Quiz: Flyg- och rymd-historia

Diskussioner kring flyg och dess utveckling genom tiderna.
Värd: sveahk
Låst
varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Re: Quiz: Flyghistoria

Inlägg av varjag » 17 augusti 2014, 11:07

''vad ser vi''?

Akterskyttens Dödsfälla :roll:

Användarvisningsbild
CvD
Medlem
Inlägg: 5283
Blev medlem: 14 mars 2005, 20:49
Ort: Sydvästra Norge

Re: Quiz: Flyghistoria

Inlägg av CvD » 18 augusti 2014, 09:43

Så ingen på bygget,utom Varjag, känner igen en Boulton Paul Defiant? 8O :cry:
http://en.wikipedia.org/wiki/Boulton_Paul_Defiant

Frågan är fri.
/CvD

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Re: Quiz: Flyghistoria

Inlägg av varjag » 18 augusti 2014, 13:12

Boulton-Paul ''Defiant'' - ett kapitalt misslyckat koncept vars frånvaro av bedrifter, grovt förfalskats av den engelska flyghistorien.

Flygministeriet levde 1935 i en illusion att ett tvåsitsigt tornbeväpnat dagjaktplan -var en lösning mot de tyska bombar-armador som kunde förväntas i händelse av krig.
Den taktiska tanken - var att tornjaktplanen (dom kallades så...) skulle bekvämt flyga upp vid sidan av de fientliga
bombarformationerna - och - brassa av bredsidor av bly, som skulle förinta den lede fienden......
Precis som Engelska Flottan redan gjort i ett par hundra år....... :roll:

Ja, Flottan blev så entusiastisk, att den också beställde sitt eget tornjaktplan - det hette Blackburn ''Roc'' - och var ännu odugligare
än ''Defiant'' - Inga ''Roc's'' - vågades i strid....deras praktiska toppfart var omkring 300 km i timmen - :lol:
Blackburn Roc.jpg
Blackburn Roc.jpg (5.96 KiB) Visad 519 gånger
Det var ingen tillfällighet att Boulton-Paul fick kontraktet att bygga Defiant-jaktplanet, firman var Englands största tillverkare
av kulsprutetorn - och det som valdes för Defiant, var ett B-P Type ''A'' kvadruppeltorn med fyra 7,7mm's Vickersvapen.
Defiant - var i stort sett en tvåsitsig Hurricane - bara det att tornet vägde ytterligare 700 kg! Och - gjorde ordentligt luftmotstånd.....PLUS skytten och ammunitionen - iallt stretade Defiantens Merlinmotor med nära ett Ton mera än
en Hurricane - 8O

Jag skrev ovan som ett litet tips -
''vad ser vi''?

Akterskyttens Dödsfälla
Det var oerhört trångt i A-tornet....och omöjligt för skytten att ta på sig fallskärm och KOMMA UT UR TORNET - och rädda sig
i händelse av nedskjutning/haveri. Man konstruerade en speciell ''allt-i-ett'' räddningsdräkt för Defiantskyttarna -
skämtsamt kallad ''Noshörningsoverallen''.....
Defiant-skytt med Noshörningsdräk.jpg
Jag citerar:
"The Rhino suit we had to wear on Defiants was a bear but I couldn't come up with an alternative, even though it killed dozens of us. I forget the details of it but we could not have sat on our chute or even keep it nearby as in other turrets, so you wore – all in one – an inner layer that fitted a little like a wetsuit of today. The chute fitted around this, and then the dinghy and the outer clothing. There was inner webbing and pockets that literally fell apart (I presume) when one bailed out".[7]
Så till Defiantens ''berömda stridsmeriter''.....citerar igen:

The Defiant was initially successful against enemy aircraft. Its best day was 29 May 1940, when No. 264 Sqn claimed 37 kills in two sorties: 19 Junkers Ju 87 Stuka dive bombers, mostly picked off as they came out of their dives, nine Messerschmitt Bf 110 twin-engined heavy fighters, eight Bf 109s, and a Ju-88. One Defiant gunner was lost after he bailed out, although the aircraft made it back to its base to be repaired.

Ungefär detta - har jag läst om sedan sent 40-tal - och det lever vidare i Wiki.
Vad är sanningen? Vet inte - men Defiant-sägnen om att en division (12-14 fpl) skulle ha fällt 37 tyskar på en dag - utan egna
fpl-förluster - är en Amsaga!

Den dagen - nämns inte ens Defiant, bara Spitfires och Hurricanes, i lomkring 275 ''fighter sorties'' mot Dunkirk.
Tyskarna förlorade - av 175 insatta flygningar - fyra Heinkel 111 och fyra Ju 88:or. Medan ''eskorterande Me 109:or
skjöt ned sju Spitfires och sju Hurricanes - mot sex nedskljutna Messerschmittar.....

http://books.google.com.au/books?id=IK8 ... 3F&f=false

Defiant - var en total flopp, de flesta slutande som målbogserare - :P

Varjag

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Re: Quiz: Flyghistoria

Inlägg av varjag » 20 augusti 2014, 02:52

Försöker en ny fråga, som handlar om bombkriget....

Luftwaffe använde i framgångens dagar en term dom kallade rollende Angriffe - eller Rullande anfall.....
Det innebar att bombplan anlände över målet och fällde bomberna - i en '' nästan aldrig sinande ström''.

Denna stad, vad jag vet - var den första att uppleva ''rullande anfall'' -
hårt bombad stad.jpg
Här kom angreppen så tätt, att folk inte ens riktigt kunde veta när flyglarmet signalerade ''sök skydd'' - eller när larmet
betydde ''faran över'' - :roll:

Vilken var staden och när hände det?

