Behöver hjälp om fakta kring J20 Falco!

Diskussioner kring flyg och dess utveckling genom tiderna.
Värd: sveahk
Skriv svar
Användarvisningsbild
HomeGuardSoldier
Medlem
Inlägg: 1554
Blev medlem: 1 mars 2016, 08:57
Ort: Småland

Behöver hjälp om fakta kring J20 Falco!

Inlägg av HomeGuardSoldier » 16 augusti 2017, 02:12

Jag behöver lite hjälp för att reda ut vissa begrepp om J20 Falco.

Enligt Wikipedia så kom de allra första J20 till Sverige i september 1941.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Reggiane_Re.2000

Men enligt den här artikeln så stod en rote J20 i ständig beredskap från och med den 27 juni 1941.

http://www.f10kamratforening.se/?page_id=154

Hur ligger det till egentligen? Hur gick det till när J20 Falco kom till Sverige?

HGS

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Re: Behöver hjälp om fakta kring J20 Falco!

Inlägg av varjag » 16 augusti 2017, 12:38

HomeGuardSoldier skrev:Jag behöver lite hjälp för att reda ut vissa begrepp om J20 Falco.

Enligt Wikipedia så kom de allra första J20 till Sverige i september 1941.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Reggiane_Re.2000

Men enligt den här artikeln så stod en rote J20 i ständig beredskap från och med den 27 juni 1941.

http://www.f10kamratforening.se/?page_id=154

Hur ligger det till egentligen? Hur gick det till när J20 Falco kom till Sverige?

HGS
Enligt boken ''J 20 Ett av våra italienska jaktplan'' utgiven av Svensk Flyghistorisk Förening 1993 >

De allra flesta kom på järnväg. De första två (FV-nummer 2301 & 2302 anlände till Malmslätt början av
april 1941 och blev, efter montering och provflygningar godkända den 20e maj.
Dessa användes för typutprovningsprogram vid FC (Försökscentralen) och utarbetande av förarinstruktioner.
Bägge fanns kvar vid FC ännu November 1941.

Två andra, FV-nummer 2303 och 2304 - skulle FLYGAS till Sverige. Tillsammans med ett Caproni-förband
utrustatt med radio - vilken inte fans då i J 20.
Dom kom iväg den 18e September och anlände ngn vecka senare. En J 20 fick magnetkrångel och blev kvar
I München (tillsammans med en radioutrustad Caproni). Ny rekvirerad magnet anlände ''ngn vecka senare''
och flygplanet torde ankommit till Sverige omkring 29-30e September.

Dessa två - 2303 och 2304 blev de första J 20 på Bulltofta.
Så någon beredskapsrote i juni kan vi glömma.

Varjag

Användarvisningsbild
HomeGuardSoldier
Medlem
Inlägg: 1554
Blev medlem: 1 mars 2016, 08:57
Ort: Småland

Re: Behöver hjälp om fakta kring J20 Falco!

Inlägg av HomeGuardSoldier » 16 augusti 2017, 17:03

Tack varjag, då menar de säkert den 27 juni 1942.

Jag läste också att över hälften av J20-planen havererade.

Finns det någon lista över när haverierna ägde rum samt vilka flygplan som var inblandade?

Google är mycket bra, nämligen inte alls. Får inte fram någon information alls.

HGS

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Re: Behöver hjälp om fakta kring J20 Falco!

Inlägg av varjag » 17 augusti 2017, 00:18

HomeGuardSoldier skrev:Tack varjag, då menar de säkert den 27 juni 1942.

Jag läste också att över hälften av J20-planen havererade.

Finns det någon lista över när haverierna ägde rum samt vilka flygplan som var inblandade?

Google är mycket bra, nämligen inte alls. Får inte fram någon information alls.

HGS
Google - h a r blivit sämre sedan PK-maffian tog rodren där. Bland ''amerikanska uppfinnare'' -
finner vi sedan nyligen - att de mest kända -
https://www.amren.com/news/2016/09/grea ... inventors/
tydligen har prominent ''pigmentering'' :roll:

Vad Reggiane Re 2000 / J 20 vid Flygvapnet beträffar - så var flygplanen i stort sett, vad jag
kallar
outspædd italiensk skit.....jpg
outspædd italiensk skit.....jpg (19.28 KiB) Visad 1999 gånger
Otaliga och fortgående problem med både Piaggio-motorerna och själva flygplanen......
Slarvigt byggda och hjärtligt avskydda av mekanikerna.

