ISIS-återvändarna i Sverige och Europa

Diskussioner kring händelser efter kalla krigets slut. Värd: LasseMaja
Användarvisningsbild
Blixten
Stödjande medlem

Re: ISIS-återvändarna i Sverige och Europa

Inlägg av Blixten » 19 maj 2019 12:34

Ungefär som att många som var SS-frivilliga inte hade en aning om att Hitler var nazist?

Väldigt många konstiga argument i denhär tråden. Skulle någon hålla med om att Alabama inte kan göra något åt KKK för att det inte funkar att förbjuda organisationer? Eller att NZ inte kan införa hårdare vapenlagar för att det kan drabba hederliga vapenägare? Och statens själva affärside är väl ändå att bestämma sådant som kan förarga vissa människor? Annars hade det inte behövts någon stat.

Men vill man inte så kan man inte.[edit]

Användarvisningsbild
HomeGuardSoldier
Medlem

Inlägg av HomeGuardSoldier » 19 maj 2019 18:28

I Danmark - förra eller förrförra året, minns inte riktigt - dömdes en dansk-turkisk medborgare till borttaget danskt medborgarskap för att ha tjänstgjort som kock åt ISIS i Irak eller Syrien. Hur man än ser på saken så har han faktiskt aktivt varit med och stöttat en terroristorganisation av värsta sort, så även om flera alternativt huvuddelen av våra svenska ISIS-återvändare påstår att de har varit ambulansförare, kockar eller tjänstgjort i trossen så har även de aktivt varit med och stöttat en terroristorganisation.

Och borde även de enligt min åsikt förlora sitt svenska medborgarskap.

Kanske de kan gottgöra sin skuld till människorna i Irak och Syrien genom att tvingas åka ner dit igen och hjälpa till att bygga upp länderna igen? Då får de också möta sina offer igen, den här gången utan att ha makten över dem genom att hålla en automatkarbin riktad mot dem.

HGS

StefanZ
Medlem

Inlägg av StefanZ » 19 maj 2019 21:29

sonderling skrev:
14 maj 2019 07:01
Ibland drabbas jag av åkomman djävulens advokat men detta att många hävdar att de var ambulansförare eller kockar tex. kan inte det ha viss bäring, ja tänker att de mest aktiva också stupade?

Sonderling
Tja, på ett sätt är det följdriktigt. Sveriges andel i alliansuppdrag utomlands har ofta varit att skicka med ett fältsjukhus.
Så om de bad själva att bli ambulansförare, eller rent av placerades som ambulansförare ("sånt är ni svenskar bra på!") KAN vara sant.

Å andra sidan, det är mycket vanligt bland brottsmisstänkta, att de skyller på någon tillfällig kompis som de råkade träffa på torget. De vet inte ens riktigt vad denne heter, vet bara öknamnet, och kanske inte ens kan ge en fullständig beskrivning... Det är så vanligt att det är de facto ett signum och ett bevis i sig för en brottsling.
Tyvärr, domstolar går ofta på det. "Det kan ju inte uteslutas att det är ändå sant, det finns dock utrymme för osäkerhet"....

Davian
Medlem

Inlägg av Davian » 19 maj 2019 23:22

HomeGuardSoldier skrev:
19 maj 2019 18:28
I Danmark - förra eller förrförra året, minns inte riktigt - dömdes en dansk-turkisk medborgare till borttaget danskt medborgarskap för att ha tjänstgjort som kock åt ISIS i Irak eller Syrien. Hur man än ser på saken så har han faktiskt aktivt varit med och stöttat en terroristorganisation av värsta sort, så även om flera alternativt huvuddelen av våra svenska ISIS-återvändare påstår att de har varit ambulansförare, kockar eller tjänstgjort i trossen så har även de aktivt varit med och stöttat en terroristorganisation.
Problemet ligger i att det är ganska svårt att just förbjuda medlemskap i terrororganisationer. Det är det som är kärnan i diskussionen, inte huruvida folk som kör ambulans eller ej stöttar IS.
HomeGuardSoldier skrev:
Och borde även de enligt min åsikt förlora sitt svenska medborgarskap.
Borde de svenskar som åker till Ukraina för att hänga med nazisterna där tappa det? Om ja, hur gör man med de svenskar som hänger med de nazistorganisationer som är legitima och legala institutioner i Ukraina?

Bör de som åkte till Syrien osv för att gå med Kurderna i deras kamp mot IS också förlora sitt svenska medborgarskap? För de kurdiska organisationerna uppfyller precis samma kriterier som IS för ses som terrororganisationer.
HomeGuardSoldier skrev:
Kanske de kan gottgöra sin skuld till människorna i Irak och Syrien genom att tvingas åka ner dit igen och hjälpa till att bygga upp länderna igen? Då får de också möta sina offer igen, den här gången utan att ha makten över dem genom att hålla en automatkarbin riktad mot dem.

