Quiz: Flyg- och rymd-historia

Diskussioner kring flyg och dess utveckling genom tiderna.
Värd: sveahk
Skriv svar
Användarvisningsbild
Stellan Bojerud
Saknad medlem †
Inlägg: 9662
Blev medlem: 12 juni 2005, 06:23
Ort: Stockholm

Re: Quiz: Flyghistoria

Inlägg av Stellan Bojerud » 20 oktober 2014, 00:10

Ja, där är dom på resa. Inte som i Sibelius krigssång från Hangö till Petsamo, utan i andra riktningen och med 45% avvikelse mot väster.

Der Löwe
Medlem
Inlägg: 2591
Blev medlem: 7 juni 2010, 20:04

Re: Quiz: Flyghistoria

Inlägg av Der Löwe » 20 oktober 2014, 14:57

Seversky P35 eller J9?

Användarvisningsbild
Stellan Bojerud
Saknad medlem †
Inlägg: 9662
Blev medlem: 12 juni 2005, 06:23
Ort: Stockholm

Re: Quiz: Flyghistoria

Inlägg av Stellan Bojerud » 20 oktober 2014, 15:34

Rätt, Republic Guardsman. Din fråga.

Der Löwe
Medlem
Inlägg: 2591
Blev medlem: 7 juni 2010, 20:04

Re: Quiz: Flyghistoria

Inlägg av Der Löwe » 20 oktober 2014, 15:54

Tack, vad ser vi nedan?
Bilagor
flyg stor.gif

hasse lindquist
Medlem
Inlägg: 1249
Blev medlem: 29 november 2008, 11:43

Re: Quiz: Flyghistoria

Inlägg av hasse lindquist » 20 oktober 2014, 21:19

Det liknar i alla fall HF-24 Marut , som var ett av Indiens allra första stridsflygplan med jetdrift i operativ tjänst. En jaktmaskin med kapacitet att bära bomber. Indiskgyggd.

Der Löwe
Medlem
Inlägg: 2591
Blev medlem: 7 juni 2010, 20:04

Re: Quiz: Flyghistoria

Inlägg av Der Löwe » 20 oktober 2014, 23:11

Ja det är rätt. ett silverglänsande plan som var svår att hitta utan skvallrande nationssymboler. Hasse startar nästa.

hasse lindquist
Medlem
Inlägg: 1249
Blev medlem: 29 november 2008, 11:43

Re: Quiz: Flyghistoria

Inlägg av hasse lindquist » 21 oktober 2014, 00:14

Okej Der Löwe, jag quissar vidare.
Tyskarna konstruerade en tvåmotorigt jaktmaskin, som förmodligen var andra världskrigets snabbaste, propellerdrivna stridsflygplan. Det unika var att motorerna var placerade "i tandem, med den ena propellern dragande och den andra påskjutande. Vad hette flygplanet?

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Re: Quiz: Flyghistoria

Inlägg av varjag » 21 oktober 2014, 03:59

..........
Dornierpilen 335.png
Dornierpilen 335.png (42.98 KiB) Visad 408 gånger
Varjag

hasse lindquist
Medlem
Inlägg: 1249
Blev medlem: 29 november 2008, 11:43

Re: Quiz: Flyghistoria

Inlägg av hasse lindquist » 21 oktober 2014, 09:18

Helrätt Varjag. Du flyger vidare.

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Re: Quiz: Flyghistoria

Inlägg av varjag » 21 oktober 2014, 11:18

Tack hasse
Ensitsiga - tvåmotoriga ''jaktplan'' var sällsynta. Dornier's idé, med en motor i var ända minskade i alla fall luftmotståndet
jämfört med andra konstruktioner....

På samma tema, presenterar jag ett ensitsigt - TRE-motorigt jaktplan - 8O
tremotorig skapelse.gif
tremotorig skapelse.gif (4.93 KiB) Visad 389 gånger
- som visserligen förblev på ritbordet. Men - var en specialvariant av ett annat, bättre känt jaktplan.
Denna ''specialare'' - fick ett viktigt R - i slutet av typbeteckningen - :wink:

Vad hette det?, Varjag

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Re: Quiz: Flyghistoria

Inlägg av varjag » 21 oktober 2014, 20:53

Det viktiga R-et - stod för Reazione, kanske en vägledning..... :wink:

Varjag

hasse lindquist
Medlem
Inlägg: 1249
Blev medlem: 29 november 2008, 11:43

Re: Quiz: Flyghistoria

Inlägg av hasse lindquist » 22 oktober 2014, 00:08

Ett italienskt experientplan från WWII av märket Reggiane . Det konstruerades som en propellermaskin, turboprop,men ritades senare om till reaktionsdrift med tyska motorer. De allierades landstigning stoppade emellertid projektet.

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Re: Quiz: Flyghistoria

Inlägg av varjag » 22 oktober 2014, 01:05

hasse lindquist skrev:Ett italienskt experientplan från WWII av märket Reggiane . Det konstruerades som en propellermaskin, turboprop,men ritades senare om till reaktionsdrift med tyska motorer. De allierades landstigning stoppade emellertid projektet.
Nära nog hasse Lindquist. Flygplanet kallades Reggiane 2005R

Jaktplanet Reggiane Re 2005 Sagittario - skulle, förutom sin Fiat ''Tifone-motor'' (licensbyggd DB 605) förses med en
370 hästars Fiat A.20 bakom cockpit som drev en Campini-kompressor vars luft pressads in i en brännkammare - där
den antändes, ngt i likhet med en efterförbränningskammare - och ge reaktionsdrift för högre toppfart.

Med alla ''extras'' - hade Re 2005R varit hopplös som operativt jaktplan, men varit en intressant övning i komplicerad
och applicerad teknologi - :D

Sagittario - hade cockpit långt bak - men för att passa in extramotorn och EBK'n - flyttades den fram (igen) till
ungefär samma läge den haft på Re 2000 och 2001.

Och Re 2000 - fanns ju som vår svenska J 20 i Flygvapnet. ''Vårt snabbaste jaktplan'' 1941 - med modiga 530 km/t.... :lol:

Din fråga, Varjag

hasse lindquist
Medlem
Inlägg: 1249
Blev medlem: 29 november 2008, 11:43

Re: Quiz: Flyghistoria

Inlägg av hasse lindquist » 22 oktober 2014, 12:44

Tack Varjag!
Även vårt svenska flygvapen har haft en flygplanstyp med både propeller och reaktionsdrift. Dock ej samtidigt i ett och samma flygplan. Det handlade om en konvertering från det ena till det andra.
Vad hette maskinen i olika versioner? :milwink:

Användarvisningsbild
Stellan Bojerud
Saknad medlem †
Inlägg: 9662
Blev medlem: 12 juni 2005, 06:23
Ort: Stockholm

Re: Quiz: Flyghistoria

Inlägg av Stellan Bojerud » 22 oktober 2014, 12:59

J 21 resp J 21 R. Det fanns väl även i attackversion A 21.

Skriv svar