Landa med ett Hercules på ett hangarfartyg?
- Olof Larsson
- Medlem
- Inlägg: 1739
- Blev medlem: 25 mars 2002, 19:08
- Ort: Östergötland
- Olof Larsson
- Medlem
- Inlägg: 1739
- Blev medlem: 25 mars 2002, 19:08
- Ort: Östergötland
- Tomas Ibsen
- Medlem
- Inlägg: 3626
- Blev medlem: 5 mars 2003, 15:27
- Ort: Gotland.
- Kontakt:
Landa
Det sägs att JAS 39 Gripen skulle teoretiskt kuna landa och starta på ett amrekanskt hangarfartyg.
Re: Landa
Det vore säkert möjligt - men det måste nog till en mycket duktig chaufför - med tungan rätt i mun - och kalsongbyte i bagaget om han/hon lyckas. Med risk for att tangera det frivola, vill jag inte undanhaalla forumet ett tankespraak som anvandes bland U.S. Navy's piloter;Ja77 skrev:Det sägs att JAS 39 Gripen skulle teoretiskt kuna landa och starta på ett amrekanskt hangarfartyg.
Till mannens största njutningar hör en bra orgasm,
och en fulländad tarmtömning
Det är känt att bägge inträffar samtidigt
vid nattlandingar paa hangarfatyg
- Ghillieman
- Medlem
- Inlägg: 15
- Blev medlem: 10 april 2002, 23:37
- Ort: Paradiset på jorden...
Ja, nog kanske en JAS skulle klara det... men jag tänkte se om någon kan bekräfta eller dementera detta rykte jag hört för känge sen:
En AJS-37 Viggen landade på ett amerikanskt hangarfartyg och startade också... Har spånat lite, och visst f*n måste det vara möjligt? även om just denna händelse kanske är osann... den har ju extremt kort startsträcka, och om den reverserar motorerna vid landning så måste det ju gå... men som "varjag" säger, rena kalsonger i bagaget är nog ett skall krav...
En AJS-37 Viggen landade på ett amerikanskt hangarfartyg och startade också... Har spånat lite, och visst f*n måste det vara möjligt? även om just denna händelse kanske är osann... den har ju extremt kort startsträcka, och om den reverserar motorerna vid landning så måste det ju gå... men som "varjag" säger, rena kalsonger i bagaget är nog ett skall krav...
Tror ikke det nei, men du tenker kanskje på Odyssey Sea Launch, som såvidt jeg vet er ferdig bygget, 200x70 meter:chaser skrev:Jag läste för några år sedan om att Norge höll på att bygga värdens största hangarfartyg som skulle ha stora bombplan som normal bestyckning... Någon som vet om våra kära grannar håller på med detta?
frodeh skrev:chaser skrev:Jag läste för några år sedan om att Norge höll på att bygga värdens största hangarfartyg som skulle ha stora bombplan som normal bestyckning... Någon som vet om våra kära grannar håller på med detta?
Tror ikke det nei, men du tenker kanskje på Odyssey Sea Launch, som såvidt jeg vet er ferdig bygget, 200x70 meter:
Åh, tusan, en norrman? Häftigt. Ska bara påpeka att jag gillar erat Försvars Spesialkommando FSK. Fast vette fan om de 'slår' SSG?
Hur som helst, man vet ju aldrig vad NATO och USA uppmanar sina medlemsstater till. Va fan, om Frankrike kan spionera på Sverige så kan väl Norge bygga ett maffigt hangarfartyg i hemlighet, kanske med amerikansk hjälp?!
En sista detalj, bara. JAS 39 Gripen är det ända 4:e generationens attack/jakt/spaningsflygplan som finns än, för de där klantiga jänkarna och de klantiga engelsmän som inte deltar i byggandet av JAS har ju sunkat sitt eurofigheer och JSF. DET är respekt. Sverige har världens modernaste flygplan än så länge. Och vi har till och med snott en radar från ryssarna och testat den på JAS.
Måste erkänna att Polen och allt vad de där kommunistländerna heter, var korkade som tackade nej till JAS.
MVH/Henrik the S
Är det verkligen en allmänt vedertagen åsikt att Gripen skulle vara världens modernaste flygplan?Cobra18 skrev:frodeh skrev:chaser skrev:Jag läste för några år sedan om att Norge höll på att bygga värdens största hangarfartyg som skulle ha stora bombplan som normal bestyckning... Någon som vet om våra kära grannar håller på med detta?
Tror ikke det nei, men du tenker kanskje på Odyssey Sea Launch, som såvidt jeg vet er ferdig bygget, 200x70 meter:
Åh, tusan, en norrman? Häftigt. Ska bara påpeka att jag gillar erat Försvars Spesialkommando FSK. Fast vette fan om de 'slår' SSG?
Hur som helst, man vet ju aldrig vad NATO och USA uppmanar sina medlemsstater till. Va fan, om Frankrike kan spionera på Sverige så kan väl Norge bygga ett maffigt hangarfartyg i hemlighet, kanske med amerikansk hjälp?!
