Quiz: Flyg- och rymd-historia

Diskussioner kring flyg och dess utveckling genom tiderna.
Värd: sveahk
Skriv svar
Mickey_Blue
Ny medlem
Inlägg: 13
Blev medlem: 25 juli 2016, 10:17
Ort: Göteborg

Re: Quiz: Flyghistoria

Inlägg av Mickey_Blue » 16 augusti 2016, 10:53

HomeGuardSoldier skrev:Kan det vara Alexander Alexandrovich Kozakov, som kom på idén med att hänga en krok under sitt flygplan för att på så sätt förstöra propellern med kroken?
Nej inte den ryss jag tänkte på, men du är löjligt nära.

En liten teckning som piloten vi söker efter gjorde av sitt dåd.
Handteckningar.jpg
Handteckningar.jpg (41.36 KiB) Visad 737 gånger

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Re: Quiz: Flyghistoria

Inlägg av varjag » 16 augusti 2016, 11:18


varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Re: Quiz: Flyghistoria

Inlägg av varjag » 21 augusti 2016, 01:36

Här grovtipsar man - och...tystnad :roll:

Pyotr Nesterov, duktig rysk flygare - introducerade rammning - som en ny idé för obeväpnad luftstrid.....
Han rammade en österrikisk Albatros - som störtade och dödade piloten.
Nesterovs flygpan, en fransk Morane-Saulnier skadades så illa - att han ramlade ur fpl. Och omkom -

Rammning - var en mycket farlig taktik. Men man kom snart på att beväpna flygarna. Först med pistoler/revolvrar/karbiner...
sedan - med maskingevär i själva flygplanet.

https://en.wikipedia.org/wiki/Pyotr_Nesterov

Varjag

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Re: Quiz: Flyghistoria

Inlägg av varjag » 21 augusti 2016, 02:07

En till fråga - om ryska flygare....som bägge var födda i samma stad -
Ryss No. 1.jpg[/attachment och [attachment=0]Ryss No. 2.jpg
- och som bägge hade något att skaffa med Stockholms luftförsvar - :)

Vad hette herrarna och var kom Stockholm med I bilden?

Varjag
Bilagor
Ryss No. 2.jpg
Ryss No. 2.jpg (37.27 KiB) Visad 686 gånger
Ryss No. 1.jpg
Ryss No. 1.jpg (61.14 KiB) Visad 686 gånger

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Re: Quiz: Flyghistoria

Inlägg av varjag » 22 augusti 2016, 13:26

Mannen vid ritbordet - var företagets chefskonstruktör. Hans nästa skapelse ''efter Stockholms luftförsvar'' -
var denna.....jpg
var denna.....jpg (55.66 KiB) Visad 664 gånger
:wink: , Varjag

Mattebubben
Medlem
Inlägg: 64
Blev medlem: 15 augusti 2016, 23:24
Ort: Örnsköldsvik

Re: Quiz: Flyghistoria

Inlägg av Mattebubben » 22 augusti 2016, 16:04

Första bilden är väl Alexander P. de Seversky? grundare av Sveresky aircraft Company som byggde Seversky P-35 (J9 i svensk tjänst) och som senare blev Republic Aviation (Efter att seversky Tvingades ut ur företaget)

och är andra bilden Alexander Kartveli?


Han jobbade för Seversky och var med och designade Seversky P-35 (J9) och senare andra Seversky och Republic flygplan inclusive P-47.
och det är P-43 lancer på bilden.

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Re: Quiz: Flyghistoria

Inlägg av varjag » 22 augusti 2016, 23:29

Mattebubben skrev:Första bilden är väl Alexander P. de Seversky? grundare av Seversky aircraft Company som byggde Seversky P-35 (J9 i svensk tjänst) och som senare blev Republic Aviation (Efter att seversky Tvingades ut ur företaget)

och är andra bilden Alexander Kartveli?


Han jobbade för Seversky och var med och designade Seversky P-35 (J9) och senare andra Seversky och Republic flygplan inclusive P-47.
och det är P-43 lancer på bilden.
Helt rätt Mattebubben! Alexanderparet från Georgien - Seversky & Kartveli.
Kartveli - konstruerade vad som blev vårt ''bästa & snabbaste jaktplan'' under början av beredskapstiden - J 9:an.
Dessa -
baserade paa F 8 , Barkarby.jpg
baserade paa F 8 , Barkarby.jpg (40.55 KiB) Visad 630 gånger
- utgjorde huvudstadens jaktförsvar till 1944.

.....''bästa & snabbaste'' - var i stil med Per-Albins ''goda beredskap'', flygplanen saknade pansarskydd f. piloten, hade inte
självtätande bensintankar och toppfarten (oavsett vad det står i kalenderböckerna) låg omkring 495 km/timmen för en
genomsnittlig J 9:a.

