USA kör ett skolningsprogram i fyra faser.
1. Ett enkelt propellerplan för att lära sig grunderna
2. Ett mera kraftfullt propellerplan för att lära sig mera
3. Ett jetskolplan, dvs. vänja sig vid ett jetplan + grunder för taktiskt flyg
4. Ett jaktplan. Om det finns ett tvåsitsat, först med det, sedan med ett enkelsitsat.
Pilotvolymen är stor, och ju enklare planet är, dess billigare är det att flyga och underhålla. Nackdelen med fyra steg är att man är tvungen att undrhålla fyra olika system, men eftersom volymen är stor, blir det en mindre nackdel.
Norge har följt modellen, så att fas 1. sker i Norge, och resten i USA.
Sverige har haft ett rätt extrem modell, genom att börja direkt med eff jeetflyplan, som dock inte är för extremt, och sedan gå direkt en tvåsitsare JAS Gripen.
Finland har varit mellan dessa två modeller, genom att ha tre faser
1) enkelt propellerplan (tidigare en inhemsk Vinka, numera Grob)
2) ett jetskolplan, brittisk Hawk
3) dubbelsitsare F/A-18, och sedan till enkelsitsare
Då F-35 införs, blir det sannolikt en hel del simulatorflygning före F-35, eftersom ingen dubbelsitsare finns.
Jetplanet Saab och Boeing byggt och sålt till USA är en dubbelsitsare och fyller deras fas 3.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Boeing-Saab_T-7_Red_Hawk
Så om det kommer till Sverige kommer det sannolikt att ersätta dubbelsitsaren för JAS Gripen. Varför? För att Sverige inte beställt nån Gripen F (dubbelsitsare av nya generationen), vilket Brasilien gjort.
Men det skulle förutsätta att Sverige fortsätter med sitt helt egna utbildningsprogram. Det finns ju alternativ, t.ex att fas 1 skulle ske i Sverige, fas 2 t.ex. i ett gemensamt nordiskt proigram, och utbildningen för Gripen i Sverige.