En sista detalj, bara. JAS 39 Gripen är det ända 4:e generationens attack/jakt/spaningsflygplan som finns än, för de där klantiga jänkarna och de klantiga engelsmän som inte deltar i byggandet av JAS har ju sunkat sitt eurofigheer och JSF. DET är respekt. Sverige har världens modernaste flygplan än så länge. Och vi har till och med snott en radar från ryssarna och testat den på JAS.
Måste erkänna att Polen och allt vad de där kommunistländerna heter, var korkade som tackade nej till JAS.
MVH/Henrik the S
Det beror på hir man ser det..... F-22 JSF Tyhoon är mycket lovande plan men finns fortfarande inte i något större antal, några prototyper möjligtvis har man börjat serie tilverka dom i liten skala. F-22 JSF Tyhoon må vara bättre imorgon men Gripen är bäst i dag.
Sedan beror det på vad man vill ha planet till? Gripen är nästan värdelöst som hangarfartygs plan en gammal skyhawk skulle slå Gripen lätt på den punkten.
Min personliga uppfattning är att Gripen ger väldigt mycket plan för pengarna. Har för mig att man fick 10 JAS-39 för varje F22, och F22 pris lär inte minska.....
Sedan beror det på vad man vill ha planet till? Gripen är nästan värdelöst som hangarfartygs plan en gammal skyhawk skulle slå Gripen lätt på den punkten.
Min personliga uppfattning är att Gripen ger väldigt mycket plan för pengarna. Har för mig att man fick 10 JAS-39 för varje F22, och F22 pris lär inte minska.....
- Olof Larsson
- Medlem
- Inlägg: 1739
- Blev medlem: 25 mars 2002, 19:08
- Ort: Östergötland
F-22 är mest tänkt som jaktflygplan.
Enligt simuleringar mot de främsta jaktplanen av idag så ska kill-ration för F-22 ligga runt 10:1 vid luftstrid BWR.
Gripen bara c:a 1:2, vilket torde kunna innebära att det kan kompensera för F-22:ans högre pris.
Sedan så hänger det inte bara på vad man har för flygplan, utan andra faktorer spelar in:
- Robotar - Sverige har bara 100 AMRAAM-robotar, vilket inte ens räcker till en robot per flygplan.
Tar dessa slut, så får vi förlita oss på gamla Skyflash och Sidewinders.
- Motmedel och telekrigsföring. Kanske inte en svensk paradgren.
- Stridsledning
- Nummerär
Att Polen valde F-16 kan man förstå, då USA har helt andra påtryckningsmedel än vad Sverige har.
"Visst välj Gripen. Men räkna inte med att de kommer med motorer, elektronik och robotar.
Dessutom vete fåglarna hur det går med de där gamla amerikanska fregatterna
som ni suktar efter."
Enligt simuleringar mot de främsta jaktplanen av idag så ska kill-ration för F-22 ligga runt 10:1 vid luftstrid BWR.
Gripen bara c:a 1:2, vilket torde kunna innebära att det kan kompensera för F-22:ans högre pris.
Sedan så hänger det inte bara på vad man har för flygplan, utan andra faktorer spelar in:
- Robotar - Sverige har bara 100 AMRAAM-robotar, vilket inte ens räcker till en robot per flygplan.
Tar dessa slut, så får vi förlita oss på gamla Skyflash och Sidewinders.
- Motmedel och telekrigsföring. Kanske inte en svensk paradgren.
- Stridsledning
- Nummerär
Att Polen valde F-16 kan man förstå, då USA har helt andra påtryckningsmedel än vad Sverige har.
"Visst välj Gripen. Men räkna inte med att de kommer med motorer, elektronik och robotar.
Dessutom vete fåglarna hur det går med de där gamla amerikanska fregatterna
som ni suktar efter."
I kärlek och vapenen afärer är allt tillåtet.Larsson skrev: Att Polen valde F-16 kan man förstå, då USA har helt andra påtryckningsmedel än vad Sverige har.
"Visst välj Gripen. Men räkna inte med att de kommer med motorer, elektronik och robotar.
Dessutom vete fåglarna hur det går med de där gamla amerikanska fregatterna
som ni suktar efter."
I början av 80-talet så slogs Sverige (JA-37) och USA (F-16) om en stor flygplans order från holland/belgien?
Viggen låg väldigt bra till för att planet hadde en (för tiden) en mycket avancerad radar och möjlighet att använda radarstyrda robotar, F16 hadde då bara sidwinders.
Då sa USA sverige får sälja Viggen men de får inte sälja den "tophemliga" amrekanska motorn till våra lojala Nato medlemar, man kanske bör nämna att Viggen drivs av en mycket sprid civil motor som volvo modifierat.
holland/belgien valde F16....om det beror på motor-problem vet jag inte....