Quiz: Flyg- och rymd-historia

Diskussioner kring flyg och dess utveckling genom tiderna.
Värd: sveahk
Skriv svar
varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Re: Quiz: Flyghistoria

Inlägg av varjag » 29 november 2015, 01:35

Ettan: Beryl Markham

Tvåan: Mrs.Anne Morrow Lindbergh

Trean: Harriette Quimby

????, Varjag

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Re: Quiz: Flyghistoria

Inlägg av varjag » 29 november 2015, 01:54

sveahk skrev:
Har spenderat lite tid bland dokument och Luftwaffe-böcker, och kommit fram till att den nedskjutningen möjligtvis - inte stämmer! I Jochen Priens standardverk - Die Fliegerjagdverbände der Deutschen Luftwaffe 1934 bis 1945 (f.n. 23 Band and counting...!) - står i Teil 2, över Der "Sitzkrieg" eller Phoney War, inte ett ord om en Battle-nedskjuten Me-109:a den 20 september 1939. Och i de böckerna står praktiskt allt som man vill veta över Jagd-Luftwaffe under 2vk.

Det närmaste vi kommer en engelsk/tysk luftkamp med nedskjutet tyskt plan, är den 29 september där två 109:or sköts ner söder om Helgoland - av två Handley Page Hampden!

Enda nedskjutningen som noteras under 20 september-datumet är två Bf 109 E tillhöriga JG 53 som plockades ner inte långt från Trier, men av franska Curtiss P-36:or...

Så, minst ett frågetecken får nog sättas bakom den "första nedskjutningen"...
Glad jag skrev (om detta verkligen är sant, Engelska uppgifter...) då det hela lät alltför utopiskt - :)

Men Flight Sergeant Letchard's (akterskytten) rapport att han skjutit ned en Me 109 - hjälpte det säkert den brittiska självkänslan... :lol:

The first casualty in war.......etc etc

Tack för analysen sveahk!

mvh, Varjag

Användarvisningsbild
sveahk
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 11093
Blev medlem: 3 februari 2005, 15:28
Ort: schweiz

Re: Quiz: Flyghistoria

Inlägg av sveahk » 29 november 2015, 11:53

varjag skrev: Tack för analysen sveahk!

mvh, Varjag
Tack själv varjag för att du uppmärksammade den Bf 109-"nedskjutningen" - fibblad eller inte, svårt att säga i efterhand. Men så har vi en myt med ett hårdknäckt skal som består över årens lopp...

Frågan ja:
Beryl Markham, riktigt. Under första världskriget en ung dam som lärde känna Karen Blixen och Denys Fitch-Hutton i Afrika, med den senare hade hon ett förhållande tills han ramlade i backen. Anyway, i Kenia lärde hon sig att flyga,en excellent pilot som under årens lopp gjorde en hel del första-flygningar. Hennes memoarer "West with the night" absolut läsvärd!
https://en.wikipedia.org/wiki/Beryl_Markham

Mrs.Anne Morrow Lindbergh. Naturligtvis riktig! Hon var själv en god pilot och navigator, men framför allt en begåvad författare. Hennes bok "North to the Orient" som beskriver Lindberghs SIRIUS-tripp från amerikanska östkusten över norra Kanada, Alaska och ner till Japan och Kina 1931 är mycket bra skriven. Just nyläst och inspirerade faktiskt den här flygfrågan!
https://en.wikipedia.org/wiki/Anne_Morrow_Lindbergh

Den tredje var en italiensk tös, Rosina Ferrario, löste som sagt Italiens första feminina flyglicens (och världens åttonde). I Italien var det till henne och andra kvinnliga piloter som Mussolini riktade orden: "en kvinna ska 'pilotera' barn och inget annat"... :roll: ...!
https://it.wikipedia.org/wiki/Rosina_Ferrario

Varjag fixade de önskade två av tre och 'piloterar' nästa fråga!

