ISIS-återvändarna i Sverige och Europa

Diskussioner kring händelser efter kalla krigets slut. Värd: LasseMaja
HJ
Stödjande medlem

Re: ISIS-återvändarna i Sverige och Europa

Inlägg av HJ » 25 apr 2019 10:40

Det är jag också besviken på. I nära relationer har jag insett att påpekandet "vad var det jag sa" sällan leder framåt, oavsett hur rätt man haft.

/Håkan

hilbert
Medlem

Inlägg av hilbert » 25 apr 2019 11:51

Jag undrar om historien om den där högerextremisten som ville emigrera till ett land som inte tar emot invandrare är sann. Fast det är den nog inte.
från SVD:

https://www.interasistmen.se/dumheter/e ... vandrare/

Användarvisningsbild
mrsund
Medlem

Inlägg av mrsund » 25 apr 2019 13:25

HJ skrev:
25 apr 2019 10:40
Det är jag också besviken på. I nära relationer har jag insett att påpekandet "vad var det jag sa" sällan leder framåt, oavsett hur rätt man haft.

/Håkan
:lol:

Amund
Stödjande medlem

Inlägg av Amund » 25 apr 2019 16:57

mrsund skrev:
25 apr 2019 06:54
Amund skrev:
24 apr 2019 16:19
Men oavsett vad man känslomässigt känner för olika handlingar kan man inte låta opportunism styra politiska beslut om man vill kallas för en rättsstat.
Jodå, vi som lekmän kan komma undan med det :)
Men egentligen, om man har haft uppfattningen att tex jihadister som mördar osv skall straffas hårt, även innan IS besegrades, kan det då kallas opportunism?
En liten fråga till, skall man avstå från att tex stifta lagar för att det kan anses vara populistiskt eller opportunist just nu, eller skall man vänta några år till?
Oavsett definitionen av opportunism så är min mening att graden av känslomässig avskyvärdhet som ett brott eller en brottsanklagelse har, inte ska påverka hur staten ska agera i ärendet.
Man skulle till exempel kunna tänka sig en lika stor upprördhet om UD bistår en pedofilanklagad svensk medborgare i något asiatiskt land, om svenska folket finge bestämma skulle han nog få ruttna i fängelset vilket kanske inte personens medborgerliga rättigheter normalt tillåter.

Om andra regler ska gälla bör dessa granskas och genomgå den juridiska process som normalt krävs tänker jag.

Användarvisningsbild
Dûrion Annûndil
Medlem

Inlägg av Dûrion Annûndil » 25 apr 2019 22:06

LasseMaja skrev:
24 apr 2019 19:14
Markus Holst skrev: En annan jämförelse vi kan göra med andra världskriget är att veteraner därifrån grundade Hells Angels. Bandidos grundades väl av hemvändande soldater från Vietnam?
Det går inte att göra den jämförelsen. Stor del av IS-folket har lockats av IS egna inspelningar av tortyr, våldtäkt och andra förbrytelser. Man visste att det var förbrytelser som pågick, men det var det som lockade, det var så IS sålde in sig. Man åkte ner för att delta i detta, man ville ha slavkvinnor. Den här formen av direkt information har inte funnits tidigare i historien, så därför kan man inte jämföra med exempelvis frivilliga i Waffen-SS.
Då måste jag påpeka att den största gruppen av de som åkte ner för att slåss för IS kom från samma bostadsområde. I grannområdet är de religiösa och socioekonomiska förutsättningarna detsamma, men därifrån är antalet som åkt ner negligerbart. Urvalet är alltså arga unga män som haft svårigheter med att skaffa sig en plats i samhället, som umgås i samma kretsar, och uppmuntrats av bekanta. Så det är inte specifikt terrorism, slavkvinnor och kringsförbrytelser som lockat. Det är nån slags gemenskap, personligt äventyr, och känna att man betyder något.
Så det är på många sätt jämförbart med frivilliga till SS, Spanienfrivilliga, eller frivilliga till Estland 1918 eller Finland 1939.

