Artemis II

CHJIMS
Medlem

Artemis II

Inlägg av CHJIMS » 2 april 2026, 15:46

NASA har skickat iväg Artemis II mot Månen, med målet att runda den och om några år landsätta människor först på Månen och sedan på Mars. Det är första gången sedan Apolloprojektet man faktiskt åker så långt, utan att bara prata och sedan lägga ner.

På senare år har rymdfärder blivit billigare, och det blir mer möjligheter till privata initiativ också.

För de unga innebär det att det stora hjällarna blir rymdfarare som gör något vetenskapligt igen, inte deltagare i någon ytlig realitysåpa. Skall vi äntligen säga hejdå till Farmen, Robinson, Baren och Paradise Hotel nu, och börja drömma om framtidens rymdäventyr igen?

[youtube]lTE1U7mWVJQ[/youtube]
Senast redigerad av 1 CHJIMS, redigerad totalt 2 gånger.

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2026

Re: Artemis II

Inlägg av Hans » 2 april 2026, 15:59

Videon funkar inte.

Relaterat: viewtopic.php?f=75&t=48975&hilit=Artemis

Jag kan med stolthet säga att jag inte har sett något av du nämner men har sett den första månlandningen. På TV, inte på plats.

MVH

Hans

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Kontakt:

Inlägg av Markus Holst » 2 april 2026, 16:01

För mig har denna månfärd varit helt ointressant. Jag förstår inte varför den görs eller vad man vill uppnå. Känns mest som budgetslöseri.

Användarvisningsbild
Hans

Inlägg av Hans » 2 april 2026, 16:08

Visst, Columbus hade kunnat sitta hemma och glo på något konstverk istället för att titta sig omkring lite. Titta på någon av serierna nämnda ovan när vi följer vad som faktiskt vidgar vyerna lite.

MVH

Hans

CHJIMS
Medlem

Inlägg av CHJIMS » 2 april 2026, 17:12

Hans skrev:
2 april 2026, 15:59
Videon funkar inte.

Jag kan med stolthet säga att jag inte har sett något av du nämner men har sett den första månlandningen. På TV, inte på plats.

MVH

Hans
Jag kan säga att jag heller inte tittade på sådant, och var mycket djupt frustrerad över utvecklingen: 1969 fascinerades människan av äventyr till Månen, 2002 tittar hon på Farmen....................

Användarvisningsbild
Hans

Inlägg av Hans » 2 april 2026, 19:34

Med min ålder kan vi förfasas över ungdomens förfall, fast Markus är äldre...

Jag har inte många saker jag skulle vilja göra innan jag hamnar sex fot under, några bryter jag mot någon forumregel om jag nämner men att titta live på en sådan uppskjutning skulle jag gärna vilja. Måste vara mäktigt.

MVH

Hans

Grönis
Medlem

Inlägg av Grönis » 2 april 2026, 19:53

CHJIMS skrev:
2 april 2026, 17:12
Hans skrev:
2 april 2026, 15:59
Videon funkar inte.

MVH

Hans
Jag kan säga att jag heller inte tittade på sådant, och var mycket djupt frustrerad över utvecklingen: 1969 fascinerades människan av äventyr till Månen, 2002 tittar hon på Farmen....................
Nja.. jag vet att folk som var med 1969 förfasades över samma sak. Att folk inte fascinerades tillräckligt mycket utan gjorde annat istället. En av dem som brukar prata om detta är min egen far. Men jag tycker också det varit väldigt lite fokus på detta i media men det är väl pga annat elände i världen snarare än farmen tänker jag..

Men över till uppdraget, det är alltså samma mål som apollo 8 hade. Att runda månen och testa att allt funkar. Sen är det alltså så att man på ett ungefär följer apollo 13s bana vilket gör att man kommer vara de människor som rest längst bort från jorden någonsin vilket historiskt på många sätt. Detta är för övrigt fjärde gången människan reser till månen utan att landa.

Apollo 8, som nämnts ovan syftade uppdraget att testa att det gick att resa till månen och att allt funkade.
Apollo 10, generalrepetition, kopplade loss månlandaren och flög ner mot månen yta och vände sedan tillbaka utan att landa
Apollo 13, Fick som bekant stora problem och kunde inte landa på månen men var tvungna att passera månen och nyttja dragningskraften för att kunda vända tillbaka mot jorden igen..
Artemis 2...

Vad gjorde då apollo 9 undrar någon? Jo man stannade i jordens omloppsbana och testade månlandaren. Detta var det minst spektakulära uppdraget kan man tycka och få minns vilka som var med, men faktum är att bland astronauterna ansågs detta som ett prestigeuppdrag. De var i princip uteslutande testpiloter som jobbat just med att testa nya flygetyg stora delar av sina yrkesliv. Att då testa månlandaren var den mest avancerade testflyningen man kunde tänka sig.. Någon av astronauterna på Apollo 8, som alltså blev historiska var besviken att han inte fick efterföljande uppdrag istället! (minns ej vem men boken "a man on the moon" står 2 meter bakom mig i hyllan.) Läs den om ni är intresserade av apollo!

