Quiz: Flyg- och rymd-historia

Diskussioner kring flyg och dess utveckling genom tiderna.
Värd: sveahk
Skriv svar
varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Re: Quiz: Flyghistoria

Inlägg av varjag » 14 maj 2018, 11:18

sveahk skrev:Förbaskat små bilder för ögon som en gång såg bättre 8O 8-) .

Den första är en italienare, en Schneider Trophy vinnare, Macchi M.39 ritad av Mario Castoldi.

Den andre är tysk-amerikanen Edgar Schmued, designberömd för Mustang och Sabre.

Den tredje visar svenska Tunnans projektledare Lars Brising. Hur mycket han bidrog till Tunnans slutgiltiga form är något oklart. Svensken Frid Wanström fick 1945 i Schweiz nys och insyn på tyska pilving-dokument från kriget, som han tog hem till Sverige. SAAB-teamet övertog och utvecklade vidare tillsammans med bl.a. den tidigare Messerschmitt-medarbetaren Hermann Behrbohm. En viktig gubbe, eftersom han under kriget hjälpt till med Messerschmittprojektet P.1101 https://sv.wikipedia.org/wiki/Messerschmitt_P._1101

Hans K
Rätt, rätt och rätt!!!

Din tur, Varjag

Användarvisningsbild
sveahk
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 11060
Blev medlem: 3 februari 2005, 15:28
Ort: schweiz

Re: Quiz: Flyghistoria

Inlägg av sveahk » 14 maj 2018, 16:40

Tack för det!

Ett kuvert med flyghistoria (och nej, jag menar inte frimärket med flygplanet...)
brev.jpg
Vad för flyghändelse avses?

Hans K

Användarvisningsbild
sveahk
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 11060
Blev medlem: 3 februari 2005, 15:28
Ort: schweiz

Re: Quiz: Flyghistoria

Inlägg av sveahk » 15 maj 2018, 09:20

Nyckeln till svaret ligger naturligtvis i stämpelns hebreiska text - där jag suddat bort ett datum...

Hans K

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Re: Quiz: Flyghistoria

Inlägg av varjag » 15 maj 2018, 11:47

sveahk skrev:Nyckeln till svaret ligger naturligtvis i stämpelns hebreiska text - där jag suddat bort ett datum...

Hans K
Varken min rumänska eller hebreiska - är vad den borde vara....
Ett registrerat brev från Bukarest till Naharya (Nahariya) - Israel......??????

Varjag

Användarvisningsbild
sveahk
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 11060
Blev medlem: 3 februari 2005, 15:28
Ort: schweiz

Re: Quiz: Flyghistoria

Inlägg av sveahk » 15 maj 2018, 12:27

Receptet för att brevet skulle få sin hebreiska stämpel krävde en av denna sorten...
ett.jpg
och två av denna...
två.jpg
Hans K

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Re: Quiz: Flyghistoria

Inlägg av varjag » 15 maj 2018, 12:51

Jag bugar inför Skalmans ''Flygguru Numero Uno'' för en brilliant fråga !!!
"This piece of mail survived in El-Al airplane that was shot down over Bulgaria on 27.7.1955."
https://en.wikipedia.org/wiki/El_Al_Flight_402

Varjag

Användarvisningsbild
sveahk
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 11060
Blev medlem: 3 februari 2005, 15:28
Ort: schweiz

Re: Quiz: Flyghistoria

Inlägg av sveahk » 15 maj 2018, 22:26

Det var livsfara under en av det kalla krigets höjdpunkter, som då under femtio-talet, att flyga över fel gräns - och just det gjorde El Als Constellation 1955. Kort felnavigerad över bulgariskt område...det räckte för en nedskjutning. Kvar blev blott ett par brev som intressant nog vidarebefordrades. Och de som kom till Israel fick den hebreiska stämpeln som talade klartext om vad som hänt!

Varjag tar över - och naturligtvis, tack för de vänliga orden :thumbsup: !

Hans K

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Re: Quiz: Flyghistoria

Inlägg av varjag » 16 maj 2018, 00:00

Tack sveahk
Det var livsfara under en av det kalla krigets höjdpunkter, som då under femtio-talet, att flyga över fel gräns
Absolut! MiG-flygare av alla nationaliteter var, minst sagt ''trigger-happy''. Och som vanligt, var bästa sättet skjuta ned andra flygplan -
med egna.....Luftvärn medelst kanoner - hade inte riktigt hållit måttet under 2:a Vk, undantagandes marint sådant som var tätt nog
att anlägga - vad Lv-artilleristerna kallade ''spärreld''
Vilket lät ''tätt och förintanade'' - men utan att alltid vara det....Frågan handlar just om en unik sorts
spærreld -.jpg
med synnerligen
maffig -.jpg
ammunition 8O
för vilken det bara fanns två dyrbara ''plattformar''.....

