Quiz: Flyg- och rymd-historia
- Stellan Bojerud
- Saknad medlem †
- Inlägg: 9662
- Blev medlem: 12 juni 2005, 06:23
- Ort: Stockholm
Re: Quiz: Flyghistoria
Ja, där är dom på resa. Inte som i Sibelius krigssång från Hangö till Petsamo, utan i andra riktningen och med 45% avvikelse mot väster.
Re: Quiz: Flyghistoria
Seversky P35 eller J9?
- Stellan Bojerud
- Saknad medlem †
- Inlägg: 9662
- Blev medlem: 12 juni 2005, 06:23
- Ort: Stockholm
Re: Quiz: Flyghistoria
Rätt, Republic Guardsman. Din fråga.
-
- Medlem
- Inlägg: 1249
- Blev medlem: 29 november 2008, 11:43
Re: Quiz: Flyghistoria
Det liknar i alla fall HF-24 Marut , som var ett av Indiens allra första stridsflygplan med jetdrift i operativ tjänst. En jaktmaskin med kapacitet att bära bomber. Indiskgyggd.
Re: Quiz: Flyghistoria
Ja det är rätt. ett silverglänsande plan som var svår att hitta utan skvallrande nationssymboler. Hasse startar nästa.
-
- Medlem
- Inlägg: 1249
- Blev medlem: 29 november 2008, 11:43
Re: Quiz: Flyghistoria
Okej Der Löwe, jag quissar vidare.
Tyskarna konstruerade en tvåmotorigt jaktmaskin, som förmodligen var andra världskrigets snabbaste, propellerdrivna stridsflygplan. Det unika var att motorerna var placerade "i tandem, med den ena propellern dragande och den andra påskjutande. Vad hette flygplanet?
Tyskarna konstruerade en tvåmotorigt jaktmaskin, som förmodligen var andra världskrigets snabbaste, propellerdrivna stridsflygplan. Det unika var att motorerna var placerade "i tandem, med den ena propellern dragande och den andra påskjutande. Vad hette flygplanet?
Re: Quiz: Flyghistoria
..........
Varjag-
- Medlem
- Inlägg: 1249
- Blev medlem: 29 november 2008, 11:43
Re: Quiz: Flyghistoria
Helrätt Varjag. Du flyger vidare.
Re: Quiz: Flyghistoria
Tack hasse
Ensitsiga - tvåmotoriga ''jaktplan'' var sällsynta. Dornier's idé, med en motor i var ända minskade i alla fall luftmotståndet
jämfört med andra konstruktioner....
På samma tema, presenterar jag ett ensitsigt - TRE-motorigt jaktplan - - som visserligen förblev på ritbordet. Men - var en specialvariant av ett annat, bättre känt jaktplan.
Denna ''specialare'' - fick ett viktigt R - i slutet av typbeteckningen -
Vad hette det?, Varjag
Ensitsiga - tvåmotoriga ''jaktplan'' var sällsynta. Dornier's idé, med en motor i var ända minskade i alla fall luftmotståndet
jämfört med andra konstruktioner....
På samma tema, presenterar jag ett ensitsigt - TRE-motorigt jaktplan - - som visserligen förblev på ritbordet. Men - var en specialvariant av ett annat, bättre känt jaktplan.
Denna ''specialare'' - fick ett viktigt R - i slutet av typbeteckningen -
Vad hette det?, Varjag
Re: Quiz: Flyghistoria
Det viktiga R-et - stod för Reazione, kanske en vägledning.....
Varjag
Varjag
-
- Medlem
- Inlägg: 1249
- Blev medlem: 29 november 2008, 11:43
Re: Quiz: Flyghistoria
Ett italienskt experientplan från WWII av märket Reggiane . Det konstruerades som en propellermaskin, turboprop,men ritades senare om till reaktionsdrift med tyska motorer. De allierades landstigning stoppade emellertid projektet.
Re: Quiz: Flyghistoria
Nära nog hasse Lindquist. Flygplanet kallades Reggiane 2005Rhasse lindquist skrev:Ett italienskt experientplan från WWII av märket Reggiane . Det konstruerades som en propellermaskin, turboprop,men ritades senare om till reaktionsdrift med tyska motorer. De allierades landstigning stoppade emellertid projektet.
Jaktplanet Reggiane Re 2005 Sagittario - skulle, förutom sin Fiat ''Tifone-motor'' (licensbyggd DB 605) förses med en
370 hästars Fiat A.20 bakom cockpit som drev en Campini-kompressor vars luft pressads in i en brännkammare - där
den antändes, ngt i likhet med en efterförbränningskammare - och ge reaktionsdrift för högre toppfart.
Med alla ''extras'' - hade Re 2005R varit hopplös som operativt jaktplan, men varit en intressant övning i komplicerad
och applicerad teknologi -
Sagittario - hade cockpit långt bak - men för att passa in extramotorn och EBK'n - flyttades den fram (igen) till
ungefär samma läge den haft på Re 2000 och 2001.
Och Re 2000 - fanns ju som vår svenska J 20 i Flygvapnet. ''Vårt snabbaste jaktplan'' 1941 - med modiga 530 km/t....
Din fråga, Varjag
-
- Medlem
- Inlägg: 1249
- Blev medlem: 29 november 2008, 11:43
Re: Quiz: Flyghistoria
Tack Varjag!
Även vårt svenska flygvapen har haft en flygplanstyp med både propeller och reaktionsdrift. Dock ej samtidigt i ett och samma flygplan. Det handlade om en konvertering från det ena till det andra.
Vad hette maskinen i olika versioner?
Även vårt svenska flygvapen har haft en flygplanstyp med både propeller och reaktionsdrift. Dock ej samtidigt i ett och samma flygplan. Det handlade om en konvertering från det ena till det andra.
Vad hette maskinen i olika versioner?
- Stellan Bojerud
- Saknad medlem †
- Inlägg: 9662
- Blev medlem: 12 juni 2005, 06:23
- Ort: Stockholm
Re: Quiz: Flyghistoria
J 21 resp J 21 R. Det fanns väl även i attackversion A 21.