Quiz: Flyg- och rymd-historia

Diskussioner kring flyg och dess utveckling genom tiderna.
Värd: sveahk
Skriv svar
varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Re: Quiz: Flyghistoria

Inlägg av varjag » 26 juli 2016, 23:58

Tack Amund & jo, det mycket strul med export av amerikanska fpl - just för att de INTE skulle hamna i tyska händer.
(jmfr Sveriges J 9, J 10 och B 6) Nästa -
alltid naat....png
alltid naat....png (136.09 KiB) Visad 549 gånger
- sa Fan när han fick se Åmål......men vad är det vi ser

Varjag

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Re: Quiz: Flyghistoria

Inlägg av varjag » 27 juli 2016, 22:31

...den lilla apparaten kallades faktiskt-
sædesærlan.....jpg
sædesærlan.....jpg (58.6 KiB) Visad 529 gånger
på orginalspråket - gulligt namn på en tvivelaktig konstruktion - :wink:

Varjag

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Re: Quiz: Flyghistoria

Inlägg av varjag » 29 juli 2016, 00:06

Ingen? Det var en -
upphøjd men farlig -.JPG
upphøjd men farlig -.JPG (41.14 KiB) Visad 506 gånger
- utsiktsplattform..... :wink:

Varjag

Amund
Stödjande medlem 2023
Inlägg: 9760
Blev medlem: 15 juni 2009, 08:52
Ort: Västerbotten

Re: Quiz: Flyghistoria

Inlägg av Amund » 29 juli 2016, 11:16

Focke-Achgelis Fa 330?

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Re: Quiz: Flyghistoria

Inlägg av varjag » 29 juli 2016, 12:50

Amund skrev:Focke-Achgelis Fa 330?
Just det - en ''passiv autogiro'' vari en ängslig ubåtmatros skulle skickas ''till väders'' att spana efter konvojer...... :roll:
Det hela utföll inte så väl, tror bara 2-3 ubåtar provade arrangemanget - innan det kasserades.
Fa 330 kunde bara lyfta c:a 65 kilo - när ubåten gick med toppfart framåt (17-18 knop) och - i motvind......
Vilket betydde en liten ''knatte'' på autogiron och knappast nog kläder på kroppen för att inte frysa ihjäl där uppe - hualigen!
If the U-boat captain were forced to abandon it on the surface, the tether would be released and the Fa 330 descend slowly to the water.[citation needed][1]
8O
https://en.wikipedia.org/wiki/Focke-Achgelis_Fa_330

Amund ''flaffflaffar'' vidare, Varjag

Amund
Stödjande medlem 2023
Inlägg: 9760
Blev medlem: 15 juni 2009, 08:52
Ort: Västerbotten

Re: Quiz: Flyghistoria

Inlägg av Amund » 29 juli 2016, 18:25

Tackar! Tyskarna kallade den för Backstelze (sädesärlan), tog visst 10 minuter att montera upp och fem minuter att demontera. Enda gången den lyckades upptäcka någonting var när den från U-177 i augusti 1943 upptäckte den grekiska ångaren Efthalia Mari söder om Madagaskar som sänktes. Dagen efter upptäckte man ännu ett fartyg men då utbröt samtidigt en maskinrumsbrand och därmed var framgångarna för den motorlösa draken över. :roll:

Ny fråga: Inte lätt att fråga om flygplan eftersom en del verkar kunna de flesta modeller. Tänkte därför att det är lika bra att välja färdigmaskerade plan som det finns gott om - Här visas tre exemplar som flugit färdigt för länge sedan och därför är lite svårare att identifiera:
Nummer 1.jpg
Nummer 2.jpg
Nummer 3.png
Nummer 3.png (190.17 KiB) Visad 479 gånger
Vilka (kända) modeller handlar det om?

Användarvisningsbild
sveahk
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 11100
Blev medlem: 3 februari 2005, 15:28
Ort: schweiz

Re: Quiz: Flyghistoria

Inlägg av sveahk » 29 juli 2016, 21:31

Börjar med ettan som troligtvis är en amerikansk Hellcat - vilandes troligtvis utanför Salomonöarna...?

Hans K

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Re: Quiz: Flyghistoria

Inlägg av varjag » 30 juli 2016, 06:00

2:an är en C-47 (stora lastdörren), tror det vraket finns på Island.
3:an - med korrugerade plåten...troligst en Ju 52:a, var den finns - vet ej.


Varjag

Amund
Stödjande medlem 2023
Inlägg: 9760
Blev medlem: 15 juni 2009, 08:52
Ort: Västerbotten

Re: Quiz: Flyghistoria

Inlägg av Amund » 30 juli 2016, 08:48

sveahk skrev:Börjar med ettan som troligtvis är en amerikansk Hellcat - vilandes troligtvis utanför Salomonöarna...?

Hans K
Visst är det i de farvattnen man hittar denna Grumman F6F-3 Hellcat som ligger på 9 meters djup i klart vatten och den hamnade där samtidigt som den tyska Stalingradarmén bara hade några dagar kvar i frihet.
http://argunners.com/hellcat-aircraft-w ... -solomons/
varjag skrev:2:an är en C-47 (stora lastdörren), tror det vraket finns på Island.
3:an - med korrugerade plåten...troligst en Ju 52:a, var den finns - vet ej.

Varjag
C-47 och Island är också helt riktigt!
http://www.dailymail.co.uk/news/article ... s-ago.html

Och Ju-5:an ligger någonstans sydväst om den grekiska ön Kea.

