Krig mot Iran på gång?

Diskussioner kring händelser efter kalla krigets slut. Värd: LasseMaja
Amund
Stödjande medlem

Krig mot Iran på gång?

Inlägg av Amund » 20 maj 2019 17:45

Det är en del tecken på kommande krigshandlingar mellan Iran och Saudi-Arabien. Amerikanska hangarfartyg till området, Trump tweetar, ambassadpersonal kallas hem och höken John Bolton har getts ökat utrymme. Vidare kommer anklagelser om iranska angrepp på handelsfartyg i Hormuzsundet, om det stämmer vore det hursomhelst märkligt...

https://www.bbc.com/news/world-us-canada-48338168

Om något är i görningen tror jag att det är Saudierna som vill ha någon form av krig. Men man får verkligen hoppas att inget händer för om denna vapentäta region går ut i krig kan det snabbt eskalera.

En egen frågeställning är att för 10-20 år sedan hade oljepriset stigit kraftigt vid dagens vapenskrammel runt Hormuzsundet, men nuförtiden är det ingen som bryr sig vilket är märkligt - har dagens finansvalpar kunskapsluckor om hur hårt ett riktigt krig kan slå mot västvärldens försörjningsleder?

Användarvisningsbild
HomeGuardSoldier
Medlem

Re: Krig mot Iran på gång?

Inlägg av HomeGuardSoldier » 20 maj 2019 18:00

Redan på 1970-talet så ville de amerikanska oljebolagen åt pengarna som finns i den iranska oljan och naturgasen, och det var ju som bekant därför som man släppte fram den som 1979 kom att islamisera Iran på allvar. Han som satt vid makten tidigare ville ju att pengarna skulle gå till Irans skolor, sjukhus osv., och det passade inte jänkarna. Gubben som islamiserade Iran kom för övrigt till makten genom CIA:s försorg...

Nu försöker man igen, den här gången med en annan ursäkt.

"Iran har angripit Saudiarabiska handelsfartyg!"

Tidigt på 2000-talet så hade man anklagelser mot Irak om att de producerade kemiska vapen, något som en oberoende FN-delegation fastställde inte var fallet. Därefter så invaderade som bekant USA och dess bekanta landet...

På något sätt så låter detta nya utspelet mycket bekant...

Allt handlar om pengar i slutändan, och det är de stora pojkarna i sandlådan som bestämmer lekreglerna.

HGS

Amund
Stödjande medlem

Inlägg av Amund » 20 maj 2019 19:20

HomeGuardSoldier skrev:
20 maj 2019 18:00
Redan på 1970-talet så ville de amerikanska oljebolagen åt pengarna som finns i den iranska oljan och naturgasen, och det var ju som bekant därför som man släppte fram den som 1979 kom att islamisera Iran på allvar. Han som satt vid makten tidigare ville ju att pengarna skulle gå till Irans skolor, sjukhus osv., och det passade inte jänkarna. Gubben som islamiserade Iran kom för övrigt till makten genom CIA:s försorg...
Nu hänger jag inte riktigt med - Menar du att USA hjälpte till att störta Shahen och därför släppte fram Ayatollah Khomeiny istället för att komma åt oljan typ, eller..?

Användarvisningsbild
HomeGuardSoldier
Medlem

Inlägg av HomeGuardSoldier » 20 maj 2019 19:52

Ja, enligt en välproducerad dokumentär jag såg på TV. Minns inte vilken det var nu...men den var i alla fall mycket intressant.

Jänkarnas oljebolag ville åt oljepengarna, men Shahen sade nej. Då såg CIA istället till att störta honom, något som gick i baklås och helt planerat slutade till jänkarnas nackdel.

HGS

Användarvisningsbild
Markus Holst
Redaktionen

Inlägg av Markus Holst » 20 maj 2019 20:07

Nu börjar vi hamna nära konspirationsteorier, vilket inte har någon plats på Skalman, så leta fram några säkra och oberoende källor om denna olje/CIA-grej så låter vi tråden leva vidare.