Vi vill veta vad sorts kanoner som avfyrande dessa och - vad de bägge plattformarna hette?

Varjag

Yngve
Medlem
Inlägg: 332
Blev medlem: 5 januari 2006, 11:14
Ort: Östergötland

Re: Quiz: Flyghistoria

Inlägg av Yngve » 16 maj 2018, 12:06

Jag känner genast igen en "Type 3 shell" eller "San shiki dan". En japansk luftvärns-granat för flottans tunga artilleri.

Den fanns visst i flera kalibrar, 127 mm, 203 mm, 41 cm och 46 cm. Istället för en konventionell laddning innehöll de ända upp till 1200 ståltuber med thermite-fyllning. Gav en imponerande fyrverkerisalva mot inkommande flyg på måttlig höjd, men kunde förstås inte användas i närförsvar. USN tyckte de var vackra men poänglösa.

Jag antar att varjag menar slagskeppen Yamato och Musashi. De lär ha använt dessa mot amerikanskt flyg, utan speciell bekräftad framgång dock.

https://en.wikipedia.org/wiki/San_Shiki ... aft_shell)

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Re: Quiz: Flyghistoria

Inlägg av varjag » 16 maj 2018, 12:25

Yngve skrev:Jag känner genast igen en "Type 3 shell" eller "San shiki dan". En japansk luftvärns-granat för flottans tunga artilleri.

Den fanns visst i flera kalibrar, 127 mm, 203 mm, 41 cm och 46 cm. Istället för en konventionell laddning innehöll de ända upp till 1200 ståltuber med thermite-fyllning. Gav en imponerande fyrverkerisalva mot inkommande flyg på måttlig höjd, men kunde förstås inte användas i närförsvar. USN tyckte de var vackra men poänglösa.

Jag antar att varjag menar slagskeppen Yamato och Musashi. De lär ha använt dessa mot amerikanskt flyg, utan speciell bekräftad framgång dock.

https://en.wikipedia.org/wiki/San_Shiki ... aft_shell)

Rätt svar Yngve!
Jag visade och avsåg - just 46 cm,s granaterna för YAMATO och MUSASHI. Sannerlgen ''grovt'' luftvärnsartilleri :lol:

Din tur, Varjag

Yngve
Medlem
Inlägg: 332
Blev medlem: 5 januari 2006, 11:14
Ort: Östergötland

Re: Quiz: Flyghistoria

Inlägg av Yngve » 19 maj 2018, 20:08

Jag har, som vanligt, ingen bra fråga på lager.

Jag tar istället en som jag egentligen inte kan bekräfta:

En effekt av 1910-talets flygmotorteknologi levde kvar ganska länge inom populärmedia, och skapade en helt felaktig uppfattning hos vanligt folk om hur flygplan låter. Åtminstone större delen av 30-talet.

Är det någon som förstår vad jag syftar på?

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13480
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: Quiz: Flyghistoria

Inlägg av Markus Holst » 19 maj 2018, 21:48

Kan det vara stjärnmotorn?

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Re: Quiz: Flyghistoria

Inlägg av varjag » 20 maj 2018, 04:56

.....eller användningen av metallpropellrar - vars spetsar vid fullvarv, närmade sig ljudhastiget - och avgav ett intensivt skrän
som inte hörts tidigare......?

Varjag

Yngve
Medlem
Inlägg: 332
Blev medlem: 5 januari 2006, 11:14
Ort: Östergötland

Re: Quiz: Flyghistoria

Inlägg av Yngve » 20 maj 2018, 19:27

Jag tror inte (?) att 20-30-talets flygplan hade propellerspetsar som bröt ljudvallen, det tror jag hör 40-talet till.

Ursprunget till fenomenet jag tänker på är en speciell form av stjärnmotorn - rotary engine (vet inte riktigt den svenska översättningen).

Som ytterligare tips kan jag säga att fenomenet också är besläktat med att vilddjur ryter på film, och att så fort man ser en massa cowboyhästar så är det ett förbannat gnäggande hela tiden...

Användarvisningsbild
Sarvi
Medlem
Inlägg: 5929
Blev medlem: 25 mars 2002, 09:00
Ort: Sverige

Re: Quiz: Flyghistoria

Inlägg av Sarvi » 20 maj 2018, 19:48

Kan det ha att göra med någon form av ”stock recording”, dvs en inspelning som läggs som ljudspår på filmen för att slippa göra nya inspelningar av ”kända” ljud?

Själv är jag ju (intermittent) fågelskådare och brukar således sitta och reta mig på när någon tondöv ljudtekniker t.ex. klippt in ”stämningsfull” fågelsång - från en lövskogsmiljö - i en norrländsk taiga, med uppenbar disharmoni mellan ljud och bild som resultat.

Skriv svar