ISIS-återvändarna i Sverige och Europa

Diskussioner kring händelser efter kalla krigets slut. Värd: LasseMaja
Femtiotrean
Medlem

Re: ISIS-återvändarna i Sverige och Europa

Inlägg av Femtiotrean » 26 apr 2019 14:22

Det är en skillnad som kanske inte skulle existera utan de islamofasister eller de värsta av de värsta islamofasister som jag tycker man bör koncentrera sig på.

Om man anser att Koranen oundvikligen leder till att en viss promille (or whatever) av troga muslimer tar den "bokstavligen" och tilllämpar dem, men att Bibeln däremot är helt oskyldig eller okapabel att leda människor eller ge dem en förevändning till grymheter och gräsligheter, tja - så orkar jag inte diskutera.

Användarvisningsbild
Hans
Stödjande medlem

Inlägg av Hans » 26 apr 2019 14:29

Nu förstår jag inte riktigt vad du försöker säga.

Det finns idiotier i bägge böckerna, bibelns såg du i min länk.
Skillnaden är väl att inga kristna, mig veterligen, tillämpar dessa värsta regler. Men ISIS handplockar ut de värsta ur koranen och tillämpar dem.
Vad i detta får dig att inte orka?

MVH

Hans

Användarvisningsbild
mrsund
Medlem

Inlägg av mrsund » 26 apr 2019 14:50

Hans skrev:
26 apr 2019 14:04
Femtiotrean skrev:
26 apr 2019 12:02
...
Men trots att känslorna styr oss starkast - och det rationella som vi håller oss kärast backar oss dit vi går - bör man kanske alltför entusiastiskt diskutetera Koranens (eller hadithernas) innehåll och samtidigt vända en blind öga eller blunda för t.ex de ganska drakoniska straffbestämmelserna som står i Bibeln.
...
https://www.snopes.com/fact-check/letter-to-dr-laura/

Skillnaden är väl att inga kristna, mig veterligen, tillämpar dessa värsta regler. Men ISIS handplockar ut de värsta ur koranen och tillämpar dem.

MVH

Hans
Dessutom om nu några extrema kristna beter sig som IS-mördarna så bör de hanteras på samma sätt, dvs säga ett samtal med en kommunrepresentant.

Femtiotrean
Medlem

Inlägg av Femtiotrean » 26 apr 2019 15:02

Hans, jag tycker att det alldeles för lätt blir allt som Markus vill och vill att vi skall undvik om vi börjar debattera mot varandra. Därför försökte jag uttrycka mig mer generellt och ingenting jag skrev var riktat mot dig eller direkt mot någonting du skrev.

Därför blev det kanske lite för oklart och otydligt och så vidare, men jag hoppas att du kan förstå - om inte vad jag menade, så vad jag inte menade och kan inte ha velat mena. Och i fall du inte kan, så ber jag om ursäkt.

Hur som hellst, jag anser att det är bättre för alla iblandade om jag i fortsättningen stannar inom mina gränser och håller mig till att svara och ställa frågor. För det kan jag, på mitt eget sätt.

Användarvisningsbild
Hans
Stödjande medlem

Inlägg av Hans » 26 apr 2019 15:31

Jag tog absolut inte illa upp, jag ville bara förstå.

Jag är fortfarande inte riktig säker på att jag förstår men det spelar kanske inte så stor roll i en gränsande till politisk tråd - som lätt blir infekterad.

Ha en lysande fredagskväll.

MVH

Hans

sveahk
Redaktionen

Inlägg av sveahk » 26 apr 2019 15:54

Hans skrev:
26 apr 2019 13:57
sveahk skrev:
26 apr 2019 10:52
varjag skrev:
26 apr 2019 10:32

''Till varnagel'' vill jag erinra läsarna att - alla tortyr/avlivningsmedtoderna visade plus dussintals andra- är tagna direkt ur delar av - KORANEN !

Varjag
Intressant - var exakt står det?

Hans k
Inte orkar jag leta rätt på var men lite insikt ger BBC:
http://www.bbc.co.uk/religion/religions ... ment.shtml

MVH

Hans
Sorry Hans, i BBC-inslaget hittar jag med bästa vilja inget carte blanche taget från Koranen för de speciella ISISka illdåden. Om de existerar behövs nog lite mer djupdykning i den boken, så frågan står - var exakt står det som varjag tar upp?

