Quiz: Flyg- och rymd-historia
Re: Quiz: Flyghistoria
Ursäkta dröjesmålet.
Vilken var den första flygplansmodell som var av typen "Canard" (tänk Viggen och Gripen)?
Vilken är den principiella fördelen med Canard i förhållande till stabilisator?
Vad är det för nackdel med Canard i stället för stabilisator?
Vilken var den första flygplansmodell som var av typen "Canard" (tänk Viggen och Gripen)?
Vilken är den principiella fördelen med Canard i förhållande till stabilisator?
Vad är det för nackdel med Canard i stället för stabilisator?
Re: Quiz: Flyghistoria
Canard är franska för anka och den första var först Första fördel i modern aviatik - bättre & stabilare i längdplanet med lägre stallfart
Första nackdel - kräver större total vingyta
I kortaste korthet….
Varjag
Re: Quiz: Flyghistoria
Varjag undvek min lilla fälla, och identifierade korrekt Wright Flyer som den jag sökte.
Däremot kan man diskutera för- och nackdelar med tekniken. Förmodligen beroende på grad av modern avionik.
Som jag hade uppfattat de så var fördelarna med Canard att de är effektivare än stabilisator (alla vingytor lyfter, en stabilisator har ju som största funktion en nedåtriktat kraft som balanserar flygplanet men som orsakar förluster). I så fall behöver man MINDRE vingyta för samma lyftkraft med en canard.
Den största nackdelen med en Canard är att den är inherent destabiliserande. Kommer man ur jämvikt så vill canarden öka på denna ojämvikt (ökad uppåtpitch om man redan har hamnat uppåt, ökad neråtpitch ifall man hamnat i dykning). Stabilisatorn är automatiskt stabiliserande. Kan förstås korrigeras och elimineras med modern elektronik.
Men jag godtar varjags svar, så han får fladdra vidare.
Däremot kan man diskutera för- och nackdelar med tekniken. Förmodligen beroende på grad av modern avionik.
Som jag hade uppfattat de så var fördelarna med Canard att de är effektivare än stabilisator (alla vingytor lyfter, en stabilisator har ju som största funktion en nedåtriktat kraft som balanserar flygplanet men som orsakar förluster). I så fall behöver man MINDRE vingyta för samma lyftkraft med en canard.
Den största nackdelen med en Canard är att den är inherent destabiliserande. Kommer man ur jämvikt så vill canarden öka på denna ojämvikt (ökad uppåtpitch om man redan har hamnat uppåt, ökad neråtpitch ifall man hamnat i dykning). Stabilisatorn är automatiskt stabiliserande. Kan förstås korrigeras och elimineras med modern elektronik.
Men jag godtar varjags svar, så han får fladdra vidare.
Re: Quiz: Flyghistoria
Tack Yngve
och sänkte en engelsk lastångare som fredligt låg och lastade en lika fredlig hamn...
Vad hette piloten, ångaren och hamnen?
Varjag
- men utan, vare sig nationalitetsbeteckningar eller civilregistrering - napalmbombade, satte i brandoch sänkte en engelsk lastångare som fredligt låg och lastade en lika fredlig hamn...
Vad hette piloten, ångaren och hamnen?
Varjag
Re: Quiz: Flyghistoria
Det hände i en ''Mellanamerikansk'' Stillahavshamn…..piloten jobbade för….CIA
, Varjag
, Varjag
Re: Quiz: Flyghistoria
I sin P-38 Ligthning sänker Piloten Ferdinand Schoup SS Springfjord på redden San Jose, Guatemala 27/6 1954? Han trodde nog att det var motorfartyget Alfhem i sjöfartskvissen?
http://www.ddghansa-shipsphotos.de/ruedesheimer200.htm
http://www.ddghansa-shipsphotos.de/ruedesheimer200.htm
Re: Quiz: Flyghistoria
Rätt svar!Amund skrev: ↑13 oktober 2018, 11:11I sin P-38 Ligthning sänker Piloten Ferdinand Schoup SS Springfjord på redden San Jose, Guatemala 27/6 1954? Han trodde nog att det var motorfartyget Alfhem i sjöfartskvissen?
http://www.ddghansa-shipsphotos.de/ruedesheimer200.htm
(Men - ALFHEM-affären hade satt CIA i paniktillstånd EFTER att ALFHEM redan lossat sin last mer än en månad tidigare…)
https://en.wikipedia.org/wiki/SS_Springfjordon 27 June 1954.[3] Schoup, flying a Lockheed P-38M Lightning heavy fighter aircraft[6] with no markings,[3] attacked Springfjord with napalm bombs and set her on fire.[4] Springfjord was badly damaged, but on 29 June Lloyd's of London reported that she was still afloat.[4] On 28 June the Guatemalan government told the British chargé d'affaires in Guatemala City that the aircraft belonged to the insurgents.[4]
Amund har starttillstånd!
Varjag
Re: Quiz: Flyghistoria
Tack Varjag, nästa fråga:
I apologise for any inconvenience kanske piloten sa till övriga besättningsmän efter att planet råkade ut för detta missöde?
Vilket plan, när och var?
I apologise for any inconvenience kanske piloten sa till övriga besättningsmän efter att planet råkade ut för detta missöde?
Vilket plan, när och var?
Re: Quiz: Flyghistoria
Fpl var en B-17
Jag t r o r det handlar om denna….
Varjag
Jag t r o r det handlar om denna….
https://www.ebay.co.uk/itm/WWII-Photo-B ... 3150061899This B-17 took a direct flak hit in the waist over Debrecen, Hungary which killed three crewmen and wounded two others. Threatening to come apart in mid-air the pilot nursed it home to a safe landing, but the weakened fuselage collapsed on touchdown.
