Thailand vill köpa Gripen.

Diskussioner kring flyg och dess utveckling genom tiderna.
Värd: sveahk
Användarvisningsbild
Tomas Ibsen
Medlem
Inlägg: 3626
Blev medlem: 5 mars 2003, 15:27
Ort: Gotland.
Kontakt:

Inlägg av Tomas Ibsen » 10 juni 2005, 22:58

Hm, då är väl allt som det ska vara. :)

Inte för att vi någonsin kommer få 300 Gripenplan, men ändå. :)

Bjernevik
Medlem
Inlägg: 3036
Blev medlem: 26 september 2002, 12:40
Ort: Stockholm

Inlägg av Bjernevik » 11 juni 2005, 01:04

Tomas Ibsen skrev:Det jag bygger det hela på förutom förut skrivda saker om planet är att såvitt jag vet inte ett ena land köpt planet, men det säger väl egentligen inte så mycket. Eller?
Hört talas om Sydafrika?

Ja77
Medlem
Inlägg: 1971
Blev medlem: 19 mars 2003, 08:03
Ort: Skåne

Inlägg av Ja77 » 11 juni 2005, 01:53

Tomas Ibsen skrev:Jag börjar uppriktigt sagt tvivla på Gripens effektivitet, då det jag hört om den oftast inte är positiva saker (dålig vapenkapacitet, dålig räckvidd med full last osv) bl.a. här på skalman. Tyvärr, ska väl sägas. Om det är någon som kan säga på rak arm ungefär så vore det rätt bra. Visst vore det bra om Sverige hade flygplan i världsklass, men jag föredrar den beska sanningen, hur den än ser ut. Sen om sanningen vore att vi har flygplan i världsklass, tja, inte skulle det vara dåligt. Men men... :)
De beror helt på vilka faktorer man favoriserar, "multi-roll" flygplanet F-111 (obsavera F), hadde enorm räkvid och enorm vapenkapacitet, men de blev inte lyckat som mulit-roll flygplan, utan fick nöja sig med att vara ett medeltungt bombplan.

Om vi nu tar det "bästa" planet F-22, svenska försvaret skulle kalla det odugligt för svenska förhålande. Svårunderhålt, svindyrt, passar inte in i hangaren, kan inte ta sjömålsrobotar etc.

Allt beror vilka faktorer du favoriserar, gripen är värdsbäst för de svenska förhålande/krav, men kanske är helt odugligt för andra länder som har andra krav/filosofi. Varför bygga in extrema STOL egenskaper, som reduserar de andra egenskaperna tex räckvid, när vi alltid räknar med att operera från en väl utbygd flygplats.

Användarvisningsbild
Tomas Ibsen
Medlem
Inlägg: 3626
Blev medlem: 5 mars 2003, 15:27
Ort: Gotland.
Kontakt:

Inlägg av Tomas Ibsen » 11 juni 2005, 10:18

Bjernevik skrev:
Tomas Ibsen skrev:Det jag bygger det hela på förutom förut skrivda saker om planet är att såvitt jag vet inte ett ena land köpt planet, men det säger väl egentligen inte så mycket. Eller?
Hört talas om Sydafrika?
Visst har jag det, men jag var osäker på om dom hyr eller köper planen från oss.
Ja77 skrev:De beror helt på vilka faktorer man favoriserar, "multi-roll" flygplanet F-111 (obsavera F), hadde enorm räkvid och enorm vapenkapacitet, men de blev inte lyckat som mulit-roll flygplan, utan fick nöja sig med att vara ett medeltungt bombplan.

Om vi nu tar det "bästa" planet F-22, svenska försvaret skulle kalla det odugligt för svenska förhålande. Svårunderhålt, svindyrt, passar inte in i hangaren, kan inte ta sjömålsrobotar etc.

Allt beror vilka faktorer du favoriserar, gripen är värdsbäst för de svenska förhålande/krav, men kanske är helt odugligt för andra länder som har andra krav/filosofi. Varför bygga in extrema STOL egenskaper, som reduserar de andra egenskaperna tex räckvid, när vi alltid räknar med att operera från en väl utbygd flygplats.
Där ligger det onekligen en poäng.

Jag gjorde nog misstaget att efter att nästan enbart ha hört kritik om planet, att börja tro på denna utan att ha hela bilden. Får väl skaffa fram en bok om nämnda plan och läsa på. Så fort jag är klar med alla andra böcker som ska läsas... :roll:

Tack för svaren. :)

Frogman
Medlem
Inlägg: 1166
Blev medlem: 15 februari 2003, 22:27
Ort: Sverige

Inlägg av Frogman » 11 juni 2005, 13:29

Tror nog att intresset för stridsflygplan har minskat i Thailand efter Tsunamin, helikoptrar hamnar nog högre på önskelistan?
NH90 kanske?

Användarvisningsbild
we
Medlem
Inlägg: 20
Blev medlem: 30 juli 2005, 18:09
Ort: Sjömarken

Inlägg av we » 5 juli 2007, 13:19

dags att dra upp den här tråden från arkivet kanske?

Frågan är om inte dagens rykte har samma värde som ryktet för 4 år sen.

Användarvisningsbild
Wooster
Medlem
Inlägg: 3003
Blev medlem: 22 januari 2006, 15:50
Ort: Göteborg

Inlägg av Wooster » 5 juli 2007, 17:13

Så länge Thailand har en militärjunta vid makten så tror jag inte att någon affär är aktuell..

Dessutom reagerade jag på antalet - sex plan? Är det verkligen värt besväret då?

Skriv svar