Inte hälften - men 26 - av sextio, (43,3%) totalhavererade. Flera andra avskrevs p.g.a. slitage och brist på
reservdelar allteftersom kriget pågick.
1945 - ''förbrukades'' de flesta överlevande för brandsläckningsövningar landet runt.
Boken jag nämnde ovan - listar alla sextio - 2301-2360 flygplanens öde. Men det är för långt & mycket att
skriva här.
http://forum.flyghistoria.org/viewtopic.php?f=80&t=7938

Föreslår du kontaktar:

sff.medlemsservice@telia.com och köper boken!

Den listas inte idag. Men - dom har fortfarande restlager av enstaka exemplar och kan nog hjälpa dig.

mvh. Varjag

JohnT
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 1915
Blev medlem: 4 maj 2002, 14:44
Ort: Stockholm

Re: Behöver hjälp om fakta kring J20 Falco!

Inlägg av JohnT » 19 augusti 2017, 16:43

varjag skrev:
Google - h a r blivit sämre sedan PK-maffian tog rodren där. Bland ''amerikanska uppfinnare'' -
finner vi sedan nyligen - att de mest kända -
https://www.amren.com/news/2016/09/grea ... inventors/
tydligen har prominent ''pigmentering'' :roll:
Du fattar att du länkar till en nazist sida?

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Re: Behöver hjälp om fakta kring J20 Falco!

Inlägg av varjag » 19 augusti 2017, 21:47

??? Näe....jag får upp denna -
https://www.google.com.au/search?source ... CbwkAu7r0g
Take your pick bland dom......
mvh, Varjag

Användarvisningsbild
Herman Hedning
Medlem
Inlägg: 446
Blev medlem: 12 maj 2003, 21:22
Ort: Helvetet

Re: Behöver hjälp om fakta kring J20 Falco!

Inlägg av Herman Hedning » 9 september 2017, 00:50

varjag skrev:Vad Reggiane Re 2000 / J 20 vid Flygvapnet beträffar - så var flygplanen i stort sett, vad jag
kallar
outspædd italiensk skit.....jpg
Otaliga och fortgående problem med både Piaggio-motorerna och själva flygplanen......
Slarvigt byggda och hjärtligt avskydda av mekanikerna.

Inte hälften - men 26 - av sextio, (43,3%) totalhavererade. Flera andra avskrevs p.g.a. slitage och brist på
reservdelar allteftersom kriget pågick.
1945 - ''förbrukades'' de flesta överlevande för brandsläckningsövningar landet runt.


mvh. Varjag
Samma motor som drabbade SAAB B17C, med tanke på att motorn var ett Italienskt licenstillverkat derivat av en Fransk Gnome-Rhône 14K Mistral Major så kanske man inte ska ställa några högre krav... Dock så lär planen ha varit uppskattade av piloterna.

Användarvisningsbild
FNP
Medlem
Inlägg: 1197
Blev medlem: 22 augusti 2002, 01:29
Ort: Lidingö

Re: Behöver hjälp om fakta kring J20 Falco!

Inlägg av FNP » 11 september 2017, 17:48

Herman Hedning skrev:[
Samma motor som drabbade SAAB B17C, med tanke på att motorn var ett Italienskt licenstillverkat derivat av en Fransk Gnome-Rhône 14K Mistral Major så kanske man inte ska ställa några högre krav... Dock så lär planen ha varit uppskattade av piloterna.
Jag har samma minnesbild avseende de svenska piloternas uppskattning av flygplantypen, minns du var du läst det?

Nej, det kan inte varit roligt att syssla med tekniskt underhåll av krigsmakten under kriget. Framför allt inte inom Flygvapnet.
Brist på rätt driv- och smörjmedel, britst på gummi, ett stort gångtidsuttag och i många fall tekniskt obsoleta lösningar.
"Hit first, hit hard, and keep hitting"
- Admiral of the Fleet The Right Honourable the Lord Fisher of Kilverstone, GCB, OM, GCVO

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Re: Behöver hjälp om fakta kring J20 Falco!

Inlägg av varjag » 11 september 2017, 23:11

Samma motor som drabbade SAAB B17C, med tanke på att motorn var ett Italienskt licenstillverkat derivat av en Fransk Gnome-Rhône 14K Mistral Major så kanske man inte ska ställa några högre krav... Dock så lär planen ha varit uppskattade av piloterna.
Piaggio-motorerna tycks inte ha hållit samma kvalité som de vanligare Fiat- och Alfa-Romeo stjärnmotorer
italienarna använde i sina flygplan.

Beträffande Reggiane 2000 (J 20) - ville ju inte ens Regia Aeronautica - ha dessa flygplan.
Overall, their service was not remarkable: there was at least one sudden fatal flat spin, while another Re.2000 had fatal engine damage (a piston was literally driven through the cylinder) and crash-landed, overturning, catching fire and almost killing its pilot (rescued by the ground crew). Although the Reggiane had a long range, it was disliked and even feared by ground crew and pilots, for its difficult maintenance and unpredictable engine reliability and handling.[17] The last Re.2000 was sent back to the factory in September 1942.
Varjag

Användarvisningsbild
Herman Hedning
Medlem
Inlägg: 446
Blev medlem: 12 maj 2003, 21:22
Ort: Helvetet

Re: Behöver hjälp om fakta kring J20 Falco!

