn. Tillgängligheten kräver många flygplan, dock skall vi vara glada över att inte flyga tornado eller F-16.


J.K Nilsson


Vad skall de flygtimmarna användas till?
:)

Användarvisningsbild
J.K Nilsson
Stödjande medlem
Inlägg: 2515
Blev medlem: 21 feb 2004 23:18
Ort: Frösön

Inläggav J.K Nilsson » 07 jan 2005 15:17

_Andersson_ skrev:kostnaderna för gripen är ju snart så höga att inte saab behöver längre!

ett exempel som jag hörde från en kollega var ett luftintag på undersidan av gripen, där det fanns ett spjäll över, som var säkert bara 2x1 dm stort och som skulle kostat ca 100 kr i en vanlig järnaffär, men son i detta fall kostade 26'500 kr! det är ju ofattbart!

Dennis


Du tänker på deflektorn, mynningsbroms och avlänkare för krutgaser till kanonen. konstruktionen är obegriplig och svetsarna håller dåligt p.g.a. konstruktionen inte tillåter normal åtkomlighet vid svetsning, såg att lasersvetsning skall provas om priset tillåter.

Allt som sitter på ett flygplan är flygsäkerhetsgodkänt, certifieringen och produktionen av sådana grejor är inte billigt.

J.K Nilsson

Användarvisningsbild
J.K Nilsson
Stödjande medlem
Inlägg: 2515
Blev medlem: 21 feb 2004 23:18
Ort: Frösön

Inläggav J.K Nilsson » 07 jan 2005 15:18

MD650 skrev:
J.K Nilsson skrev:Skall vi plocka ut flygtid som våra folkvalda vill så krävs alla 204 vi skulle ha... :? Två maskiner per kompani beräknas alltid stå på tillsyn. Tillgängligheten kräver många flygplan, dock skall vi vara glada över att inte flyga tornado eller F-16.


J.K Nilsson


Vad skall de flygtimmarna användas till?
:)


Förbandsflygning i 35 år (minst) med krav på förare i världsklass.

J.K Nilsson

Användarvisningsbild
_Andersson_
Medlem
Inlägg: 11
Blev medlem: 07 jan 2005 13:43
Ort: Hässleholm

Inläggav _Andersson_ » 07 jan 2005 15:22

J.K Nilsson skrev:
_Andersson_ skrev:kostnaderna för gripen är ju snart så höga att inte saab behöver längre!

ett exempel som jag hörde från en kollega var ett luftintag på undersidan av gripen, där det fanns ett spjäll över, som var säkert bara 2x1 dm stort och som skulle kostat ca 100 kr i en vanlig järnaffär, men son i detta fall kostade 26'500 kr! det är ju ofattbart!

Dennis


Du tänker på deflektorn, mynningsbroms och avlänkare för krutgaser till kanonen. konstruktionen är obegriplig och svetsarna håller dåligt p.g.a. konstruktionen inte tillåter normal åtkomlighet vid svetsning, såg att lasersvetsning skall provas om priset tillåter.

Allt som sitter på ett flygplan är flygsäkerhetsgodkänt, certifieringen och produktionen av sådana grejor är inte billigt.

J.K Nilsson


Ok...jag förstår, men kan det verkligen bli sådana höga pruduktionskostnader på den?

Användarvisningsbild
J.K Nilsson
Stödjande medlem
Inlägg: 2515
Blev medlem: 21 feb 2004 23:18
Ort: Frösön

Inläggav J.K Nilsson » 07 jan 2005 15:28

@ _Andersson_

Konstruktionen måste ta många timmar att tillverka, plåtveck i högervarv som ingen normalt funtad svetsare skulle få för sig att prova svetsa. 26 500 kronor låter ändå inte så mycket. Antikollisionsljuset på Jaktviggen har ett glas som kostar i runda slängar 50 000 kronor.

Det finns en tätningsbricka till hjälpkraftssystemet på Gripen som numer kostar kring 9 000 kronor och skall bytas var 50:e flygtimme.

J.K Nilsson

Användarvisningsbild
tryggve
Stödjande medlem
Inlägg: 6964
Blev medlem: 02 jul 2003 16:19
Ort: Mölndal

Inläggav tryggve » 07 jan 2005 15:44

J.K Nilsson skrev:
Med tanke på att indien är så dåliga att underhålla flygplan så med fler system så är det högre sanolikhet att något fungerar. :P
J.K Nilsson


Deras Mig-21:or ja, men om övriga flygplan är i så dåligt skick vete sjutton. De hade problem med att få reservdelar till de ryska planen p g av upplösningen av Sovjet, , men det är till stor del avhjälpt. De fick en hel del undermåliga reservdelar då.

Deras nya SU-30MKI används mycket, efter vad jag har förstått. Och de ska väl i princip tillverka alla delar själva, vad det lider.
Och de brittiska och franska planen är väl i ganska gott skick… Nu har det kraschat några Mirage 2000, men det är väl första krascherna av den typen på 20 år…
Och titta på flottan av transportplan, och hur mycket de användes.

Mirageplanen användes ganska flitigt i Kagil-konflikten, med gott resultat.


Återgå till "Flyghistoria"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 0 och 0 gäster