CHJIMS
Medlem

Inlägg av CHJIMS » 2 april 2026, 20:26

Alla vansinniga krig som skett på denna Jord efter December 1972 känns totalt meningslösa och onödiga i dag, när världen med spänning följer fyra rymdfarare på väg mot nya äventyr.

South End Court
Medlem

Inlägg av South End Court » 4 april 2026, 04:01

Jag minns Apollo 17 väl och det känns som tiden flugit fram i ljushastighet när man fokuserar på en grej, månfärder. Där emellan minns jag Venera som hade utställning på Tekniska Muséet i Stockholm, Skylab, dockningen mellan ryssarna och NASA, Columbia, Hubble och allt annat. Det är helt otroligt vad mycket som gjorts ändå. Jag tittar på For All Mankind med svenske skådespelaren Joel Kinnaman om en alternativ historia. Det är referenser till verkliga händelser hela tiden.

En sak jag gillar är att något sådant faktiskt händer och det är inte detta uttröttande AI. Man flög dessutom till månen 1969-72 mest med Newtons hjälp i fysiken

/South End Court

hilbert
Medlem

Inlägg av hilbert » 4 april 2026, 08:05

Visst, Columbus hade kunnat sitta hemma och glo på något konstverk istället för att titta sig omkring lite.
Månen och mars är ju sterila stenklumpar i en rymd som är extremt ogästvänlig för människor.
Jag förstår faktiskt inte varför man skall skicka dit människor.

Om man nu skall åka dit är det betydligt enklare att använda olika typer av autonoma system så slipper man hela den apparat som behövs för att människor skall överleva en rymdfärd.
Jag har skrivit om det tidigare, jag har inga problem med rymdforskning, satelliter har vi stor nytta av.
Men det här är bara en lekstuga för megalomana it miljardärer.

Och sedan vad Columbus beträffar, kanske det hade varit bättre om han stannat hemma och glott på konstverk.

Från Wikipedia:
Den huvudsakliga målsättningen för Columbus resa hade varit att finna guld. För att främja detta införde Columbus ett system för invånarna i Cicao på Haiti där alla över fjorton års ålder måste hitta en viss kvot guld, vilket skulle visas med ett märke som hängdes runt halsen. De som inte uppfyllde sin kvot skulle få sina händer avhuggna.

Användarvisningsbild
Hans

Inlägg av Hans » 4 april 2026, 10:19

Vad Columbus och spanjorerna gjorde sedan efter upptäckten är en annan sak. Men att titta sig omkring och utforska är i sig inget dåligt.

MVH

Hans

Användarvisningsbild
koroshiya
Stödjande medlem 2021

Inlägg av koroshiya » 4 april 2026, 14:52

Det är väl bra med fredlig tävlan, bättre än ett samhälle som Fallout åtminstone.

Bara de nu inte hetsar varandra så att de tummar på säkerheten.

Ser man ur ett artperspektiv har vi säkert miljoner år på oss att utforska solsystemet, så det brådskar väl inte så sett. Fast risken finns väl att vi själva sabbar vår civilisation och livet för många andra arter före det. På ett antal miljoner år lär vi också ha utvecklats till något annat, eller gått under. Man kan kolla på AI-utvecklingen. Vi är bara i början av den och dartarn är redan bra på diverse enkla uppgifter.

Man kanske jämföra med år 1900 och fundera över vad som har hänt på 125 år. Det går väl inte ens att föreställa sig hur det kommer att se ut om 1250 år, med samma typ av utveckling. Nu är jag förvisso något av en misantrop, och tror att klimatförändringar och energikriser kommer att sätta stopp för utvecklingen, åtminstone ett tag. Men vad vet man. Vi människor kan ibland vara jäkligt smarta när vi måste.

Att nå några andra stjärnor tror jag blir väldigt svårt, åtminstone med en levande besättning, men kanske kan man ha robotar som sköter allt, som kan fixa nya människor av frusna ägg och spermier, eller något sådant.

Användarvisningsbild
Hans

Inlägg av Hans » 4 april 2026, 15:23

Lita inte på AI eller HAL, har du sett 2001?

MVH

Hans

hilbert
Medlem

Inlägg av hilbert » 4 april 2026, 15:51

Om man håller sig till nutid, tycker jag nog det här är mer intressant än en månresa.
The Trump administration is moving to shut down two NASA missions that monitor a potent greenhouse gas and plant health, potentially shutting off an important source of data for scientists, policymakers and farmers.

President Donald Trump’s budget request for fiscal year 2026 includes no money for the Orbiting Carbon Observatories, which can precisely show where carbon dioxide is being emitted and absorbed and how well crops are growing.

NASA said in an emailed statement Wednesday that the missions were “beyond their prime mission” and being terminated “to align with the President’s agenda and budget priorities.”

https://apnews.com/article/trump-nasa-c ... 01d0ae186c

Användarvisningsbild
Hans

Inlägg av Hans » 6 april 2026, 08:33

Det finns en diskussion inte bara här:
https://www.bbc.com/news/articles/clye6j0g840o

MVH

Hans

Skriv svar