Quiz: Flyg- och rymd-historia

Diskussioner kring flyg och dess utveckling genom tiderna.
Värd: sveahk
Skriv svar
varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Re: Quiz: Flyghistoria

Inlägg av varjag » 1 december 2017, 11:20

OK vi söker en ganska känd pionjärflygare - han skar sina första lagrar med
Royal Naval Air Service.jpg
Royal Naval Air Service.jpg (12.85 KiB) Visad 622 gånger
under 1:a Vk, blev provflygare hos A.V.-Roe - och konstruerade i England
detta vackra flygplan.jpg
detta vackra flygplan.jpg (17.06 KiB) Visad 622 gånger
som fick namn - efter denna
skickliga australiska flygare....jpg
skickliga australiska flygare....jpg (26.2 KiB) Visad 622 gånger
Vem var han?

Varjag

Femtiotrean
Medlem
Inlägg: 5636
Blev medlem: 6 december 2011, 15:33

Re: Quiz: Flyghistoria

Inlägg av Femtiotrean » 1 december 2017, 13:00


varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Re: Quiz: Flyghistoria

Inlägg av varjag » 1 december 2017, 22:03

Snyggt svar Femtiotrean! (då jag inte lämnade mycket ''kött på benet'' ) :D Men för Dig - räckte det..... :thumbsup:

Bert Hinkler är ''Stadens Hjälte'' i sin hemstad, Bundaberg 30 mil från varjagens hemvist. Där finns både - hans
Avro Avian och Ibis.jpg
''Bundy'' är annars mest känt för romdistilleriet....
bundy-bottles.jpg
bundy-bottles.jpg (92.91 KiB) Visad 594 gånger
Vad beträffar ibisen - Egyptens Heliga Fågel, så hittas dom mest & oftast....på dumpen :roll:

Din fråga!

Varjag

Femtiotrean
Medlem
Inlägg: 5636
Blev medlem: 6 december 2011, 15:33

Re: Quiz: Flyghistoria

Inlägg av Femtiotrean » 2 december 2017, 01:00

Jag är ju varken en entusiatisk ornitolog eller en kunning flygplanskännare, men jag såg



i somras.


gulfärg.jpg

?? och ?!

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Re: Quiz: Flyghistoria

Inlägg av varjag » 2 december 2017, 04:20

?? och ?!
WTF???
Gissar ngn kreativ modellbyggare målat en Avro Shackleton gul - och gett den USCG-dekaler????

:D
157386-11761-pristine.jpg
157386-11761-pristine.jpg (10.9 KiB) Visad 585 gånger

Femtiotrean
Medlem
Inlägg: 5636
Blev medlem: 6 december 2011, 15:33

Re: Quiz: Flyghistoria

Inlägg av Femtiotrean » 2 december 2017, 07:04

Svårare var det inte - att igenkänna flygplanet!

Antagligen finns det en undergrupp av modellbyggare som står i samma relation till huvudfåran som kontrafaktuell eller alternativ historia står till konventionella historiker. Men i det här fallet har man kanske tagit för många "what-if" hopp.

USGG övervägde aldrig att skaffa Avro Shackleton och även om så hade skett, hade flygplanet aldrig målats "chrome yellow".

De som kanske gav modellbyggaren en idé var att i januari 2016 "The US Coast Guard’s Air Station Astoria received a yellow-painted MH-60 Jayhawk helicopter at its base in Warrenton on 15 January, in celebration of 100 years of Coast Guard aviation." https://www.airmedandrescue.com/story1274


Varjagen tar oss på nya faktuella eller kontrafaktuella vägar!
Senast redigerad av 1 Femtiotrean, redigerad totalt 2 gånger.

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Re: Quiz: Flyghistoria

Inlägg av varjag » 2 december 2017, 11:53

Tack Femtiotrean
Varjagen tar oss på nya faktuella eller kontrafaktuella vägar!
lite av bägge och - handlar om att rekordflyga fort....
ett flygplan med fart....jpg
ett flygplan med fart....jpg (62.69 KiB) Visad 572 gånger
som inte gjorde det...
och
en flygingenjør med fart....jpg
en flygingenjør med fart....jpg (68.53 KiB) Visad 572 gånger
- som slog ett rekord :thumbsup:

Vilket flygplan - och vad hette flygingenjören ?

Varjag

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Re: Quiz: Flyghistoria

Inlägg av varjag » 3 december 2017, 10:38

Frågebildens flygplan - efter - att man uppgett hoppet om slå ''flygingenjörens'' rekord (p.g.a. av ett nytt och ännu snabbare...)
modifierades tillbaka till detta utseende - med
høgglanslackerat.jpg
høgglanslackerat.jpg (47.49 KiB) Visad 549 gånger
i blått med vit ''fartpil''.
Flygingenjörens rekordspringare -
- var denna -.png
- var denna -.png (315.92 KiB) Visad 549 gånger
:wink: Varjag

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Re: Quiz: Flyghistoria

Inlägg av varjag » 4 december 2017, 11:09

Inga napp? :(
November 1937 - tog Tyskland världsrekordet i flyghastighet, då Dr.-Ing. Herman Wurster med en hårt modifierad Me 109, civilregistrerad
som D-IPKY - med 610 km/t......