Mvh Hans K

Amund
Stödjande medlem

Inlägg av Amund » 26 apr 2019 16:00

mrsund skrev:
26 apr 2019 08:33
Amund skrev:
25 apr 2019 16:57
mrsund skrev:
25 apr 2019 06:54

Jodå, vi som lekmän kan komma undan med det :)
Men egentligen, om man har haft uppfattningen att tex jihadister som mördar osv skall straffas hårt, även innan IS besegrades, kan det då kallas opportunism?
En liten fråga till, skall man avstå från att tex stifta lagar för att det kan anses vara populistiskt eller opportunist just nu, eller skall man vänta några år till?
Oavsett definitionen av opportunism så är min mening att graden av känslomässig avskyvärdhet som ett brott eller en brottsanklagelse har, inte ska påverka hur staten ska agera i ärendet.
Man skulle till exempel kunna tänka sig en lika stor upprördhet om UD bistår en pedofilanklagad svensk medborgare i något asiatiskt land, om svenska folket finge bestämma skulle han nog få ruttna i fängelset vilket kanske inte personens medborgerliga rättigheter normalt tillåter.

Om andra regler ska gälla bör dessa granskas och genomgå den juridiska process som normalt krävs tänker jag.
Jo jag hoppas att peddot och jihadisten får precis lika lite hjälp från UD, däremot tycker jag att Jihadistens barn eller någon överlevande från en tsunami skall få all hjälp vi kan uppbringa, så ja för min del så tycker jag att ett brotts avskyvärdhet kan gott påverka hur mycket hjälp någon skall få.
Jo jag är medveten om fenomenet att de flesta vill att känslor ska styra och inte lagar men så är det väldigt lätt att bara tycka en massa saker, ibland kanske bara för att markera vad man ogillar. Att UD ska stödja offer i en tsunami eller andra otrevligheter på andra sidan jordklotet är ingenting som normalt hör till statens åtaganden. Det är därför det säljs dyra reseförsäkringar och så länge allt är lugnt och normalt så anser de flesta att om man har råd att resa så långt ska man också själv ombesörja sitt skyddsnät, men om tillräckligt många drabbas blir det ett tryck på regeringen att agera.

Frågan gäller också vem som ska bedöma vad som är tillräckligt "avskyvärda brott"? Kommer någon ihåg den för mordförsök i Grekland misstänkte Calle Jonsson där hela Sverige ställde upp på honom trots att han hade offrets blod på kläderna och anklagade det grekiska rättsväsendet för lögn (oklart hur svenskar kunde veta mer om vad som hände där på Kos)? Då skickade staten till och med ned advokat Leif Silbersky för att få honom av kroken. Sedan visade sig Calle vara en riktigt våldsam person. Ska pedofilanklagade få ruttna bort men inte mordanklagade, hur gör vi med de som påträffas med narkotika på sig i Singapore där de redan vid gripandet börjar snickra på en galge - vem avgör i vilka fall avskyn för det potentiella brottet fråntar en person medborgerliga rättigheter?

Användarvisningsbild
Markus Holst
Redaktionen

Inlägg av Markus Holst » 26 apr 2019 16:14

Vet ni, vi har hamnat lite väl mycket åt det politiska hållet nu. Jag har idag behövt plocka bort tre överpolitiska inlägg och eftersom jag vill hålla fredag nu och dela en flaska vin med min vackra käresta och känna mig trygg med mitt forum så låser jag tråden ett tag.

Trevlig helg!

