Quiz: Flyg- och rymd-historia
Re: Quiz: Flyghistoria
I framsitsen satt en galen engelsman, i baksits en bara lite mindre galen - australier.......
Australiern var mycket skicligare flygare än britten - men, hade nerverna - låta denne sköta spaken, då det var hans idé....
Det hände i England
Varjag
Australiern var mycket skicligare flygare än britten - men, hade nerverna - låta denne sköta spaken, då det var hans idé....
Det hände i England
Varjag
Re: Quiz: Flyghistoria
I framsits: John Leeming.
I baksits: Bert Hinkler.
Plats: Helwellyn, Lake District, 950 möh, Englands näst högsta topp.
När: 22 dec 1926.
Det hela var något av en gimmick och man hade i förväg sänt ett team för att plocka stenar och iordningställa en plausibel landningsbana på toppen (som utgör en svagt sluttande och långsträckt platå). Teamet skulle också tända eldar vars rök skulle visa på vindförhållanden. Men det ville sig inte riktigt, både den 15 och den 21 december hade man gjort försök men dessa avbröts pga väderförhållandena. Den 22 december startade Hinks och Leeming oannonserat och landade på berget utan att någon i välkomstkomittén fanns på plats! Som tur var träffade man på en bergsvandrande professor som kunde intyga att landningen verkligen ägt rum.
Hinks omkom 1933 under ett försök att flyga till Australien. Leeming verkar ha varit en ytterst engelsk typ, under 30-talet ägnade han sig helhjärtat åt att odla sin trädgård (bokstavligen), under VK2 enrollerade han sig i RAF, sköts ned och hamnade i italiensk krigsfångenskap men lyckades simulera sinnessjukdom så övertygande att han blev repatrierad.
I baksits: Bert Hinkler.
Plats: Helwellyn, Lake District, 950 möh, Englands näst högsta topp.
När: 22 dec 1926.
Det hela var något av en gimmick och man hade i förväg sänt ett team för att plocka stenar och iordningställa en plausibel landningsbana på toppen (som utgör en svagt sluttande och långsträckt platå). Teamet skulle också tända eldar vars rök skulle visa på vindförhållanden. Men det ville sig inte riktigt, både den 15 och den 21 december hade man gjort försök men dessa avbröts pga väderförhållandena. Den 22 december startade Hinks och Leeming oannonserat och landade på berget utan att någon i välkomstkomittén fanns på plats! Som tur var träffade man på en bergsvandrande professor som kunde intyga att landningen verkligen ägt rum.
Hinks omkom 1933 under ett försök att flyga till Australien. Leeming verkar ha varit en ytterst engelsk typ, under 30-talet ägnade han sig helhjärtat åt att odla sin trädgård (bokstavligen), under VK2 enrollerade han sig i RAF, sköts ned och hamnade i italiensk krigsfångenskap men lyckades simulera sinnessjukdom så övertygande att han blev repatrierad.
Re: Quiz: Flyghistoria
Well done Sarvi!
http://www.couriermail.com.au/subscribe ... =anonymous
- du har starttillstånd för nästa....
Varjag
http://www.couriermail.com.au/subscribe ... =anonymous
- du har starttillstånd för nästa....
Varjag
Re: Quiz: Flyghistoria
Tack varjag! Jag är lite sliten idag så vi tar en förhållandevis rättfram bildfråga: vad ser vi här (och vad är det som är speciellt med flygetyget)?
Re: Quiz: Flyghistoria
- ett tidigt helmetallflygplan - vilket medgav starka tjocka vingar med hög lyftkraft (& högt luftmotstånd....)och vad är det som är speciellt med flygetyget)?
utan vingstöttor
Re: Quiz: Flyghistoria
Flygplanet fick av sina besättningar öknamnet "Möbelwagen" och "Blechesel" (Möbelvagnen/Plåt-åsnan) för sitt något sävliga uppträdande...
(Varjag vet uppenbarligen svaret men jag ger någon annan chansen att sätta namnet först)
(Varjag vet uppenbarligen svaret men jag ger någon annan chansen att sätta namnet först)
- HomeGuardSoldier
- Medlem
- Inlägg: 1556
- Blev medlem: 1 mars 2016, 08:57
- Ort: Småland
Re: Quiz: Flyghistoria
Svaret står t.o.m. skrivet på bilden, om man tittar noga på flygplanskroppen...
Junkers J.1
Enligt Wikipedia, om man nu ska tro på det, så gick bara ett enda flygplan förlorat pga. eld från marken och ett lär ha skjutits ner av ett franskt jaktflygplan. Inte så illa med tanke på att man byggde 227 stycken.
HGS
Junkers J.1
Enligt Wikipedia, om man nu ska tro på det, så gick bara ett enda flygplan förlorat pga. eld från marken och ett lär ha skjutits ner av ett franskt jaktflygplan. Inte så illa med tanke på att man byggde 227 stycken.
HGS
Re: Quiz: Flyghistoria
Försök med Junkers J.4 så blir det bättreHomeGuardSoldier skrev:Svaret står t.o.m. skrivet på bilden, om man tittar noga på flygplanskroppen...