Hans K

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Re: Quiz: Flyghistoria

Inlägg av varjag » 29 november 2015, 20:18

Tack sveahk.
1930-talet var flygrekordens årtionde. Mest intresse tilldrog sig hastghets-distans och höjdekord - men FAI....
https://en.wikipedia.org/wiki/F%C3%A9d% ... ernational
- godkände och registrerade massvis med andra.
Många ganska meningslösa som ''nyttolaster över avstånd/till höjder, över slutna och öppna banor etc etc etc....''
Här söker jag ett ''inofficiellt'' rekord tillhörigt denne medaljerade herre.
Tvivelaktig rekordflygare.jpg
Tvivelaktig rekordflygare.jpg (5.76 KiB) Visad 959 gånger
Enligt min och många andras mening - var ''rekordet'' ren propagandalögn, då det flygplan och den utrustning använde,
omöjligen kunde presterat vad som hävdades......

Vem var han och vilket rekord gäller det?

Varjag

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Re: Quiz: Flyghistoria

Inlägg av varjag » 30 november 2015, 22:28

...det handlar om ett mycket diskutabelt ''höjdrekord'' från 1935........ :wink:

Varjag

pandersson2
Medlem
Inlägg: 3109
Blev medlem: 28 maj 2005, 08:34
Ort: Södermanland

Re: Quiz: Flyghistoria

Inlägg av pandersson2 » 1 december 2015, 13:53

Manne är Vladimir Kokkinaki. Dubbel Sovjetunions hjälte vilket syns på den imponerande medaljsamlingen. Det var medaljerna som gjorde identifieringen möjlig. Hans rekord vet jag inte, enligt hans bio så gissar jag på att det kan vara höjdrekordet i en öppen cockpit som sökes. Emotser gärna en motivering till varför Varjag misstror rekordet. Nog för att min första tanken när jag hör om ett rekord eller påstående från Sovjet är att det är en lögn, enligt min erfarenhet ger det oftare rätt utfall än motsatsen, men det är trevligt att höra från en som kan fakta bättre än jag.

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Re: Quiz: Flyghistoria

Inlägg av varjag » 1 december 2015, 20:45

pandersson2 skrev:Manne är Vladimir Kokkinaki. Dubbel Sovjetunions hjälte vilket syns på den imponerande medaljsamlingen. Det var medaljerna som gjorde identifieringen möjlig. Hans rekord vet jag inte, enligt hans bio så gissar jag på att det kan vara höjdrekordet i en öppen cockpit som sökes. Emotser gärna en motivering till varför Varjag misstror rekordet. Nog för att min första tanken när jag hör om ett rekord eller påstående från Sovjet är att det är en lögn, enligt min erfarenhet ger det oftare rätt utfall än motsatsen, men det är trevligt att höra från en som kan fakta bättre än jag.
Helt riktigt - Vladimir Kokkinaki. Som den 21:a November 1935 - hävdade ett höjdrekord om 14575 meter och flygande en
(TsKB-3) bättre känd som jaktplanstypen Polikarpov I-15.
(Höjdrekorden vid den tiden, var inte speciellt klassade med ''öppen cockpit'' - alla flög ''cabriolet'' men för höjder av den arten
användes tryckdräkter.)
Allt vi vet om det ryska rekordet - är att Kokkinaki använde ''en lättad I-15''. Men ingen tycks ha sett några bilder av flygplanet - eller
av Kokkinaki i tryckdräkt.(?)
FAI, som hade ackrediterade agenter i alla länder, noterade rekordet - men syns aldrig ha accepterat det som officiellt världsrekord.
Senare, uttrycktes tvivel om dess äkthet - baserade på flygplanets tomvikt versus dess vingyta - en ekvation som inte riktigt
gick ihop.....

Det kan vara av intresse att studera höjdrekorden under 30-talet:

1932 - England/Vickers Vespa - 13400 meter
1933 - Frankrike/Potez 50 - 13670 meter
1934 - Italien/Caproni 113 - 14435 meter
1935 - Sovjet/I-15 - 14575 - meter (aldrig ratificerat av FAI)
1936 - England/Bristol 138 - 15273 meter
1937 - England/Bristol 138 - 16450 meter
1938 - Italien/Caproni 16bis - 17095 meter

Det sista - höll sig in i jetåldern och slogs först 1948 av ''Cuck'' Yeager i en Bell X-1.Därbortom blev höjdrekorden meningslösa
då man stod på gränsen till rymdflygning.

pandersson2 - stiger upp med nästa, Varjag

pandersson2
Medlem
Inlägg: 3109
Blev medlem: 28 maj 2005, 08:34
Ort: Södermanland

Re: Quiz: Flyghistoria

Inlägg av pandersson2 » 1 december 2015, 20:55

Tackar. Jag kan inte mycket om flygare, tyvärr. Så jag tager en känd flygare som även gjort annat.