LasseMaja
Redaktionen

ISIS-återvändarna i Sverige och Europa

Inlägg av LasseMaja » 26 apr 2019 18:44

Dûrion Annûndil skrev:
LasseMaja skrev:
24 apr 2019 19:14
Markus Holst skrev: En annan jämförelse vi kan göra med andra världskriget är att veteraner därifrån grundade Hells Angels. Bandidos grundades väl av hemvändande soldater från Vietnam?
Det går inte att göra den jämförelsen. Stor del av IS-folket har lockats av IS egna inspelningar av tortyr, våldtäkt och andra förbrytelser. Man visste att det var förbrytelser som pågick, men det var det som lockade, det var så IS sålde in sig. Man åkte ner för att delta i detta, man ville ha slavkvinnor. Den här formen av direkt information har inte funnits tidigare i historien, så därför kan man inte jämföra med exempelvis frivilliga i Waffen-SS.
Då måste jag påpeka att den största gruppen av de som åkte ner för att slåss för IS kom från samma bostadsområde. I grannområdet är de religiösa och socioekonomiska förutsättningarna detsamma, men därifrån är antalet som åkt ner negligerbart. Urvalet är alltså arga unga män som haft svårigheter med att skaffa sig en plats i samhället, som umgås i samma kretsar, och uppmuntrats av bekanta. Så det är inte specifikt terrorism, slavkvinnor och kringsförbrytelser som lockat. Det är nån slags gemenskap, personligt äventyr, och känna att man betyder något.
Så det är på många sätt jämförbart med frivilliga till SS, Spanienfrivilliga, eller frivilliga till Estland 1918 eller Finland 1939.
Visst kan de vara från samma område, bekanta, utsatta o dylikt. Men man kan fråga sig varför man reste och anslöt sig till IS? Det har funnits ett mycket stort antal grupper, både islamistiska och andra, som äventyrlysta socioekonomiskt utsatta ynglingar kunde ha anslutit till.

Och då tror jag att det som lockat är att IS stått för det grövsta våldet och att man marknadsfört det bäst. Så var inte alls när frivillig anslöt sig till Spanien, Estland, SS eller Finland, då var det "saken" man anslöt sig till. Här var det "saken" + "våldet", och det var "våldet" som gjorde att IS konkurrerade ut alla andra islamister (inklusive välkända al-Quaida).

PS. Läs gärna Jesper Söder (stridit med peshmerga), han har haft kontakt med Skråmo under striderna och har en bra inblick i vilka som finns på andra sidan. DS.

Användarvisningsbild
Markus Holst
Redaktionen

Inlägg av Markus Holst » 27 apr 2019 08:15

Så. Nu öppnar vi tråden igen. Inget politiskt käbbel nu, lugn och snäll diskussion så jag slipper stänga den igen.

Användarvisningsbild
HomeGuardSoldier
Medlem

Inlägg av HomeGuardSoldier » 27 apr 2019 16:41

En fundering som jag har kring ISIS-återvändarna har att göra med vad de kan ställa till med i samhället.

Desarmerade eller inte, många av dessa individer har säkert tillbringat flera år i det krigstillstånd som har härskat i Syrien och Irak och har säkerligen förlorat alla skrupler när det gäller att döda och skada andra människor. Ett stort antal av dem har sannolikt blivit så fanatiska och samtidigt byggt upp ett kontaktnät inom ISIS, ett kontaktnät som med stor koordination kunde utföra de fruktansvärda terrordåden som ägde rum i Srilanka.

Min största oro är att dessa individer nu på lång sikt, hjälpta av sitt kontaktnät inom ISIS, kommer att grunda terrorceller i Sverige, sådana som allvarligt kommer att hota vår demokrati, som har tagit lång tid att bygga upp.

Vi får ju inte glömma att den allmänna rösträtten först kom under tidigt 1900-tal och att den vanliga människans möjlighet att dessförinnan påverka de styrande i princip var obefintlig. Nu har vi åtminstone möjligheten att genom demokratiska val påverka politiska beslut.

Att våra politiker inte gör mer åt dessa ISIS-återvändare skrämmer mig ärligt talat och risken att Sverige i framtiden nu råkar ut för terrordåd, så som välplanerade sprängattentat, kommer nog att öka. Om de på så vis kan skaka grundvalarna i vårt demokratiska samhälle så får vi stora problem i framtiden.

Det är något som politikerna borde ta i beaktande när de nu, när ISIS-"kämparna" precis har återvänt och går att göra något åt, har möjligheten att stoppa en potentiellt farlig samhällsutveckling medan den ännu befinner sig i sin linda. Gör de inget åt saken nu så blir det svårare att stoppa utvecklingen senare, om ett par år.

