Quiz: Flyg- och rymd-historia
-
- Medlem
- Inlägg: 64
- Blev medlem: 15 augusti 2016, 23:24
- Ort: Örnsköldsvik
Re: Quiz: Flyghistoria
Helt rätt!
Din tur att ställa frågan.
Din tur att ställa frågan.
Re: Quiz: Flyghistoria
Det er en flykonstruktør som hadde arbeidet en periode i det argentinske FMA. Det finnes et fly i Linköping flymuseum som var designet av ham, selv om det bare er en replika etter et fly som ved et tidspunkt var kalt "den flygande likkistan". Hvem er han, og hva slags fly hadde han bygd i Argentina? - Og hva var flyet i museet?
Re: Quiz: Flyghistoria
Gissar italienaren Cesare Pallavicino, mannen bakom en rad Caproniflygplan. Inklusive vår svenska Ca 313/- B 16/S 16/T 16 i Flygvapnet.Varulv skrev:Det er en flykonstruktør som hadde arbeidet en periode i det argentinske FMA. Det finnes et fly i Linköping flymuseum som var designet av ham, selv om det bare er en replika etter et fly som ved et tidspunkt var kalt "den flygande likkistan". Hvem er han, og hva slags fly hadde han bygd i Argentina? - Og hva var flyet i museet?
Flygvapenmuseum har en replica byggd för TV-filmen ''Tre kärlekar''.
Capronin i svensk tjänst, fick rykte om sig som en Flygande Likkista p.g.a. flera haverier, många i samband med motorbränder......
Pallavicino deltog i konstruktionerna av I.Ae 27 Pulqui I och I.Ae 30 Ñancú i Argentina.
Varjag
Re: Quiz: Flyghistoria
Korrekt! Varjag fortsetter.varjag skrev:Gissar italienaren Cesare Pallavicino, mannen bakom en rad Caproniflygplan. Inklusive vår svenska Ca 313/- B 16/S 16/T 16 i Flygvapnet.Varulv skrev:Det er en flykonstruktør som hadde arbeidet en periode i det argentinske FMA. Det finnes et fly i Linköping flymuseum som var designet av ham, selv om det bare er en replika etter et fly som ved et tidspunkt var kalt "den flygande likkistan". Hvem er han, og hva slags fly hadde han bygd i Argentina? - Og hva var flyet i museet?
Flygvapenmuseum har en replica byggd för TV-filmen ''Tre kärlekar''.
Capronin i svensk tjänst, fick rykte om sig som en Flygande Likkista p.g.a. flera haverier, många i samband med motorbränder......
Pallavicino deltog i konstruktionerna av I.Ae 27 Pulqui I och I.Ae 30 Ñancú i Argentina.
Varjag
Forresten var ikke Caproni-flyets dårlige rykte Pallavicinos feil, det var et ganske utsøkt fly som pilotene likte godt, og som fungerte relativt godt under de fleste omstendighetene - det som var hovedproblemet var dårlig organisering, lav arbeidskvalitet og altfor stor aksept av slurv som med togsprodusenten AnsaldoBreda i et flyprodusentselskap som hadde blitt for stor for seg selv i en nasjonal flyindustri som hang for lenge etter resten av verden. Praktisk talt alle Caproni-kunder hadde store problemer med Pallavicinos tomotorsflyene pga. slurv fra fabrikkansatte som aldri hadde blitt skjerpet, selv i krigstid. Sverige var aktuelt meget heldig ved at man hadde vært i stand til å utbedre sine flyene, når en ser nærmere på det som hendt i andre land utenom Italia. I Norge hadde man heller ikke vært heldig med sine Caproni flyene, de var altfor problematisk i innfasingsfasen. Ungarn hadde for eksempel returnert samtidige fly tilbake til tross for et stort mangel på kampfly.
Re: Quiz: Flyghistoria
Tack Varulv
Sju år FÖRE Italiens inträde i 2:a Vk - kunde man bygga ett racerflygplan, Macchi-Castoldi MC72 med en motor nära 3000 hästkrafter
och presterade över 700 km/timmen och med flottörer.
Trots det - flög deras jaktplan 1940 omkring med 850 hästars motorer som inte gav dem bättre än 500 km/t -
Mycket italienskt!
Fråga kommer, Varjag
Instämmer helt! Mycket italienskt.... - med mera braggadocio än substans......Forresten var ikke Caproni-flyets dårlige rykte Pallavicinos feil, det var et ganske utsøkt fly som pilotene likte godt, og som fungerte relativt godt under de fleste omstendighetene - det som var hovedproblemet var dårlig organisering, lav arbeidskvalitet og altfor stor aksept av slurv som med togsprodusenten AnsaldoBreda i et flyprodusentselskap som hadde blitt for stor for seg selv i en nasjonal flyindustri som hang for lenge etter resten av verden........
