Hej då MIG 21 säger Indien.

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2026
Inlägg: 33714
Blev medlem: 11 jul 2002 11:52
Ort: Utrikes

Hej då MIG 21 säger Indien.

Inlägg av Hans » 25 sep 2025 09:09


Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 8000
Blev medlem: 04 apr 2002 13:24
Ort: Oxelösund

Re: Hej då MIG 21 säger Indien.

Inlägg av sonderling » 25 sep 2025 10:07

Ja den har ju några år på nacken nu. Kan den vara årsbarn med Draken?
Snygga plan båda två.

Sonderling

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2026
Inlägg: 33714
Blev medlem: 11 jul 2002 11:52
Ort: Utrikes

Re: Hej då MIG 21 säger Indien.

Inlägg av Hans » 25 sep 2025 11:38

Flög första gången 1955, samma år som 35'an.

Jag tycker av samtida flygplanstyper så ligger den på delad tredjeplats. Snyggast är 35'an, mycket tätt följd av Mirage III, bägge riktigt vackra. Tredje platsen delas av F 104 och MIG 21 men bägge fick hedersomnämnande som de bästa i kategorin fulsnygga och brutala.

MVH

Hans

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 17023
Blev medlem: 04 sep 2006 14:28
Ort: Västergötland

Re: Hej då MIG 21 säger Indien.

Inlägg av Markus Holst » 25 sep 2025 12:24

Jag tycker Lansen är snyggast

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2026
Inlägg: 33714
Blev medlem: 11 jul 2002 11:52
Ort: Utrikes

Re: Hej då MIG 21 säger Indien.

Inlägg av Hans » 25 sep 2025 12:36

OK. Skall vi starta en debatt om snyggast enmotoriga plan som flög första gången mellan 1950 och 1960? 32'an är snygg men i kategorin pilvingade så har den hård konkurrens minst av Hawker Hunter, och några till.

MVH

Hans

Användarvisningsbild
sveahk
Redaktör och stödjande medlem 2026
Inlägg: 12400
Blev medlem: 03 feb 2005 15:28
Ort: Klockrike

Re: Hej då MIG 21 säger Indien.

Inlägg av sveahk » 25 sep 2025 13:40

Jag har en känsla av att jag sett Mig 21.orna i alla möjliga och omöjliga versioner i en hel del museum, då speciellt i Tyskland, tyngdpunkt tidigare DDR, men skrev i ett annat forum om flyg i Lettland...

"... flygplatsen Liepaja är stängd, men en snäll och söt flygplatsdam öppnade portarna och berättade att de just lagt ner 2.000 meter asfalt och hoppades kunna öppna platsen för icke kommersiell trafik redan den 26 maj, alltså om ett par dagar...och ute på platsen står en Mig-21:a och en Mig-23:a och skräpar. "
Det var 2016, så vi kan väl anta att de sovjetiska maskinerna nu är skrotade!
miggar.jpg
...och speciellt snygga tycker jag de aldrig var!

Hans K
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2026
Inlägg: 33714
Blev medlem: 11 jul 2002 11:52
Ort: Utrikes

Re: Hej då MIG 21 säger Indien.

Inlägg av Hans » 25 sep 2025 14:24

Vad var snyggt då enligt dig då?

MVH

Hans

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2026
Inlägg: 33714
Blev medlem: 11 jul 2002 11:52
Ort: Utrikes

Re: Hej då MIG 21 säger Indien.

Inlägg av Hans » 25 sep 2025 14:26

Och AI säger: A MiG-21 fighter jet, specifically a MiG-21PFM with the code 27 red, was stored at Liepaja International Airport (EVLA / LPX) in Latvia, as of April 2024. This aircraft, which was formerly operated by the Soviet Air Force, is now a preserved, out-of-service military asset.
Min fetstil.

MVH

Hans

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2026
Inlägg: 33714
Blev medlem: 11 jul 2002 11:52
Ort: Utrikes

Re: Hej då MIG 21 säger Indien.

Inlägg av Hans » 25 sep 2025 14:31


Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2026
Inlägg: 33714
Blev medlem: 11 jul 2002 11:52
Ort: Utrikes

Re: Hej då MIG 21 säger Indien.

Inlägg av Hans » 25 sep 2025 18:45


Der Löwe
Medlem
Inlägg: 2637
Blev medlem: 07 jun 2010 19:04

Re: Hej då MIG 21 säger Indien.

Inlägg av Der Löwe » 13 dec 2025 09:19

Jag träffade en gammal MIG 21 pilot från Albanien. Han fick omskolas till Hkp pilot efter en olycka då MIG 21 ansågs icke flygvärdig längre. Kanske det även fanns begränsade operativa uppgifter för MIG 21 i Albanien med.

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2026
Inlägg: 33714
Blev medlem: 11 jul 2002 11:52
Ort: Utrikes

Re: Hej då MIG 21 säger Indien.

Inlägg av Hans » 13 dec 2025 10:06

Parantes, det var kinesiska kopior de hade.

https://en.wikipedia.org/wiki/Albanian_Air_Force

MVH

Hans