Quiz: Flyg- och rymd-historia
Re: Quiz: Flyghistoria
Uppenbarligen är Charles Lindberg och det flygplan han flög över Atlanten med, Spirit of St Louis, okända.
Frågan är fri!
Frågan är fri!
Re: Quiz: Flyghistoria
Vad var det?
Varjag
Re: Quiz: Flyghistoria
SAAB 202.
Re: Quiz: Flyghistoria
Just det sa Bull. En SAAB Safir som utprovade A 32:ans pilvingform - Tidigare hade en Safir gjort detsamma med J 29:ans vingeStighult skrev:SAAB 202.
den kallades
Din fråga, Varjag
Re: Quiz: Flyghistoria
Tack för det varjag.
Alltid kul med lite udda ekipage, i minnet hade jag koll på 201:an som testade tunnans vingar men kamrat Google hjälpte mig hitta rätt.
Men det finns fler udda fåglar , vad ser vi för någon här.
Alltid kul med lite udda ekipage, i minnet hade jag koll på 201:an som testade tunnans vingar men kamrat Google hjälpte mig hitta rätt.
Men det finns fler udda fåglar , vad ser vi för någon här.
Re: Quiz: Flyghistoria
Nihon Hikoki Kabushiki Kaisha - experimenterade med STOL-ar
Re: Quiz: Flyghistoria
varjag skrev:Nihon Hikoki Kabushiki Kaisha - experimenterade med STOL-ar
Givetvis har varjag koll på tillverkaren. Men kuriosa är att de skaffade en SAAB safir för att ha något
att bygga på.
"Detta bizarre japanska korta start / landningsforskningsflygplan skapades av Nihon Hikoki från en svensk Saab-91B Safir i slutet av 50-talet / början av 60-talet. X1G var en fluid testbädd; Japanerna utvecklades genom en serie designfaser, var och en djupare än prejudikatet. X1G3 var den senaste konfigurationen utrustad med de slitsade och blåsa flikarna och andra höglyftanordningar från tidigare konfigurationer plus ett par konstiga ändplattor utrustade med ledskalor. Dessa fönsterluckor öppnade och stängdes differensiellt under låghastighetstestflygningarna."
varjag flyger vidare.
Re: Quiz: Flyghistoria
Tack Stighult
''Om - inte OM vore...'' är ju ett svenskt tankespråk
Här fyra flygplanstyper som ''skulle'' blivit svenska - men av olika anledningar aldrig blev det.... och Vilka var flygplanen - och vilka svenska beteckningar skulle de fått i Flygvapnet?
Varjag
''Om - inte OM vore...'' är ju ett svenskt tankespråk
Här fyra flygplanstyper som ''skulle'' blivit svenska - men av olika anledningar aldrig blev det.... och Vilka var flygplanen - och vilka svenska beteckningar skulle de fått i Flygvapnet?
Varjag
Re: Quiz: Flyghistoria
Amerikansk, fransk, tysk, nederlandsk. Alle har sin egne bok i flyhistorielitteratur selv om bare amerikansk og fransk er på engelskspråk. Må likevel innrømmer at det nederlandske flyet i sin svensk variant er nytt for meg.
Re: Quiz: Flyghistoria
Varulv har identifierat alla fyra typernas hemländer korrektVarulv skrev:Amerikansk, fransk, tysk, nederlandsk. Alle har sin egne bok i flyhistorielitteratur selv om bare amerikansk og fransk er på engelskspråk. Må likevel innrømmer at det nederlandske flyet i sin svensk variant er nytt for meg.
Deras FV-nummer uppifrån skulle blivit 10- 10 - 11
och ''olyckstalet'' - 13.........
, Varjag
Re: Quiz: Flyghistoria
''Ettan'' var den största order Sverige ngnsin beställt - hela
2an, 3an och 4an - var alla desperata försök att skaffa något dussin fjärrspaningsplan -
alla beställningarna, p.g.a. krigsutbrottet - gick i stöpet
. Varjag
jaktplan. Inte ett enda levererades....2an, 3an och 4an - var alla desperata försök att skaffa något dussin fjärrspaningsplan -
alla beställningarna, p.g.a. krigsutbrottet - gick i stöpet
. Varjag
Re: Quiz: Flyghistoria
För svårt?
1939 beställde FV 144 stycken Vultee Vanguard jaktplan i USA. Den största flygplanorder Sverige
ngnsin gjort. Dessa flygplan skulle få beteckningen J 10 i Flygvapnet
Efter krigsutbrottet - annullerade amerikanerna ordern, de flesta sändes till Kina eller förbrukades
som övningsflygplan i USA.
Tvåan, var det franska lätta bomb/spaningsflygplanet Breuget 691/3 eller 4 (buden skiljer sig).
Tolv fpl beställdes 1940, fransoserna annulerade ordern, Dessa skulle blivit S 10 i Flygvapnet.