Sju år FÖRE Italiens inträde i 2:a Vk - kunde man bygga ett racerflygplan, Macchi-Castoldi MC72 med en motor nära 3000 hästkrafter
och presterade över 700 km/timmen och med flottörer.
Trots det - flög deras jaktplan 1940 omkring med 850 hästars motorer som inte gav dem bättre än 500 km/t -
Mycket italienskt!
Fråga kommer, Varjag
Re: Quiz: Flyghistoria
Varulv skrev om "den flygande likkistan" - ett epitat som omfattat flera olika och farliga flygplan..
Vi söker ett, samtidigt och strukturellt liknande Capronin i f.g. fråga, som också kallades en massa otäcka saker....Flygande Horan,
Mördaren och andra epitet p.g.a. av dess förmåga ta livet av flygare - utan fientlig påverkan.
Ja, det gick så långt att en speciell - -tillsattes för att utreda om tillverkningen skulle inställas......
Ja det första förband som instattes i strid med flygplanstypen - fick en förfrågan vad det var för fel på flygpnanen.....(?)
Dom svarade prompt; att det enda felet - var att dom hade för få av dom - och ville gärna ha flera och genast -
Vilken flygplanstyp gäller det?
Varjag
Vi söker ett, samtidigt och strukturellt liknande Capronin i f.g. fråga, som också kallades en massa otäcka saker....Flygande Horan,
Mördaren och andra epitet p.g.a. av dess förmåga ta livet av flygare - utan fientlig påverkan.
Ja, det gick så långt att en speciell - -tillsattes för att utreda om tillverkningen skulle inställas......
Ja det första förband som instattes i strid med flygplanstypen - fick en förfrågan vad det var för fel på flygpnanen.....(?)
Dom svarade prompt; att det enda felet - var att dom hade för få av dom - och ville gärna ha flera och genast -
Vilken flygplanstyp gäller det?
Varjag
- sveahk
- Redaktör och stödjande medlem 2024
- Inlägg: 11100
- Blev medlem: 3 februari 2005, 15:28
- Ort: schweiz
Re: Quiz: Flyghistoria
Ska vi tippa på den amerikanska Martin B-26 Marauder i förskolestadiet...?
https://en.wikipedia.org/wiki/Martin_B-26_Marauder
Hans K
https://en.wikipedia.org/wiki/Martin_B-26_Marauder
Hans K
Re: Quiz: Flyghistoria
Nog var det B-26:an alltid, aka Widowmaker, Martin Murderer, Flying Coffin, B-Dash-Crash, Baltimore Whore (efter tillverkarstaden)sveahk skrev:Ska vi tippa på den amerikanska Martin B-26 Marauder i förskolestadiet...?
https://en.wikipedia.org/wiki/Martin_B-26_Marauder
Hans K
och Flying Prostitute.
Den sista refererande till ''en dam utan synligt stöd'' - och avsåg fpl's små vingar.
Vilka, var halva problemet. Vingbelastningen (vikt per kvadratmeter vingyta) var hög och medförde mycket hög landningsfart som
piloterna inte var vana vid.
Kort sagt - fpl före modifikationer med bl.a en ngt större vingyta krävde en erfaren och skicklig pilot och krävde mycket av
chauffören i händelse av motorbortfall.......många ansåg den omöjlig flyga med bara en motor...... sveahk tar oss vidare, Varjag
- sveahk
- Redaktör och stödjande medlem 2024
- Inlägg: 11100
- Blev medlem: 3 februari 2005, 15:28
- Ort: schweiz
Re: Quiz: Flyghistoria
Marodören blev till slut ändock en flitigt använd maskin, med över 5.000 byggda.
Nästa fråga fordrar ett visst kunnande och kanske en viss dosis gissningsförmåga...för att få fram rätt svar...
I något tillspetsad form säger vi till nedanstående bild att nöden känner ingen lag - efter kriget låg det flygplansdelar lite var stans i Europa och "skräpade". Med fantasi och hantverksskicklighet kom dock en hel del till nytta bland den överlevande civilbefolkningen - som den här “båten"...
Frågan är då, på vilken maskin satt den ursprungligen?
Hans K
Nästa fråga fordrar ett visst kunnande och kanske en viss dosis gissningsförmåga...för att få fram rätt svar...
I något tillspetsad form säger vi till nedanstående bild att nöden känner ingen lag - efter kriget låg det flygplansdelar lite var stans i Europa och "skräpade". Med fantasi och hantverksskicklighet kom dock en hel del till nytta bland den överlevande civilbefolkningen - som den här “båten"...