Text and photo source: Air Classics magazine, July 1972
Varjag
Re: Quiz: Flyghistoria
Helt rätt - att lyckas ta sig mer än 600 miles tillbaka till basen i södra Italien med det där vraket var inte dåligt.varjag skrev: ↑14 oktober 2018, 03:13Fpl var en B-17
Jag t r o r det handlar om denna….https://www.ebay.co.uk/itm/WWII-Photo-B ... 3150061899This B-17 took a direct flak hit in the waist over Debrecen, Hungary which killed three crewmen and wounded two others. Threatening to come apart in mid-air the pilot nursed it home to a safe landing, but the weakened fuselage collapsed on touchdown.
Text and photo source: Air Classics magazine, July 1972
Varjag
http://www.ww2incolor.com/us-air-force/ ... illed.htmlHungary’s skies, raid over Debrecen Marshalling Yards, September 21, 1944: “Sweet Pea”, a Boeing B-17G, tail number 238078 of the 2th Bomb Group’s 429th Bombardment Squadron, 5th Bomb Wing, 15th Air Force, Mission 279, it’s hit by an 88mm anti-aircraft shell while 2nd Lt Guy M Miller and his crew approaching the target. The Fortress is nearly tore in two. The left waist gunner, Elmer H Buss, is killed instantly, the right waist gunner, James F. Maguire, has multiple wounds but his life is saved by his back pack parachute, the tail gunner, S/Sgt James E Totty, is mortally wounded and will die on the airplane, the radio operator, S/Sgt Anthony Ferrara, has many shrapnel fragments in the chest. Most of the control cables are cut. And Lt Miller and his copilot, Lt Thomas M. Rybovich, attempt the impossible: return to home, to Amendola base, near Foggia, in Southern Italy, almost 600 miles, many of them over enemies territory. The navigator, 2nd Lt. Theodore Davich, plot a course and with every tail control cable but one lost in the shattered mess of the fuselage, the pilots hold the bomber on course manipulating the engine throttles. And the impossible is successful: “Sweet Pea” back home. Boeing report the airplane is hold together «by a few longitudinal and 27 inches of skin». In the photo a dramatic view of the conditions of “Sweet Pea” after the return to Amendola (Despite the damages “Sweet Pea” was repaired and returned to flight. But for a brief time: on June 1945 was completely destroyed by a take-off accident and by the post-crash fire).
Varjags fråga - varsågod!
Re: Quiz: Flyghistoria
Tack Amund - jo.... God is my Co-pilot passar bra på den bedriften
Nästa en - med ett rekord som nog aldrig kommer att slås….
Vem och vilket rekord?
Varjag
Nästa en - med ett rekord som nog aldrig kommer att slås….
Vem och vilket rekord?
Varjag
Re: Quiz: Flyghistoria
David McCampbell?
MVH
Hans
MVH
Hans
Re: Quiz: Flyghistoria
Och Hans hittar rätt Sjöman!
För det krävs ju en sjöman - för att slå världsrekordet för nedskjutna fiendeplan PÅ EN DAG!
Nio stycken japanska jaktplan - föll för hans kulsprutor - den 24:e oktober 1944 under slaget i Leytebukten
Sju ''Nollor' och två ''Oscars''! Det sagt - var dom lätt byte - ''Kalkonjakt'' som dom kallade det efter slakten på japanska plan den 19:e juni s.å. vid Marianerna.
Vid den tiden var de japanska flygarnas utbildning så nedkjörd att dom i stort sett bara kunde starta,landa och - flyga rakt fram….
Min dator har blitt vansinning under natten - jag kan inte länka längre
Hans fråga!
Varjag
- sveahk
- Redaktör och stödjande medlem 2024
- Inlägg: 11125
- Blev medlem: 3 februari 2005, 15:28
- Ort: schweiz
Re: Quiz: Flyghistoria
Ja, den länken hoppas jag att varjag kan skriva in vid tillfälle - en annan källa som inte är alltför otillförlitlig, sätter Campbell på "bara" sju nedskjutningar vardera under två olika dagar...och han är inte ensam ami att komma upp till det talet...varjag skrev: ↑14 oktober 2018, 23:19
David McCampbell?
Och Hans hittar rätt Sjöman!
För det krävs ju en sjöman - för att slå världsrekordet för nedskjutna fiendeplan PÅ EN DAG!
Nio stycken japanska jaktplan - föll för hans kulsprutor - den 24:e oktober 1944 under slaget i Leytebukten
Sju ''Nollor' och två ''Oscars''! Min dator har blitt vansinning under natten - jag kan inte länka längre
Varjag
Leverette, William L. 7 1943-10-09 37 FS ( MTO)
McCampbell, Dave 7 1944-06-19 VF-15 ( USN)
McCampbell, Dave 7 1944-10-24 VF-15 ( USN)
Shomo, William A. 7 1945-01-11 82 TRS ( 5AF)
Sweet, James E. 7 1943-04-07 VMF-221 (USMC)
Vejtasa, Stanley W. 7 1942-10-26 VF-10 ( USN)
http://aces.safarikovi.org
Dessutom om vi talar om mest nedskjutna fiendeplan under andra världskriget så var det både engelsmän och framför allt tyskar (ett hundratal!) som klarade den siffran plus, plus, plus!!!
Naturligtvis kan nedskjutningssiffrorna diskuteras - vi vet att de blev överdrivna lite varstans, inte bara tyskarnas(!), men även om vi tar bort en tredjedel och mer av de angivna nedskjutningarna, så har vi ändå ett par tyskar som står överst på "one day"-listan...
Mvh Hans K