Trean; var den tyska hypermoderna Dornier 215A-1 som beställde i 18 exemplar.
Men igen - annullerades ordern av tyskarna som behövde flygplanen bättre själva.
Dornierplanen skulle fått beteckningen S 11 vid flygvapnet.
Fyran slutligen - var den holländska Fokker G.1 - ett tung tvåmotorigt jakt/bombplan
med två stjärtbommar och - lite tvivelaktiga prestanda. Men som sagt ovan - vid det laget
var svenskarna desperata och hade tagit vad som helst - bara det kunde flyga.....
Fokkern - skulle fått typbeteckningen S 13 - om leveransen kommit till stand. Vilket inte skedde....
Det enda flygplan vi hade - motsvarande kraven, var våra B 3:or (Junkers Ju 86) som i vanlig
ordning ''fick dra veven'' i spaningsfacket tills flygvapnet fick de italienska Caproni 313 anno 1941
som blev S 16.
Frågan är fri !
Varjag
1939 beställde FV 144 stycken Vultee Vanguard jaktplan i USA. Den största flygplanorder Sverige
ngnsin gjort. Dessa flygplan skulle få beteckningen J 10 i Flygvapnet
Efter krigsutbrottet - annullerade amerikanerna ordern, de flesta sändes till Kina eller förbrukades
som övningsflygplan i USA.
Tvåan, var det franska lätta bomb/spaningsflygplanet Breuget 691/3 eller 4 (buden skiljer sig).
Tolv fpl beställdes 1940, fransoserna annulerade ordern, Dessa skulle blivit S 10 i Flygvapnet.
Trean; var den tyska hypermoderna Dornier 215A-1 som beställde i 18 exemplar.
Men igen - annullerades ordern av tyskarna som behövde flygplanen bättre själva.
Dornierplanen skulle fått beteckningen S 11 vid flygvapnet.
Fyran slutligen - var den holländska Fokker G.1 - ett tung tvåmotorigt jakt/bombplan
med två stjärtbommar och - lite tvivelaktiga prestanda. Men som sagt ovan - vid det laget
var svenskarna desperata och hade tagit vad som helst - bara det kunde flyga.....
Fokkern - skulle fått typbeteckningen S 13 - om leveransen kommit till stand. Vilket inte skedde....
Det enda flygplan vi hade - motsvarande kraven, var våra B 3:or (Junkers Ju 86) som i vanlig
ordning ''fick dra veven'' i spaningsfacket tills flygvapnet fick de italienska Caproni 313 anno 1941
som blev S 16.
Frågan är fri !
Varjag
Re: Quiz: Flyghistoria
Försöker med en fråga här, även om intresset inte är så stort alltid.
Ett sådant här flygplan
är kanske inte den mest lämpade för uppvisningar, men denne pilot
Blev förmodligen den förste i världen att göra en loop i en flygbåt. Därför visar jag planet upp och ned.
Han var inte bara vilken pilot som helst utan synnerligen en av flygets pionjärer, särskilt i arktiska vatten. Blev en gång nedskjuten och räddad av en ubåt efter flera timmar i vattnet. Dog tydligen 1917 enligt ett land, men visade sig på 50-talet trots allt leva i sitt hemland och dog på riktigt 1976.
Vem var den våghalsige mannen vars bedrifter så småningom uppmärksammades?
Ett sådant här flygplan
är kanske inte den mest lämpade för uppvisningar, men denne pilot
Blev förmodligen den förste i världen att göra en loop i en flygbåt. Därför visar jag planet upp och ned.
Han var inte bara vilken pilot som helst utan synnerligen en av flygets pionjärer, särskilt i arktiska vatten. Blev en gång nedskjuten och räddad av en ubåt efter flera timmar i vattnet. Dog tydligen 1917 enligt ett land, men visade sig på 50-talet trots allt leva i sitt hemland och dog på riktigt 1976.
Vem var den våghalsige mannen vars bedrifter så småningom uppmärksammades?
Re: Quiz: Flyghistoria
Kanske den förste polarflygaren överhuvudtaget? Richard Byrd rådfrågade vår man inför sina Nordpolsflygningar.
Stred över Östersjön under VK1. Efter kriget nekades han inträde i det nya polska flygvapnet eftersom han kämpat med de röda i inbördeskriget.
Stred över Östersjön under VK1. Efter kriget nekades han inträde i det nya polska flygvapnet eftersom han kämpat med de röda i inbördeskriget.
Re: Quiz: Flyghistoria
Jan Nagórski
https://en.wikipedia.org/wiki/Jan_Nag%C3%B3rski
Den opp-och-nedvända flygbåten var en -
https://en.wikipedia.org/wiki/Grigorovich_M-9
Varjag
https://en.wikipedia.org/wiki/Jan_Nag%C3%B3rski
Den opp-och-nedvända flygbåten var en -
https://en.wikipedia.org/wiki/Grigorovich_M-9
Varjag