Quiz: Flyg- och rymd-historia
Re: Quiz: Flyghistoria
'Hugget som stucket''
- men av vilken kaliber och i vilket flygplan ?
Varjag
bland flygplanskanoner.....- men av vilken kaliber och i vilket flygplan ?
Varjag
Re: Quiz: Flyghistoria
Kanonen -
flygkroppen på - ett dyrbart och sårbart flygplan.....
Varjag
och det långa eldröret - med mänsklig laddare, upptog allt utrymme i den voluminösaflygkroppen på - ett dyrbart och sårbart flygplan.....
Varjag
-
- Medlem
- Inlägg: 5627
- Blev medlem: 6 december 2011, 15:33
Re: Quiz: Flyghistoria
"Piaggio P.108A Artigliere: nel marzo 1943 volò per la prima volta un P.108B di serie modificato con l'installazione di un cannone da 102 mm installato nel muso e destinato all'impiego antinave. Risultò un fallimento, perché il tiro risultava impreciso e quando il cannone sparava l'aereo vibrava pericolosamente, perdeva o prendeva quota improvvisamente, imbardava e si danneggiava nelle superfici."
http://www.kitshow.net/int/DD_22_P180A.php
http://www.kitshow.net/int/DD_22_P180A.php
Re: Quiz: Flyghistoria
Just det sa Bull! För läsare med mindre än flytande italienska;Femtiotrean skrev:"Piaggio P.108A Artigliere: nel marzo 1943 volò per la prima volta un P.108B di serie modificato con l'installazione di un cannone da 102 mm installato nel muso e destinato all'impiego antinave. Risultò un fallimento, perché il tiro risultava impreciso e quando il cannone sparava l'aereo vibrava pericolosamente, perdeva o prendeva quota improvvisamente, imbardava e si danneggiava nelle superfici."
http://www.kitshow.net/int/DD_22_P180A.php
Ett av de mera operettliknande dumheter man slösade arbetstimmar & pengar på i La Bella Italia.....
Avsikten, var att bygga ett fpl som skulle angripa fartyg - med en kanon, stor nog att skjuta på avstånd - bortom luftvärnets räckvidd.
Till det använde man Ansaldo's 90mm's Lv-kanon. Men, borrade ut loppet till 4 tum (102 mm) av okända orsaker......
Kruxet - var att träffa målet......ett litet fartyg = litet mål. Ett stort fartyg = föga effekt även med en 102mm;s granat om man träffade.
Dårfinkeri!
Tyskarna övertog flygplanet - - men jag tror aldrig det användes operationellt.
Il tuo viaggio !
Varjag
Re: Quiz: Flyghistoria
Flyet flyr til Tyskland for utprøvning men forsvant uten et spor. Forresten er P.108A Artigliere gammelt kjent. (s. 217 i tråden) Flyet må være på minst 1700 m fra mål i høyde og lengde for å treffe, og dette krevde et nytt siktesystem man simpelt ikke hadde tid for. Flyet fungert godt under test, men det er tvilsomt om det vil ha stor overlevelsesmulighet i møte med armerte krigsfartøyer. Forresten var kanonarmerte fly ikke så uvanlig under de to verdenskriger når det gjelder kanonskyts fra 37mm og oppover.
-
- Medlem
- Inlägg: 5627
- Blev medlem: 6 december 2011, 15:33
Re: Quiz: Flyghistoria
När det talas om "flaijeri" på finska, handlar det om ett flygbad, "flyer" på engelska. Men för några äldre personer betyder "flaijeri" en kulspetspenna och ingenting annat. (Det har med kulspetspennans historia and introduktion i Finland att göra och är en ren finlandism; så vitt jag ver har man aldrig kallat "ballpoint pen" "flyer" or "flier" på engelska.)
Men min fråga är vad är länken mellan kulspetspennan och ett historiskt flyg?
Men min fråga är vad är länken mellan kulspetspennan och ett historiskt flyg?
-
- Medlem
- Inlägg: 5627
- Blev medlem: 6 december 2011, 15:33
Re: Quiz: Flyghistoria
Ja visst, det är en del av historian bakom ordet "flaijeri" - men var det tänkt som ett svar eller ett hjälpfult tips på en alltför svår fråga?
Men som sagt vi söker en flygning - och en kulspetspenna!
Men som sagt vi söker en flygning - och en kulspetspenna!
-
- Medlem
- Inlägg: 5627
- Blev medlem: 6 december 2011, 15:33
Re: Quiz: Flyghistoria
Det blev ett världsrekord och förstås en jättestor mängd av publicitet. Men ingen hade gjort ett försök efter kriget trots den enorma utvecklingen i flygplansdesign och konstruktion. Rekordet höll för ungefär tio år.