Jag söker en lett som designade ett störtbomblan för lettiska flygvapnet 1940. När Sovjetunionen gick in i landet åkte han till Moskva och erbjöd sina tjänster. Mördad 1965 i Uruguay vilket blev mycket uppmärksammat.

Varulv
Medlem
Inlägg: 2940
Blev medlem: 3 april 2004, 08:38
Ort: Norge/Norway

Re: Quiz: Flyghistoria

Inlägg av Varulv » 2 december 2015, 00:06

pandersson2 skrev:Tackar. Jag kan inte mycket om flygare, tyvärr. Så jag tager en känd flygare som även gjort annat.

Jag söker en lett som designade ett störtbomblan för lettiska flygvapnet 1940. När Sovjetunionen gick in i landet åkte han till Moskva och erbjöd sina tjänster. Mördad 1965 i Uruguay vilket blev mycket uppmärksammat.
Drapet på ham har blitt dypt kontroversielt siden 2004 da mannen ansvarlig for dette, som i tillegg tok stolthet av det fram til sin død, kom med en bok om hvordan det hendt. Piloten hadde blitt anklaget for alvorlige forbrytelser uten at det kunne bevises med absolutt sikkerhet, og hadde ikke vært ettersøkt internasjonalt sett. Den eneste forbrytelsen som kunne bevises over all tvil var at man hadde gått inn i en meget beryktet militsorganisasjon som med rette har vært anklaget for meget alvorlige forbrytelser som det latviske folket har vansker med å forsone seg med. Flygeren var da en ganske bemerkelsesverdig mann, en ekte "self-made" mann som bare en gang tok seg jobb hos en flyprodusent til tross for at en rekke flyer bar hans navn i 1925-1940.

Användarvisningsbild
millgard
Stödjande medlem 2020
Inlägg: 3791
Blev medlem: 23 mars 2007, 16:36
Ort: Luleå

Re: Quiz: Flyghistoria

Inlägg av millgard » 3 december 2015, 20:41

"The butcher of Riga"
Bilagor
Tung lett.jpg
Tung lett.jpg (89.38 KiB) Visad 528 gånger

pandersson2
Medlem
Inlägg: 3109
Blev medlem: 28 maj 2005, 08:34
Ort: Södermanland

Re: Quiz: Flyghistoria

Inlägg av pandersson2 » 4 december 2015, 18:27

Rätt, Herberts Cukurs.

Känd före kriget för flygkonstruktioner och flygningar. Under kriget var han befälhavare inom Arajs förband vilka var djupt involverade i morden på den judiska befolkningen. Flydde till Sydamerika efter kriget och blev mördad av Mossad. En av dem som var ansvariga för mordet skrev en bok om det, Kuenzle, Anton; Shimron, Gad (2004). The Execution of the Hangman of Riga: The Only Execution of a Nazi War Criminal by the Mossad.

Kontroversiell i Lettland. Vissa anser att han är en bov, vissa att han var offer för omständigheterna. Ett bekymmer är att många anser att allt från Sovjet är lögm, varför man inte litar på bevisen. Att han var inblandad i flera massakrar är helt klart, debatten är huruvida han själv deltog i dödandet. Motivet till hans deltagelse är även diskuterbart, läste att han i slutet av kriget flydde med en tjänare av judisk börd vars judiska identitet han hållit dold. Det var komplicerade tider.

Eftersom både millgard och varulv kunde svaret lämnar jag frågan över till dem.

pandersson

Varulv
Medlem
Inlägg: 2940
Blev medlem: 3 april 2004, 08:38
Ort: Norge/Norway

Re: Quiz: Flyghistoria

Inlägg av Varulv » 5 december 2015, 19:00

pandersson2 skrev:Rätt, Herberts Cukurs.

