Quiz: Flyg- och rymd-historia
Re: Quiz: Flyghistoria
Ingen? En -
...VarjagRe: Quiz: Flyghistoria
Det där är väl Northrops flygande vinge, YB-35. Är månne den första bilden på en jetkonverterad dylik?
Re: Quiz: Flyghistoria
Javisst är det Northrops YB-49, jetvarianten av propellerdrivna YB-35. Idén med en flygande vinge - var mindre luftmotståndSarvi skrev:Det där är väl Northrops flygande vinge, YB-35. Är månne den första bilden på en jetkonverterad dylik?
och man knegade vidare med tyska Hortens tankegångar.
Vingprofilen blev av nödvändighet mycket tjock - och flygegenskaperna urusla.
Stabiliteten i alla tre ''plan'' - ytterst problematisk......och efter två jetdrivna 49:or havererade - skrotades 35:orna.
Lustigt nog - en generation senare, tog man upp tanken igen med B-2
http://en.wikipedia.org/wiki/Northrop_G ... B-2_Spirit
- men då gällde det låg radarsignatur.
Sarvi frågar, Varjag
Re: Quiz: Flyghistoria
Tack! Vad förenar dessa båda - i tid väl åtskilda - flygplan?
Re: Quiz: Flyghistoria
Vickers?
Re: Quiz: Flyghistoria
Nej, det som förenar är en plats, i Sverige. Kan tillägga att det är just de flygplansindivider som syns på bilderna som utgör den gemensamma nämnaren.
Re: Quiz: Flyghistoria
Spännande - flåsflås...
Hangaren med en B. 727 SE-DDD framför - är Transair's på Sturup.
Men en engelsk S.E. 5 som landat där annu dazumal....??
Hangaren med en B. 727 SE-DDD framför - är Transair's på Sturup.
Men en engelsk S.E. 5 som landat där annu dazumal....??
Re: Quiz: Flyghistoria
Transair-kärran är SE-DDB (kanske kan hjälpa?) men annars är det korrekt, nu återstår bara den gemensamma nämnaren (som inte är Sturup).
Re: Quiz: Flyghistoria
Jag lägger till en bildledtråd som delar namn med den eftersökta platsen:
Re: Quiz: Flyghistoria
Ka-pjäsen, en 24cm's var en del av Kustbandslinjen och stod vid Torslanda. Men fattar fortfarande inte sammanhanget....
Re: Quiz: Flyghistoria
ILUG 1923!
Varjag
Då var kanske B 737:an den sista som startade där - innan nedläggningen til fördel för Landvetter?????På denna bild ser vi det första flygplan som satte ner hjulen på Torslanda, en S.E.5a framför Blå Hangaren som då var under uppförande. Denna S.E.5a, G-EBDU, landade på Torslanda den 28 juni 1923, drygt en månad före invigningen av flygplatsen. Pilot var den danskfödde engelsmannen Mogens Louis Bramson som jobbade åt Savage Sky Writing Company Ltd., ett företag som flög Europa runt för "Skywriting" och i Göteborg gjorde reklam för ILUG, Internationella Luftfartsutställningen i Göteborg,
Varjag
Re: Quiz: Flyghistoria
Nära nog, det sista flygplanet som landade på Torslanda flygplats var Transair B-727 SE-DDB från London/Stansted den 2 oktober 1977.
Och S.E.5an, G-EBDU, landade på Torslanda den 28 juni 1923, drygt en månad före invigningen av flygplatsen, och var därmed det första som landade.
Varjag löste gåtan med förtjänstfullt identifierande av batteri Torslanda (aka Hjuviksbatteriet) därtill, och sätter därmed kurs mot nya flygplatser.
Och S.E.5an, G-EBDU, landade på Torslanda den 28 juni 1923, drygt en månad före invigningen av flygplatsen, och var därmed det första som landade.
Varjag löste gåtan med förtjänstfullt identifierande av batteri Torslanda (aka Hjuviksbatteriet) därtill, och sätter därmed kurs mot nya flygplatser.
Re: Quiz: Flyghistoria
Tack Sarvi - borde ''klickat'' genast på ILUG 1923 - efter Ka-salvan
Nästa gäller identifiering av ett- För de undrande är flaggan på flygkroppen - holländsk - men vilken flygplanstyp rör det sig om?
Varjag
Nästa gäller identifiering av ett- För de undrande är flaggan på flygkroppen - holländsk - men vilken flygplanstyp rör det sig om?
Varjag
Re: Quiz: Flyghistoria
Bilden tagen i Holländska Ostindien omkring 1946......man flög med ''vad som fanns tillgängligt....''
Varjag
Varjag
Re: Quiz: Flyghistoria
''amrisarna'' kalla dessa flygplan för topsy .......Varjag