Junkers J.1
Enligt Wikipedia, om man nu ska tro på det, så gick bara ett enda flygplan förlorat pga. eld från marken och ett lär ha skjutits ner av ett franskt jaktflygplan. Inte så illa med tanke på att man byggde 227 stycken.
HGS
Re: Quiz: Flyghistoria
Jag får ge er båda rätt för svaren: Junkers J.I (observera dock romerska siffror) var Luftstreitkräftes beteckning på åbäket ifråga, medan Junkers själv kallade sin skapelse för J.4. "Warum soll man es einfach machen, wenn man es so schön komplizieren kann?"
Först till kvarn!
Först till kvarn!
- HomeGuardSoldier
- Medlem
- Inlägg: 1556
- Blev medlem: 1 mars 2016, 08:57
- Ort: Småland
Re: Quiz: Flyghistoria
Då griper jag tillfället...
Jag söker namnet på en jaktpilot, som deltog i två krig och sammantaget blev ett "äss", men som aldrig blev uppnådde "äss"-status under något av de två kriget han deltog i.
Jag kan avslöja att hans totala nedskjutningsresultat aldrig passerade ett ensiffrigt tal.
HGS
Jag söker namnet på en jaktpilot, som deltog i två krig och sammantaget blev ett "äss", men som aldrig blev uppnådde "äss"-status under något av de två kriget han deltog i.
Jag kan avslöja att hans totala nedskjutningsresultat aldrig passerade ett ensiffrigt tal.
HGS
- HomeGuardSoldier
- Medlem
- Inlägg: 1556
- Blev medlem: 1 mars 2016, 08:57
- Ort: Småland
Re: Quiz: Flyghistoria
Under sin aktiva tid som jaktpilot sköt han ner två LVG och en Albatros, varav den sista "förlorade kontrollen" och störtade mot marken, samt två Messerschmitt. Han hävdade även att han vid separata tillfällen hade skjutit ner inte mindre än fem Dornier, men dessa gick inte att bekräfta då han flög ensam vid dessa tillfällen.
HGS
HGS
- HomeGuardSoldier
- Medlem
- Inlägg: 1556
- Blev medlem: 1 mars 2016, 08:57
- Ort: Småland
Re: Quiz: Flyghistoria
Han var sitt lands enda jaktpilot som sköt ner fientliga flygplan under båda krigen.
HGS
HGS
- HomeGuardSoldier
- Medlem
- Inlägg: 1556
- Blev medlem: 1 mars 2016, 08:57
- Ort: Småland
Re: Quiz: Flyghistoria
Hans slutgiltiga militära grad (detta visar gradbeteckningen på ärmen). Han hade inte denna militära grad i sitt hemland, utan under tjänstgöring utomlands.
HGS
HGS
-
- Medlem
- Inlägg: 5632
- Blev medlem: 6 december 2011, 15:33
Re: Quiz: Flyghistoria
Kunde ju vara en belgisk pilot eller en polsk?
En ung WW I jaktpilot var en ovanligt gammal jaktpilot i WW II, men det måste ändå ha varit fler än ett enda fall i Tyskland, Frankrike och Storbritannien?
Enligt https://en.wikipedia.org/wiki/Stanley_Vincent var han dock "the only RFC/RAF pilot to shoot down enemy aircraft in both world wars" - men han blev air vice-marshal i RAF...
En ung WW I jaktpilot var en ovanligt gammal jaktpilot i WW II, men det måste ändå ha varit fler än ett enda fall i Tyskland, Frankrike och Storbritannien?
Enligt https://en.wikipedia.org/wiki/Stanley_Vincent var han dock "the only RFC/RAF pilot to shoot down enemy aircraft in both world wars" - men han blev air vice-marshal i RAF...
- HomeGuardSoldier
- Medlem
- Inlägg: 1556
- Blev medlem: 1 mars 2016, 08:57
- Ort: Småland
Re: Quiz: Flyghistoria
Och det är också rätt svar!
Stanley Vincent sköt ner tre (bekräftade) tyska flygplan under första världskriget och sedan två (bekräftade) till under Slaget om Storbritannien. Som Group Captain flög han ganska ofta soloflygningar för att skydda flygfältet medan jaktpiloterna som lydde under honom flyg i förband och gjorde sitt bästa för att bekämpa de tyska bomb- och jaktflygplanen. Under dessa soloflygningar hävdade han också att ytterligare fem Dornier Do-17 hamnade på hans meritlista, men dessa gick aldrig att bekräfta.
Senare under kriget blev han Air Vice Marshal för en brittisk flygenhet i fjärran östern.
Femtiotrean ställer nästa fråga!
HGS
Stanley Vincent sköt ner tre (bekräftade) tyska flygplan under första världskriget och sedan två (bekräftade) till under Slaget om Storbritannien. Som Group Captain flög han ganska ofta soloflygningar för att skydda flygfältet medan jaktpiloterna som lydde under honom flyg i förband och gjorde sitt bästa för att bekämpa de tyska bomb- och jaktflygplanen. Under dessa soloflygningar hävdade han också att ytterligare fem Dornier Do-17 hamnade på hans meritlista, men dessa gick aldrig att bekräfta.
Senare under kriget blev han Air Vice Marshal för en brittisk flygenhet i fjärran östern.
Femtiotrean ställer nästa fråga!
HGS