Rasism bland flygplan
Rasism bland flygplan
Bland höghastighetsflygplan är vitt vanligast, alla tidiga X-plan och XB 70. YF 12/SR 71 och X 15 är de enda svarta jag kommer på. Hursomhelst kan någon förklara fördelarna med svart och vitt? På svenska för någon som inte läst fysik sedan en bra bit in i förra årtusendet.
MVH
Hans
MVH
Hans
- sonderling
- Stödjande medlem 2021
- Inlägg: 7199
- Blev medlem: 4 april 2002, 14:24
- Ort: Oxelösund
Re: Rasism bland flygplan
Jag trodde den svarta färgen hade med att de var nattaktiva spionplan?
Typ U-2 och blackbirden?
Vi färg trodde jag att de hade nått med att de ska reflektera blixten från en kärnexplosion? Som på XB-70, överljuds bombplanet? Tidiga B-1:an var väl också vit?
Sonderling
Typ U-2 och blackbirden?
Vi färg trodde jag att de hade nått med att de ska reflektera blixten från en kärnexplosion? Som på XB-70, överljuds bombplanet? Tidiga B-1:an var väl också vit?
Sonderling
Re: Rasism bland flygplan
Tidiga B 1 var vit.
Men de tidiga X planen skulle knappast släppa kärnvapen. Fast X 1 var väl orange.
MVH
Hans
Men de tidiga X planen skulle knappast släppa kärnvapen. Fast X 1 var väl orange.
MVH
Hans
- sveahk
- Redaktör och stödjande medlem 2024
- Inlägg: 11241
- Blev medlem: 3 februari 2005, 15:28
- Ort: schweiz
Re: Rasism bland flygplan
De här har du kanske redan sett...
https://en.wikipedia.org/wiki/Anti-flash_white
https://www.historynet.com/bell-x-1-dro ... -beast.htm
Mvh Hans K
https://en.wikipedia.org/wiki/Anti-flash_white
https://www.historynet.com/bell-x-1-dro ... -beast.htm
Mvh Hans K
Re: Rasism bland flygplan
Vit på serieflygplan kan vara ”anti-flash”-färgsättning, som redan påpekats. Eller, i fallet experimentflygplan, att de ska synas tydligt för följande kameror och instrument (jfr det karakteristiska schackmönstret på V-2-raketen).
Men höghastighetsflygplan kan också vara mörka som ett sätt att öka värmeavledningen (en svart kropp strålar ut mer värme än en vit kropp) och just att leda bort överskottsvärme genererad av friktionen vid höga hastigheter vet jag var ett bekymmer för SR-71.
Det fanns också en X-15-A2 som var målad i tjock en rosa glasfärg som eroderade bort i höga hastigheter för att på det sättet göra av med överskottsvärme. Ser ut som en raket i drag-kostym.
Men höghastighetsflygplan kan också vara mörka som ett sätt att öka värmeavledningen (en svart kropp strålar ut mer värme än en vit kropp) och just att leda bort överskottsvärme genererad av friktionen vid höga hastigheter vet jag var ett bekymmer för SR-71.
Det fanns också en X-15-A2 som var målad i tjock en rosa glasfärg som eroderade bort i höga hastigheter för att på det sättet göra av med överskottsvärme. Ser ut som en raket i drag-kostym.
Senast redigerad av 1 Sarvi, redigerad totalt 9 gånger.
-
- Medlem
- Inlägg: 3109
- Blev medlem: 28 maj 2005, 08:34
- Ort: Södermanland
Re: Rasism bland flygplan
Sarvi,
vita objekt reflekterar mer ljus och absorberar följaktligen mindre energi. Termisk strålning är beroende på temperaturen, material och ytans struktur (matthet etc, dvs topografin). Jag har inte hört att färgen skall ha inflytande, men du får gärna övertyga mig om motsatsen. Jag tror därför mera att färgen berodde på materialval.
vita objekt reflekterar mer ljus och absorberar följaktligen mindre energi. Termisk strålning är beroende på temperaturen, material och ytans struktur (matthet etc, dvs topografin). Jag har inte hört att färgen skall ha inflytande, men du får gärna övertyga mig om motsatsen. Jag tror därför mera att färgen berodde på materialval.
Re: Rasism bland flygplan
Se sid 16 i ”Design and Development of the Blackbird: Challenges and Lessons Learned” av Peter W. Merlin, TYBRIN Corporation, NASA Dryden Flight Research Center.”The Blackbirds earned their nickname because they were coated with a high-emissivity black paint for improved heat radiation, thus reducing thermal stresses on the airframe. The first A-12 initially flew unpainted. Early models in the A-12 and YF-12A series were subsequently painted black only on the periphery of the airframe where heating was greatest: on chines, leading and trailing edges, and rudders.
Engineers soon realized it would be advantageous to take advantage of Kirchoff’s law of Radiation that describes how a good heat absorber, such as a black body any extremely dark object), is also an efficient heat emitter. Although convective heating decreases with increasing altitude, heat radiation occurs independently of altitude. Therefore, in late 1963, Skunk Works engineers decided to take advantage of the black-body radiation phenomenon by painting the A-12 fleet and subsequent variants entirely black.”
https://ntrs.nasa.gov/archive/nasa/casi ... 007797.pdf
Re: Rasism bland flygplan
Tackar för svar.
MVH
Hans
MVH
Hans
Re: Rasism bland flygplan
Måste vi visa.
X-15A-2 with full scale ablative coating (pink X-15) on NASA ramp
https://www.dvidshub.net/image/714104/x ... -nasa-ramp
MVH
Hans