Amund
Stödjande medlem

Inlägg av Amund » 20 maj 2019 20:23

Men oavsett hur det gick till 1979 så är det ett mycket oroligt läge idag.
Det känns som att Saudi-Arabiens regim inte längre sitter lika säkert och kanske är mer pressade än normalt. Är det någon som har bra koll på de ländernas militära kapacitet - visst har Iran förmåga att bita ifrån sig ganska bra även med USA närvarande? Hur kommer Kina och Ryssland att reagera vid ett eventuellt krigsutbrott, stannar det vid det obligatoriska uttalandet att man ber parterna att sansa sig och sätta sig vid förhandlingsbordet?

Förmodligen blir det inte krig men det är oroväckande mycket prat i Washington om militära insatser både mot Iran och Venezuela. Jag vill tro att stormakterna förhandlar med varandra innan man går i krig, om inte blir jag orolig. Även en i sammanhanget enkel sänkning eller nedskjutning kan snabbt eskalera.

Användarvisningsbild
sonderling
Medlem

Inlägg av sonderling » 21 maj 2019 06:52

Jag orkar inte. Och det undrar jag om Amerikanska militären gör heller. Jag väntar fortfarande på att de ska göra en kupp.

Sonderling

Davian
Medlem

Inlägg av Davian » 25 maj 2019 01:12

Iran har en stark armé. Men framförallt har de ett välfungerande land där regimen har stöd av majoriteten av folket. Diktaturen i Iran upprätthålls inte med vapenmakt utan med social kontroll i första hand. (Kuriosa: min svåger är politisk flykting från Uran; han gjorde väpnad kamp mot regimen. Hela familjen har tvingats fly utomlands men mamman och hennes systrar lever på pensionen de får av Iran. Iran betalar alltså ut pension varje månad till personer som kämpat mot regimen. Det är kul kuriosa.)

Irans befolkning i allmänhet är välmående och har det bra. Alla bekvämligheter vi har i väst finns där med. Ett krig mot Iran är helt annorlunda än ett krig mot Libyen eller Afghanistan.

Dessutom har Iran allierade som finns i närområdet så det kommer inte gå att blockera införsel av nödvändiga resurser.

Amund
Stödjande medlem

Inlägg av Amund » 25 maj 2019 08:01

Davian skrev:
25 maj 2019 01:12
Iran har en stark armé. Men framförallt har de ett välfungerande land där regimen har stöd av majoriteten av folket. Diktaturen i Iran upprätthålls inte med vapenmakt utan med social kontroll i första hand.
Ja jag hörde nyligen ett program om detta och det verkar som ett vanligt dilemma för många regimer att man har stora statsutgifter som folket är beroende av men som man egentligen inte har råd med, subventionerade livsmedel, bränsle, energi etc... Och med de internationella sanktionerna tvingas man spara på utgifterna.
Davian skrev:
Kuriosa: min svåger är politisk flykting från Uran; han gjorde väpnad kamp mot regimen.

Intressant att det har det förekommit väpnade uppror - jag trodde mest det rörde sig om återkommande fredliga protester i olika vågor.
Davian skrev:
Irans befolkning i allmänhet är välmående och har det bra. Alla bekvämligheter vi har i väst finns där med. Ett krig mot Iran är helt annorlunda än ett krig mot Libyen eller Afghanistan.
Absolut. Det är svårt att hitta ett enda vettigt argument för att starta ett krig mot Iran men det brukar ju inte avskräcka. Jag tror inte på ett Wag the Dog-scenario även om Trump säkert skulle vilja visa att han lyckats tvåla till någon skurkstat inför presidentvalskampanjen, Nordkorea blev ju inte den framgång han först utropade. Om det smäller tror jag mer på scenariot att Saudi försöker stärka sin maktposition i regionen och räknar med USA:s stöd.