A 10

Diskussioner kring flyg och dess utveckling genom tiderna.
Värd: sveahk
Skriv svar
Användarvisningsbild
predator
Medlem
Inlägg: 3612
Blev medlem: 4 september 2004, 15:22
Ort: Göteborg

Inlägg av predator » 3 november 2004, 18:30

SKALMAN är källar till all visdom

DannyBoy2k
Medlem
Inlägg: 63
Blev medlem: 19 oktober 2005, 19:50
Ort: Sverige

Inlägg av DannyBoy2k » 30 oktober 2005, 10:59

Pga diskution annorstädes fortsätter jag här. Jo, det finns andra plan i samma nisch som A-10. SU-25, som sagt.
Dom ser iofs inte likadanna ut, men jämnför en SU-25 med YA-9. :)

Sedan, i fråga om kanon-rekyl och att planet skulle stanna...den har dykt upp under olika diskutioner, och
jag har alltid undrat varför ingen kan svara på VARFÖR man skulle tömma hela bössan i ett svep? Inte
troligt att fi har ställt upp alla sina vagnar på en lång rad, trots allt.

GAU-8 sänker de flesta moderna pansarvagnar med max 6 skott. Bom.

Användarvisningsbild
Andreas #1
Medlem
Inlägg: 839
Blev medlem: 26 november 2003, 18:31
Ort: Göteborg

Inlägg av Andreas #1 » 30 oktober 2005, 12:08

Det var ju tänkt att dom skulle tas ut tjänst i år, men nu han man beslutat om ett uppgraderingsprogram som ska förlänga livslängden till 2028 eller något i den stilen. Sen kan man ju inte riktigt jämföra effekten av kanonen på A-10an med kanoner på markfordon eftersom den har fördelen att skjuta stridsvagnen i taket och därför sällan har några större problem att ställa till med konservöppning.
Tydligen har planet dessutom varit väldigt effektivt i Afghanistan som ersättare till helikoptarar vid strider på hög höjd.

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28513
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Inlägg av Hans » 30 oktober 2005, 12:14

Inget flygplan är osårbart, jag är övertygad att man med en väldig massa tur och en AK 4 skulle kunna skjuta ner en A 10. Däremot så om jag finge välja flygplan att sitta i om jag bleve beskjuten - då vore mitt val detamma som den kompetenta brallisen :lol: Kapten Kim Campbell gjorde!

Bild

Bild

http://www.aircraftresourcecenter.com/S ... ry0016.htm

MVH

Hans

Användarvisningsbild
J.K Nilsson
Medlem
Inlägg: 2406
Blev medlem: 21 februari 2004, 23:18
Ort: Frösön

Inlägg av J.K Nilsson » 30 oktober 2005, 13:12

Strid mot motståndare med sovjetisk 70:talsteknik står högt på agendorna än, tydligen.

J.K Nilsson

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28513
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Inlägg av Hans » 30 oktober 2005, 15:36

J.K Nilsson skrev:Strid mot motståndare med sovjetisk 70:talsteknik står högt på agendorna än, tydligen.

J.K Nilsson

Anar jag en viss ironi där :P :wink: Rör inte min hotbild :lol:

Som sagt, om jag skall sitta i ett fpl så är A 10'an ett lätt val. Men idag föredrar man att sitta bakom en kontrollskärm och skjuta Maverics från en UAV eller släpper elaka saker som säger pang ifrån en B2'a långt ifrån vad allt luftvärn kan nå.

MVH

Hans

Användarvisningsbild
J.K Nilsson
Medlem
Inlägg: 2406
Blev medlem: 21 februari 2004, 23:18
Ort: Frösön

Inlägg av J.K Nilsson » 30 oktober 2005, 15:57

De skador som visades där på bilderna kan ju inte ta mer än en par - tre timmar att fixa. ;) Fråga britter eller svenskar som är utbildade på riktiga plåtflygplan.

