Quiz: Flyg- och rymd-historia
Re: Quiz: Flyghistoria
Det krävs mycket fantasi - och blind tro, för att fatta att det var
amfibieflygplan Re: Quiz: Flyghistoria
Fpl var en Seversky SEV-3, det allra första alstret från den firman.....
https://en.wikipedia.org/wiki/Seversky_SEV-3
Jag kan inte fatta hur fpl kunde landas på land - utan att flottörernas roder och akter - skadades vid sättningen
- med så obetydligt ''spel'' mellan dessa och ''lannabacken''......
Ett ''passagerarflygplan'' för bara två PAX plus flygförare .....mycket väsen för liten kapacitet
Varjag
https://en.wikipedia.org/wiki/Seversky_SEV-3
Jag kan inte fatta hur fpl kunde landas på land - utan att flottörernas roder och akter - skadades vid sättningen
- med så obetydligt ''spel'' mellan dessa och ''lannabacken''......
Ett ''passagerarflygplan'' för bara två PAX plus flygförare .....mycket väsen för liten kapacitet
Varjag
-
- Medlem
- Inlägg: 5627
- Blev medlem: 6 december 2011, 15:33
Re: Quiz: Flyghistoria
"Perhaps the most interesting feature of the aircraft is the "universal" landing gear. Twin floats with their wheels are attached to the fuselage by cantilever struts, a pivoting movement being permitted at the points of attachment on the floats. This movement is controlled by small "V" struts located behind the main cantilever struts.
For operation from land the small "V" struts are released, allowing an upward movement of the rear of the floats. Thus an ordinary three-point landing can be made on the two main wheels and a conventional tail wheel."
For operation from land the small "V" struts are released, allowing an upward movement of the rear of the floats. Thus an ordinary three-point landing can be made on the two main wheels and a conventional tail wheel."
- fregor0800
- Medlem
- Inlägg: 45
- Blev medlem: 10 juni 2015, 12:24
- Ort: Östersund
Re: Quiz: Flyghistoria
Helt rätt, en Seversky SEV-3. Jag ställde mig också frågan hur den kunde landa på annat än vatten men när jag läser det femtiotrean grävt fram så står det hela lite klarare för mig.
Varjags fråga!
Varjags fråga!
Re: Quiz: Flyghistoria
Tack fregor0800
En..... som närmar sig 100-årsåldern; men har bevarats som ett kulturhistoriskt monument.....
På vilken ort hittar vi den - och vad är dess historiska betydelse?
Varjag
En..... som närmar sig 100-årsåldern; men har bevarats som ett kulturhistoriskt monument.....
På vilken ort hittar vi den - och vad är dess historiska betydelse?
Varjag
Re: Quiz: Flyghistoria
Man kunde kalla den ''vaggan'' - för blivande & större ting....
Varjag
För ovanlighetens skull, i en liten landsortshåla - Varjag
Re: Quiz: Flyghistoria
Hangaren är numera -
Varjag
för denna De Havilland 61 Varjag
Re: Quiz: Flyghistoria
Det var då attans.....
-
- Medlem
- Inlägg: 5627
- Blev medlem: 6 december 2011, 15:33
Re: Quiz: Flyghistoria
Historiska bilder med människor är ofta intressantare än färgbilder på gamla men anonyma hangarer. Och som jag har fått lära mig: man får färre svar eller inga svar alls om man inte lyckas med att väcka lite nyfikenhet hos kvissdeltagande läsare - och då kan man ge hur många tips eller hur lätta tips som helst utan resultat!
Longreach, Queensland, Australia.
https://qfom.com.au/2017/08/07/media-re ... -turns-95/ - så visst *närmar* det sig 100-årsåldern:?
PS QANTAS (här i Brisbane) står för:
Longreach, Queensland, Australia.
https://qfom.com.au/2017/08/07/media-re ... -turns-95/ - så visst *närmar* det sig 100-årsåldern:?