Känd före kriget för flygkonstruktioner och flygningar. Under kriget var han befälhavare inom Arajs förband vilka var djupt involverade i morden på den judiska befolkningen. Flydde till Sydamerika efter kriget och blev mördad av Mossad. En av dem som var ansvariga för mordet skrev en bok om det, Kuenzle, Anton; Shimron, Gad (2004). The Execution of the Hangman of Riga: The Only Execution of a Nazi War Criminal by the Mossad.

Kontroversiell i Lettland. Vissa anser att han är en bov, vissa att han var offer för omständigheterna. Ett bekymmer är att många anser att allt från Sovjet är lögm, varför man inte litar på bevisen. Att han var inblandad i flera massakrar är helt klart, debatten är huruvida han själv deltog i dödandet. Motivet till hans deltagelse är även diskuterbart, läste att han i slutet av kriget flydde med en tjänare av judisk börd vars judiska identitet han hållit dold. Det var komplicerade tider.

Eftersom både millgard och varulv kunde svaret lämnar jag frågan över till dem.

pandersson
Det er riktig at Cukurs som krigsforbryter var en komplisert sak i etterkrigstiden fordi man har ikke vært i stand til å bevise hans deltagelse i massemyrderiene gjennomført av hans kameratene i Araj med absolutt sikkerhet, noe som fikk en historiker i nyere tid til å konkludere med at hans kjendisstatus kan ha gjort ham ekstra utsatt for de kraftige anklagene og man har fremdeles ikke et svar på spørsmålet om hvorfor Mossad beordret en utenomrettslig og dermed ulovlig henrettelse av ham på et tidspunkt da det ikke var mulig å ha en internasjonal ettersøkning etter Cukurs som flere ganger var i trøbbel i Brazil. Brazil var ikke så liberalt med nazister og fascister på landsflukt som Argentina.

Et av de meste beryktede bombeflyene i den andre verdenskrigen som hadde bombet meget mange byer og drepte sivilister, hadde to meget unike karakteriserte trekk, opptrekkbare maskingeværtårn og mangel på bomberom så bombene måtte monteres på undersiden. Disse maskingeværtårnene som for øvrig ikke fungert så godt mot angripende jagerfly som ønsket så man måtte ha eskorte, var underlagt et sensursregime som var så suksessrikt at det fremdeles er dårlig kjent i dag. Dels hjulpet av faktumet om at bombeflyet var meget aerodynamisk effektiv og revolusjonerende for sitt land hvor det bygges, når trekkes inn er det ikke mulig å se om det var maskingeværtårn der.

Hva slags fly er det? Kan si også at det har opptrekkbare understell og har vært med på senkningen av et par slagskip under den andre verdenskrigen da man trodde landbaserte fly ikke kunne flyr så langt.

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Re: Quiz: Flyghistoria

Inlägg av varjag » 5 december 2015, 23:30

Mitsubishi G3M ''Nell''

Varjag

Varulv
Medlem
Inlägg: 2940
Blev medlem: 3 april 2004, 08:38
Ort: Norge/Norway

Re: Quiz: Flyghistoria

Inlägg av Varulv » 6 december 2015, 04:39

varjag skrev:Mitsubishi G3M ''Nell''

Varjag
Korrekt. Dette flyet fascinerer meg fordi det var et uvanlig bombefly som ikke hadde glasscockpit forut for bombesikteren som dermed måtte bruke et periskop fra førercockpiten, måtte montere alle bomber uansett størrelse på undersiden av flyskroget og hadde opptrekkbare maskingeværtårn på de første varianter av G3M. Historien bak denne flytypen er ikke lite interessant, for det var det første moderne bombeflyet i Japan som oppsto ut av voldsomme ambisjoner som måtte slankes - forgjengeren var giganten Hirsosho G2H1 "95 Daiko" som oppsto ut av samarbeidet mellom Junkers og Mitsubishi siden 1928. På basis av det store bombeflyet ble det besluttet i 1933 om at et nytt fly for langdistansespeiding skulle bygges for admiral Yamamoto. Yamamoto var noe skuffet over "95 Daiko" man mente var for stor, og vil ha en mindre utgave med nyere teknologi. Han var praktisk talt til stede da prototypen rulles ut og tok sin første prøveflyging i 1934, da het det "Mitsubishi Ka.9" og offisielt sett "8-Shi spesialrekognoseringsfly". Men det tok tid for å finne fram til den rette konfigurasjonen, og en rekke ulike varianter var testet, spesielt etter Yamamoto vil ha bevæpning og bombelast på det nye flyet. Minst 6 ulike varianter var testet, noen av disse hadde neseseksjon i glass og endog glasscockpit medregnet maskingeværtårn.

