mmmmm

Dykning. Det fanns andra flygplan som kom upp i höga hastigheter vid dykning också, men ingen som kunde med så hög hastighet utan att tappa kontrollenMats skrev:Överljudshastighet? När då? Jag hittade detta:
Har faktiskt inte hört talas om att det skulle vara något problem för propellern att spränga ljudvallen. Har någon en teoretisk förklaring?Fireball skrev:Angående Hawker Tempest.
Hur löste man problemet med att propellern spränger ljudvallen före planet?
Vore intressant att få reda på mer om Sleve Valve. Trodde inte ventiler på en tvåtaktare var möjligt.
Nej ursäkta. B-17 flög absolut inte så fort.Hans Rosenberg skrev:Flög B-17 i överljudshastighet? De gjorde väl inte mer än runt 500 km/h under kriget? Och B-52:orna hade väl jetmotorer?
B52 hade mig veterligt jetmotorer hela tiden. Du tänker förmodligen på B36 Peacemaker, ett flygplan projekterat under WWII för att bomba Europa från USA. Det hade först bara skjutande propelrar, men fick sedan också jetmotorer.Kvaen-Jukk skrev: Nu håller jag på att bli osäker. Vissa källor påstår att propellerplan flög med överljudshastigheter, och vissa att det var omöjligt. De första B-52 hade faktiskt propellrar, men de byttes snabbt ut mot jetmotorer.
Med säkerhet så flyger Tupolev Tu-95 BEAR i överljudshastighet, och den är turboprop, alltså propellerdriven.