Din tur ställa en ny fråga!
Och - :welcome:

Varjag

Mattebubben
Medlem
Inlägg: 64
Blev medlem: 15 augusti 2016, 23:24
Ort: Örnsköldsvik

Re: Quiz: Flyghistoria

Inlägg av Mattebubben » 22 augusti 2016, 23:53

Ok blir något enkelt ^^.
Vad ser vi.
Vad ser vi..jpg

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Re: Quiz: Flyghistoria

Inlägg av varjag » 23 augusti 2016, 03:16

enkelt ^^.

en riktigt slamkrypare i alla fall... :)

Mattebubben
Medlem
Inlägg: 64
Blev medlem: 15 augusti 2016, 23:24
Ort: Örnsköldsvik

Re: Quiz: Flyghistoria

Inlägg av Mattebubben » 23 augusti 2016, 09:43

Ok 2 hints.

Först det producerades och flög endast Söder om ekvatorn.

Och det ersatte detta flygplan i tjänst.
Vad ser ni.jpg
Edit: bytte till en enklare bild.

Mattebubben
Medlem
Inlägg: 64
Blev medlem: 15 augusti 2016, 23:24
Ort: Örnsköldsvik

Re: Quiz: Flyghistoria

Inlägg av Mattebubben » 23 augusti 2016, 16:13

Ok tips Nummer 3 då det värkar som jag tog ett svårt flygplan =P.
Nu borde det vara lite lättare.

Under samma tid som Planet i fråga (min första bild) utvecklades och producerades jobbade 2 kända flygplans designers för företaget
(en tysk och en fransman dock så var ingen av dom direkt inblandad i utvecklingen av detta flygplan utan jobbade på 2 jetdrivna jaktplan)

Vad var deras Namn vart var det och vad hetta flygplanet i fråga.

Edit: En annan bild på flygplanet i fråga.
tPaUIQY.jpg
Senast redigerad av 1 Mattebubben, redigerad totalt 23 gånger.

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Re: Quiz: Flyghistoria

Inlägg av varjag » 23 augusti 2016, 23:29

Lite draghjälp kanske.....
Tipsbilden visar samma flygplan som våra svenska -
B5_med_skidor_225p_redigerad-1.jpg
B5_med_skidor_225p_redigerad-1.jpg (24.89 KiB) Visad 554 gånger
- fast dessa var byggda i USA och hade en Wrightmotor i.s.f. vår egen NoHab Mercury. B 5:orna byggdes av
Järnvägsverkstäderna i Linköping.
De efterfrågade jetjaktplanen, var dels
Emilie Dewoitines skapelse.jpg
Emilie Dewoitines skapelse.jpg (3.55 KiB) Visad 554 gånger
och en mera avancerad -
och - Kurt Tank.......jpg
och - Kurt Tank.......jpg (5.88 KiB) Visad 554 gånger
- med pilvingar, inte olik den svenska ''Tunnan''

:wink:

Varulv
Medlem
Inlägg: 2940
Blev medlem: 3 april 2004, 08:38
Ort: Norge/Norway

Re: Quiz: Flyghistoria

Inlägg av Varulv » 24 augusti 2016, 17:10

Argentina.

Mattebubben
Medlem
Inlägg: 64
Blev medlem: 15 augusti 2016, 23:24
Ort: Örnsköldsvik

Re: Quiz: Flyghistoria

Inlägg av Mattebubben » 24 augusti 2016, 17:15

Ok ett sista tips.
24_2.jpg

Varulv
Medlem
Inlägg: 2940
Blev medlem: 3 april 2004, 08:38
Ort: Norge/Norway

Re: Quiz: Flyghistoria

Inlägg av Varulv » 24 augusti 2016, 21:53

Argentina har den meste utviklede flyindustrien i hele Latin-Amerika sett med et historisk perspektiv, kun overgått av Embraer i Brazil som er en suksesshistorie i seg selv, mens det derimot var knapt noe som helst eksportsuksess med argentinskutviklede flyer. Men Argentina hadde sitt høydepunkt i 1950 til 1980 da det var knyttet meget omfattende nasjonale prestisje til den statlige flyindustrien som populært kalles FMA - Fabrica Militar de Aviones - og dermed bygd en lang rekke ulike interessante flytyper selv om de fleste forbli på prototypefasen uten å se produksjon - først og fremst som et resultat av den ustadige kvikksølvaktige nasjonaløkonomien i Argentina.

Et av disse flyene som så produksjon er I.Ae. 24 Calquin som erstattet Northrop A-17 flyene i 1950-1957 da omtrent 101 fly var bygd, til tross for at disse var seriøst utdatert med dårlig ytelseskraft og stor ustabilitet under flygning som mente disse måtte håndteres med stor forsiktighet.

https://en.wikipedia.org/wiki/I.Ae._24_Calquin

Skriv svar