HGS

Amund
Stödjande medlem

Inlägg av Amund » 27 apr 2019 17:09

Jag delar din oro för vad före detta IS-krigare eller sympatisörer kan ta sig till, men mina principer och min oro är större för ett samhälle som stiftar sina lagar retroaktivt eller pekar ut grupper kollektivt för att tillfredsställa känslostyrda opinioner i samhället. Det har som vi vet genom historien aldrig varit en bra lösning. Även om folkomröstning skulle påbjuda att vi gjuter in överlevande IS-krigare i ett betongfundament och sänker ned på Östersjöns botten (för allas säkerhet), så menar jag att det är ren barbarism och ett upplösande av rättsstaten.

koroshiya
Stödjande medlem

Inlägg av koroshiya » 27 apr 2019 20:17

En sak jag undrar över är rent juridisk och handlar om Sverige verkligen har rätt till de barn som nu finns i läger i Syrien.

Man kan tänka sig det motsatta förhållandet, en familj kommer till Sverige, lever här och skaffar barn, och så dör föräldrarna i en bilolycka. Med samma tänkande som med barnen i Syrien skulle vi då flyga barnen till det land som föräldrarna kom ifrån.

Som ett konkret exempel vill jag lyfta fram Skråmo. Det är väl inte alls säkert att han skulle vilja att barnen växte upp i Sverige, eller att barnen sattes i händerna på folk här som inte är muslimer.

För den sakens skull tycker jag att media såsom SVT skriver fel när de skriver att barnen ska HEM, för vad är hem för dem? Det är en sak att tycka att Sverige är deras hem, men en helt annan att visa att så verkligen är fallet.

Användarvisningsbild
HomeGuardSoldier
Medlem

Inlägg av HomeGuardSoldier » 28 apr 2019 08:22

Det handlar om ur lagens mening vuxna människor som mot UD:s skarpa varningar har rest ner till det som tills nyligen var en krigszon och där gjort det medvetna valet att skaffa barn. Om dessa vuxna människor senare, nu när ISIS har förlorat på slagfältet i Syrien och Irak, antingen har stupat eller sitter fast i flyktingläger har barn som också antingen sitter i flyktingläger eller har det svårt där nere är, enligt min åsikt, inte staten Sveriges ansvar.

Sedan får man också ta miljön, som de här barnen - i vissa fall under många år - har växt upp i. I Sverige är det inte normalt, eller ska åtminstone inte vara det, att bevittna avrättningar, tortyr, halshuggningar osv. eller kanske t.o.m. själv delta i sådana kriminella handlingar, och därför bör man, om man överhuvudtaget ska ta hem barnen till Sverige, omedelbart se till att de skiljs ifrån sina föräldrar och därefter omprogrammeras, så som man gör med f.d. sektmedlemmar. Först därefter kan de möjligtvis fungera normalt i vårt samhälle.

Jag förstår inte argumentationen i media att det är Sveriges ansvar att se till att dessa barn till f.d. ISIS-"kämpar" kommer "hem", för Sverige har aldrig någonsin varit deras hem under hela deras uppväxt. Det är krigszonen i Syrien eller Irak som har varit det.

När det gäller det motsatta förhållandet som Koroshiya lyfter fram, där en familj ifrån ett annat land kommer till Sverige, lever här, arbetar och försörjer sig och därefter skaffar barn, så har åtminstone deras barn växt upp i Sverige samt tagit till sig både språket och kulturen. Att man i det fallet ser till att barnen kan stanna kvar här är då helt berättigat, för Sverige har i det fallet ända från början varit deras hemmamiljö.

HGS

FredH
Medlem

Inlägg av FredH » 28 apr 2019 10:58

Det går väl att resonera fram och tillbaka om detta. Men jag kan tycka att det ör en milsvidd skillnad mellan vuxna och barn. En vuxen individ som reste ned till is visste eller borde vetat vad de reste till. Ett barn som antingen tvingades följa med eller föddes där ner av svenska föräldrar, svenska som svenska medborgare, kan inte göras ansvariga och därför anser jag att situationen är annorlunda.
För de barnen bör Sverige ta ett ansvar, både som nation och ur ett humanitärt hänseende.

För de vuxna tokarna som reste ned har Sverige ett mindre ansvar, däremot blir det lite tokigt att lämna över problemet på någon annan. I detta fallet kurder eller andra regionala grupperingar. Men därmed inte sagt att Sverige ska resa ned och hämta hem dom.

Men, jag tror det stora problemet är inte det tokarna som reste ned. De är relativt lätta att kontrollera. Problemet är de grupperingar som finns kvar i Sverige, de som gjorde resorna möjliga, rekryterade individer till is samt propagerade för is. Och som i stort fortfarande gör så men inte lika öppet.