Quiz: Flyg- och rymd-historia
Re: Quiz: Flyghistoria
Tack Amund & jo, det mycket strul med export av amerikanska fpl - just för att de INTE skulle hamna i tyska händer.
(jmfr Sveriges J 9, J 10 och B 6) Nästa - - sa Fan när han fick se Åmål......men vad är det vi ser
Varjag
(jmfr Sveriges J 9, J 10 och B 6) Nästa - - sa Fan när han fick se Åmål......men vad är det vi ser
Varjag
Re: Quiz: Flyghistoria
...den lilla apparaten kallades faktiskt-
Varjag
på orginalspråket - gulligt namn på en tvivelaktig konstruktion - Varjag
Re: Quiz: Flyghistoria
Ingen? Det var en -
Varjag
- utsiktsplattform..... Varjag
Re: Quiz: Flyghistoria
Focke-Achgelis Fa 330?
Re: Quiz: Flyghistoria
Just det - en ''passiv autogiro'' vari en ängslig ubåtmatros skulle skickas ''till väders'' att spana efter konvojer......Amund skrev:Focke-Achgelis Fa 330?
Det hela utföll inte så väl, tror bara 2-3 ubåtar provade arrangemanget - innan det kasserades.
Fa 330 kunde bara lyfta c:a 65 kilo - när ubåten gick med toppfart framåt (17-18 knop) och - i motvind......
Vilket betydde en liten ''knatte'' på autogiron och knappast nog kläder på kroppen för att inte frysa ihjäl där uppe - hualigen!
If the U-boat captain were forced to abandon it on the surface, the tether would be released and the Fa 330 descend slowly to the water.[citation needed][1]
https://en.wikipedia.org/wiki/Focke-Achgelis_Fa_330
Amund ''flaffflaffar'' vidare, Varjag
Re: Quiz: Flyghistoria
Tackar! Tyskarna kallade den för Backstelze (sädesärlan), tog visst 10 minuter att montera upp och fem minuter att demontera. Enda gången den lyckades upptäcka någonting var när den från U-177 i augusti 1943 upptäckte den grekiska ångaren Efthalia Mari söder om Madagaskar som sänktes. Dagen efter upptäckte man ännu ett fartyg men då utbröt samtidigt en maskinrumsbrand och därmed var framgångarna för den motorlösa draken över.
Ny fråga: Inte lätt att fråga om flygplan eftersom en del verkar kunna de flesta modeller. Tänkte därför att det är lika bra att välja färdigmaskerade plan som det finns gott om - Här visas tre exemplar som flugit färdigt för länge sedan och därför är lite svårare att identifiera:
Vilka (kända) modeller handlar det om?
Ny fråga: Inte lätt att fråga om flygplan eftersom en del verkar kunna de flesta modeller. Tänkte därför att det är lika bra att välja färdigmaskerade plan som det finns gott om - Här visas tre exemplar som flugit färdigt för länge sedan och därför är lite svårare att identifiera:
Vilka (kända) modeller handlar det om?
- sveahk
- Redaktör och stödjande medlem 2024
- Inlägg: 11100
- Blev medlem: 3 februari 2005, 15:28
- Ort: schweiz
Re: Quiz: Flyghistoria
Börjar med ettan som troligtvis är en amerikansk Hellcat - vilandes troligtvis utanför Salomonöarna...?
Hans K
Hans K
Re: Quiz: Flyghistoria
2:an är en C-47 (stora lastdörren), tror det vraket finns på Island.
3:an - med korrugerade plåten...troligst en Ju 52:a, var den finns - vet ej.
Varjag
3:an - med korrugerade plåten...troligst en Ju 52:a, var den finns - vet ej.
Varjag
Re: Quiz: Flyghistoria
Visst är det i de farvattnen man hittar denna Grumman F6F-3 Hellcat som ligger på 9 meters djup i klart vatten och den hamnade där samtidigt som den tyska Stalingradarmén bara hade några dagar kvar i frihet.sveahk skrev:Börjar med ettan som troligtvis är en amerikansk Hellcat - vilandes troligtvis utanför Salomonöarna...?
Hans K
http://argunners.com/hellcat-aircraft-w ... -solomons/
C-47 och Island är också helt riktigt!varjag skrev:2:an är en C-47 (stora lastdörren), tror det vraket finns på Island.
3:an - med korrugerade plåten...troligst en Ju 52:a, var den finns - vet ej.