PS QANTAS (här i Brisbane) står för:
Re: Quiz: Flyghistoria
Väl googlat Femtiotrean!
Visst står hangaren i Longreach, Queensland -circus 700 km's väster om varjagens boplats. En lite skithåla med 2900 innebyggare -
där man byggde en aerodrom för bolagets flygplan.
QANTAS startades faktiskt i en ännu mindre strunthåla - närbelägna Winton (idag 875 inv.) där det inte ens var lönt bygga en hangar.....
Och bra - att du skingrade dimmorna runt bolagets enigmatiska namn - QANTAS; Queensland And Northern Territory
Air Services
Ett var världens äldsta och bäst renommerade flygbolag, startades - inte av kritrandskostymer i champagnegemak - utan killar med
valkiga händer, blåoveraller och skit under naglarna !
Femtiotrean flyger vidare, Varjag
Visst står hangaren i Longreach, Queensland -circus 700 km's väster om varjagens boplats. En lite skithåla med 2900 innebyggare -
där man byggde en aerodrom för bolagets flygplan.
QANTAS startades faktiskt i en ännu mindre strunthåla - närbelägna Winton (idag 875 inv.) där det inte ens var lönt bygga en hangar.....
Och bra - att du skingrade dimmorna runt bolagets enigmatiska namn - QANTAS; Queensland And Northern Territory
Air Services
Ett var världens äldsta och bäst renommerade flygbolag, startades - inte av kritrandskostymer i champagnegemak - utan killar med
valkiga händer, blåoveraller och skit under naglarna !
Femtiotrean flyger vidare, Varjag
-
- Medlem
- Inlägg: 5627
- Blev medlem: 6 december 2011, 15:33
Re: Quiz: Flyghistoria
Det måste medges att i slutändan gick det inte helt utan att googla. Tropikhjälmen var en vägvisare och sen Giant Moth gjorde det relativt enkelt att hitta svaret.
Vi fortsätter med flygbolag och passagerarflygplan - och en olycka som var den första katastrofen för både flygbolaget och för flygplansmodellen. Planet hade levererats till flygbolaget bara några månader tidigare. Olyckan skedde utomlands och alla ombord omkom.
Vi fortsätter med flygbolag och passagerarflygplan - och en olycka som var den första katastrofen för både flygbolaget och för flygplansmodellen. Planet hade levererats till flygbolaget bara några månader tidigare. Olyckan skedde utomlands och alla ombord omkom.
-
- Medlem
- Inlägg: 5627
- Blev medlem: 6 december 2011, 15:33
Re: Quiz: Flyghistoria
Skedde inte i flygets vagga eller pionjärtider.
Flygplanstillverkaren och flygbolaget var både europeiska och av olika nationalitet.
Flygplanstillverkaren och flygbolaget var både europeiska och av olika nationalitet.
-
- Medlem
- Inlägg: 5627
- Blev medlem: 6 december 2011, 15:33
Re: Quiz: Flyghistoria
Vi befinner oss i jetåldern.
Flygplanet hade gjort ett antal mellanlandingar i europeiska städer och olyckan skedde när planet skulle göra ytterligare en mellanlanding före slutdestinationen.
Orsaken till olyckan blev aldrig definitivt klarlagt, men planet fllög för lågt och kraschade mot en kulle och exploderade.
Flygplanet hade gjort ett antal mellanlandingar i europeiska städer och olyckan skedde när planet skulle göra ytterligare en mellanlanding före slutdestinationen.
Orsaken till olyckan blev aldrig definitivt klarlagt, men planet fllög för lågt och kraschade mot en kulle och exploderade.
Re: Quiz: Flyghistoria
Hadde flyet et navn som aldri blir brukt på nytt av flyselskapet i senere tid?
-
- Medlem
- Inlägg: 5627
- Blev medlem: 6 december 2011, 15:33
Re: Quiz: Flyghistoria
Det stämmer.
CPH-DUS-VIE-IST-ANK-DAM-CAI
CPH-DUS-VIE-IST-ANK-DAM-CAI