J.K Nilsson

Användarvisningsbild
predator
Medlem
Inlägg: 3612
Blev medlem: 4 september 2004, 15:22
Ort: Göteborg

Inlägg av predator » 30 oktober 2005, 20:48

De planet är ju byggt i titanium så de klarar ju än de . DE bode inte ta så lång tid att fixa om man har nya delar Och man inte blivigt träffad på något känsligt ställe

Användarvisningsbild
J.K Nilsson
Medlem
Inlägg: 2406
Blev medlem: 21 februari 2004, 23:18
Ort: Frösön

Inlägg av J.K Nilsson » 30 oktober 2005, 20:54

De delar som är skadade på bilden är i aluminium. Bocka lite Aluplåt över knäet, silver tejp över hålen efter att man kört med boroskop för att se vad som är skadat bakom. Basic krigsrep.

J.K Nilsson

Användarvisningsbild
predator
Medlem
Inlägg: 3612
Blev medlem: 4 september 2004, 15:22
Ort: Göteborg

Inlägg av predator » 30 oktober 2005, 21:18

Silver tejpen är den bästa uppfinning efter hjulet. Som sakt så är den ju ganska slagtålig

Användarvisningsbild
Psilander
Medlem
Inlägg: 4698
Blev medlem: 12 juli 2004, 13:28
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av Psilander » 30 oktober 2005, 21:42

Intressant..Att A-10 skall leva så länge som 2028

Annars är väl det senaste i pansarslakt en tornado på hög höjd med en massa Brimstone på magen.

Dessutom så kan väl knappt något annat land än USA uppbåda det luftherravälde som krävs för att A-10 skall trivas.

Stackars Tyskland när de skulle fått städa NATO och WP pansar på åkrarna efter det tredje världskriget....:) Det hade blivit formidable slakt med Frogfoots och Thunderbolts svepande över stridslinjerna.

DannyBoy2k
Medlem
Inlägg: 63
Blev medlem: 19 oktober 2005, 19:50
Ort: Sverige

Inlägg av DannyBoy2k » 31 oktober 2005, 14:55

J.K Nilsson skrev:Strid mot motståndare med sovjetisk 70:talsteknik står högt på agendorna än, tydligen.

J.K Nilsson
Möjligt. Å andra sidan så hade Djävuls-korset 4500 förstörda fordon, i olika grader av bepansring, under gulfen.
Jämför det med 5 förlorade plan så vet jag var JAG vill sitta. Och inte är det i markfordonen.

Ja77
Medlem
Inlägg: 1971
Blev medlem: 19 mars 2003, 08:03
Ort: Skåne

Inlägg av Ja77 » 31 oktober 2005, 15:53

Psilander skrev: Stackars Tyskland när de skulle fått städa NATO och WP pansar på åkrarna efter det tredje världskriget....:) Det hade blivit formidable slakt med Frogfoots och Thunderbolts svepande över stridslinjerna.
Tror att det skulle regnat ner plan, när luftvärn fån bägge sidor skulle göra allt för att pricka allt vad som kunde vara en Frogfoots/Thunderbolts (beroende på vilken sida de är på)

Den stora frågan är om väst får slut på flyg innan öst får slut på stidsvagnar. De är väldigt svårt att göra någon rättvis bedömning efter gulfkriger eftersom doktrinen kvantitet vs kvallite var satt ur spel.

Lord Havelock Vetinari
Medlem
Inlägg: 377
Blev medlem: 28 januari 2005, 19:39
Ort: Uppsala

Inlägg av Lord Havelock Vetinari » 31 oktober 2005, 20:12

Öknen är ju dessutom en idealisk miljö när man vill slå ut pansar med flyg. Det är nog betydligt svårare att lokalisera och bekämpa kamouflerade fordon i den mer kuperade europeiska terrängen.

Användarvisningsbild
J.K Nilsson
Medlem
Inlägg: 2406
Blev medlem: 21 februari 2004, 23:18
Ort: Frösön

Inlägg av J.K Nilsson » 31 oktober 2005, 20:48

Lord Havelock Vetinari skrev:Öknen är ju dessutom en idealisk miljö när man vill slå ut pansar med flyg. Det är nog betydligt svårare att lokalisera och bekämpa kamouflerade fordon i den mer kuperade europeiska terrängen.
Och särskillt när mörkerhjälpmedel och Ir-Maverickar inte fanns när flygplanet började tillverkas.

J.K Nilsson

Skriv svar