Den første serieutgaven som i produksjon var dermed "Mitsubishi G3M1 Type 96 Mk1 Landbasert angrepsfly" som på avstand ikke så ut til å ha opptrekkbare maskingeværtårn - enda det er tre tårner, to på oversiden og en på undersiden. 34 G3M1 ble bygd først, deretter skiftet man over til G3M2 som fortsatte med å ha den samme konfigurasjon som G3M1. Men erfaringene fra den andre japansk-kinesiske krigen hvor det var oppdaget at man ikke var tilstrekkelig beskyttet av sine maskingeværtårnene mot de kinesiske flyene som bare trengte å treffe få ganger for å ødelegge disse, tvunget fram et redesign på det som het "Modell 22". Da ble den aktre tårnet erstattet med et ovalformet "drivhus" for en 20mm maskinkanon og den forreste tårnet ombygges til et vanlig maskingeværtårn som også kan fungere som observasjonspost. Disse nye flyene som skulle flyr høyere enn G3M2 Mk1 kom i tjeneste først i 1940. I slutten ble det siste opptrekkbare maskingeværtårnet på undersiden helt fjernet til fordel for sidevinduer.

Opptrekkbare maskingeværtårn overlevd ikke møtet med kampenes brutale realitet som meldt seg for alvor i 1937, og kravet om å oppnå større hastighet mente at man måtte unngå turbulensproblemer og ha større aerodynamisk effektivitet - som deretter betyr strømlinjede og faste maskingeværtårn. Enda det har vært et interessant tillegg på diverse bombefly fra flere land i 1930-årene deriblant svenske B3 (Junkers Ju. 86) og fortsatte videre i Consolidated Liberator bombeflyene som hadde deres "balltårnene" på undersiden. Japanernes valg om å ha disse på G3M var for å oppnå størst mulig rekkevidde og skulle bare trekke ut maskingeværtårnene over deres mål for selvforsvar. Man hadde også trodde at bombeflyet med sin hastighet på 348 km/t kunne være for raskt for de fleste eldre jagerfly å fange - Curtiss F11C "Goshawk" som blant annet var i Kina, "bare" var 20 km/t sløvere. For å spare så mye vekt som mulig for størst mulig rekkevidde og størst mulig ytelseskraft kunne ikke G3M ha selvfortettede drivstofftanker og noe form for beskyttelsestiltak slik det kunne ta tjue sekunder for et fly å flamme opp til en dødelig ovn for besetningen. Så da de nye bombeflyene kom over Kina for å bombe deres mål, var de dermed mye mer sårbart enn ventet, og dette feires hver år i Taiwan den 14. august - "Chinese Air Force Day" da 8 G3M1/2 fly og 10 andre fly ble skutt ned uten tap av kinesiske jagerfly.

Dermed måtte G3M bombefly ha eskorte med seg hver gang disse går til angrep dypt inn i Kina, ikke minst etter et tap på hele 54 fly i de første uker av krigen. Bombeoffensiven måtte stoppes i en måned for at nye erstatninger skulle leveres til de desimerte skvadronene som på mange steder bare hadde få fly og besetninger tilbake. Det var først i september/oktober 1937 med de nye eskortejagerne som A5M1/A5M2, man kan begynne på nytt og dermed kunne angripe uten hindringer hvor de vil i hele sørøstlige Kina. Da krigsskipet USS "Patay" var bombet ved Nanjing den 12. desember 1937 av stupebombefly, var tre G3M1 bombefly involvert i luftoperasjonene som skulle renske Yangtze-floden for flere skip man feilaktig trodde var kinesiske. Minst en bombe traff styrehuset på "Patay". Men hver gang disse bombeflyene kom for langt bort fra deres eskorte, led de enorme tap. En styrke på 36 fly er sagt å ha blitt nesten utryddet av russiske piloter over Hankow.