Hmm… Hur gör man nu? Vi kör kvarnprincipen, endera Sveakh eller Varjag kommer med en ny fråga – Varsågod!

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Re: Quiz: Flyghistoria

Inlägg av varjag » 30 juli 2016, 11:31

Hmm… Hur gör man nu? Vi kör kvarnprincipen, endera sveakh eller varjag kommer med en ny fråga – Varsågod!
Tack Amund och jag kniper den med -
..en epokgørande bild.....jpg
..en epokgørande bild.....jpg (83.23 KiB) Visad 455 gånger
Vilka, var, när och vad var ''epoken'' ? Bonus f. flygplanstypen.....

Varjag

Amund
Stödjande medlem 2023
Inlägg: 9760
Blev medlem: 15 juni 2009, 08:52
Ort: Västerbotten

Re: Quiz: Flyghistoria

Inlägg av Amund » 30 juli 2016, 19:04

För att börja med planet så chansar jag på en DC-4 som väl blev SAS första långdistansplan på USA-rutten 1946..?

Användarvisningsbild
sveahk
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 11100
Blev medlem: 3 februari 2005, 15:28
Ort: schweiz

Re: Quiz: Flyghistoria

Inlägg av sveahk » 30 juli 2016, 20:08

Eller kanske en Vickers Viking...?
http://www.airport-data.com/aircraft/G-AJCE.html

Hans K

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Re: Quiz: Flyghistoria

Inlägg av varjag » 30 juli 2016, 22:35

sveahk skrev:Eller kanske en Vickers Viking...?
http://www.airport-data.com/aircraft/G-AJCE.html

Hans K
Ja sveahk klarade lätt bonusbiten - en Vickers Viking.
(@ Amund: DC-4:an hade noshjul - stjärtpartiet kom bara ned i marknivå om man lade 5 ton cement i akterskeppet.....)
Vilka, var, när och vad var ''epoken'' ?
- återstår att besvara.

Tips: Handlar om ''De Fyra S-en''.......Sol, Sand, Sangria och Sex.....

:wink: , Varjag

Amund
Stödjande medlem 2023
Inlägg: 9760
Blev medlem: 15 juni 2009, 08:52
Ort: Västerbotten

Re: Quiz: Flyghistoria

Inlägg av Amund » 31 juli 2016, 10:06

Är det charterepoken? I så fall var det väl ungefär 1955 det började?

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Re: Quiz: Flyghistoria

Inlägg av varjag » 31 juli 2016, 12:20

Amund skrev:Är det charterepoken? I så fall var det väl ungefär 1955 det började?
Just det Amund - den oförglömliga charterepoken!

Det är svårt att överdriva charterflygets inverkan på svenskarna – ja danskar, britter, tyskar
norrmän och andra – som fick uppleva den epoken.
Att flyga – innan chartern kom, var svindyrt. IATA-kartellen (International Air Transport Association)
med reguljärflygningar, höll stenhårt fast vid prisnivåer som förbehöll Flygandet till Förmöget Folk
och Företag…..vanliga knegare ‘’göre sig icke besväret…’’!

Frågebilden visar den allra första svenska chartergruppen – 26 personer som skall embarkera
en brittisk Vickers Viking för en 16-dagars resa till Majorca……året var 1955
G-AJCE.jpg
G-AJCE.jpg (4.29 KiB) Visad 431 gånger
‘’ Resan, arrangerad av Svensk Bussresetjänst startade från Bromma 22 april och varade i 16 dagar. Deltagarna var 26 personer, och priset var 1 095 kr. Det motsvarar 15 000 kronor idag. Resan genomfördes med en Vickers Viking, flugen av bolaget Svenska Aero. Planet behövde mellanlanda i Göteborg, Malmö, Stuttgart och Marseille, och passagerarna fick dessutom övernatta i Marseille då planet saknade tillstånd för nattflygning....’’

https://petterssonsblogg.se/2015/07/05/ ... san-60-ar/

Svenska Aero hade chartrat ett brittiskt flygplan, då jag tror(?) att det då, inte fanns något svenskt
flygbolag med lämpliga flygplan eller intresse för sådana flygningar. (Det skulle komma....)

Tio år senare, hade ’’chartersemestrarna’’ gett millioner svenskar sitt ’’luftdop’’. Bokstavligen
talat fanns det hundratals av små resebyråer, som sålde ’’sol & badresor’’ för otroligt billiga priser
Som vanligt folk hade råd med!
solbadare.jpg
solbadare.jpg (85.92 KiB) Visad 431 gånger
Flygplanen hade full last i bägge riktningarna – med anländande/hemvändande resegrupper.
Ja avgångar och utbud, speciellt till Majorca & Kanarieöarna, gjorde flygplatserna där till verkligt
hårt trafikerade flygcentra.

Avresorna var faktiskt så täta, att smarta kunder (varjag var en - :lol: ) lärde att det allra billigaste
resorna – var s.a.s. ’’på tampen’’.
När en gruppresa sålts till 80-90% - var kostnaderna betalda – de sista 10-20 procenten – var
ren vinst. Och slumpades för 2-3 hundralappar om man kunde ’’resa på stubben’’.
Alltså t.o.m. samma dag ibland.......destinationen och resans varaktighet (oftast 1-2 veckor)
spelade ingen roll – bara det var sk*tbilligt.

Åsså lärde man sig en annan grej…..fråga ALDRIG killen i sätet bredvid – hur mycket han betalat
för resan.
Var glad – att du slipper betala för den tomma stolen bredvid dig!

Som på SAS - :x

Amund brer på mera solkräm!

Varjag

Skriv svar