HGS
De allra flesta människor jag har pratat med och haft kontakt med samt de tidningar och bloggar jag stött på från Mellanöstern har varit ganska överrens om att när Sverige exporterar terrorister till deras länder bör Sverige också ta ansvar för det och ta hem dem och lagföra dem.

Allt annat vore iofs en jäkligt konstig form av resonemang

Davian
Medlem

Inlägg av Davian » 19 maj 2019 23:23

StefanZ skrev:
19 maj 2019 21:29

Tyvärr, domstolar går ofta på det. "Det kan ju inte uteslutas att det är ändå sant, det finns dock utrymme för osäkerhet"....

Vadå tyvärr? Det är ju en av grundfundamenten för en rättsäker demokrati att bevisning skall ske utan rimligt tvivel. Varje form av förändring på den principen är en farlig väg att vandra. Jag vill påminna om mitt eget inlägg från ett par veckor sedan där jag hävdade att demokratins största fiender är oss själva och inte terrorister eller brottslingar.

HJ
Medlem

Inlägg av HJ » 20 maj 2019 05:57

Davian skrev:
19 maj 2019 23:22
De allra flesta människor jag har pratat med och haft kontakt med samt de tidningar och bloggar jag stött på från Mellanöstern har varit ganska överrens om att när Sverige exporterar terrorister till deras länder bör Sverige också ta ansvar för det och ta hem dem och lagföra dem.

Allt annat vore iofs en jäkligt konstig form av resonemang
Det där var intressant. Jag tänkte snarare att man ville kunna döma dem själva i första hand, att den domstol som gäller där brottet begås har "första tjing", i synnerhet om det är där personen som skall rannsakas befinner sig. Och om personen grips på annan ort, kommer man kräva personen utlämnad.

Låt oss säga att mannen som körde lastbil ned för Drottninggatan i Stockholm och begick terroristbrott genom mord hade lyckats fly Sverige och gripits i Uzbekistan. Sverige hade aldrig varit nöjt med att Uzbekistan "tagit sitt ansvar" och lagfört honom utan krävt att mannen utlämnats till Sverige för att dömas i svensk domstol. När han nu greps i Sverige, att han då skulle utlämnats till Uzbekistan för att dömas där finns inte ens på kartan.

De bloggar från Mellanöstern som anser att Sverige har ett ansvar att ta hem och lagföra "sina" terrorister (som jag inte har läst), hur resonerar de? Har man en annan syn på individen vs kollektivets ansvar?

/Håkan

Davian
Medlem

Inlägg av Davian » 20 maj 2019 09:32

Det är främst kurder som kommer till tals/blir tillfrågade men lite såhär kan det se ut. Det handlar främst om att länderna/grupperingarna i mellanöstern är frågande till varför de ska hantera hundratals om inte tusentals inresta folk från andra länder. Ditt exempel haltar lite eftersom det är en så kvalitativt annorlunda situation. I enskilda fall är jag övertygad om att IS-krigare kunnat lagföras på plats i mellanöstern. Men eftersom det är så många från hela världen och som hållit på under väldigt lång tid så blir det annorlunda. Jag tror att hade Sverige haft 300 inresta uzbeker som gjort terrordåd under 7 års tid över hela landet, då tror jag inte Sverige varit det minsta intresserade av att ha kvar dem i landet. Tar vi ditt exempel med terroristen så tog det inte många dagar efter hans gripande förrän det runtom i Sverige i både media och bloggar och vanligt folk det började nästan krävas att utvisning skulle genomföras först så han fick sitta i Uzbekiskt fängelse.

https://sverigesradio.se/sida/artikel.a ... el=7162119

https://www.svd.se/kurder-stall-is-krig ... s-i-syrien

https://www.hbl.fi/artikel/kurdiska-sdf ... edborgare/

https://sverigesradio.se/sida/artikel.a ... el=7159517

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/6n ... s-svenskar

HJ
Medlem

Inlägg av HJ » 20 maj 2019 12:32

Det är kanske så att kurderna fruktar att syriska centralregeringen skulle släppa ut IS-folket för att slåss på centralregeringen sida mot kurderna? Och att lämna över dem till centralregeringein innebör att man erkänner dess suveränitet. Annars gissar jag att om centralregeringen vill avrätta dem har man den kapaciteten, och förmodligen utan mer än halvhjärtade protester från omvärlden.
Davian skrev:
20 maj 2019 09:32
...så tog det inte många dagar efter hans gripande förrän det runtom i Sverige i både media och bloggar och vanligt folk det började nästan krävas att utvisning skulle genomföras först så han fick sitta i Uzbekiskt fängelse.
Det har jag inget minne av alls. Å andra sidan var det inte den frågan som upptog mina tankar de dagarna.

/Håkan

StefanZ
Medlem

Inlägg av StefanZ » 20 maj 2019 16:58

Det är praktiska frågor. De flesta lär ju bli dömda, till kortare eller längre fängelsestraff. Å då måste man skaka fram ett stort antal fängelseplatser. Det GÅR iofs att ha dem i typ arbets eller konc läger, vilket är billigare och lite enklare, men kul är det inte.