Britterna, ville inte vara sämre. Dom glissade att deras nya Spitfire, lämpligt modifierad - skulle kunna slå det tyska rekordet.
Dom plockade ut en standard Spitfire MK I serienummer K 9834 som modifierades lika hårt till en Speed Spitfire.
Accordingly, a standard Mk I K9834 (the 48th production Spitfire) was taken off the production line and modified for the attempt on the World Speed Record. All military equipment was removed and the hinged gun panels, radio door and flare chute opening were replaced with removable panels. A special "sprint" version of the Merlin II, running on a special "racing fuel" of gasoline, benzol and methanol, with a small amount of tetraethyl lead was able to generate 2,100 hp (1,565 kW) for short periods.[49] This drove a Watts coarse pitch, four bladed wood propeller of 10 ft (3.0 m) in diameter. Cooling the more powerful engine was achieved using a pressurised water system. This required a deeper radiator inside a lengthened duct which extended to the trailing edge of the starboard wing. A larger diameter oil cooler was fitted under the port wing. The wingspan was reduced to 33 ft 9 in (10.28 m) and the wingtips were rounded.[50]

All panel lines were filled and smoothed over, all round headed rivets on the wing surfaces were replaced by flush rivets and an elongated "racing" windscreen was fitted. A tailskid replaced the tailwheel. Finally, the "Speed Spitfire" was painted in a highly polished gloss Royal Blue and Silver finish. As it turned out the finished aircraft weighed some 298 lb (135 kg) more than a standard 1938 vintage Spitfire.[49] Also, in June 1938, the Heinkel He 100 V2 set a new record of 394.6 mph (635.0 km/h), which was very close to the maximum speed the as yet unflown Speed Spitfire was likely to achieve; the first flight of the modified Spitfire took place on 11 November 1938 and, in late February 1939, the maximum speed reached was 408 mph (657 km/h) at 3,000 ft (910 m).

Clearly further modifications would be needed. It was decided to delete the radiator and change the cooling to a "total loss" system. The upper fuel tank was removed and replaced with a combined condensor and water tank. The water was fed through the engine and back to the tank, where as much as possible would be condensed, while the overflow was ejected from the base of the engine as a jet of steam. It was calculated that the Speed Spitfire would be able to make the speed runs and land safely before the water and much reduced fuel would run out at about the same time
Det nya tyska rekordet med He 100's 635 km/t, juni 1938 - krävde ytterligare ändringar på ''rekordspitten''.
I mars 1939 skarvade en He 100 rekordet till 746 km/t - följt av Me 209's flygning i april s.å. - till 755 km/t !

Därmed dog de brittiska ambitionerna.
The Speed Spitfire modifierades tillbaka till ''o-vanlig'' fotospaningsspitfire (se tipsbild ovan - notera att vingspetsarna
inte visar en vanlig Spitfire)

https://www.thisdayinaviation.com/11-november-1937/

https://en.wikipedia.org/wiki/Supermari ... ype_323.29

Frågan är fri!

Varjag

saab b5
Medlem
Inlägg: 100
Blev medlem: 11 september 2017, 18:54
Ort: Jönköping
Kontakt:

Re: Quiz: Flyghistoria

Inlägg av saab b5 » 17 februari 2018, 17:21

1280px-World_war_2_plane_wreckage.jpg
Någon som vet vad det här är för flygplan?

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Re: Quiz: Flyghistoria

Inlägg av varjag » 17 februari 2018, 21:56

Atka Bomber closeup


The Atka B-24D Liberator bomber, located at its crash site in Atka Island, Alaska,
mvh, Varjag

saab b5
Medlem
Inlägg: 100
Blev medlem: 11 september 2017, 18:54
Ort: Jönköping
Kontakt:

Re: Quiz: Flyghistoria

Inlägg av saab b5 » 17 februari 2018, 22:43

Rätt

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Re: Quiz: Flyghistoria

Inlägg av varjag » 18 februari 2018, 00:40

Tack saab b5
Ett par -
skapelser  -.jpg
skapelser -.jpg (121.93 KiB) Visad 382 gånger
med
extreme strømlinjeform.jpg
Bägge byggdes för ett visst ändamål - vilket? Vad hette de olika typerna?

Varjag

saab b5
Medlem
Inlägg: 100
Blev medlem: 11 september 2017, 18:54
Ort: Jönköping
Kontakt:

Re: Quiz: Flyghistoria

Inlägg av saab b5 » 18 februari 2018, 14:05

Tycker kroppen liknar något italiensk plan men glas huven ser inte bekant ut.
Mc_202_folgore.sized.jpg
Mc_202_folgore.sized.jpg (66.04 KiB) Visad 326 gånger

Användarvisningsbild
sveahk
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 11121
Blev medlem: 3 februari 2005, 15:28
Ort: schweiz

Re: Quiz: Flyghistoria

Inlägg av sveahk » 18 februari 2018, 15:22

Två prototyper byggda för snabbhet och rekordslagningar, engelska Napier-Heston Racer och japanska Kawasaki Ki-78, Vackra skapelser, den ena av trä, den andra helt i metall - men rekorden uteblev och de enstaka byggda exemplaren blev skrot...

Hans K

Skriv svar