Frågan är då, på vilken maskin satt den ursprungligen?
Hans K
Re: Quiz: Flyghistoria
Intressant fråga.....en nedkortad flottör från en He 115?
Varjag
Varjag
Re: Quiz: Flyghistoria
Då chansar jag på en Sunderland flygbåt..?
- sveahk
- Redaktör och stödjande medlem 2024
- Inlägg: 11100
- Blev medlem: 3 februari 2005, 15:28
- Ort: schweiz
Re: Quiz: Flyghistoria
En inte helt lätt fråga, därför som varjag skarpsynt fastställer är det en ombyggd flottör...och det är en tysk He 115, i detta fall en A-1.
Och vi hittar den på sydsidan av Müritzsee, i närheten av det bekanta "Erprobungsstelle Rechlin", där de flesta nya flygtyperna under andra världskriget testades. Mängder av flygskrot blev liggandes på land och i sjön - som överallt i Tyskland, och under de första åren efter kriget var det bara att ta för sig och bygga upp något nytt, i detta fallet en båt!
F.ö., han med baskern är den, i alla fall i Tyskland, mycket bekanta fotografen Roger Rössing
Varjag seglar upp i skyn...
Hans K
Och vi hittar den på sydsidan av Müritzsee, i närheten av det bekanta "Erprobungsstelle Rechlin", där de flesta nya flygtyperna under andra världskriget testades. Mängder av flygskrot blev liggandes på land och i sjön - som överallt i Tyskland, och under de första åren efter kriget var det bara att ta för sig och bygga upp något nytt, i detta fallet en båt!
F.ö., han med baskern är den, i alla fall i Tyskland, mycket bekanta fotografen Roger Rössing
Varjag seglar upp i skyn...
Hans K
Re: Quiz: Flyghistoria
Dä va som tusan sveahk! Tackar.....
Jag skjöt ett långskott - då pontonformens ''stäv'' pekade mot ett större flygplan.....
@ Amund - stödflottörer på flygbåtar har aldrig ''halkskenor'' ovanpå, då de inte avsetts för promenader -
Nästa och nog lättare - Vem och vad har lyckats med?
Varjag
Jag skjöt ett långskott - då pontonformens ''stäv'' pekade mot ett större flygplan.....
@ Amund - stödflottörer på flygbåtar har aldrig ''halkskenor'' ovanpå, då de inte avsetts för promenader -
Nästa och nog lättare - Vem och vad har lyckats med?
Varjag
Re: Quiz: Flyghistoria
Cirrus SR-22, det berømte flyet med egne fallskjerm. VH-IBC serienummeret viser at dette flyet tilhørte John Daniel Baumann med bosted i Oxenfold, Queensland i Australia. Ifølge australske medier skal flyet ha blitt leid ut til Lachie Smart i juni, og fra den 4. juli dro han ut på en verdensreise som vil sluttet den 27. august, da gikk han inn i historiebøkene som den yngste piloten som flyr verden rundt med flyet som var døpt "Spirit of the Sunshine Coast" etter over 24,000 nautiske mil og 20 land. Selvsagt for flyprodusenten er det god PR, ettersom dette fireseters enmotorsflyet er det meste populært valget for flykjøp i privat hensikt siden 2004. Lachie Smart var ikke først ut med å fly verden rundt, Ryan Campbell som var et år eldre tok rekorden den 7. september 2013 - merkelig nok også i Australia - med "Spirit of the Sapphire Coast".
SR-22 er likevel litt ekstra krevende enn hva som trenges med de tradisjonelle Cessna-flyene, og dermed forutså en separat treningsprosedyre for tilvenning til denne flytypen, det er hvorfor denne flytypen ikke er så vanlig i skandinaviske land hvor man tradisjonelt foretrukket Cessna fly og for eksempel Diamond fly om valget skulle falle på toppmoderne små privatfly.
SR-22 er likevel litt ekstra krevende enn hva som trenges med de tradisjonelle Cessna-flyene, og dermed forutså en separat treningsprosedyre for tilvenning til denne flytypen, det er hvorfor denne flytypen ikke er så vanlig i skandinaviske land hvor man tradisjonelt foretrukket Cessna fly og for eksempel Diamond fly om valget skulle falle på toppmoderne små privatfly.
Re: Quiz: Flyghistoria
Bingo!leid ut til Lachie Smart i juni, og fra den 4. juli dro han ut på en verdensreise som vil sluttet den 27. august, da gikk han inn i historiebøkene som den yngste piloten som flyr verden rundt med flyet som var døpt "Spirit of the Sunshine Coast" etter over 24,000 nautiske mil og 20 land........
http://www.brisbanetimes.com.au/queensl ... r2l5c.html
Varulv frågar, Varjag