Varjag

Användarvisningsbild
CvD
Medlem
Inlägg: 5283
Blev medlem: 14 mars 2005, 20:49
Ort: Sydvästra Norge

Re: Quiz: Flyghistoria

Inlägg av CvD » 20 augusti 2014, 21:50

Hmm, skulle kunna vara Warsawa men känner inte alls igen strandlinjen. Påminner mig inte alls om någon punkt av Weischels lopp genom Warsawa. :?

/CvD

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Re: Quiz: Flyghistoria

Inlägg av varjag » 20 augusti 2014, 21:53

CvD skrev:Hmm, skulle kunna vara Warsawa men känner inte alls igen strandlinjen. Påminner mig inte alls om någon punkt av Weischels lopp genom Warsawa. :?

/CvD
Inte Warzawa......denna
komisk allt-i-allo.png
komisk allt-i-allo.png (83.24 KiB) Visad 468 gånger
- sade komma från frågans stad..... :wink:

Varjag

wiwawo
Medlem
Inlägg: 126
Blev medlem: 25 april 2011, 14:05

Re: Quiz: Flyghistoria

Inlägg av wiwawo » 20 augusti 2014, 22:08


varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Re: Quiz: Flyghistoria

Inlägg av varjag » 20 augusti 2014, 23:22

wiwawo skrev:
Du har hittat rätt stad - bara NÄR - kvar att svara på ?

Varjag

wiwawo
Medlem
Inlägg: 126
Blev medlem: 25 april 2011, 14:05

Re: Quiz: Flyghistoria

Inlägg av wiwawo » 21 augusti 2014, 13:14

och så där går det när man inte läser frågan ordentligt.. tyckte väl det var väl lätt med en Manuel..

spanien leder så kalrt tankarna till inbördeskriget. ett krig jag har dålig koll på.. google hjälpte mig fram till svaret, då ingen annan svarat än kan jag väl "döda" frågan..

Italienare ger sig ut på 3 dagars bombande i mars 1938
http://en.wikipedia.org/wiki/Bombing_of_Barcelona

Som bonus kan jag slänga in utklipp ur en Wientidning 19/3 som väl var dagen efter

7-800 döda, 2000 skadade, sjukhusen överfulla med skadade, hela kvarter i spillror, förödande bränder på flera håll

http://anno.onb.ac.at/cgi-content/anno? ... =8&zoom=33
Bilagor
08-21-2014_13-05-16.jpg
08-21-2014_13-05-16.jpg (130.78 KiB) Visad 433 gånger

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Re: Quiz: Flyghistoria

Inlägg av varjag » 21 augusti 2014, 13:30

Och där har vi det fullständiga svaret.
Barcelona, i mars 1938 - var den första stad i världen, som fick utstå ''rullande bombanfall'' under 2½ dygn - dag och natt....
Och - det var Mussolinis italienska Regia Aeronautica - som stod för nyheten....mest av såna här....
Savoia-Marchetti_SM_81.jpg
De fällda bombvikterna, var relativt blygsamma men Barcelona saknade effektivt luftförsvar och skadorna - personella
och materialla - blev betydande.

wiwawo öppnar bombluckorna för nästa!

Varjag

wiwawo
Medlem
Inlägg: 126
Blev medlem: 25 april 2011, 14:05

Re: Quiz: Flyghistoria

Inlägg av wiwawo » 22 augusti 2014, 02:37

Inte så mycket bomber, mer en blick in i det förgångna.

En del i något större, men vad är det egentligen vi ser?
Bilagor
wäää.jpg
wäää.jpg (158.01 KiB) Visad 397 gånger

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Re: Quiz: Flyghistoria

Inlägg av varjag » 22 augusti 2014, 04:30

Med rester av tornet visade, gissar detta är en gammal ''färdriktningspil'' för saliga US Air Mail på 20-30-talen
då t.ex. Charles Lindberg var postflygare.

Dom hade svårt hitta vägen - och enorma betongpilar angivande färdriktningen - anlades med en flygfyr ovanpå - i form av ett
torn av typen på frågebilden?????

Varjag

wiwawo
Medlem
Inlägg: 126
Blev medlem: 25 april 2011, 14:05

Re: Quiz: Flyghistoria

Inlägg av wiwawo » 22 augusti 2014, 11:03

helt rätt, flögs väl med både plan och piloter som blev över efter första världskriget, tornen i sig samlades sen in lagom till andra världskriget då metallen behövdes bättre..

http://www.messynessychic.com/2013/11/1 ... f3121924=1

varjag visar oss i riktning mot nästa fråga

Bild

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Re: Quiz: Flyghistoria

Inlägg av varjag » 22 augusti 2014, 13:00

Tack wiwawo, inte minst för omruskningen av ett glömt minne - Lindberg skrev om dom där pilarna i sin bok
''Vi - min maskin och jag'' - och jag kom ihåg dom - :)

Nästa, ett par ''adelsmän'', en -
pionjäruppfinnare.jpg
pionjäruppfinnare.jpg (27.02 KiB) Visad 362 gånger
- av en ny typ av flygplan - och en av hans
mesta främjare.jpg
mesta främjare.jpg (51.43 KiB) Visad 362 gånger
för typen.

Vilka var dom och vilket flygetyg rör det sig om?

Varjag

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Re: Quiz: Flyghistoria

Inlägg av varjag » 22 augusti 2014, 21:36

Uppfinnaren - omkom i en tragisk flygolycka, som även krävde en känd svensk politikers död.....

Främjaren på bild 2 - var svensk.....

:wink: ,Varjag

Låst