Användarvisningsbild
Hans
Stödjande medlem

Inlägg av Hans » 25 apr 2019 22:22

Dûrion Annûndil skrev:
25 apr 2019 22:06
Så det är på många sätt jämförbart med frivilliga till SS, Spanienfrivilliga, eller frivilliga till Estland 1918 eller Finland 1939.
Jag kanske missuppfattar något. Men kan du vidareutveckla lite om hur du menar? Jag hajar naturligtvis till när jag framförallt ser en jämförelse med Finland 1939.

För mig var de inte:
Urvalet är alltså arga unga män som haft svårigheter med att skaffa sig en plats i samhället, som umgås i samma kretsar, och uppmuntrats av bekanta.
MVH

Hans

Användarvisningsbild
sonderling
Medlem

Inlägg av sonderling » 26 apr 2019 07:32

Vidriga bilder varjag men nyttiga, jag har aldrig trålat internet och sett dessa förrut*, bra att veta vad det handlar om.

I samband med dåden på Sri Lanka så uppmärksammas det återigen att många jihadister som radikaliseras och är frivilliga (i detta fall frivilligt internt). Kommer från välbärgade förhållanden. Många av de som reste ner från väst kom från sekulariserade och akademiska familjer. Som attentatsmannen på drottning-gatan (ja han som sprängde sig själv).
Inte sällan är familjen helt oförstående till deras radikalisering eftersom de själva flytt från trångsynta religiösa förhållanden och liknande. Så det där om utanförskap, täcker bara halva förklaringen.

Sonderling

* eftersom jag inte är så digital så har jag insett att de mesta av de bilder från dagens konflikter passerat mig förbi.

Användarvisningsbild
Markus Holst
Redaktionen

Inlägg av Markus Holst » 26 apr 2019 07:53

De vidriga bilder som varjag lade upp är viktiga för att förstå det groteska samhälle som Isis skapade. Jag valde ändå att ta bort dem just för att de är så vidriga att jag inte vill se dem eller ha dem på mitt forum.

Användarvisningsbild
mrsund
Medlem

Inlägg av mrsund » 26 apr 2019 08:33

Amund skrev:
25 apr 2019 16:57
mrsund skrev:
25 apr 2019 06:54
Amund skrev:
24 apr 2019 16:19
Men oavsett vad man känslomässigt känner för olika handlingar kan man inte låta opportunism styra politiska beslut om man vill kallas för en rättsstat.
Jodå, vi som lekmän kan komma undan med det :)
Men egentligen, om man har haft uppfattningen att tex jihadister som mördar osv skall straffas hårt, även innan IS besegrades, kan det då kallas opportunism?
En liten fråga till, skall man avstå från att tex stifta lagar för att det kan anses vara populistiskt eller opportunist just nu, eller skall man vänta några år till?
Oavsett definitionen av opportunism så är min mening att graden av känslomässig avskyvärdhet som ett brott eller en brottsanklagelse har, inte ska påverka hur staten ska agera i ärendet.
Man skulle till exempel kunna tänka sig en lika stor upprördhet om UD bistår en pedofilanklagad svensk medborgare i något asiatiskt land, om svenska folket finge bestämma skulle han nog få ruttna i fängelset vilket kanske inte personens medborgerliga rättigheter normalt tillåter.