Alternativet kan vara att de utfärdar många dödsdomar. Vilket jag misstänker många västerlänningar i tysthet hoppas på, utan att våga säga det rent ut... Det har också sina problem.
Vi vet att det har förekommit att tillfångatagna IS-män har tidigare avrättats medelst avskärning av halsen. Obehagligt och ingen tycks ha protesterat mycket. Men OM nu någon har något slags naturrätt att avrätta dem bara så där, så det just de som led utav dem, slogs mot dem, och tillfångatog dem.

Enda egentliga objektiva fördelen med rättegångar där, är att det är lättare att skaffa vittnen, och mindre bekymmer med tolkar.

Användarvisningsbild
sonderling
Medlem

Inlägg av sonderling » 21 maj 2019 06:59

StefanZ skrev:
19 maj 2019 21:29
sonderling skrev:
14 maj 2019 07:01
Ibland drabbas jag av åkomman djävulens advokat men detta att många hävdar att de var ambulansförare eller kockar tex. kan inte det ha viss bäring, ja tänker att de mest aktiva också stupade?

Sonderling
Tja, på ett sätt är det följdriktigt. Sveriges andel i alliansuppdrag utomlands har ofta varit att skicka med ett fältsjukhus.
Så om de bad själva att bli ambulansförare, eller rent av placerades som ambulansförare ("sånt är ni svenskar bra på!") KAN vara sant.

Å andra sidan, det är mycket vanligt bland brottsmisstänkta, att de skyller på någon tillfällig kompis som de råkade träffa på torget. De vet inte ens riktigt vad denne heter, vet bara öknamnet, och kanske inte ens kan ge en fullständig beskrivning... Det är så vanligt att det är de facto ett signum och ett bevis i sig för en brottsling.
Jag kom sedan på att jag hade inläst kunskap som motsade denna teori. Många vittnes mål från VK2 som säger att initialt blir man behandlad bra med respekt men att det blir värre ju längre bak man kommer, dvs ju längre i från man kommer de man slogs emot. Detta baserar jag på vittnes mål från Tyskar på "östfronten", typ slaget om Berlin 45 och Amerikaner på filipinerna 1942. det slog mig då när jag läste om detta de båda situationerna var rätt lika och att de som hade haft minst ont av motståndaren var de som agerade mest grymt. Medan de som varit strid med dem var de som kunde behandla dem med respekt och t.o.m varna för de andra som kommer.

Men å andra sidan är Daesh och kriget mot IS nått helt i hästväg när det gäller grymhet från deras sida. Så det känns svårt att dra historiska paralleller.

Sonderling

varjag
Stödjande medlem

Inlägg av varjag » 23 maj 2019 11:45

Ett jordanskt nyhetsbolag har intervjuat IS-kvinnor i ett flyktingläger. De visar ingen ånger utan hoppas istället på att Allah ska använda dem för jihad framöver. När det gäller IS-barnen berättar en kvinna att ”islams doktrin är ingjuten i våra barn”.
inte helt ofarliga kvinntimmer.jpg
verkar det....jpg
IS-kvinnor talar ut: ”Ber att Allah ska använda oss för jihad”

Good luck Sweden >

Varjag
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.

StefanZ
Medlem

Inlägg av StefanZ » 24 maj 2019 19:46

varjag skrev:
23 maj 2019 11:45
Ett jordanskt nyhetsbolag har intervjuat IS-kvinnor i ett flyktingläger. De visar ingen ånger utan hoppas istället på att Allah ska använda dem för jihad framöver. När det gäller IS-barnen berättar en kvinna att ”islams doktrin är ingjuten i våra barn”.
inte helt ofarliga kvinntimmer.jpg

verkar det....jpg

IS-kvinnor talar ut: ”Ber att Allah ska använda oss för jihad”

Good luck Sweden >

Varjag
Frågan är möjligen om det är mest grupptryck. Här är de ju hur tydligt som helst omgivna av en grupp hårdföra muslimskor. Dessutom instängda alla tillsammans. De kan knappast säga annat när alla andra hör på. Annars kan de både få sina tält förstörda och kanske rent av råka få en kniv i sig. Då nämner jag inte ens det sociala trycket.
Det är först när de är ensamma på ett tryggt ställe, utan att behöva återvända, som man kan ta deras ord till dess fulla värde.

Iofs, grupptryck kan finnas på många ställen. Speciellt hos dem med deras extra starka "hederskultur".
Tex den föregivet sanna anekdoten om flyktingar till Sverige. I namn av snabbspår till arbetslivet tog man ut bl.a. en grupp slaktare och styckare, gav dem fortbilding i svenska kött-industri förhållanden och språkkurs, och så var de redo. Men det ble visade sig att de förväntades att stycka även grisar, vägrade nästan alla...

Grupptryck? Skulle resultatet bli bättre om de togs ut individuellt, och kanske blandades med icke-muslimer? Jag misstänker det.
I ena ledet blir det enklare med tolkar och läroböcker. Men i andra ledet får man diverse ovälkomna grupptryck...