Re: Quiz: Flyghistoria
Förmodar detta är svaret som söks;
Varjag
http://napoleon130.tripod.com/id399.htmlBusinessman Milton Reynolds, who made millions with the commercial success of the ballpoint pen, took his profits and indulged his hobby, a lifelong love of flying. In the 1930s, he had owned a Stinson Reliant biplane he named the “Flying Printasign” after his signmaking company. Even as he was planning to exit the pen business, he bought a used A-26 bomber. He had the armor stripped off and retrofitted the plane with new commercial engines, christening it the “Reynolds Bombshell.” He hired war-hero Bill Odom as pilot, Tex Sallee as copilot, and in 1947 the three of them flew around the world in 78 hours, 55.5 minutes, making four stops for refueling, to set the world record for twin-engine propeller aircraft. The previous record, set by Howard Hughes, was 91 hours, 14 minutes. Both records were surpassed in 1957. Reynolds had timed the flight to coincide with the international introduction of the Reynolds Rocket, a pen that wrote in two colors.
Varjag
-
- Medlem
- Inlägg: 5627
- Blev medlem: 6 december 2011, 15:33
Re: Quiz: Flyghistoria
Det var en riktig ''slingerbult'' du serverade ! Royal Air Force tog till kulspetspennor som fisk till vatten - ''då de funkade bättreFemtiotrean skrev:När det talas om "flaijeri" på finska, handlar det om ett flygbad, "flyer" på engelska. Men för några äldre personer betyder "flaijeri" en kulspetspenna och ingenting annat. (Det har med kulspetspennans historia and introduktion i Finland att göra och är en ren finlandism; så vitt jag ver har man aldrig kallat "ballpoint pen" "flyer" or "flier" på engelska.)
Men min fråga är vad är länken mellan kulspetspennan och ett historiskt flyg?
i de kalla luftlager man flög i'' ------ men ärligt; hade dom verkligen reservoirpennar på bombplanen???
Jag tror ''loggkladden'' skrevs med blyerts ! För att sedan ''renskrivas'' när dom var tillbaka på Terra Firma igen.
Finlandismens flaijeri - var så klart nytt för mig. I Sverige var det ''kulspets'' som gällde.
Men - en nyhet jag mötte f.f.g. 1968 och i Australien - var ordet biro - (uttalas ''bajrå'') - efter uppfinnaren; László Bíró
https://en.wikipedia.org/wiki/L%C3%A1sz ... %ADr%C3%B3
Används allmänt i England, Australien, Nya Zealand, Kenya och troligen andra f.d. engeska kolonier.....
Däremot INTE i USA, där ''ballpoint'' gäller - hur det är i Kanada - vet jag inte.
Gissar att få av dagens Skalmän - ens sett en ''reservoirpenna'' , än mindre använt en -
https://sv.wikipedia.org/wiki/Reservoarpenna
vill jag berätta att dom var kladdiga ''att tanka'' ur ett bläckhorn, ofta läckte fläckar på kostym-skjortbröstfickor
och var ganska dyra att köpa.
Rolls-Roycen bland dom var en ''Guld Parker'' med stift av alldeles äkta 9-karats guld = Skrytfaktor 10!
Den svenska Skolöverstyrelsen på 40-50-talen hade för sig att kulspetspennornas bläck - skulle blekna bort och försvinna
efter ''några år''. (egna skriftstycken med kulspets - utmärkta efter sex decennier )
Därför var det FÖRBJUDET att använda kulspetspenna vid EXAMENSSKRIVNINGAR - real- och studentexamina
Bläckpenna Måste Användas!
För fattiga stackare som inte hade råd med en reservoirpenna - fick dom vackert sitta och doppa sina ''stiftpennor''
i ett bläckhorn
https://www.google.com.au/search?q=bl%C ... 1300016000
Varjag
Re: Quiz: Flyghistoria
Frågan är fri!
SuckInlägg av varjag » tis nov 21, 2017 11:00 pm
Hjälp!
Kan plötsligt inte posta bilder
Jag klickar bilden - rätt bildtext....png etc kommer upp korrekt MEN - under FILNAMN - repeteras den inte - jag
får bara rutan med ''Ta bort fil'' som enda alternativ
Någon annan med samma problem ???
Är min dator - eller Skalman eller VAD ???
Tacksam för råd !
Varjag
Re: Quiz: Flyghistoria
Hmmm - tycks plötsligt gå att posta bilder igen
Varjag
Vad, var och när och vad hände?Varjag
Re: Quiz: Flyghistoria
Varjag