Om andra regler ska gälla bör dessa granskas och genomgå den juridiska process som normalt krävs tänker jag.
Jo jag hoppas att peddot och jihadisten får precis lika lite hjälp från UD, däremot tycker jag att Jihadistens barn eller någon överlevande från en tsunami skall få all hjälp vi kan uppbringa, så ja för min del så tycker jag att ett brotts avskyvärdhet kan gott påverka hur mycket hjälp någon skall få.

varjag
Stödjande medlem

Inlägg av varjag » 26 apr 2019 10:32

av sonderling » fre apr 26, 2019 7:32 am

Vidriga bilder varjag men nyttiga, jag har aldrig trålat internet och sett dessa förrut*, bra att veta vad det handlar om.
 av Markus Holst » fre apr 26, 2019 7:53 am

De vidriga bilder som varjag lade upp är viktiga för att förstå det groteska samhälle som Isis skapade. Jag valde ändå att ta bort dem just för att de är så vidriga att jag inte vill se dem eller ha dem på mitt forum.
Tack sonderling & Markus - och mitt syfte med avbildande av gräsligheterna, ett fåtal av hundratals - spreds med ISIS goda minne !!
Halshuggaren - med flickhuvudet i höger hand och islams manande finger i vänster har djup symbolism - androm till varnagel :roll:

Beroende på mottagare - publicerades/mörklades sånt material. Jag garanterar att ingenting av sådan art publicerades i svenska media !

''Till varnagel'' vill jag erinra läsarna att - alla tortyr/avlivningsmedtoderna visade plus dussintals andra- är tagna direkt ur delar av - KORANEN !

Varjag

sveahk
Redaktionen

Inlägg av sveahk » 26 apr 2019 10:52

varjag skrev:
26 apr 2019 10:32

''Till varnagel'' vill jag erinra läsarna att - alla tortyr/avlivningsmedtoderna visade plus dussintals andra- är tagna direkt ur delar av - KORANEN !

Varjag
Intressant - var exakt står det?

Hans k

Användarvisningsbild
Markus Holst
Redaktionen

Inlägg av Markus Holst » 26 apr 2019 11:21

Svulstigt politiskt inlägg plockades bort. Håll er lugna och snälla och diskutera konflikten med små bokstäver. Låt inte känslorna styra. Vi är ju logiska skalmaniter!

Femtiotrean
Medlem

ISIS-återvändarna i Sverige och Europa

Inlägg av Femtiotrean » 26 apr 2019 12:02

Helt rationella och rent logiska kan och vill vi dock vara! Vi kommer ju inte från samma planet som Dr. Spock!

Men trots att känslorna styr oss starkast - och det rationella som vi håller oss kärast backar oss dit vi går - bör man kanske alltför entusiastiskt diskutetera Koranens (eller hadithernas) innehåll och samtidigt vända en blind öga eller blunda för t.ex de ganska drakoniska straffbestämmelserna som står i Bibeln.

Islam är inte ett samhällelig problem - hur många flyktningar det nu ändå har blivit - mer än vissa konservativa kristna sekter gammaldas ortodoksa eller kopter, sikher eller troende judar - utan islamism eller islamofasism.

Användarvisningsbild
Hans
Stödjande medlem

Inlägg av Hans » 26 apr 2019 13:57

sveahk skrev:
26 apr 2019 10:52
varjag skrev:
26 apr 2019 10:32

Varjag
Intressant - var exakt står det?

Hans k
Inte orkar jag leta rätt på var men lite insikt ger BBC:
http://www.bbc.co.uk/religion/religions ... ment.shtml

MVH

Hans

Användarvisningsbild
Hans
Stödjande medlem

Inlägg av Hans » 26 apr 2019 14:04

Femtiotrean skrev:
26 apr 2019 12:02
...
Men trots att känslorna styr oss starkast - och det rationella som vi håller oss kärast backar oss dit vi går - bör man kanske alltför entusiastiskt diskutetera Koranens (eller hadithernas) innehåll och samtidigt vända en blind öga eller blunda för t.ex de ganska drakoniska straffbestämmelserna som står i Bibeln.
...
https://www.snopes.com/fact-check/letter-to-dr-laura/

Skillnaden är väl att inga kristna, mig veterligen, tillämpar dessa värsta regler. Men ISIS handplockar ut de värsta ur koranen och tillämpar dem.

MVH

Hans