Inlägg av Herman Hedning » 12 september 2017, 21:10

FNP skrev:
Herman Hedning skrev:[
Samma motor som drabbade SAAB B17C, med tanke på att motorn var ett Italienskt licenstillverkat derivat av en Fransk Gnome-Rhône 14K Mistral Major så kanske man inte ska ställa några högre krav... Dock så lär planen ha varit uppskattade av piloterna.
Jag har samma minnesbild avseende de svenska piloternas uppskattning av flygplantypen, minns du var du läst det?
Jag kommer inte ihåg, jag tror att det var i boken om J20, jag ska ta och läsa igenom den i helgen!

Varulv
Medlem
Inlägg: 2940
Blev medlem: 3 april 2004, 08:38
Ort: Norge/Norway

Re: Behöver hjälp om fakta kring J20 Falco!

Inlägg av Varulv » 23 september 2017, 00:46

Reggiane var i Caproni-konsernet som allerede før krigsutbruddet hadde fått kvalitetsproblem i sin produksjon av flymotor og fly med mye slurv og dårlig kvalitetskontroll, så det er knapt overraskende at Re.2000 var hardt rammet. Men Sven Stridsberg som skrev heften "J 20 - Ett av våra italienska jaktplan" hadde en nøktern og innsiktsfull sluttkonklusjon på J-20 flyet, det var simpelt ikke beregnet på de unike klimatiske forhold i Sverige med høyintensiv felttjeneste (som var nemlig ikke innbygd i Re.2000-konseptet!) og manglende tilgjengelighet på reservedeler som brensel og smøreolje, haverifrekvensen var ikke høyere enn normalt for et flyvåpen under massiv utvidelse fra å være et lite til et stort.

Flyet hadde en ganske lei tendens om å havne på rygg ved landingsfeil, noe som kunne være fatalt for piloten som ofte ikke var vant til den meget høye hastigheten med en kronisk uberegnelig flymotor som mekanikerne hatet mer enn noe annet den gang. Det var ikke et fly som tilgir, noe som krevde sin mann under flygning, spesielt ved landing hvor man må håndtere prosedyrene med riktig tidsberegning. Understellet var "stumt" på svensk, og vingeplanet for "brant" på svensk. Det var derfor ikke rart at pilotene mislikte flyet - men når man hadde vennet seg til det uten å oppleve problemer, kunne det være et godt likt fly. Det var i kontrast til J 8 ment som avskjæringsjagerfly med høy hastighet, og dermed var stabilt og kjapt i hender på en dyktig pilot, selv om den ikke klarer seg godt i manøvrering.

I jetalderens første to tiår gikk hundrevis av fly tapt fordi man ikke hadde avansert trening for å tilvenne nylige utdannede piloter på raske fly med høy hastighet, det var en liknende situasjon med J 20 i Sverige. J 20 var simpelt et meget utfordrerende fly.

Användarvisningsbild
Herman Hedning
Medlem
Inlägg: 446
Blev medlem: 12 maj 2003, 21:22
Ort: Helvetet

Re: Behöver hjälp om fakta kring J20 Falco!

Inlägg av Herman Hedning » 23 september 2017, 23:15

FNP skrev:
Herman Hedning skrev:[
Samma motor som drabbade SAAB B17C, med tanke på att motorn var ett Italienskt licenstillverkat derivat av en Fransk Gnome-Rhône 14K Mistral Major så kanske man inte ska ställa några högre krav... Dock så lär planen ha varit uppskattade av piloterna.
Jag har samma minnesbild avseende de svenska piloternas uppskattning av flygplantypen, minns du var du läst det?
Det står såhär på sidan 13 i boken om J20: "Av all negativ kritik som drabbat Falcon så har ingen rört flygegenskaperna...", vidare på sidan 28 så står det: "Personligen kom jag att uppskatta italienaren som jag fann både rymlig och bekväm. I luften var den lättflugen och stabil även om den var betydligt tyngre att rolla med än Gladiatorn..."

Vidare så står det: "J 20 var det mest svårlandade jag flugit. Den hade en brant planébana och eftersom landningsstället var ganska stumt gällde det att ta spaken åt sig i rätt ögonblick. J 8ans vingglidning var det inte tal om. Vid körning på marken var den lättstyrd. Sidroder och en tryckknapp på spaken som tillika var hjulbroms , gjorde den mycket lättstyrd..." Det har jag tolkat som att den var uppskattad av piloterna.

Skriv svar