Varjag
http://www.dailymail.co.uk/news/article ... s-ago.html
Och Ju-5:an ligger någonstans sydväst om den grekiska ön Kea.
Hmm… Hur gör man nu? Vi kör kvarnprincipen, endera Sveakh eller Varjag kommer med en ny fråga – Varsågod!
Re: Quiz: Flyghistoria
Tack Amund och jag kniper den med - Vilka, var, när och vad var ''epoken'' ? Bonus f. flygplanstypen.....Hmm… Hur gör man nu? Vi kör kvarnprincipen, endera sveakh eller varjag kommer med en ny fråga – Varsågod!
Varjag
Re: Quiz: Flyghistoria
För att börja med planet så chansar jag på en DC-4 som väl blev SAS första långdistansplan på USA-rutten 1946..?
Re: Quiz: Flyghistoria
Ja sveahk klarade lätt bonusbiten - en Vickers Viking.sveahk skrev:Eller kanske en Vickers Viking...?
http://www.airport-data.com/aircraft/G-AJCE.html
Hans K
(@ Amund: DC-4:an hade noshjul - stjärtpartiet kom bara ned i marknivå om man lade 5 ton cement i akterskeppet.....)
- återstår att besvara.Vilka, var, när och vad var ''epoken'' ?
Tips: Handlar om ''De Fyra S-en''.......Sol, Sand, Sangria och Sex.....
, Varjag
Re: Quiz: Flyghistoria
Är det charterepoken? I så fall var det väl ungefär 1955 det började?
Re: Quiz: Flyghistoria
Just det Amund - den oförglömliga charterepoken!Amund skrev:Är det charterepoken? I så fall var det väl ungefär 1955 det började?
Det är svårt att överdriva charterflygets inverkan på svenskarna – ja danskar, britter, tyskar
norrmän och andra – som fick uppleva den epoken.
Att flyga – innan chartern kom, var svindyrt. IATA-kartellen (International Air Transport Association)
med reguljärflygningar, höll stenhårt fast vid prisnivåer som förbehöll Flygandet till Förmöget Folk
och Företag…..vanliga knegare ‘’göre sig icke besväret…’’!
Frågebilden visar den allra första svenska chartergruppen – 26 personer som skall embarkera
en brittisk Vickers Viking för en 16-dagars resa till Majorca……året var 1955 ‘’ Resan, arrangerad av Svensk Bussresetjänst startade från Bromma 22 april och varade i 16 dagar. Deltagarna var 26 personer, och priset var 1 095 kr. Det motsvarar 15 000 kronor idag. Resan genomfördes med en Vickers Viking, flugen av bolaget Svenska Aero. Planet behövde mellanlanda i Göteborg, Malmö, Stuttgart och Marseille, och passagerarna fick dessutom övernatta i Marseille då planet saknade tillstånd för nattflygning....’’
https://petterssonsblogg.se/2015/07/05/ ... san-60-ar/
Svenska Aero hade chartrat ett brittiskt flygplan, då jag tror(?) att det då, inte fanns något svenskt
flygbolag med lämpliga flygplan eller intresse för sådana flygningar. (Det skulle komma....)
Tio år senare, hade ’’chartersemestrarna’’ gett millioner svenskar sitt ’’luftdop’’. Bokstavligen
talat fanns det hundratals av små resebyråer, som sålde ’’sol & badresor’’ för otroligt billiga priser
Som vanligt folk hade råd med!
Flygplanen hade full last i bägge riktningarna – med anländande/hemvändande resegrupper.
Ja avgångar och utbud, speciellt till Majorca & Kanarieöarna, gjorde flygplatserna där till verkligt
hårt trafikerade flygcentra.
Avresorna var faktiskt så täta, att smarta kunder (varjag var en - ) lärde att det allra billigaste
resorna – var s.a.s. ’’på tampen’’.
När en gruppresa sålts till 80-90% - var kostnaderna betalda – de sista 10-20 procenten – var
ren vinst. Och slumpades för 2-3 hundralappar om man kunde ’’resa på stubben’’.
Alltså t.o.m. samma dag ibland.......destinationen och resans varaktighet (oftast 1-2 veckor)
spelade ingen roll – bara det var sk*tbilligt.
Åsså lärde man sig en annan grej…..fråga ALDRIG killen i sätet bredvid – hur mycket han betalat
för resan.
Var glad – att du slipper betala för den tomma stolen bredvid dig!
Som på SAS -
Amund brer på mera solkräm!
Varjag