Men for de kinesiske sivilistene ble synet av G3M bombeflyene i deres Vee-formasjonene et skrekkelig syn fordi med typisk hensynsløshet ble byene utsatt for terrorbombing i sommeren 1938 som da Kanton ble rammet med 600 drepte og 800 skadde den 28. mai 1938. Dette hendt rett for øyne på en samlet verden som fordømte disse terrorbombingene over store deler av Kina, når disse ikke kunne forsere et effektivt luftforsvar i daglys, gikk man over i nattbombing. Det skulle bli en del av hverdagslivet for de mange millioner helt fram til august 1941, da ble de fleste bombeflyene trukket ut og overført til Fransk Indokina, Japan og Taiwan for den planlagte storkrigen mot vestmaktene. Den nye varianten, G3M3, kunne flyr høyere og dermed var meget viktig for de japanske krigsforberedelsene fram til desember, spesielle utrustede fly for rekognosering fra meget stor høyde kalles "G3M2-Kai" som kan når 30,000 fot i høyden. Ingen fly i hele Asia kunne avskjære disse, selv over amerikanske territorier som Guam-øya og Filippinene.

Hangarskipet "Enterprise" kunne ha blitt senket den 1. februar 1942 da 5 G3M2 bombefly under ledelse av løytnant Kazuo Nakai angrepet Task Force 8 utenfor Marshalløyene. Under dette angrepet ble det demonstrert for alle at horisontal bombing ikke er effektiv mot bevegelige overflatefartøyer, og da "Enterprise"s jagerfly jaget bort japanerne, vendt det ene flyet - Nakais fly - om og ned i et stup rett mot hangarskipet. Til all hell for amerikanerne traff ikke bombeflyet "Enterprise", en del av vingen ble revet av før det traff havet like ved. Man vet ikke om det var et kamikaze-angrep eller om Nakai hadde mistet kontrollen over flyet.

Etter hvert som krigsårene gikk ble de eldre og sløvere G3M bombeflyene tatt ut for transportformål og patruljerolle, men disse skulle bli de amerikanske ubåtbesetningenes verste trussel i krigen fordi i november 1943 ble det arrangerte flygende eskorte for skipstrafikken med G3M fly, senere supplementet med en ny variant, G3M3-Q fra juli 1944 som hadde MAD detektorutstyr i tillegg til radar. Minst tjue ubåter ble senket av 901. luftgruppe fram til krigens slutt.

Ifølge Richard M. Bueschel med hans bok Mitsubishi/Nakajima G3M1/2/3 96 Rikko in Japanese Naval Air Service var det bygd 1,063 fly av alle varianter (femten) fra april 1934 til februar 1943. En japanskspråklig bok, Famous Airplanes of the World - Type 96 Attack Bomber (n. 91) er fullstendig uforstående for alle som ikke kan lese japansk, men sterkt illustrert med massevis av bilder, tegninger og profiltegninger.

Bombelasten er aldri mer enn 800 kg, G3M2 som ble det meste foretrukket valget, kunne frakte 1 800kg bombe, 1 500kg bombe og 2 250kg bomber om gang, men når man vil ha mange bomber, var 60kg det beste valget. 12 60kg bomber kan monteres på undersiden selv om det er bilder som viser 6 60kg og 2 250kg om gang. Et typisk bombeangrep mot en kinesisk by vil dermed være med åtte til tolv 60kg bomber på til sammen 480 til 730 kg.

Varjag fortsetter.

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Re: Quiz: Flyghistoria

Inlägg av varjag » 6 december 2015, 11:41

Tack Varulv - och gratulerar till en bra fråga. ''Opptrekkbare maskingeværtårn'' - tillhörde ju inte vanligheterna under 2:a VK......
Jag söker ett annat bombflygplan - som hade samma ''finess'' - två uppdragbara ksp-torn. Men - saknade G3M's strömlinjeform och
aldrig fick samma betydelse i kriget.....

Vilket bombplan?

Varjag

Skriv svar